• 0

FOR naar banksparen

Goedendag,

 

Ik heb een vraag over banksparen en de inleg hiervan aftrekbaar te maken voor 2012.

 

Mijn situatie:

- Eenmanszaak

- Winst 2010: 35.000

- Winst 2011: 13.000

- Winst 2012: 75.000

- Prognose brutowinst 2013: 85.000

 

Ik heb mijn inkomen over 2009/2010/2011 al laten middelen.

 

Als ik uitreken wat ik kwijt ben van 75.000 aan belasting voor 2012 kom ik uit op grofweg 31.500 euro waarvan 10.000 in de hoogste schijf (52%). Gezien ik het geld nu niet nodig heb dacht ik aan afstorten naar mijn bankspaarrekening, maar na een gesprek met een collega ben ik hier niet zeker van.

 

Hij zegt namelijk dat je in 2012 slechts een pensioenstorting kan doen welke berekend is over het inkomen van 2011. In mijn geval zal dat dus niet veel zoden aan de dijk zetten, de jaarruimte calulator van de BD geeft een jaarruimte 2012 van 200 euro.

 

Een andere optie die ik nu nog zie is het boeken van een FOR post. Dit heb ik nog nooit gedaan, maar uit de zoekresultaten op dit forum begrijp ik dat je dan kan ' doorstorten' naar je banksparen? Kan ik mbv de FOR dan 12% van 75.000 buiten de belasting houden tot het moment dat ik met pensioen ga?

 

Gezien het jaar op zijn einde is kan ik dan in 2013 dat bedrag doorstorten naar banksparen op het conto van 2012?

 

Alvast dank en een fijne nieuwjaarsnacht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Een andere optie die ik nu nog zie is het boeken van een FOR post. Dit heb ik nog nooit gedaan, maar uit de zoekresultaten op dit forum begrijp ik dat je dan kan ' doorstorten' naar je banksparen?

Ja, mits je de FOR kunt/mag opvoeren (o.a. de eis van voldoende ondernemersvermogen) kun je de opgebouwde FOR vervolgens weer doorstorten in een lijfrente, dus ook lijfrentebanksparen

 

Gezien het jaar op zijn einde is kan ik dan in 2013 dat bedrag doorstorten naar banksparen op het conto van 2012?

Ja, voor FOR geldt nog een terugwenteltermijn omdat de winst over 2012 op 31-12 nog niet definitief bepaald is. Je kunt nog tot 30-06-2013 besluiten een FOR over 2012 op te voeren, en deze desgewenst door te storten naar een bankspaarrekening.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.