• 0

Postzegels afschrijven bij grote aankoop

Per maand ben ik gemiddeld 100 euro kwijt aan verzendkosten voor producten die men bij mij aanschaft.

Ik heb nu eind december voor € 510,- zegels ingekocht voor de komende 5 maanden (gezien de komende prijsstijging)

Mag ik dit bedrag nu (gezien de hoogte en het feit dat ik ze dit jaar niet zal gaan gebuiken) nog volledig opvoeren als kosten over 2012, of moet ik ze over twee jaren afschrijven.

Ik vermoed het eerste maar wil het graag even zeker weten.

(daarbij komt dat het meerdere doosjes en velletjes zijn van verschillende types die mogelijk ook los "ingeboekt" kunnen worden zodat de ik per aangeschaft doosje gewoon onder de € 450,- blijven)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijft helaas mijn vraag of het is toegestaan om de volledige €510,- gewoon in 2012 mag worden afgeschreven.

Wat nu het voordeligst is, wordt een ander probleem met al die veranderingen in de belastingen en posttarieven maar daar ga ik mijn hoofd wel eens over buigen als ik me enorm verveel ;)

Link naar reactie
  • 0

De wet schrijft voor dat de administratie gevoerd wordt conform goed koopmansgebruik (art. 3.25 wet IB / voor de VPB geldt hetzelfde uitgangspunt). Goed koopmansgebruik schrijft voor dat de kosten genomen worden op het moment dat deze gemaakt worden (de winst wordt bepaald door de kosten en de baten die in een bepaald jaar gemaakt worden).

 

Nu naar jouw vraag: mag je de kosten van de postzegels nemen op het moment van aanschaf? Dat mag dus niet volgens het goed koopmaansgebruik. Met postzegels koop je geen dienst maar een betaalmiddel om een dienst te betalen. Je maakt dus pas kosten als het poststuk overgedragen is aan PostNL. De enige correcte wijze conform goed koopmansgebruik is dus de postzegels op je balans te activeren en weg te boeken tegen de grootboekrekening verzendkosten als je deze kosten maakt.

 

Het is dus niet toegestaan om deze kosten in 2012 te nemen als de kosten pas in 2013 worden gemaakt. Het antwoord op jouw vraag luidt dus: neen, dit is niet toegestaan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als ik ook kijk naar de antwoorden op de soortgelijke vraag waarna eerder verwezen is (zie hier dan vrees ik dat de meesten toch meteen de kosten voor aangeschafte zegels boeken als portokosten bij aanschaf van de zegels.

 

Ik vraag me dan ook af of dit echt problemen oplevert bij een eventuele controle, want om nu mijn hele manier van administreren weer om te gaan gooien zie ik niet echt zitten...

 

Link naar reactie
  • 0

Blijft helaas mijn vraag of het is toegestaan om de volledige €510,- gewoon in 2012 mag worden afgeschreven?

 

Ik vraag me dan ook af of dit echt problemen oplevert bij een eventuele controle, want om nu mijn hele manier van administreren weer om te gaan gooien zie ik niet echt zitten.

 

Zucht...

 

Je gaat eerst vragen of het is toegestaan om te doen wat je wilt doen, en als dat antwoord ontkennend is dan vraag je of je er mee weg zou komen als je iets zou doen waarvan je nu weet dat het niet mag. Met als argument dat je anders je hele manier van administreren zult moeten omgooien.

 

You can't have it both ways >;(

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

You can't have it both ways >;(

 

 

 

Ik snap je ergernis, maar het blijkt nu dat mijn vraag veel meer complicaties met zich meebrengt aangezien ik aanschaf van zegels altijd meteen boek als portokosten en niet pas bij daadwerkelijke verzending. Ik zou dus nu eigenlijk de nodige aanpassingen moeten gaan maken terwijl ik alleen maar wilde weten of ik de aangeschafte zegels dit jaar of volgend jaar zou moeten boeken als portokosten...

Link naar reactie
  • 0

Het is vrij simpel.

Als je per maand ongeveer € 100,- koopt dan is er op zich geen probleem. Vergelijk het maar met een cafetaria die per week 10 dozen patat koop.

Maar je gaat nu iets meer kopen dan anders. De reden hiervoor is duidelijk, maar de vraag is valt het op.

Zowel de deskundigen als de belastingdienst zal een grootboek echt niet altijd op alle details controleren.

Maar wel als er bijzondere dingen gebeurd. € 510,- in december zal opvallen. Of de belastingdienst daar een correctie op wenst, tja dat kan ook weer afhangen van de inspecteur zelf.

 

De aanpassing in je administratie is niet groot hoor, maar als je dat te veel moeite is en je wil het graag als kosten verwerken dan moet je dat doen. Het enige wat er hier gedaan wordt is je vraag beantwoorden. Het is niet de antwoord wat je wilt horen, dan is het aam jou wat je er mee gaat doen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

De aanpassing in je administratie is niet groot hoor, maar als je dat te veel moeite is en je wil het graag als kosten verwerken dan moet je dat doen. Het enige wat er hier gedaan wordt is je vraag beantwoorden. Het is niet de antwoord wat je wilt horen, dan is het aam jou wat je er mee gaat doen.

 

Ik vrees dat die wel groot zal zijn als ik de portokosten pas mag boeken als ik items verstuur. Met terugwerkende kracht is dit over dit jaar haast niet uit te voeren daar ik zo'n tweeduizend verzendingen heb waarbij de portokosten van sommigen direct zijn betaald bij het postkantoor en andere weer zelf zijn gefrankeerd met aangeschafte zegels.

Vooraf aangeschafte zegels zou ik dus los moeten boeken en middels de balans moeten verrekenen met de gemaakte portokosten bij versturen. Moet ik dan de betaalde portokosten bij aflevering op het postkantoor onder de aangeschafte zegels boeken en meteen weer afboeken als portokosten, of moet ik dit alleen als portokosten boeken aangezien ik het niet uit mijn voorraad zegels heb gehaald ? Ik zou dan per verzending moeten terugkijken hoe ik de portokosten van die verzending zou moeten boeken en dat is echt een enorm werk.

 

Maar mogelijk bedoel je dit niet en zit de aanpassing alleen in het feit dat ik de in december aangeschafte zegels zou moeten opnemen op de balans als voorraad of als vooruitbetaalde kosten voor 2013 om ze dan in 2013 af te kunnen boeken ?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet zo moeilijk doen.

 

In het loop van het jaar koop je X aantal postzegels. Deze boek je als portokosten.

Aan het eind van het boekjaar heb je Y aantal postzegels over.

Deze overgehouden postzegels hebben een waarde van dat moment.

Via memoriaal boek je deze waarde:

vooruit betaald portokosten

@portokosten

 

In het nieuwe jaar via memoriaal:

portokosten

@vooruit betaald portokosten

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar mogelijk bedoel je dit niet en zit de aanpassing alleen in het feit dat ik de in december aangeschafte zegels zou moeten opnemen op de balans als voorraad of als vooruitbetaalde kosten voor 2013 om ze dan in 2013 af te kunnen boeken ?

Dat ja :)

 

Bedankt voor alle adviezen.

Ik ben er uit hoe ik dit het beste in mijn boekhouding kan opnemen en ik ga de kosten dus netjes volgend jaar afschrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.