• 0

Factuur in 2013 meenemen voor IB 2012

Als ondernemer mag ik, begin 2013, een opdrachtgever gaan factureren voor werk wat ik in december 2012 heb uitgevoerd. Deze facturatie kan pas in januari 2013 plaatsvinden omdat de urenstaten over december natuurlijk pas in januari worden goedgekeurd.

 

Gevolg: de factuur, over werk uitgevoerd in december 2012, komt dus op X januari 2013 te staan.

 

Nu de hamvraag: Eigenlijk zou ik deze factuur, welke dus al in boekjaar 2013 zit, mee willen nemen voor de inkomstenbelasting 2012.

 

Wat zijn de (on)mogelijkheden hiervoor? Het was helaas niet mogelijk om bijvoorbeeld op 31 december te factureren over de uren in december, dus anti-dateren of iets dergelijks zal geen oplossing zijn.

 

Ik heb zelf wel e.e.a. gelezen in het aanpassen van een boekjaar voor de IB, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen, gezien het aanpassen van het boekjaar volgens mij ook niet 1-2-3 kan.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

gbooster,

 

Dat kan vrij eenvoudig. Je boekt in 2012

 

Nog te factureren omzet

Aan Omzet

Aan Te betalen BTW

 

en in 2013 boek je de factuur met

 

Debiteuren

Aan Nog te factureren omzet

 

Er is ook nog een mogelijkheid een schatting te verwerken en dan de BTW buiten beeld te laten in 2012, maar laat ik verdere maar even.

 

 

De boeking met BTW in 2012 is niet juist.

 

Zoals Gbooster ook schrijft is de factuurdatum voor de BTW bepalend.

 

Te boeken in 2012:

 

(Balansrekening): Nog te factureren omzet.

Aan omzet

 

In 2013:

 

Via memoriaal een tegenboeking hiervan en de verkoopfactuur op de gebruikelijke wijze boeken.

Link naar reactie
  • 0

gbooster,

 

Dat kan vrij eenvoudig. Je boekt in 2012

 

Nog te factureren omzet

Aan Omzet

Aan Te betalen BTW

 

en in 2013 boek je de factuur met

 

Debiteuren

Aan Nog te factureren omzet

 

De rekening Nog te factureren omzet is een balansrekening die in 2012 debet op de balans komt te staan en in 2013 weer wegloopt.

 

Er is ook nog een mogelijkheid een schatting te verwerken en dan de BTW buiten beeld te laten in 2012, maar laat ik verdere maar even.

 

John

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu de hamvraag: Eigenlijk zou ik deze factuur, welke dus al in boekjaar 2013 zit, mee willen nemen voor de inkomstenbelasting 2012.

 

Wat zijn de (on)mogelijkheden hiervoor?

Je bent zelfs verplicht om deze omzet mee te nemen in de bepaling van je winst over 2013, dus dat komt mooi uit.

 

Voor de btw is de factuurdatum allesbepalend, maar voor de inkomstenbelasting gaat het vooral om de vraag 'wanneer heb je het verdiend".

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

gbooster,

 

Dat kan vrij eenvoudig. Je boekt in 2012

 

Nog te factureren omzet

Aan Omzet

Aan Te betalen BTW

 

en in 2013 boek je de factuur met

 

Debiteuren

Aan Nog te factureren omzet

 

Er is ook nog een mogelijkheid een schatting te verwerken en dan de BTW buiten beeld te laten in 2012, maar laat ik verdere maar even.

 

 

De boeking met BTW in 2012 is niet juist.

 

Zoals Gbooster ook schrijft is de factuurdatum voor de BTW bepalend.

 

Te boeken in 2012:

 

(Balansrekening): Nog te factureren omzet.

Aan omzet

 

In 2013:

 

Via memoriaal een tegenboeking hiervan en de verkoopfactuur op de gebruikelijke wijze boeken.

 

Wou net daarop gaan reageren, totdat ik jou reactie las :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.