• 0

In NL vestigen, maar onderneming in België aanhouden?

Ik ben sinds een 2 tal jaar zelfstandig ICT'er in België. Aangezien mijn vriendin Nederlandse is denken wij er over na om in Nederland te gaan wonen. De fiscale regels zijn hier wel anders, en vooral op gebied BV's ect is mij nog veel onduidelijk. Daarom dat ik wilde onderzoeken om de zaak volledig in België te houden, of om de zaak in België de stoppen, en een nieuwe zaak in Nederland op te richten. Daarom mijn hoop dat er hier forumleden rondhangen, die me op weg kunnen helpen, details zijn niet nodig.

 

Ik België heb ik een omzet van 80.000 euro ( ik maak 10.000 kosten welke door fiscus worden goedgekeurd). Er blijft dus 70.000 over om uit te keren aan mezelf. Deze wordt deels uitgekeerd als een loon, en grotendeels uitgekeerd als dividend. Van de 70.000 euro houd ik om en bij de 40.000 euro netto over.

 

Hoe zit dat in Nederland? Wat zou je daar van overhouden bij benadering. Is het bovendien interessant om een dividend aan jezelf uit te keren. Ik merkte op dat de winstbelasting in Nederland slechts 20% is. In België is dat meestal 33,99%... Is het dan interessant om over je winst simpelweg winstbelasting te betalen in Nederland, en dan nogmaals 25% over het dividend?

 

Zijn er nog interessante websites, waar enkele rekenvoorbeelden staan, of methoden om geld uit de zaak te halen. Ik ben best financiëel onderlegd, dus wil het graag eens uitzoeken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanuit Nederlands fiscaal oogpunt zou een eenmanszaak bij deze cijfers voordeliger zijn dan een BV (en beide situaties zouden ook wat voordeliger zijn dan ondernemen in België, maar het is natuurlijk maar net wat je dan allemaal meerekent). Welk land mag heffen over de inkomsten is overigens van meer factoren afhankelijk dan puur de statutaire vestigingsplaats.

 

Een grove schatting van de Nederlandse uitkomst bij 70.000 vóór belastingheffing, is voor een eenmanszaak ca. 51.500 en voor een BV bij een gebruikelijk loon van 42.000 en volledige uitkering van de rest een kleine 46.000. Maar er zijn nog allerlei verschillende factoren die dit kunnen beïnvloeden, zoals opbouw van een oudedagsvoorziening, etc. Ook heb ik geen rekening gehouden met bijvoorbeeld het inkomensafhankelijke deel van de zorgverzekeringspremie (ca. 2500 voor een eenmanszaak en 2100 bij een BV met een gebruikelijk loon van 42.000), en eventuele verschillen in behandeling van fiscale partners, etc. Voor je het weet, ben je dus appels en peren aan het vergelijken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Galactic,

 

Wat ronaldinho zegt is zo waar "geen appels met peren vergelijken". Ik ben zowel van het Belgische als Nederlandse fiscale systeem goed op de hoogte en zeker de optimalisatie hiervan. Tarieven vergelijken heeft geen zin omdat de wetten en regels per land heel erg verschillen. Tevens zijn ook de internationale regels van invloed i.v.m. met waar je belasting betaald, waar je sociaal verzekerd bent, dat is niet altijd waar je (bedrijf) gevestigd is.

Een voorbeeld: in Nederland zijn de belastingtarieven wel lager, maar men moet zich buiten de belastingen om veel hoger verzekeren voor zorg. Ook het pensioensysteem zit heel anders in elkaar. Trouwens het vennootschaps belastingtarief in België start met 25% progressief tenzij een aantal uitzonderingen, die in jouw geval denkelijk niet hoeven te gelden. Laat ik je de tip dus geven om je goed te laten adviseren en je niet te laten misleiden door tarieven.

Kant en klare websites zijn er niet en dat komt gewoon door het feit dat grensoverschrijdende zaken complex zijn, zeker omdat het per situatie erg kan verschillen. Ik voeg voeg hier wel een brochure van het BDO toe, een heel naslagwerk.

brochureverschilleninzakendoentussenBelgienNederland_web.pdf

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.