• 0

Geldigheid VAR

Hallo mede forumleden,

 

Hierbij twee hopelijk simpele vragen:

 

1) Als ik een opdracht voor iemand heb gedaan in januari, maar ik vraag een VAR pas aan in februari (uitgaand dat ik een VAR WUO krijg), mag ik dan een kopie van die VAR achteraf naar die odprachtgever toe sturen?

 

2) Als je meerdere opdrachten voor een odprachtgever doet, moet je dan elke keer dat je een VAR opstuurt legitimatie opsturen of hoef je dat maar de eerste keer te doen?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Tex,

 

Het aan je opdrachtgever verstrekken van een VAR is niet verplicht. Als je opdrachtgever er niet om vraagt, hoef je dat dus niet te doen.

 

1) Als de opdrachtgever dat genoeg vindt, ja.

2) Dat ligt er aan wat de opdrachtgever wil, maar elke keer lijkt me wel wat overdreven om te vragen als opdrachtgever. De VAR is maximaal 1 kalenderjaar geldig, dus moet je zelf niet steeds een nieuw gaan aanvragen.

 

Lees verder bij de Belastingdienst.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dat bedoel ik dus. Je doet een opdracht een januari, vraagt een VAR aan in februari maar de opdrachtgever vraagt om een VAR in maart. Mag dat?

 

Ja, als de opdrachtgever dat accepteert. Mijn reactie hierboven is ondertussen aangepast.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Maar het gaat meer om of de belastingdienst dat goedkeurt. Of je dus officieel met elke VAR een kopie identiteitsbewijs moet sturen of dat dat alleen de eerste keer hoeft. Hetzelfde voor achteraf een VAR aan je opdrachtgever geven, is het niet verplicht om die VAR te overhandigen voordat je aan het opdracht begint (uiteraard alleen als er om gevraagd wordt)? Kan over deze twee zaken niks vinden op de BD website.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is een VAR geldig voor het hele jaar waarin deze is aangevraagd en niet perse pas vanaf de datum waarop deze is toegekend.

 

In 2007 vroeg ik voor het eerst een VAR aan voor dat jaar. Die aanvraag stuurde ik pas eind maart. Toen ik hem kreeg stond er op dat die geldig was vanaf 1 januari t/m december.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je gelijk in, dat staat er wel op. Maar je weet nooit wat voor addertjes er onder het gras zitten. Heb al geleerd dat de regels niet altijd logisch te interpreteren zijn (voor komplete leken als mij dan). Vandaar dat ik het hier vraag.

Link naar reactie
  • 0

Toch is er een klein addertje: Het kan zijn dat je opdrachtgever alleen met je wilt werken als je een VAR-WUO hebt, maar dat je die misschien onverhoopt niet krijgt ook al heb je hem wel aangevraagd, maar de BD anders oordeelt. Tja, wat dan als je intussen al met je opdracht bent begonnen?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Thanks Joost, duidelijker antwoord kan niet :-) Maar is het dan ook verplicht om elke keer dat je een VAR opstuurt een kopie van je huidige legitimatiebewijs mee te sturen of is 1 kopie geneog. Dus stel je doet in 2008 een odpracht voor iemand en in 2012 weer. Moet je dan 2x legitimatie meesturen?

Link naar reactie
  • 0

@Fvddungen Dat zou je natuurlijk kunnen afdekken in je opdrachtbevestiging. Dan moet er gewoon een keuze gemaakt worden, ga je verder met de opdracht of niet? Als de opdracht al klaar is kan het heel vervelend zijn. Opdrachtgever heeft geen geleverd product en opdrachtnemer heeft voor niks zitten werken.

Link naar reactie
  • 0

Thanks Joost, duidelijker antwoord kan niet :-) Maar is het dan ook verplicht om elke keer dat je een VAR opstuurt een kopie van je huidige legitimatiebewijs mee te sturen of is 1 kopie geneog. Dus stel je doet in 2008 een odpracht voor iemand en in 2012 weer. Moet je dan 2x legitimatie meesturen?

 

Lijkt me wel zo handig. Die legitimatie van 2008 zit waarschijnlijk in het archief van dat jaar bij de opdrachtgever. Bovendien bestaat de kans dat het eerder afgegeven legitimatiebewijs inmiddels niet meer geldig is.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Maar als je in loondienst werkt hoef je ook niet elke keer dat je passpoort verloopt een nieuwe kopie aan je baas geven als je je contract vernieuwd. Heeft iemand ervaring met hoe de belastingdienst hiermee om gaat, dus dat de odprachtgever alleen een oude kopie van het paspoort in zijn archief heeft.

Link naar reactie
  • 0

Als je in loondienst bent dien je op het moment van indienst treden een kopie van een geldig legitimatiebewijs af te geven dat in je personeelsdossier gaat. Als opdrachtnemer kom je tijdelijk je kunstje doen en verdwijnt dan weer, er wordt geen dossier van je aangelegd. Bovendien kom je enige tijd later opnieuw nadat je bent weg geweest, daar zit nogal een verschil in.

 

Let op: een ondernemer kun je in veel opzichten niet vergelijken met een werknemer.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is waar. Maar het kan dus om twee dingen gaan:

 

1) Het gaat erom om eenmalig vast stelt dat je bent wie je zegt dat je bent

2) Vast te stellen dat jij degene bent die de var opstuurt

 

De vraag is dus, is de belastingdienst tevreden als je eenmalig hebt bewezen dat je bestaat of willen ze echten weten dat jij degene bent die de VAR overhandigt. Nu kan ik mee haast niet voorstellen dat je BD hier echt moeilijk over gaat doen als de opdrachtgever een kopie van een oude passpoort in zijn archief heeft maar je weet het nooit.

 

Heb het zelf wel meegemaakt dat ik voor een opdrachtgever in jaar x gewerkt heb, en daarna een paar jaar later bij dezelfde opdrachtgever een klus gedaan heb. Daarbij is geen nieuwe kopie legitimatie gestuurd. Maar dat kan dus een probleem leveren bij een eventuele controle.

Link naar reactie
  • 0

De legitimatieplicht werkt wat anders dan de VAR. Er moet, bij aanvang van de opdracht, een geldig identiteisbewijs aanwezig zijn. dus is het verstandig dat de opdrachtgever controleert of hij een geldig bewijs in zijn administratie heeft. zo jas, geen nieuwe nodig, zo niet, vraag om een nieuw legitimatiebewijs. Het is een aantal jaren geldig, dus in de prasktijk valt het wel mee.

(komt bij werknemers ook wel voor als men binnen een conernverband van werkgever verandert).

 

Los van de geldigheid van de VAR (1 kalenderjaar) is het natuurlijk belangrijk bij meerdere opdrachten goed op te letten dat deze VAR-WUO / VAR-Dga voor de juiste werkzaamheden is afgegeven.

Het is altijd aan de opdrachtgever om de verklaring op te vragen. Alszelfstandige is het verstandig om over een geldige VAR i verklaring te beschikken.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Dus het komt erop neer dat je geen opdrachten aan kan nemen als je passpoort verlopen is als de opdrachtgever om een VAR vraagt aangezien een rijbewijs niet geaccepteerd wordt?

 

Ik denk dat het nodig is om hier te vermelden dat het omgaan met een kopie legitimatiebewijs nu eens een keer "not done" moet zijn. Ook niet voor werkgevers en overheden. Zie deze draad.

 

Een legitimatiebewijs is om te tonen en niet om te kopiëren. Hiermee kan elke vorm van identiteitsfraude gepleegd worden. Ook met een kopie met allerlei weg gestreepte vlakken. Heeft totaal geen zin, omdat missende delen overal elders teruggevonden kunnen worden.

 

Zeer recent is de misbruik van kopieën die bij een telefoon abonnement verlangd worden. Blijkbaar trappen daar nog te veel mensen in. Gewoon niet meer doen. Alleen tonen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.