• 0

overlevingsstrategie detailhandel binnenstad

Omschrijving van je concept:

Ede, net zoals veel gemeenten, is bezorgd over de leegloop van het centrum. Winkels dreigen leeg te komen staan, en als er te veel lege winkels zijn glijdt een binnenstad af.

* Wie heeft innovatieve ideeën over revitaliseren van de binnenstad?

* Welke technologieën kunnen daar bij helpen?

* Welke wetgeving werkt nieuwe ontwikkelingen tegen en welke kan het proces juist ondersteunen?

De vraag wordt gesteld door een bezorgde, politiek actieve inwoner van Ede, trekker van een burgerparticipatieproject.

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Als inwoner van Ede ben ik indirect bij de politiek betrokken.

Binnen de gemeente wordt via burgerparticiaptie de bewoners bij gemeentelijke uitdagingen betrokken.

Als (mede-)trekker van het project "levendige stad" concentreer ik mij, met anderen, op innovatieve concepten om het naar het centrum gaan weer aantrekkelijk te maken.

Als lid van innosquad, zie www.innosquad.nl, spreek ik veel ondernemers met goede ideeën en nieuwe technologieën, ook over dit onderwerp, maar er moeten veel meer goede inititatieven zijn.

Ik wil deze innovatie naar de gemeente brengen zodat er echt wat kan gaan veranderen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

De stadscentra moeten levend en levendig blijven. Daarvoor zijn nieuwe concepten nodig. De ondernemers spelen daarbij een belangrijke rol. Maar ook de overheid moet regels loslaten, initiatieven gaan ondersteunen, investeren in de infrastructuur. Ede wil dat ook, moet dat ook. Ik zie een ondersteunenende en begeleidende rol voor mij in dat proces.

Ik zie een binnenstad voor me waarbij de grenzen tussen wonen, werken, recreëren vervagen, waarbij de kunst en cultuur prominent aanwezig is en jong en aoud zich amuseren.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Ik ben op zoek naar elementen uit een concept die leders goed werken, kansrijk zijn, of waar we de ruimte nemen om te experimenteren. Kom met ideeën!

 

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop op veel ideeën, plannen en plannetjes, rijp en groen, mits enigszins passend in het concept van een levendige stad.

 

 

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Mijn mening is dat cultuur en nieuwe media maar zeer beperkt van invloed zullen zijn voor een levendige binnenstad. 'overrated' nieuwe media is in lijn met het geweldig moeten vinden van Tex(x), serious request geweldig vinden, je baard moeten laten staan en op een ouwe racefiets zonder remmen moet rijden. Dan vooral roepen dat je heel hip bent. (ondertussen krokodillen tranen laten lopen in je tentje onder de noemer van Occupy) Ik denk dat echte creativiteit zich namelijk niet laat sturen. Dat een gemeente meewerkt is mooi maar dan in de vorm van huisvesting; dat woord zegt hetzelf al; huis = binnen!

 

Dat binnen is dan met de zgn nieuwe hippe bedrijven en in Nederland ook met cultuur. Als je naar het museum kwartier in Amsterdam kijkt (wereldstad op musea gebied!) dan is trekt dit heel veel bezoekers en levendigheid voor de rest van de stad (regio) maar de directe bezoeker zit binnen in het museum, theater etc. Als je als kleine gemeente dit wil bereiken; vergeet dit dan maar.

 

Vanochtend las ik iets wat ik al jaren roep en mijn inziens veel meer zin heeft; woon waar je werkt / werk waar je woont; stimuleer echte bedrijvigheid! Echte bedrijven krijgen bezoekers (al dan niet uit het buitenland die blijven overnachten) die mensen gaan dan zelf een vraag creëren van uitgaan, uit eten, detailhandel verkoop, cultuur etc…. En dat is denk ik ook de volgorde; zorg voor goede basisvoorzieningen dan komt de rest vanzelf (handelsschepen kwamen vroeger niet naar de haven voor de hoeren maar de hoeren gingen naar de haven omdat daar bedrijvigheid was)

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Een korte termijn oplossing voor leegstand zijn de zogn popup shops. In utrecht zijn er een paar waar creatievelingen werk en verkoop combineren. Het oogt voor mij heel aantrekkelijk, en deze mensen lijken zo'n pand echt aan te kleden. Die uitstraling is merkbaar positief. Nu ben ik misschien wat bevoordeeld en zit niet iedereen op creatieve uitspattingen te wachten. Maar veel ondernemers kunnen ook geen 5-jarige huurcontract meer aan. Korte initiatieven, mogelijk onder een overkoepelende organisatie. Just my two cents.

Link naar reactie
  • 0

Een korte termijn oplossing voor leegstand zijn de zogn popup shops. In utrecht zijn er een paar waar creatievelingen werk en verkoop combineren. Het oogt voor mij heel aantrekkelijk, en deze mensen lijken zo'n pand echt aan te kleden. Die uitstraling is merkbaar positief. Nu ben ik misschien wat bevoordeeld en zit niet iedereen op creatieve uitspattingen te wachten. Maar veel ondernemers kunnen ook geen 5-jarige huurcontract meer aan. Korte initiatieven, mogelijk onder een overkoepelende organisatie. Just my two cents.

 

Dit zijn hele goede initiatieven; leuk en weer eens iets anders dan de tijdelijke witteboekenwinkel, zeker ook doen! (sterker is ben er al jaren mee bezig!) maar.... dat is niet iets voor een overheid/langetermijn... En dit zijn tijdelijke oplossingen; detailhandel zal sowieso minder worden....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dit is geen concept maar een vacuüm. Desondanks wel een interessant probleem. Je ziet een 'begeleidende rol' voor jezelf in het steunen van de Gemeente Ede. Wat ziet die gemeente? Ben je in staat om iets met ideeën en adviezen te doen?

 

Een stads- of dorpscentrum is er niet voor de middenstand. Het moet een centrum van activiteiten zijn. En de lokale overheid dient daarin actief te zijn, niet door zijn werkzaamheden naar een stadskantoor in de periferie te verplaatsen bijvoorbeeld.

 

In de jaren zeventig verzette elke middenstand in elk dorp zich tegen de herverkaveling van wegen. De doorgaande weg door het centrum werd omgeleid, en de lokale detaillisten schreeuwden moord en brand omdat hun klanten zouden verdwijnen. De gemeenten die hebben doorgepakt en hun centra voetganger-, fiets- en ov-vriendelijk gemaakt, hadden daarna een voorsprong op de rest.

 

Volgens mij kan een gemeente instrumenteel zijn in het versterken van bestaande activiteiten die een potentieel groter verzorgingsgebied hebben. Zelfs al is dat maar eens per jaar. Een boekenmarkt, een speelgoeddag, een folkfestival, een Night by Candlelight. Gemeenten zouden bovendien ondersteunend kunnen zijn aan webwinkeliers. Gebruik een bestaande oude winkel als winkel annex magazijn en laat elke dag een busje rijden die pakjes naar bezorgdiensten brengt. Geef met name aandacht aan kleine maakbedrijven (zie Fab.com), de nieuwe nijverheid en digitale artisans. En vergeet de destination horeca niet!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

een grote vraag is wel; autoluw.... er zijn winkelstraten mooier door geworden maar er zijn ook winkelstraten aan kapot gegaan.

 

Autoluwe winkelstraten worden weer terug-gebouwd en de beroemdste "mooie winkelstraat" van nederland zal na de opknapbeurt ook auto-vriendelijk blijven

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

een grote vraag is wel; autoluw.... er zijn winkelstraten mooier door geworden maar er zijn ook winkelstraten aan kapot gegaan.

 

Er zal best een balans zijn tussen bestemmingsverkeer en voetgangersbelangen. Maar het centrum is er niet alleen voor detailhandel en doorgaand verkeer is geen bestemmingsverkeer. Vergelijk je Nederland met landen als België, Duitsland, Frankrijk en Engeland, dan valt het nog wel mee. In België beginnen ze nu pas met ruimtelijke ordening en in Engeland is de wegenstructuur een zootje. Frankrijk daarentegen heeft overal rondwegen en bypasses.

 

Ede en Bennekom kun je ook omheen rijden. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

het is een discussie/vraag waar 'het' antwoord niet voor bestaat. Detailhandel icm horeca etc maakt een straat/buurt/wijk/stad levend. Winkelen kan je ook in een grote shoppingmall. "gericht" uitgaan kan je ook aan de rand van de stad (nieuwe stad?) maar dat werkt nog niet... Maar wat je ziet als straten afgesloten worden voor verkeer mensen naar de 'kunstmatige' nieuwe stadsdelen gaan waar wel geparkeerd kan worden voor de boodschappen/aankopen.

 

Maar als je kijkt naar:

 

- zuidas amsterdam; het zakencentrum van amsterdam waar geprobeerd is/word ook in de avond 'leven' te krijgen > na 18 uur 'dood' terwijl er horeca etc genoeg is + het een-na drukste station van Amsterdam (in aantallen reizigers)

 

- Cronje straat haarlem; een echte buurtstraat met detailhandel, en mix van grootwinkelbedrijf en speciaalzaken; winkels verkopen niets meer... gaat weer een auto-open straat worden

 

- Cultuur; Arena Amsterdam; alle grootwinkelbedrijven, grootste culturele samenstelling met ZiggoDome, PatheHMH en nog een paar mega clubs > dood dood dood

 

- Amsterdam ijburg; alle winkels sluiten, horeca heeft het heel zwaar... en dit terwijl beiden heeeeel goed vertregenwordigd waren

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Daar gaar niets veranderen, totdat er minder vergunning geouwehoer, precario regels, OZB, parkeer belastingen, 5 minuten te laat prenten, onopgevoed spugend, hangend tuig enz is opgelost.

 

Je gaat als ondernemer tocht geen A1 locatie pand van 68 m2 (met kelder!) huren voor 15000 euro per maand in deze tijd? Zelfs grotere ketens vallen om (expo, tango en nog wat grotere zaken zag ik vorige week)

 

Ik denk dat de eerste moeilijkheid ligt bij de eigenaren van die lege panden, die moeten soepeler worden, mbt huuropzegging, lengte contract, hoogte huur. De eerste signalen zijn al zichtbaar, ik zie nu regelmatig "ingroei huren". Maar naar mijn mening nog steeds niet genoeg water bij de wijn van hun kant.

 

De knel zit hem volgens mij echt in de langdurige (wurg) contracten. Er zijn best mensen bereid om iets te proberen, maar als je dan na 6 maanden constateerd dat het een mislukking is nog 4,5 jaar vast zit aan je contract heeft daar bijna niemand zin in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een korte termijn oplossing voor leegstand zijn de zogn popup shops. In utrecht zijn er een paar waar creatievelingen werk en verkoop combineren. Het oogt voor mij heel aantrekkelijk, en deze mensen lijken zo'n pand echt aan te kleden. Die uitstraling is merkbaar positief. Nu ben ik misschien wat bevoordeeld en zit niet iedereen op creatieve uitspattingen te wachten. Maar veel ondernemers kunnen ook geen 5-jarige huurcontract meer aan. Korte initiatieven, mogelijk onder een overkoepelende organisatie. Just my two cents.

 

Dit zijn hele goede initiatieven; leuk en weer eens iets anders dan de tijdelijke witteboekenwinkel, zeker ook doen! (sterker is ben er al jaren mee bezig!) maar.... dat is niet iets voor een overheid/langetermijn... En dit zijn tijdelijke oplossingen; detailhandel zal sowieso minder worden....

 

Weet ik niet. De initiatieven zijn misschien van korte duur, maar het concept kan wel degelijk blijvend zijn. Het gaat om de insteek. We lijken vast te zitten in het idee dat een winkel iets permanents moet zijn, maar daar is de huidige economie niet meer naar. Wat Raoul ook al aangeeft, er moet meer water bij de wijn. Het zijn ondernemers die het binnenstad klimaat bepalen maar ik krijg niet het idee dat ze daar de ruimte voor krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ede, net zoals veel gemeenten, is bezorgd over de leegloop van het centrum. Winkels dreigen leeg te komen staan, en als er te veel lege winkels zijn glijdt een binnenstad af.

* Wie heeft innovatieve ideeën over revitaliseren van de binnenstad?

* Welke technologieën kunnen daar bij helpen?

* Welke wetgeving werkt nieuwe ontwikkelingen tegen en welke kan het proces juist ondersteunen?

 

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe

 

Zijn er ook ondernemers die innovatieve ideeën, technologieën, producten en of diensten hebben om de stad weer levendig te maken?

Zelf denk ik aan bijvoorbeeld:

* gratis WIFI die niet verbroken wordt als je door de stad loopt

* technologie om de winkelende bezoeker informatie te verschaffen

* concepten voor het hele proces van komen,, kijken, kiezen, kopen, koffie drinken veel leker en makkelijker te maken

* concepten die het ook voor de kinderen en partners van winkelend publiek de moeite waard maakt om mee te gaan

enz.

 

Vast dank voor de nieuwe input. :)

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Technologie-en zijn lapmiddelen, vooral. De wonde is geld. Koop bijvoorbeeld een paar panden en verhuur die voor een redelijke prijs, de eerste paar kwartalen gratis, met korte huurcontracten. Geef vergunningen makkelijker af.

 

Diensten zouden nog wel wat kunnen helpen.

 

Een gratis parkeerplaats aan de rand van de stad met gratis shuttle diensten elke 5 minuten naar het centrum/trekpleister/...

Gratis OV.

Gratis fietsen (met kaarten) en routes en gekleurde lijnen op de straten die het makkelijk maken die routes te volgen.

Gratis zwemmen, sporten, enz. (waarom kan het in bijvoorbeeld Duitsland zoveel beter/goedkoper dan hier?)

Een mooi stadspark met makkelijk afgegeven ventvergunningen/evenementvergunning/...

Trolleybussen introduceren (goedkoop en milieuvriendelijk).

Nadenken over langerdurende evenementen voor elk seizoen.

 

Het beste wat jij kunt doen is, is lijkt me medestanders te vinden. Inspiratie opdoen in andere steden/landen (eerst online). En dan uit te zoeken wat de ROI is van verschillende aanpakken. Het beste wat jij dus nu kunt doen is na te denken over hoe je dat vorm gaat geven. Een wekelijks forum/inspraak vragen van burgers, ondernemers en gemeente/vrijwillige onderzoeksmedewerkers/adviseurs/ondernemers/ambtenaren je laten helpen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met XiaoDI. Winkelpanden zijn tegenwoordig bijzonder prijzig. Kleine ondernemers knappen daar op af.

En met gevolg: je ziet in ieder stadje dezelfde winkels. C&A, Hema, Blokker, Marskramer, M&S, Livera, 6 drogisterijen waaronder de Etos, Kruidvat, enzovoorts. Het assortiment is karig.

De winkels van de kleine ondernemer zijn veel leuker om te bezoeken. Als ik een pan van de Blokker wil bestel ik deze wel online.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een of meerdere leegstaande winkels op een goede locatie gaan gebruiken om kleinschalig vierkante meters te verhuren om een showroom te creeren voor ondernemers die een innovatief product aan het grote publiek willen laten zien. Een beheerder erbij die van alle producten uitleg en demonstraties kan verzorgen. Als gemeente veel aandacht genereren via de geeigende kanalen en je zult zien dat er een win-win situatie kan ontstaan.

De meeste bedrijven/bedrijfjes die een leuk product hebben zitten op industrieterreinen of in woonwijken. Daar komt geen hond langs. De enige weg voor hen is nu dure beurzen en veel tijdrovende internet promotie. Dit werkt maar ten dele. Heel vaak wil een potentiele klant iets proberen voor het gekocht wordt. Dat kan dan onder begeleiding van de beheerder.

Wij zouden ook wel interresse hebben om ons product op deze manier bekend te maken.

Link naar reactie
  • 0

 

De meeste bedrijven/bedrijfjes die een leuk product hebben zitten op industrieterreinen of in woonwijken. Daar komt geen hond langs. De enige weg voor hen is nu dure beurzen en veel tijdrovende internet promotie.

 

 

Zullen we het even doorrekenen? Een plek op een vakbeurs waar mogelijk geïnteresseerde vakmensen langskomen of een leegstand winkelpand in Ede met een demonstratrix die je apart moet opleiden x andere steden. Welke variant geeft het beste rendement?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien een open deur maar gewoon de overcapaciteit aanpakken? Las laats een artikeltje dat Nederland de meeste m2 aan detailhandel heeft per inwoner van Europa. (kan het helaas niet zo snel meer vinden :-\)

 

Daarnaast wordt er steeds meer online besteld. Zelf doe ik al bijna niets anders meer. Alleen voor de dagelijkse boodschappen kom ik nog in de winkel. Dat is dan wel een supermarkt waar ik gratis kan parkeren en mijn auto vol kan laden. Kleding doe ik nog maar 2x per jaar. In een middag even alles bij elkaar graaien bij een paar grote jongens.

 

Alleen voor de kerst nog even lekker gewinkeld in Maastricht en Eindhoven omdat we daar gelijk een weekendje aan vastgeknoopt hadden. ;) En dan nog het meeste uitgegeven bij de horeca ;D En op 2 weekenden gezellig shoppen kan ik weer een heel jaar teren.

 

Maar voorlopig worden er nog steeds voldoende meters winkelruimte bij gebouwd voor grootschalige detailhandel en outlet. En de euro's kunnen toch maar 1x uitgegeven worden.

 

Misschien hier op HL eens een onderzoekje doen naar shopping gedrag? Je kan wel een gezellige winkelsfeertje willen creeëren maar is daar heden den dage nog behoefte aan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

in de detailhandel is de trend al jaren dat de marges dalen en de promotiedruk stigt, grote ketens drukken op volume de kleintjes uit de markt.. in combinatie met stijgende huren zie je inderdaad het aanbod verschralen.

 

er is echter nog steeds behoefte aan winkelen, het moet alleen meer beleving worden en ondernemers moeten daarop inspelen. De gemeentes moeten daarbij helpen, die moeten meewerken aan een aantrekkelijke binnenstad, maar helaas gaat bij alle gemeentes de geldkraan ook dicht vanwege bezuinigingen! ze beseffen onvoldoende dat detailhandel ook inkomsten genereert en derhalve ondersteuning behoeft.

 

wat in mijn ogen heel belangrijk is voor een binnenstad is goede citymarketing met de onderliggende structuur waarin de ondernemers evenredig bijdragen. In mijn winkelstad zijn we dat nu aan het optuigen, maar ambtelijke molens malen niet snel, zelfs niet nu er een enthousiaste wethouder zit. Gelukkig is het hem wel gelukt de V&D naar de stad te halen, grote trekkers spelen een hele belangrijke rol in de totaalbeleving.

 

een technologie die kan helpen is natuurlijk social media, dat is wel weer een vak apart, maar goed uitgevoerd hangt er ook een kostenplaatje aan, kom je weer terug bij ander probleem, de financien..

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Als gemeentes en steden gewoon weigeren de AH, ALDI, etc etc en zo de lokale ondernemers steunen dan is er hoop.

 

Waar het eerst een doel was de grote jongens "binnen te halen" is de enig langdurige oplossing het steunen van mkb.

 

Niet populair, want iedereen wil alles zo goekoop mogelijk en zo gemakkelijk mogelijk. Gecombineerd met winkel toeristen die enkel kijken en kopen op internet is het gewoon een aflopende zaak als er niet wordt ingegrepen.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me dat je deze vragen vooral in Ede zelf zou moeten stellen, voor een bredere oriëntatie zie bijvoorbeeld: SCORe.

 

Het heeft weinig zin om hier ideeën te gaan schreeuwen zonder over kennis van de lokale situatie (organisatie en initiatieven) te beschikken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij zouden ook wel interresse hebben om ons product op deze manier bekend te maken.

 

Of iets dat je morgen in de praktijk kunt brengen: ga, misschien samen met gelijkgestemden, op de verschillende weekmarkten staan.

 

Met jouw product heb je dan veel meer bekijks dan je in een winkel zou hebben, als je het goed doet herinnert elke bezoeker je, voor veel lagere kosten.

 

...hoewel het misschien een vraag is, afgezien van de mogelijke wachttijd, of de marktmeester er een toegevoegde waarde in zal zien.

Link naar reactie
  • 0

In Brabant zijn ze er zo te lezen ook mee bezig om de detailhandel te laten overleven. En Outlet-Bleizo is door Provinciale Staten ook al gecanceld.

 

Het is in ieder geval een begin maar of het een echte oplossing is? Online shoppen is nog steeds booming.

 

Nog even teruggelezen in dit topic: Zelf willen we best nog wel eens het centrum van een andere plaats bezoeken. Het moet dan wel de moeite waard zijn. In de regel maken we er dan een weekendje van met een mix van winkelen, festival of activiteiten bijwonen en eten en slapen. Die paar keer per jaar zet natuurlijk geen zoden aan de dijk maar binnensteden zouden wellicht hier wat meer op in kunnen spelen. probleem is vaak wel dat er in het centrum vaak weinig betaalbare hotels zijn. Uitwijken naar de rand van het centrum dan maar. zitten we alleen weer met de eeuwige discussie "wie is de BOB" ;)

 

Link naar reactie
  • 0

ondanks dat online shopping 'booming' is, is het 'shoppen' nog steeds in!

in dat kader gecombineerd met het versterken van de shoppingfunctie in binnensteden is het een zeer verstandig besluit om de realisatie van een outlet-centrum te blokkeren, dat heeeft enkel een verschraling van het aanbod tot gevolg.

natuurlijk schermen zij (Bleizo) met werkgelegenheid en 'economische impuls voor de regio' maar dat is hooguit een verschuiving.

gemeentes en niet te vergeten vastgoedeigenaren moeten gestructureerd investeren in binnensteden/winkelcentra, goed bekijken welke centra aantrekkelijk gemaakt moeten worden voor de dagelijkse boodschappen en welke er geschikt zijn voor het echte shoppen. maak een keuze en handel daarnaar.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

In Waddinxveen lopen ze al 50 jaar achter de feiten aan. Er is daar nog nooit een echt centrum geweest. Na jarenlang gesteggel gaat dat er nu wel komen. Maar ook weer in een uitgeklede vorm. Gewoon omdat er door de crisis te weinig belangstelling van detailhandelaren is. De gemeente wil dan zoveel mogelijk losse winkelstrips in de wijken ontmantelen maar dat stuit dan weer op weerstand vanwege de lagere huren van dat soort panden en bedrijven die daarom niet naar het nieuwe centrum willen.

Link naar reactie
  • 0

met alle respect voor Waddinxveen, maar ik vermoed dat deze kern te klein is c.q. te weinig intrekgebied heeft om een echt shoppingcenter te worden, concurrentie van steden als (vooral) Gouda, maar ook Alphen, Zoetermeer en zelfs Rotterdam zal te groot zijn.

Zij kunnen toch weinig meer bieden als een winkelcentrum dat voorziet in de dagelijkse boodschappen met enkele plusvoorzieningen, het geheel is te klein om grotere ketens binnen te halen en zodoende voldoende trekkracht te genereren.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.