• 0

uitgifte van 'vriendenaandelen'

Voor een nieuw concept waar ik mee rondloop, ben ik op zoek naar wat financiering...

 

(...nee, ik ga niet om geld vragen ;) )

 

Nu had ik het idee om 'vriendenaandelen' uit te geven. Ik denk dan aan een systeem waarbij ik 'aandelen' uitgeef aan vrienden en familie, voor bijvoorbeeld 500 euro. Ik garandeer dan een uitbetaling, bijvoorbeeld 700 euro over drie jaar.

 

Op deze manier hoop ik een leuk bedrag (8000-10000) bij elkaar te halen, die me in staat stellen om een eerste versie van mijn concept te bouwen. Tevens heb ik meteen een leuke set ambassadeurs! Ik loop alleen met een aantal vragen rond, vooral van juridische aard.

 

- hoe noem je een dergelijke participatie? Ik weet dat het al wel bestaat, maar kom niet op de naam...

- hoe kan ik redelijke garanties inbouwen voor mijn deelnemers? Ik heb er geen problemen mee om persoonlijk garant te staan

- wat voor een bedrag zou redelijk zijn? Klinkt '500 erin, 700 eruit' als een faire deal?

- is hier een complexe juridische constructie voor noodzakelijk, of kan dit gewoon met een herenakkoord op een A4tje?

Met mijn bedrijf vormfout.nl maak ik prachtige & bruikbare webervaringen - Met één been in functioneel ontwerp en één been in design maak ik websites die er beter uitzien, beter converteren en waar gebruikers blij van worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Gegarandeerd 11,87% op jaarbasis, geen gek rendement.

 

Maar wil je echt een participatie, of geld lenen? Een onderhandse lening is met een contractje nog te doen, met aandelen wordt het wat ingewikkelder.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Onderhandse lening, dat woord zocht ik!

 

Dat is inderdaad wat ik wil. Ik ben niet op zoek naar 'participatie' in de zin van 20 mensen die me helpen met het uitdenken van m'n bedrijfsconcept. Ik wil gewoon een faire deal, waar ik op korte termijn, en iedereen op lange termijn beter van worden.

 

Als ik het zo lees klinkt 11,87 ook als een net rendement. Meer dan rente op de bank, maar ook niet te extreem.

Met mijn bedrijf vormfout.nl maak ik prachtige & bruikbare webervaringen - Met één been in functioneel ontwerp en één been in design maak ik websites die er beter uitzien, beter converteren en waar gebruikers blij van worden.

Link naar reactie
  • 0

Rogier,

Wat jij noemt lijkt sterk op crowdfunding. Je kunt hier via internet het nodige vinden. Als je wilt kan ik je daar een korte notitie die ik onlangs over hebt gemaakt wel mailen.

 

Ik hou me aanbevolen voor de mail (rogier at mijn-bedrijfsnaam.nl) - maar delen is natuurlijk altijd beter :)

 

Het is inderdaad een vorm van crowdfunding, die ik zoek. Ik denk primair aan een groep bekenden, maar misschien is dat valse bescheidenheid... Zijn er Nederlandse / Europese crowdfundingplatformen die goed bekend staan?

 

 

Met mijn bedrijf vormfout.nl maak ik prachtige & bruikbare webervaringen - Met één been in functioneel ontwerp en één been in design maak ik websites die er beter uitzien, beter converteren en waar gebruikers blij van worden.

Link naar reactie
  • 0

Rogier,

 

Als je een lening wilt gaan laten corwdfunden dan zou je bij bijv www.crowdaboutnow.com kunnen kijken wat ze voor je kunnen doen. Zij handelen dan ook alle juridische zaken voor je af.

 

Bedrag wat je op wilt halen is afhankelijk van je doelgroep (vrienden/familie) en hoeveel participanten je kunt aantrekken. Een voorbeeld van iemand die 110 personen bereid heeft gevonden om allemaal 500 euro in te leggen kun je hier vinden: http://www.crowdaboutnow.com/CrowdAboutNow/company/1/Qolors

 

Om je vrienden en familie te overtuigen is het ook belangrijk dat je je project goed presenteerd. Hierbij wat algemene tips die vaak helpen: http://www.frankwatching.com/archive/2011/08/09/succesvolle-crowdfunding-campagnes-storytelling-urgentie-en-communicatie/

 

Succes!

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.