• 0

Feedback op gratis online boekhoudpakket

Omschrijving van je concept:

Als ondernemer liep ik er tegenaan dat er geen gratis boekhoudprogramma's waren die voldeden aan mijn eisen, waardoor ik elk kwartaal zat te klooien met een excelsheet om mijn administratieve rompslomp weg te werken.

 

Ik wilde bijvoorbeeld makkelijk facturen kunnen maken. Of in mijn VOF het eigen vermogen netjes administreren, maar ook afschrijvingen op investeringen automatisch uitrekenen en inboeken. Ook wilde ik bijvoorbeeld mooie omzetgrafiekjes zien.

 

Daarom, zoals een software ontwikkelaar betaamt, heb ik de afgelopen tijd mijn eigen gratis online boekhoudprogramma: Rompslomp ontwikkeld. In eerste instantie was het alleen bedoeld om mijn eigen boekhouding mee te doen, maar ik hoorde van wel meer ondernemers dat er wel behoefte was aan een boekhoudprogramma waar je gratis mee kan starten als je nog geen omzet hebt en waar je vooral in een ogenblik door middel van grafieken kunt zien hoe het met je winst of je kosten staat.

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Het online boekhoudpakket http://www.rompslomp.nl ontwikkeld, wat ik nu alleen zelf nog gebruik.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Het doen van boekhouding simpel maken.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Het is gratis en hopelijk makkelijk. Ook zitten er mooie overzichten in.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben op zoek naar mensen die zin hebben om te kijken of dit programma voldoet en wat er eventueel nog mist.

Ik ben op zoek naar:

 

- eerste indrukken

- testers

- tips en opmerkingen

- alles wat je erover kwijt wil

- alles wat je mist

 

Je kunt je aanmelden via:

https://www.rompslomp.nl/

 

Of als je geen zin hebt om een account aan te maken, kun je inloggen met:

Emailadres: demo@rompslomp.nl

Wachtwoord: 123456

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, spannend!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, dat begint al met de eerste hindernis: wat vul ik in bij "Aanmelden"?

 

Ik zie geen veldnaam, ik krijg geen hint en ook geen foutmelding als ik iets invul ...

 

 

 

Oei! Internet explorer dingetje. Je moet daar je emailadres invullen, in andere browsers staat er: "vul hier je emailadres in". Ik ga het direct oplossen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet het gratis zijn? Dat vind ik niet meteen het beste selling point. Boekhouding moet vooral GOED zijn. Gebruiksvriendelijk, betrouwbaar, etc. En het kost geld om dat allemaal te ontwikkelen en te supporten, dus ergens moet er toch betaald gaan worden.

 

Qua user interface vind ik het nog niet genoeg af. De overzichten vind ik niet de meest logische opbouw hebben (totalen staan bovenaan) en de demo account zou veel meer data moeten bevatten. Zo kan ik er niet goed mee spelen en ook geen goede feedback geven.

 

Verder vind ik het wenselijk dat je het aan je bankpakket kunt knopen. Alle bankmutaties dus gewoon inlezen en dan matchen met de facturen die geboekt zijn / moeten worden. Daar bepaal je of het een investering of kostenpost is en doe je de fiscale verantwoording. Wanneer je alle bankmutaties real time / dagelijks inleest en je facturen netjes boekt, heb je ook inzicht in je liquiditeit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De basisversie is gratis. De uitbreidingen die gedaan gaan worden, laat ik afhangen van de animo die er is om het te gebruiken. Liquiditeit etc. hebben freelancers in iets mindere mate mee te maken, vanuit mezelf sprekende dan. Het voldoet nu ongeveer aan mijn eigen eisen, ook al heb ik ook nog wel 10 dingen die beter kunnen. Ben het met je eens dat de overzichten duidelijker kunnen en ook bankafschriften inlezen staat op de todo, komt binnenkort. Work in progress en bij deze staan ze weer iets hoger op de prioriteitenlijst! Dank voor de feedback.

Link naar reactie
  • 0

Oei! Internet explorer dingetje.

Als ik de demo wil proberen, knippert mijn scherm voortdurend van volledig leeg zonder scrollbalk naar volledig lichtgrijs met scrollbalk, waarbij de schijf als een gek tekeer gaat. Na 3 minuten heb ik het opgegeven. Ook een internet explorer dingetje?

 

Verder vraag ik mij af of ondernemers hun administratie willen doen in een pakket dat door één enkel persoon is ontwikkeld en wordt onderhouden. Wat ga je doen om de continuiteit te borgen?

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet het gratis zijn? Dat vind ik niet meteen het beste selling point. Boekhouding moet vooral GOED zijn. Gebruiksvriendelijk, betrouwbaar, etc. En het kost geld om dat allemaal te ontwikkelen en te supporten, dus ergens moet er toch betaald gaan worden.

 

Verder vraag ik mij af of ondernemers hun administratie willen doen in een pakket dat door één enkel persoon is ontwikkeld en wordt onderhouden. Wat ga je doen om de continuiteit te borgen?

 

De beide heren halen belangrijke punten aan.

Hoe ga je een gratis pakket ondersteunen?

Eigenlijk toon je de zwakte nu al aan doordat je hier op het forum vraagt of wij jouw pakket willen testen, ergo tijd en menskracht voor beta testen heb je dus al niet ???

Door het gratis aan te bieden geef je feitelijk aan dat je een hobbyist bent, je geeft aan dit leuk te vinden en dat je er net zo makkelijk weer mee stopt, het is immers gratis dus weet je dat je als gebruiker ook niks moet en kunt verwachten. Geen site waar je als ondernemer afhankelijk van wil zijn.

Je zegt dat je later ook betaalde extra functies wil aanbieden, ook dat vind ik te vaag en te vrijblijvend.

Veel softwaremannetjes hebben grote ambities maar weten zelden waar te maken wat ze lopen te roeptoeteren.

Uiteindelijk blijken veel projecten altijd veel meer tijd en inspanning te kosten en zeker omdat het gratis is gaat het jou alleen maar energie kosten zonder dat het je iets oplevert. Dat houden mensen zelden lang vol.

 

Ik denk dat je even terug naar de tekentafel moet met je businessplan en eerst eens heel goed na moet denken hoe serieus je dit project zelf neemt. Als je hier echt mee door wil denk dan ook na over zaken als support, back-up en redundancy.

Daar kun je vervolgens een degelijk ondernemingsplan op baseren en kun je met reele prijzen op de proppen komen waarmee je het systeem kunt blijven supporten en uitbreiden.

 

Daarmee kun je ook voor jezelf de vraag beantwoorden wat jouw onderscheid van de andere online boekhoudpakketten.

Link naar reactie
  • 0

Wie is eigenlijk jaapvandermeer en hoe zit het met beveiliging, privacy en back-up? Hier lees ik nergens iets over op de website. Voor mij in ieder geval een reden om niet zomaar een account aan te maken en mijn administratie er op te zetten.

 

Wel even een account aangemaakt om mee te stoeien ;)

 

Vind het een leuk initiatief zeker omdat ik als zuinige hollander gek ben op gratis dingen ;D maar boekhoudkundig vind ik het geen hoogstandje. Grafieken ogen leuk maar ik zie zelf liever een prettig leesbare balans en W&V rekening. In het gratis pakket wat ik gebruik kan ik dat naar hartelust aanpassen en met of zonder percentages weergeven.

 

Balans kan ik niet printen (in Firefox) de W&V rekening wel. Kunnen er ook nieuwe hoofdcategorien gemaakt worden?

 

heb (bewust) een foutieve boeking gemaakt, krijg een errormelding en vervolgen werkt de knop eigen vermogen niet meer. Ook zie ik geen mogelijkheid om de foutieve invoer aan te passen of verwijderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oei! Internet explorer dingetje.

Als ik de demo wil proberen, knippert mijn scherm voortdurend van volledig leeg zonder scrollbalk naar volledig lichtgrijs met scrollbalk, waarbij de schijf als een gek tekeer gaat. Na 3 minuten heb ik het opgegeven. Ook een internet explorer dingetje?

 

 

Dit probleem ervaar ik ook! Ben wel erg benieuwd!

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0

Altijd leuk om eens even te testen.

 

Loop Internet Explorer even na, hierin is het bij mij niet werkbaar. Ververst de hele tijd het scherm. Verder in Chrome..

 

- Geen mogelijkheid om Debiteuren en Crediteuren te onthouden. Moet nu steeds alle gegevens opnieuw invoeren.

- Datumveld kan vrij ingevoerd worden zonder controle of het een goede datum is, bijvoorbeeld test.

- Bedragvelden kunnen vrij ingevoerd worden zonder controle (ook hier kan ik test invoeren)

- Er is geen apart groeperingsteken en decimaalteken, van 5.050,95 maakt hij €5.05

- Geen bedragingave inclusief btw?

- Zoeken werkt niet in de klantvelden, ga naar Inkomsten, Debiteuren en zoek op test: Niets gevonden?

- Sorteren op omschrijving werkt niet, zelfde sortering blijft gehandhaaft

 

Verder mist er functioneel ook nogal wat, btw aangifte is zeer beperkt en ik kan niet werken met buitenlandse klanten en leveranciers? Vooral inkopen heb je al snel uit het buitenland als je bijv. zakelijk software koopt.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank allen. Ik leer hier erg veel van.

 

Ik ben vooral op zoek naar inhoudelijke kritiek, de businesskant daar ben ik nog lang niet aan toe en daar ga ik waarschijnlijk ook een partner voor zoeken. Ik maak het pakket voor mezelf of starters die eigenlijk niets van boekhouding nog snappen of hu boekhouding in excel doen. Het is ook voor mijzelf een leerproces om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Waarom ik het hier post is omdat ik weet dat er veel ervaren mensen hier zitten en ik hoop dat ik boekhoudkundige fouten er uit kan halen voordat ik er echt mensen gebruik van laat maken.

 

Wat betreft backup, voordat ik echt mensen toelaat, maak ik een optie om ten allen tijde de boekhouding als excelsheet te downloaden. Ook om een lockin te voorkomen. Ik zou hetzelfde hebben en het ook niet meteen vertrouwen.

 

Altijd leuk om eens even te testen.

 

Loop Internet Explorer even na, hierin is het bij mij niet werkbaar. Ververst de hele tijd het scherm. Verder in Chrome..

 

- Geen mogelijkheid om Debiteuren en Crediteuren te onthouden. Moet nu steeds alle gegevens opnieuw invoeren.

- Datumveld kan vrij ingevoerd worden zonder controle of het een goede datum is, bijvoorbeeld test.

- Bedragvelden kunnen vrij ingevoerd worden zonder controle (ook hier kan ik test invoeren)

- Er is geen apart groeperingsteken en decimaalteken, van 5.050,95 maakt hij €5.05

- Geen bedragingave inclusief btw?

- Zoeken werkt niet in de klantvelden, ga naar Inkomsten, Debiteuren en zoek op test: Niets gevonden?

- Sorteren op omschrijving werkt niet, zelfde sortering blijft gehandhaaft

 

Verder mist er functioneel ook nogal wat, btw aangifte is zeer beperkt en ik kan niet werken met buitenlandse klanten en leveranciers? Vooral inkopen heb je al snel uit het buitenland als je bijv. zakelijk software koopt.

Je puntjes zijn bijna allemaal opgelost volgens mij.

 

- Buitenlandse klanten ben ik mee bezig.

- Bedragsingave incl. BTW komt er ook binnenkort aan.

- Internet Explorer ga ik andere keer mee aan de slag, moet wel opgelost worden inderdaad.

 

heb (bewust) een foutieve boeking gemaakt, krijg een errormelding en vervolgen werkt de knop eigen vermogen niet meer. Ook zie ik geen mogelijkheid om de foutieve invoer aan te passen of verwijderen.

 

- Fout met betrekking invoer eigen vermogen is opgelost.

- Balans printen ga ik voor zorgen

 

Verder is het nog lang niet af, maar door jullie feedback wel gelijk 10 stappen verder. Dank allen, ik kan weer even voort.

Link naar reactie
  • 0

Grafisch ziet het er mooi strak uit. Her en der breekt een tekstje nog raar af, maar dat zijn uitzonderingen. In elk geval ziet het er veel beter uit dan Acumulus of Bokbiz, die ik gisteravond en vanavond heb bekeken. Dat zegt echter niets over welke fiscaal gezien beter is, want daar kan ik geen oordeel over geven.

 

Nog wat meer dingetjes, getest in Firefox:

 

[*]Menuopties "Dashboard" en "Balans" laten altijd het boekjaar zien, maar menuopties "Winst & Verlies", "Inkomsten", "Uitgaven", "BTW", "Eigen vermogen" niet

[*]Menuoptie "BTW" toont bovenaan "Periode Jan Mar 2013" terwijl ik met boekjaar 2012 bezig ben

[*]Default datum bij "nieuwe uitgave" of "nieuwe factuur" is altijd de huidige datum (in 2013) ook als ik met het boekjaar 2012 bezig ben

[*]Er zijn geen helpfuncties met fiscale hulp (bijv. bij het aankruisvakje "De BTW is aftrekbaar.") Je hoeft niet alles zelf te verzinnen, je kunt ook linken naar de juiste pagina van de Belastingdienst.

[*]BTW tarief van boekingen staat default op 21%, ook bij boekingsdata voor 1 oktober 2012.

[*]Bij "Bewerk deze investering" staat na het aanmaken "Totale investering €0,00" en dat moet denk ik het eerder ingevoerde bedrag zijn. Bij het achteraf bewerken klopt het wel.

[*]Bij "Bewerk deze investering" kan ik als "Rekening" alleen "inventory" opgeven

[*]Bij "Bewerk deze investering" staat onderaan de knop "Bewerk deze investering" ipv opslaan

[*]Bij "Bewerk deze investering" geeft het invoeren van het volledige bedrag bij "Willekeurige afschrijving" toch een uitgesmeerd afschrijfschema (en blijf de investering op de eindbalans).

[*]Statusmeldingen als "Company successfully updated" zijn nog in het Engels.

[*]Als ik bij "Bewerk dit bedrijf" het vinkje "BTW aangifte per kwartaal" uitzet wordt het opgeslagen en gaat het vinkje uit, maar de weergave blijft per kwartaal en als ik op nieuw naar "Bewerk dit bedrijf" ga, blijkt het vinkje gewoon weer aan te staan.

[*]Menuoptie "Eigen Vermogen" toont "Equity_partner_a" en dat ziet er lelijk uit als default (heb het kunnen aapassen via knop "Bewerk dit account")

[*]Menuoptie "Winst & Verlies" toont "Laatste wijzigingen: Geen mutaties tot vooralsnog." terwijl ik net van allerlei boekingen heb ingevoerd.

[*]Menuoptie "Eigen Vermogen" toont "EV af-/bijschrijvingen: Geen entries gevonden" terwijl het EV geen 0 is.

 

Succes maar weer ;D

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.