• 0

overlevingsstrategie detailhandel binnenstad

Omschrijving van je concept:

Ede, net zoals veel gemeenten, is bezorgd over de leegloop van het centrum. Winkels dreigen leeg te komen staan, en als er te veel lege winkels zijn glijdt een binnenstad af.

* Wie heeft innovatieve ideeën over revitaliseren van de binnenstad?

* Welke technologieën kunnen daar bij helpen?

* Welke wetgeving werkt nieuwe ontwikkelingen tegen en welke kan het proces juist ondersteunen?

De vraag wordt gesteld door een bezorgde, politiek actieve inwoner van Ede, trekker van een burgerparticipatieproject.

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Als inwoner van Ede ben ik indirect bij de politiek betrokken.

Binnen de gemeente wordt via burgerparticiaptie de bewoners bij gemeentelijke uitdagingen betrokken.

Als (mede-)trekker van het project "levendige stad" concentreer ik mij, met anderen, op innovatieve concepten om het naar het centrum gaan weer aantrekkelijk te maken.

Als lid van innosquad, zie www.innosquad.nl, spreek ik veel ondernemers met goede ideeën en nieuwe technologieën, ook over dit onderwerp, maar er moeten veel meer goede inititatieven zijn.

Ik wil deze innovatie naar de gemeente brengen zodat er echt wat kan gaan veranderen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

De stadscentra moeten levend en levendig blijven. Daarvoor zijn nieuwe concepten nodig. De ondernemers spelen daarbij een belangrijke rol. Maar ook de overheid moet regels loslaten, initiatieven gaan ondersteunen, investeren in de infrastructuur. Ede wil dat ook, moet dat ook. Ik zie een ondersteunenende en begeleidende rol voor mij in dat proces.

Ik zie een binnenstad voor me waarbij de grenzen tussen wonen, werken, recreëren vervagen, waarbij de kunst en cultuur prominent aanwezig is en jong en aoud zich amuseren.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Ik ben op zoek naar elementen uit een concept die leders goed werken, kansrijk zijn, of waar we de ruimte nemen om te experimenteren. Kom met ideeën!

 

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop op veel ideeën, plannen en plannetjes, rijp en groen, mits enigszins passend in het concept van een levendige stad.

 

 

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk concept, lijkt mij dat er wel meer mee te doen moet zijn. Jammer dat het tijdelijk is tot 15 januari. Vind het wel een erg korte tijd om nieuwe concepten uit te proberen.

 

@Bas. inderdaad heb je helemaal gelijk over Waddinxveen, maar ja dat is nu eenmaal de keuze van de politiek. Die zich zelf ter dege realiseert dat als ze niets aan al die losse winkelstrips/centra doet het nieuwe winkelcentrum niet rendabel zal worden. Laat staan dat er publiek uit de omtrek aangetrokken kan worden. Er wordt ook al aan gedacht om betaald parkeren in te voeren.

 

Dan ben ik goedkoper uit als ik naar Zoetermeer rij waar je de eerste 3 uur gratis kan parkeren en 5x zoveel keus hebt.

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor mijn boute reactie vanuit buurland.

 

Iedere winkelstraat in een Nederlandse kleine stad ziet er exact hetzelfde uit.

Dezelfde grote ketens. AH, Kruitvat, Zeeman, Free record shop, Hans Anders,... , aangevuld met laagwaardige horeca.

 

Dat de middenstand verdwijnt, heeft naar mijn (belgisch) gevoel niets met de crisis te maken danwel met snelle stijlloze project ontwikkeling en snelle verhuur/verkoop van dat vastgoed aan die grote ketens.,

 

En de consument, wel ja, die heeft zich daar geen vragen bij gesteld.

 

6 jaar terug woonde ik in Amsterdam Osdorp. Allemaal nieuwbouw met een mooi hoekje met winkels.

Naast de bovengenoemde ketens, zaten daar ook een paar moedige kleine zelfstandigen met mooie winkels en goede (maar ook duurdere) produkten. Wel ik was denk ik één van de weinige klanten in deze winkels. Ik had te doen met deze mensen.

 

En toen was het absoluut nog geen crisis.

 

Vraag je maar eens af waarom Antwerpen ieder weekend volloopt met Nederlanders. Uitgebreid aanbod, veel winkels met een unieke identiteit, vriendelijkheid, Horeca uitgebaat door echte vakmensen. Jawel een kelner is in België nog een vakman.

 

De leegstand in de nederlandse steden had ik lang geleden al zien aankopen. Desondanks zijn de Nederlandse steden dikwijls heel mooi met perfect onderhouden historische panden en heel mooie grachten en waterpartijen.

 

Alle troeven zijn er om iedere stad terug een unieke uitstraling te geven.

 

Nogmaals, erg boute reactie maar ik heb mij in mijn nederlandse jaren doodgeërgerd aan het beperkte winkelaanbod en de lelijkheid van al die nieuwbouw winkelcentra.

 

Om nog te zwijgen van de dure parkeermeters en de parkeermaffia die om de hoek klaar staat om te schrijven. Parkeermeters waar ik nu anno 2013 als Belg niet meer kan betalen. Want die werken niet meer met muntjes. Boete is dus gegarandeerd bij ieder bezoek dat ik breng.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot nu toe.

Technische voorbeelden als die van Frans Sytsma en Linda Maas spreken mij erg aan. De opmerkingen t.a.v. de gemeentelijke organisatie en beleid herken ik. Ik zie ze hier in Ede dezelfde tredmolen bewandelen. Langzaamaan vooruit, oogkleppen op, richting wordt niet bepaald, maar.....

Er is ook in Ede behoefte om de bekende paden te verlaten en input van buiten te organiseren. daar zijn wij, de gewone burgers, ook bij betrokken. Ik ben geen ambtenaar, geen raadslid, geen representant van een belangengroep, wel een lid van een politieke partij, maar vooral een burger die ziet dat het met veel binnensteden de verkeerde kant op gaat.

Ook zie en spreek ik als lid van innosquad (zie www.innosquad.nl) veel dynamische mensen die bedrijven hebben of willen starten op het gebied van nieuwe communicatie, technologie, mobiliteit.

Ik roep dus vooral die ondernemers om zich te melden met ideeën hou je de stad nieuw leven in kan blazen.

 

Frans van Duikeren

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor mijn boute reactie vanuit buurland.

 

Iedere winkelstraat in een Nederlandse kleine stad ziet er exact hetzelfde uit.

Dezelfde grote ketens. AH, Kruitvat, Zeeman, Free record shop, Hans Anders,... , aangevuld met laagwaardige horeca.

 

....

 

Om nog te zwijgen van de dure parkeermeters en de parkeermaffia die om de hoek klaar staat om te schrijven. Parkeermeters waar ik nu anno 2013 als Belg niet meer kan betalen. Want die werken niet meer met muntjes. Boete is dus gegarandeerd bij ieder bezoek dat ik breng.

 

Ik denk dat dit eigenlijk een heel juiste beschrijving van het probleem is. Zelf woon ik in utrecht, en het verhaal is herkenbaar.

 

De ketenwinkels zitten zowel in het centrum als in wijkwinkelcentra, maar bij die laatste kun je gratis parkeren, terwijl je in de binnenstad in een garage al 3 euro per uur betaalt, en op straat rond de 5 (!). Als ik naar mezelf kijk ga ik eigenlijk nooit naar de binnenstad om iets te kopen. Wel s'avonds voor de horeca, maar daar hebben de detailhandelaren natuurlijk niets aan.

 

Utrecht heeft wel een mooi historisch centrum, en dat trekt wat (dag)touristen, en mensen die gewoon willen 'winkelen', vooral in het weekend en bij mooi weer. Feitelijk moeten de winkels het daar mee doen, en zaken die niet op die markt gericht zijn overleven het vaak niet lang.

 

Nerds dont shop.

 

.. offline ;)

Link naar reactie
  • 0

De tegenhanger van technologische snufjes (en foto's in lege etalages) zijn originele winkels waar shoppen nog een echte belevenis is (ruiken, tasten, proeven, passen) of zelfs marktkraampjes. Ik heb jaaren in Utrecht, Antwerpen en Londen gewoond en daar zijn de ambachtelijke winkelstraatjes het drukste. Kijk bv eens op Spitalfields: ouwe markthal vol artisan retail. Ik snap niet dat steden niet vaker zulke plekken inrichten, daar kun je met de klassieke marktaanpak (marktmeestter + gedeelde faciliteiten) veel mee bereiken. En nog wat werkgelegenheid als bonus bovendien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.