• 0

Boeking aankoop aandelen in de holding en de werkmaatschappij

Ik ben een DGA ondernemer en ik heb de aandelen van een holding en een werkmaatschappij overgenomen. Het nominale geplaatste aandelenkapitaal van zowel de holding als de werkmaatschappij bedraagt 18K. Er zijn geen overige reserves. Ik heb per BV 1 euro betaald voor het aandelenkapitaal. Welke boeking(en) moet ik in mijn administraties maken (zowel commercieel als fiscaal)?

Boeking in de holding?:

 

Deelneming 1

a/ bank 1

Algemene reserves 18000

a/ aandelenkapitaal 18.000

 

Boeking in de werkmaatschappij?:

algemene reserves 18.000

a/ aandelenkapitaal 18000

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gossie,

 

Als je de werkmij heb gekocht door de aandelen van de holding te kopen ( hetgeen ik vermoed) hoef je bij beide vennootschappen geen boeking te maken. De aandelentransactie vindt immers niet plaats bij de vennootschappen zelf. Als jij de aandelen in prive hebt gekocht hoef je geen boeking te maken maar wordt de aanschafwaarde euro 1. Als je de aandelen in een bestaande bv hebt gekocht maak je daarin de boeking deelneming aan bank voor euro1.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

Ik begrijp je verhaal, maar het standaard aandelenkapitaal van zowel de holding als de werkmaatschapppij is 18K. Hoe hoor ik de deelneming in de holding dan naar nettovermogenswaarde te boeken (aankoop 1 euro, maar het feitelijke kapitaal is 18K).

Link naar reactie
  • 0

De nettovermogenswaarde is iets anders dan de nominale waarde van het aandelenkapitaal. Het feit dat er € 18.000 aandelenkapitaal is, is niet relevant bij de bepaling van de netto vermogenswaarde. Die aandelen kunnen inmiddels al veel meer of (en dat lijkt waarschijnlijker gezien de koopprijs) minder waard zijn.

 

De nettovermogenswaarde is de waarde van de deelneming volgens de boekhoudgrondslagen van haar moedermaatschappij. Je kijkt dus naar de waarde van de activa en verplichtingen van de werkmaatschappij, en het saldo daarvan is de netto-vermogenswaarde.

 

Stel de dochter heeft de volgende balans.

 

Debet

Voorraad € 5.000

 

Credit

Aandelenkapitaal € 18.000

Negatieve reserves € 15.000 -/-

Bankschuld € 2.000

 

Aannemende dat de grondslagen van moeder en dochter hetzelfde zijn, is de netto-vermogenswaarde van dochter € 5.000 - € 2.000 is € 3.000.

 

Uitgaande van de veronderstelling dat je inderdaad de aandelen van de moeder hebt gekocht en zo ook in bezit van de dochter bent gekomen en er in de verhouding moeder en dochter onderling niets veranderd is, zou de dochter natuurlijk al goed moeten zijn gewaardeerd op de balans van de moeder.

 

Met vriendelijke groet,

Erik van de Weerdhof

Link naar reactie
  • 0

De nettovermogenswaarde is iets anders dan de nominale waarde van het aandelenkapitaal. Het feit dat er € 18.000 aandelenkapitaal is, is niet relevant bij de bepaling van de netto vermogenswaarde. Die aandelen kunnen inmiddels al veel meer of (en dat lijkt waarschijnlijker gezien de koopprijs) minder waard zijn.

 

De nettovermogenswaarde is de waarde van de deelneming volgens de boekhoudgrondslagen van haar moedermaatschappij. Je kijkt dus naar de waarde van de activa en verplichtingen van de werkmaatschappij, en het saldo daarvan is de netto-vermogenswaarde.

 

Stel de dochter heeft de volgende balans.

 

Debet

Voorraad € 5.000

 

Credit

Aandelenkapitaal € 18.000

Negatieve reserves € 15.000 -/-

Bankschuld € 2.000

 

Aannemende dat de grondslagen van moeder en dochter hetzelfde zijn, is de netto-vermogenswaarde van dochter € 5.000 - € 2.000 is € 3.000.

 

Uitgaande van de veronderstelling dat je inderdaad de aandelen van de moeder hebt gekocht en zo ook in bezit van de dochter bent gekomen en er in de verhouding moeder en dochter onderling niets veranderd is, zou de dochter natuurlijk al goed moeten zijn gewaardeerd op de balans van de moeder.

 

Met vriendelijke groet,

Erik van de Weerdhof

 

Mee eens.

Maar hoe zit het als de koopprijs 900.000 is voor een aandelenkapitaal van 50.000.

En de gekochte werkmaatschappij heeft een vermogen van:

AK 50.000

wettelijke reserve 950.000

algemene reserve -2.000.000.

 

Krijg je dan waarde deelneming van nihil. en een wettelijke herwaarderingsreserve van 1.000.000?

Doe je iets met de koopprijs, zo ja wat?

Link naar reactie
  • 0

Dag Barry,

 

Commercieel gezien:

 

De deelneming heeft dan een totale negatieve waarde van € 1.000.000,-.

 

Vervolgens wordt hiervoor een bedrag van € 900.000,- betaald.

 

Dat betekent dat er in totaal een bedrag van € 1.900.000,- 'betaald' wordt.

 

Dit leidt dus tot een goodwill van € 1.900.000,-.

 

De deelneming wordt vervolgens op € 0,- gewaardeerd omdat deze bij de netto vermogenswaarde niet negatief kan zijn. Ik ga er even van uit dat de moeder zich niet garant stelt voor schulden van de deelneming.

 

Fiscaal gezien:

 

De deelneming wordt gewaardeerd voor het opgeofferde bedrag. In dit geval dus € 900.000,-. Fiscaal is er geen goodwill.

 

Groet,

 

Daniel

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Barry,

 

Commercieel gezien:

 

De deelneming heeft dan een totale negatieve waarde van € 1.000.000,-.

 

Vervolgens wordt hiervoor een bedrag van € 900.000,- betaald.

 

Dat betekent dat er in totaal een bedrag van € 1.900.000,- 'betaald' wordt.

 

Dit leidt dus tot een goodwill van € 1.900.000,-.

 

De deelneming wordt vervolgens op € 0,- gewaardeerd omdat deze bij de netto vermogenswaarde niet negatief kan zijn. Ik ga er even van uit dat de moeder zich niet garant stelt voor schulden van de deelneming.

 

Fiscaal gezien:

 

De deelneming wordt gewaardeerd voor het opgeofferde bedrag. In dit geval dus € 900.000,-. Fiscaal is er geen goodwill.

 

Groet,

 

Daniel

 

Dag Daniel.

Er is sprake van invloed van betekenis. In dat geval zou je moeten waarderen op nettovermogenswaarde en ga je inderdaad op nihil waarderen en een herwaarderingsreserve krijgen.

In dit voorbeeld is trouwens een koopprijs van 1 euro logischer.

 

Krijg je dan niet een herwaarderingsreserve van 1 mln en 1 euro.

 

JP

deelneming 1

Aan bank 1

 

deelneming 999.999

A resultaat herwaardering 999.999

Link naar reactie
  • 0

Dag Barry,

 

Commercieel gezien:

 

De deelneming heeft dan een totale negatieve waarde van € 1.000.000,-.

 

Vervolgens wordt hiervoor een bedrag van € 900.000,- betaald.

 

Dat betekent dat er in totaal een bedrag van € 1.900.000,- 'betaald' wordt.

 

Dit leidt dus tot een goodwill van € 1.900.000,-.

 

De deelneming wordt vervolgens op € 0,- gewaardeerd omdat deze bij de netto vermogenswaarde niet negatief kan zijn. Ik ga er even van uit dat de moeder zich niet garant stelt voor schulden van de deelneming.

 

Fiscaal gezien:

 

De deelneming wordt gewaardeerd voor het opgeofferde bedrag. In dit geval dus € 900.000,-. Fiscaal is er geen goodwill.

 

Groet,

 

Daniel

 

Dag Daniel.

Er is sprake van invloed van betekenis. In dat geval zou je moeten waarderen op nettovermogenswaarde en ga je inderdaad op nihil waarderen en een herwaarderingsreserve krijgen.

In dit voorbeeld is trouwens een koopprijs van 1 euro logischer.

 

Krijg je dan niet een herwaarderingsreserve van 1 mln en 1 euro.

 

JP

deelneming 1

Aan bank 1

 

deelneming 999.999

A resultaat herwaardering 999.999

 

Dit lijkt me toch niet juist.

Je hebt nu toch fiscaal gezien ook een goodwill en die corrigeer je weer in de fiscale positie.

Link naar reactie
  • 0

Ben niet zo actief hier momenteel, maar heb per mail het verzoek gehad om hierop te reageren.

 

De voorbeelden tot dusverre gaan uit van een situatie waarin € 900.000 wordt betaald voor een deelneming met een negatief vermogen van € 1.000.000. Ik ga er gemakshalve van uit dat dit ook de waarde is volgens de grondslagen van de moeder.

 

Als de moeder niet aansprakelijk is voor de schulden van de deelneming betaalt ze € 900.000 voor een deelneming waaraan ze een waarde van € 0 toekent. De goodwill in de enkelvoudige jaarrekening is dus € 900.000 - € 0 = € 900.000. Dat de deelneming een negatief vermogen heeft is niet relevant in de berekening, want daar doe je niets mee, de waarde is € 0. Er is geen sprake van een herwaarderingsreserve.

 

Boeking:

Deelneming € 0

Goodwill € 900.000

Aan Bank € 900.000

 

Zou de moeder volledig aansprakelijk zijn voor de schulden van de deelneming en daarvoor dus een voorziening moeten treffen, dan wordt de goodwill wel € 1.900.000. Dan wordt de boeking:

Deelneming € 0

Goodwill € 1.900.000

Aan Voorziening € 1.000.000

Aan Bank € 900.000.

 

De goodwill is hier dus hetgeen de moeder voor de deelneming betaalt plus de voorziening voor de schulden van de deelneming. Zou moeder bijvoorbeeld maar deels aansprakelijk zijn en verwachten dat een voorziening van € 600.000 volstaat, dan wordt de goodwill € 1.500.000.

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Ik heb veel gezocht op diverse forums maar worstel nog steeds met de vraag hoe ik een bepaalde journaalpost moet boeken.

 

Ik heb vanuit mijn eigen BV een deelneming van 50% verkregen in een andere BV.

Eigen vermogen van deze BV ten tijde van overname was 18K. Ik (mijn BV) heb er zelf niets voor betaald. Ik moet nu aangifte vennootschapsbelasting doen over 2014 maar ik weet niet hoe ik deze éne journaalpost moet boeken.

Kan iemand mij uit de brand helpen? Ik weet dat mijn vraag veel op andere vragen lijkt maar ik kom er niet uit.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.