• 0

Leverancier / Merk failliet wat te doen als retailer

Beste,

 

Graag wil ik het volgende voorleggen, als "startende" retailer wordt ik geconfronteerd met het volgende. Mijn Zweedse leverancier is failliet en heeft mij in een periode van 2 jaar een aantal (25 stuks met een inkoop waarde van + / - 200,00 Euro ) producten geleverd / verkocht die ik aan mijn klanten heb verkocht. Op die producten zat een levenslange garantie, en is zo ook vermarkt. In de periode dat deze leverancier nog wel leverde zijn de producten die voor garantie in aanmerking kwamen kostenloos voor de cunsument omgeruild. Nu blijkt dat naar alle waarschijnlijkheid 80 - 90% van de verkochte goederen op den duur defecten gaan vertonen en is de Zweedse leverancier failliet verklaard. In hoeverre is mijn winkel aansprakelijk voor volgende problemen aan de producten ?

 

Er zijn een 7 tal producten defect die ik uit eigen stock heb omgeruild. Ben ik ook aansprakelijk voor die reeds kostenloos vervangen goederen?

 

In mijn algemene voorwaarden staat duidelijk het volgende:

 

Garantie

 

Indien X producten aan de afnemer levert, is X nimmer tot een verdergaande garantie ten opzichte van de afnemer gehouden dan waarop X ten opzichte van haar toeleverancier aanspraak kan maken.

Reclamaties wegens uiterlijk waarneembare gebreken moeten conform de contractvoorwaarden, doch uiterlijk binnen 7 (zeven) dagen na ontvangst van de goederen door de opdrachtgever schriftelijk worden ingediend. Voor Consumenten geldt een termijn van 30 (dertig) dagen. Reclamaties welke door X na het verstrijken van deze termijn worden ontvangen, behoeven niet door X in behandeling te worden genomen.

 

Ik heb contact gehad met de curator maar die heeft er een zwaar hoofd in dat er nog iets overblijft om aanspraak op te maken.

 

Graag uw info,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Verkoop je aan consumenten?

 

Ken je de regels mbt garantie en conformiteit?

 

Een klant kan u aanspreken op gebreken aan een product dat bij u is gekocht. U bent dan verplicht het probleem voor de klant op te lossen, bijvoorbeeld door het product te (laten) repareren of het te vervangen. U mag de klant dus niet doorverwijzen naar de fabrikant. U kunt naderhand zelf wel bij de fabrikant aankloppen, maar daar staat de klant buiten. De consument mag u altijd aanspreken op uw wettelijke verplichting om gebreken aan een product te verhelpen.

 

Garantie fabrikant

 

Meestal verleent een fabrikant garantie, maar dit is niet verplicht. De fabrikant is vrij om zijn eigen garantievoorwaarden op te stellen. De klant heeft met u een overeenkomst gesloten en zal dus altijd bij u mogen aankloppen. Een consument kan namelijk altijd een beroep doen op zijn wettelijke recht op een deugdelijk product.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.