• 0

Chauffeurskaart

Ik heb onlangs een digitale tachograaf aangevraagd bij de KIWA icm een bedrijfspas.

Wij zijn namelijk van plan dit jaar met een BE combinatie te gaan rijden die ruim over 3500 kg gaat, volgens de KIWA is dit dan noodzakelijk.

 

Nu ben ik inmiddels 360 euro lichter en heb de twee passen, maar weet niet hoe nu verder. Op de site van KIWA kan ik niets vinden toen ik hun belde werd mij verteld dat ze alleen de passen uitreiken en geen informatie hebben over de werking ervan.

Wel zijn zij verantwoordelijk voor de controlle

Ook bij de RDW ging men daar niet over, de medewerker binnen het ministerie van Verkeer en waterstaat zit ziek thuis dus adviseerd men mij daar om later in de maand nog eens te bellen.

Ik heb wel een chauffeursforum gevonden, maar werd daar ook niet echt wijzer over de werking ervan.

 

Bij de KAV waar wij alle huurwagens huren, wist men alleen hoe het systeem in de wagen werkte, verder komt er 1 keer per maand iemand van het hoofdkantoor langs die de passen uitleest. Deze man is helaas met vakantie dus die heb ik ook nog niet gesproken.

 

Kortom ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik weet inmiddels wel hoe het apparaat ik de bakwagen werkt maar niet wat ik met de gegevens moet doen en hoe ik hem kan uitlezen. Of misschien is het wel helemaal niet nodig en is het alleen voor een controlle.

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

 

edit: Ik heb inmiddels wel wat (hele dure) systemen gevonden voor het uitlezen, maar weet nog steeds niet welke gegevens wel en niet moet aanleveren en aan wie. Ook snap ik niet wat ik nu precies met die bedrijfspas moet doen, nu lijkt het er een beetje op dat elke chauffeur een bedrijfspas en chauffeurspas moet hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jasper,

 

Je hebt deze kaarten waarschijnlijk niet nodig.

Als je eigen vervoer doet en minder dan 12 uur per week rijd is een BE vrij gesteld.

(in geval van een huurauto is dat achteraf bijna niet te controleren)

 

Bestuurderskaart

Deze is persoons gebonden rijtijden worden alleen tijdens het rijden geregistreerd op deze kaart en in de tachograaf.

Als je weinig rijdt duurt het dus lang voor het geheugen volloopt en overschreven word. (28 dagen voor de kaart)

 

Bedrijfskaart

Deze is bedrijfsgebonden, hier staan de gegevens van het berijf op.

Hiermee kan je het voertuig aanmelden in je wagenpark. (en KAV kan met hun kaart het voertuig weer terug melden, wat overigens bijna nooit gebeurt)

Daarnaast geeft deze kaart toegang tot de voor het bedrijf relevante gevens, bijvoorbeeld om een uitdraai te maken of een download.

 

Ook bestaat de mogelijkheid om dit draadloos te doen via de boardcomputer.

 

Gegevens dien je 1 jaar te bewaren en te overleggen bij controle.

Als je deze gegevens fiscaal nodig hebt natuurlijk langer.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel.

 

Die 12 uur maak ik niet, maar dit moet je wel weer kunnen aantonen. Dus vandaar dat ik de kaart wel heb aangevraagd.

 

Geen idee of ik de gegevens ook fiscaal ergens voor nodig zou hebben, volgens mij niet, want de km staan ook op de factuur van de KAV.

 

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus de bedrijfskaart aan het einde van de dag in de machine stoppen om de gegevens eruit te halen. En kan ik die gegevens er weer vanaf halen met een kaartlezer die aangesloten op mijn pc.

 

Ik hoef deze gegevens dus verder niet op te sturen.

Link naar reactie
  • 0

1 Jou beredenering zou betekenen dat iedereen alsnog verplicht zou zijn de tacho te gebruiken. Ik zou mij die administratieve elende besparen als het niet noodzakelijk is. Dit blijkt tevens uit de gereden km op de nota van KAV.

Tenzij je veel in het buitenland zit natuurlijk.

 

2 Als je de tacho wel gebruikt zijn deze gegevens sneller en makkelijker te benaderen dat een papieren nota van KAV welke ergens in een map steekt.

 

3 Nee, deze pas geeft jou alleen toegang tot de gegevens welke opgeslagen zijn in de tachograaf en op jou bedrijf betrekking hebben, deze gegevens kan je vervolgens lezen op de display, printen of op een usb zetten. Ook kan je na 4 weken je bestuurderskaart uitlezen, deze bevat als het goed is dezelfde gegevens.

Link naar reactie
  • 0

HEt ministerie van transport zegt dit erover:

 

Bedrijfsbusjes en personenwagens met een aanhanger

 

De tachograaf is pas verplicht als de Toegestane Maximum Massa (TMM) van het voertuig, inclusief de aanhanger en / of oplegger, meer dan 3500 kg is. De TMM is terug te vinden in het kentekenbewijs van de voertuigen. Vanaf 24 juli 2009 is elke lichte bedrijfsauto in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (een van een personenauto afgeleide bedrijfsauto) die met een aanhanger een gezamenlijke toegestane maximum massa (TMM) van meer dan 3500 kg heeft, verplicht een tachograaf te gebruiken. Omdat een tachograaf niet direct aan te sluiten is op de versnellingsbak van dergelijke voertuigen, is een adapter nodig.

 

Enige uitzondering hierop voor beroepsmatig vervoer is die vorm van transport waarbij de bestuurder kan aantonen dat eigen materiaal en machines worden vervoerd en dat de bestuurder daarvoor minder dan 12 uur per week op een dergelijke voertuigcombinatie rijdt.

 

Registratie als u niet tachograafplichtig bent

 

Als u niet tachograafplichtig bent, dan geldt er nog wel een registratieplicht vanuit de arbeidstijdenwet (ATW) artikel 4:3: Een werkgever en een persoon als bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, voert een deugdelijke registratie terzake van de arbeids- en rusttijden welke het toezicht op de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen mogelijk maakt..

 

De vorm van deze registratie is 'vormvrij'. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen of dit op papier of in de computer wordt bijgehouden of dat u een tachograaf hiervoor gebruikt. De registratie kan als deugdelijk worden beschouwd als de normen van de wet te controleren zijn. In z'n algemeenheid kan je zeggen dat noteren van het begin- en eindtijdstip en daartussen gelegen activiteiten inclusief pauzes voldoende zijn. Deze activiteiten dienen gespecificeerd te worden in rijtijd, arbeidstijd of beschikbaarheidstijd.

bron

Link naar reactie
  • 0

Je maakt het weer moeilijker dan het is.

 

Dit is niets anders dan een digitale versie van de tachograafschijf.

Deze schijven werden na de rit opgeslagen en dienen ter controle van onder andere de rij en rusttijden van de chauffeur(s).

 

Dit is de digitale variant van die oude tachoschijf.

Het enige wat jij moet doen als ondernemer/voertuigeigenaar is ervoor zorgen dat je de data van deze apparatuur regelmatig uitleest en opslaat.

Uiteraard dien je als ondernemer ook te controleren of jouw personeel zich aan de rij en rusttijden houd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.