• 0

is er nog toekomst in een disotheek/club

Beste forumleden van Higherlevel,

 

Omdat dit mijn eerste post is ga ik mij eerst kort voorstellen. Ik ben een internet ondernemer en heb 2 nieuws-sites en 1 webwinkel die zich richt op consumenten elektronica en gadgets. Nu loopt dit wel aardig maar vind ik de werkzaamheden na 8 jaar saai worden. Op dit moment heb ik het gevoel dat ik voor nieuwe uitdagingen wil gaan en denk daarbij in de richting van de horeca en dan voornamelijk in de richting van een club.

 

Zelf heb ik weinig ervaring in deze branche al zie ik de laatste tien jaren veel van deze bedrijven failliet gaan. Dit is waarschijnlijk niet zonder reden, maar aan de andere kant denk ik toch een kans te zien. Volgens mij is het aanbod van het nachtleven in sommige steden onvoldoende. Zeker in Utrecht en Den Bosch denk ik dat de vraag naar een chique club groot is. Een marktonderzoek heb ik nog niet laten doen omdat ik eerst wat meer reacties van ondernemers wil krijgen voordat ik ga investeren in een degelijk onderzoek. Als ik het goed heb waren de discotheken in de jaren 90 overal maar werden deze door drugsgebruik niet winstgevend genoeg. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Waarom zijn veel horecazaken failliet gegaan en heerst er bij jullie vraag naar exclusievere uitgaansgelegenheden?

 

Even over mijn achtergrond;

Ik beschik over een hbo commerciële economie en een master marketing management.

Mijn vermogen is niet toereikend om de gehele investering zelf te betalen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

. Als ik het goed heb waren de discotheken in de jaren 90 overal maar werden deze door drugsgebruik niet winstgevend genoeg.

 

Leuke beredenering maar slaat werkelijk nergens op...

 

Zonder enige vorm van ervaring in deze branche zal je geen kans hebben om een financiering te krijgen. Buiten het feit dat er voor het grote merendeel van deze zaken geen droogbrood meer te verdienen is, is het voor een nieuwkomer zonder ervaring die direct een club neer wil zetten een kansloze missie naar mijn mening.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Wat Sabra zegt is juist.

 

U heeft maar ervaring in andere branchen. Neem dan de sterkste punten uit en draai deze in de richting van de horeca. Misschien komt wat uit. Wat waren de meningen van uw allerbeste klanten? Wat was de mening van uw slecte klant (ook belangrijk: niemand kan alles!).

 

In ieder geval, is dit uw begin punt van uw markt onderzoek.

 

Moriarty xx

Consistency is the last refuge of the unimaginative.

 

Oscar Wilde

 

English copywriter now in her sixth year here in NL. Apologies for my rubbish Dutch. It is a very hard language to learn.

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik weinig ervaring in deze branche al zie ik de laatste tien jaren veel van deze bedrijven failliet gaan.

Waarom zijn veel horecazaken failliet gegaan en heerst er bij jullie vraag naar exclusievere uitgaansgelegenheden?

 

Je trekt de conclusie dat veel horecazaken failliet zijn gegaan de laatste tien jaar omdat je dit "ziet"? Waar zie je dat aan? Heb je naar de cijfers gekeken? Uit de cijfers blijkt een duidelijk onderscheid tussen voor en na 2008, en een duidelijk onderscheid tussen verschillende types horeca.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd had ik op een ondernemersforum een ietwat serieuze discussie verwacht. Waarom ik denk dat er vraag naar is? Omdat cafés nu stampvol staan op vrijdag en zaterdag en een grote club in sommige steden ontbreekt. Over de financiering, ik verwacht 70% zelf te kunnen financieren wat betekend dat ik nog 30% moet zien te financieren met vreemd vermogen. Bedankt voor alle nuttige reacties.

Link naar reactie
  • 0

Hey

 

Misschien is het slim om met mensen in gesprek tegaan die in deze branche zelf zitten ken jij café eigenaren?, managers, of de eigenaar van de discotheek?, een barman?,

 

tuurlijk er zijn een hoop dingen die je dan moet leren maar er misschien als je dit soort mensen zoekt willen ze je wel helpen/tips geven.

 

persoonlijk denk ik dat er wel vraag is naar een wat exclusievere club en dus niet de kroeg op de hoek.

 

het zou leuk zijn als je ons(of mij) op de hoogte wil houden of het is gelukt.

 

veel succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd had ik op een ondernemersforum een ietwat serieuze discussie verwacht.

 

Eerlijk gezegd heb ik moeite je ondernemersidee serieus te nemen. Je hebt slechts een idee gebaseerd op vage vermoedens. Ik ben het eens met de suggestie dat je zelf eerst onderzoekt waarom die clubs er niet zijn, door te praten met mensen die ervaring hebben in de horeca van de steden die jij noemt. Misschien is het een vergunningskwestie, misschien een winstkwestie, enzovoorts. Daar kunnen we lang over speculeren, maar er is maar een manier om erachter te komen.

 

 

Over de financiering, ik verwacht 70% zelf te kunnen financieren wat betekend dat ik nog 30% moet zien te financieren met vreemd vermogen.

 

Aansluitend op mijn vorige opmerking denk ik dat je moet kijken naar het totale bedrijfsmodel, dus ook de inkomstenkant. Hoe ga je geld verdienen aan die club? Dat je merkt dat cafés nu twee avonden per week vol staan is geen enkele indicatie van de winstgevendheid van die gelegenheden en voorspelt al helemaal niets over de winst van een club.

 

De constatering dat er geen clubs zijn zegt ook niets. Misschien is daar een goede reden voor. Marktonderzoek doen onder potentiele klanten heeft maar een beperkte waarde, want dat mensen mogelijk in principe wel behoefte hebben aan een dergelijke club wil beslist niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk geld bij jou komen uitgeven.

 

Maak voor jezelf een ondernemersplan, dan zijn er op dit forum ongetwijfeld mensen die daarover willen meedenken. Zet zelf die eerste stap, nu is het nog te vaag. Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De term discotheek is echt iets van de jaren 80 en 90. Maar denk je niet dat die intussen zijn ingehaald door de explosieve groei van danceparties? Die hebben een ongelooflijke aantrekkingskracht en elke week zijn er tientallen (zowel groot als klein).

 

De cafe's zijn vooral bedoeld voor mensen, die gewoon gezellig willen zijn, zonder die herrie om hun oren.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd had ik op een ondernemersforum een ietwat serieuze discussie verwacht. Waarom ik denk dat er vraag naar is? Omdat cafés nu stampvol staan op vrijdag en zaterdag en een grote club in sommige steden ontbreekt. Over de financiering, ik verwacht 70% zelf te kunnen financieren wat betekend dat ik nog 30% moet zien te financieren met vreemd vermogen. Bedankt voor alle nuttige reacties.

 

Ik weet niet wat jij onder een serieuze discussie verstaat, maar als deze gebaseerd is op jouw natte vinger werk dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Er is een verschil tussen cafes en clubs. Er is ook een reden waarom een van de laatste grote clubs in utrecht onlangs haar deuren heeft gesloten. Het zijn geen misselijke bedragen waar je het over hebt, dus neem jezelf eens serieus en laat een marktonderzoek doen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al in mijn eerste post staat wil ik eerst andere ondernemers horen over wat zij van deze markt denken. Er stond ook duidelijk in de post vermeld dat ik daarna pas een afweging ga maken om geld in een marktonderzoek te steken. Inderdaad doe ik wat speculatieve uitspraken en wil juist hier een discussie over opstarten.

 

mijn speculatieve uitspraken baseer ik ook op het succes van ID&T, en groei van andere bedrijven. Zo raar is deze gedachte toch niet? Als ik geen vraag verwacht is er al totaal geen reden om überhaupt een marktonderzoek te laten verrichten :p

Link naar reactie
  • 0

het geen wat ID&T doet is ook iets anders dan een club...... deze organiseren mega "festivals" met top acts en spectaculaire shows, bouwen hele stadions om tot dans paleizen waarvoor ze vervolgens dikke entree prijzen kunnen vragen. Dit is dan want anders dan een discotheek/club die elke week helemaal vol moet zien te krijgen om überhaupt de mega hoge huurprijzen te kunnen opbrengen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

Waarom begin je niet eerst eens kleinschalig feesten te organiseren in reeds bestaands clubs/discotheken. De investering is zoveel kleiner en tegelijkertijd het risico dus ook. Zodra dit goed loopt kan je de feesten steeds groter aan pakken. Ik denk eerlijk gezegd dat hier meer potentie in zit. Daarnaast zorgt het ook voor een stuk minder risico. Als het niet loopt, dan blijft het bij 1 feest en ben je een kleine investering kwijt.

Link naar reactie
  • 1

Even over mijn achtergrond: Ik beschik over een hbo commerciële economie en een master marketing management.

 

Kun je je voorstellen dat ik dit maar moeilijk kan geloven op basis van je aannames en vragen? Juist met zo'n achtergrond had ik een meer conceptuele aanpak van het vraagstuk van jou verwacht.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Met dank aan Rabo Cijfers en Trends:

>>>>>

Perspectief:

Cafés begeven zich in een moeilijke markt. Steeds minder consumenten weten de weg naar het café te vinden. De omzetkrimp van het eerste halfjaar van 2012 is volledig te wijten aan een daling in het volume, de prijzen zijn gestegen. Een nog verdere stijging van de prijzen kan de branche nekken. De BTW-verhoging van 19 naar 21% zal voor veel bedrijven niet doorberekend kunnen worden wat direct gevolg heeft voor het bedrijfsresultaat. Nergens in Europa is het verschil tussen prijzen in de supermarkt en in de horeca zo groot als in Nederland. Dat consumenten door de crisis minder uitgeven, maakt de zorgen voor cafés nog groter. Een deel van de bedrijven verdient structureel te weinig en daarmee ontbreekt een goed toekomstperspectief. Dit leidt de komende jaren tot een afname van het aantal cafés. Cafés zullen de openingsuren weer rendabel moeten krijgen. Dit kunnen ze doen door in te spelen op andere doelgroepen en samenwerking. Veranderen van concept is hierbij vaak een must. Naar verwachting zal de omzet in 2012 en 2013 stabiliseren, waarbij prijsverhogingen en volumeafname elkaar opheffen.

Er dreigt een verdere leegloop van clubs en discotheken. Terwijl de concurrentie van festivals en evenementen afvlakt, vindt er een verschuiving plaats naar (feest)cafés die in de weekenden ook een dj hebben. Door de verstedelijking zullen de plattelandsdisco's het steeds moeilijker krijgen, omdat de doelgroep kleiner wordt. Onder maatschappelijke druk zal het verkopen van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar verdwijnen, de vraag is alleen wanneer. De bedrijven die 16- en 17-jarigen als doelgroep hebben zullen hierop in moeten gaan spelen door zich te richten op andere doelgroepen of andere concepten. Er is al een beweging gaande dat club- en discotheekeigenaren stoppen met reguliere discotheekavonden en zich meer richten op events zowel binnen het bedrijf, als er buiten. Clubeigenaren moeten alle zeilen bijzetten om te "overleven".

<<<<<<<<<

 

Succes !!

Link naar reactie
  • 2

Nou heb ik nooit echt een hoge pet op gehad van de Rabobank, ,maar ja wat weten boeren nu van deze branche (met een knipoog naar hun eigen reclame over de bank van de boeren).

 

Je moet je niet teveel aantrekken van alle negatieve berichten. Higherlevel is de laatste tijd een beetje een doemdenker geworden en geeft steeds vaker een negatieve nasmaak.

 

Een club in deze tijd beginnen is moeilijk maar zeker niet onmogelijk.

Je zal goed moeten bepalen wat je doelgroep is.

 

Onze ervaring is dat elke discotheek die denkt meer geld binnen te kunnen halen door zich ook op mensen onder de 21 te richten gedoemt is om te mislukken.

Simpel gezegd onder de 21 hebben de mensen niet genoeg geld om er concreet wat aan te verdienen. Na de entreeprijs en 1 of 2 drankjes is het budget op. Laat je dus niet gekmaken door mensen die iets anders beweren en bega deze fout niet. Ik kan je als je wilt zo een lijst geven van discotheken die deze fout hebben gemaakt en nu falliet zijn.

Kleine chique clubs in grote steden doen het heel goed, wij hebben er een aantal als klant en hun budgetten zijn behoorlijk hoog. In ieder geval een stuk hoger als die van een cafe. Bovendien gebrijpen deze als geen ander wat uitstraling wel en niet kan doen.

 

Ik kan je niet echt een compleet plan geven, ik heb er namelijk te weinig kennis van. Wel kan ik je een aantal tips geven.

Doelgroep: jongeren van 23 jaar en ouder (met dan een beleid dat je er met 21 ook wel in mag als je er maar niet uit ziet als Justin Bieber of Jantje Smit)

Doorborduren op een middagborrel met een avondmaaltijd gevoplgd door een dansavond. Zo combineer je de inkomsten, op het eten verdien je niet veel, maar de drankjes zorgen voor voldoende inkomsten.

Themas: Zorg dat je een afwisselend programma hebt. Met gedeeltelijk originele feesten en gedeeltelijk terugkerende thema's. Denk hierbij aan een muziekstijl of een soort klein openpodium, uiteraard gevolgd door de gewone muziekavond.

Aankleding: Zorg dat je zaak schoon en verzorgd is, laat je niet gek maken met dure merken en design rommel, zorg voor een goede middenweg.

Oppervlakte: begin niet te groot, niets is een slechtere reclame dan een lege dansvloer.

Marketing: Erg belangrijk, zorg dat je contacten hebt in de uitgaanscene, reclame via de grotere partij agenda's en (locale jongeren) radio werken nog altijd het beste.

Mentaliteit: Wat ik vaak zie misgaan is dat de ondernemer op kantoor belandt voor de planning en boekhouding, besteed dit uit aan personeel of bedrijf en zorg dat je op de werkvloer bent. Een slechte barkeeper of portier verpest je hele imago. En bezoekers zien graag de trendie eigenaar die zelf geniet van zijn disco.

 

Even wat tips die zo bij mij binnen komen. Ik hoop dat je er wat mee kan. Er ligt heel veel geld in deze markt, helaas lukt het een hoop ondernemers niet dit geld te vinden.

De eigenaar van een club waar wij dire keer per maand komen om een podium en verlichting te leveren heeft mij ooit verteld dat een gemiddeld besteed bedrag van een bezoeker op een dansavond op ongeveer 35 euro ligt. Dat is dus incl de dames die met hun vriend/man meegaan en verder geen geld bij zich hebben. Dit is excl. entree, eten, fooien etc. Op de coctailavonden die hij organiseerd ligt dit bedrag iets hoger namelijk op 45 euro. Zijn club kan ongeveer 80 a 100 man hebben.

Ik wil niet zeggen dat je dit als cijfers in je ondernemingsplan moet opnemen, maar het geeft aan dat her best wel geld is.

 

Het organiseren van een feest is trouwens iets heel anders dan het beheren van een discotheek. Hele andere vergunningen, eisen en doelstelling. Een feest hoeft mensen maar 1 keer in de zoveekltijd te entertainen, terwijl een discotheek ervoor moet zorgen dat mensen toch wel 3 keer per maand willen terugkomen.

 

Gelukkig heb je eigen financieringen, want banken hebben er maar weinig vertrouwen in. Het risico op mislukken is ook erg groot en banken willen geen risico's lopen of meedenken, die willen alleen maar geld verdienen.

 

Het is geen makkelijk branche en het is belangrijk om goed te kunnen netwerken binnen de branche je moet elkaar namelijk niet in de weg zitten (geen 2 dezelfde feesten tegelijkertijd) Probeer niet te concureren, probeer aan te vullen.

 

Tot slot: probeer niet iedereen tevreden te stellen, vooral niet op een forum. Ik ga al jaren mijn eigen gang en ga vaak genoeg juist de andere kant op dan de adviezen hiier geopperd worden. En ik kan zeker niet klagen over behaalde resultaten ;-)

 

Een goede ondernemer durft eigenwijs te zijn en durft risico's te nemen.

 

Succes, Jasper

Link naar reactie
  • 0

Beste TS

 

Ik heb weinig ervaring met deze branche, behalve dat ik een lange tijd de flyers gemaakt heb voor een lokale discotheek. Deze is de afgelopen jaren (praten we over ong 12 jaar) 4x van eigenaar gewisseld. En volgens mij 5x herstart en nu al zeker 2 jaar dicht.

 

En een aantal jaar geleden is ook een andere grote discotheek gesloten. Kortom in een regio met zeker 15 kleine tot grote dorpen (hoofddorp, aalsmeer) is het blijkbaar heel moeilijk voor een discotheek. Want nu is er (volgens mij) weinig tot niks. Maar goed hier moeten ze ook concurreren met de steden als Amsterdam, Haarlem.

 

Of misschien heeft Jasper gelijk en licht het aan verkeerde doelgroep keuzes. Uitleg van leeftijd klinkt logisch.

 

Beetje off-topic voor de geïnteresseerde een goede docu over 15 jaar mysteryland. En dat het succes absoluut niet vanzelf is gegaan... Jankend in de blubber en troep staan en niet weten hoe je de schulden moet afbetalen.

http://www.beat.nl/video/15-jaar-mysteryland

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0
Nou heb ik nooit echt een hoge pet op gehad van de Rabobank, ,maar ja wat weten boeren nu van deze branche (met een knipoog naar hun eigen reclame over de bank van de boeren).

Die boeren zijn de grootse niet-brouwerij gebonden horecafinanciers van Nederland

 

Maar goed, het brancherapport vertelt niets dat Koninklijke Horeca Nederland ook al niet eerder had geconstateerd:

 

Voor de Nederlandse discotheken lijkt de laatste ronde in zicht. De afgelopen 2 jaar sloten maar liefst 60 danspaleizen voorgoed de deuren waardoor Nederland momenteel nog 243 discotheken telt. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland en adviesbureau Van Spronsen & Partners.

 

In de afgelopen 10 jaar is het aantal discotheken gedaald met ruim 150. 'Als we de trendlijn doortrekken, is de discotheek over 10 jaar uitgestorven', stelde het adviesbureau vrijdag. 'De totale omzet in de discotheken is fors gedaald. De jeugd gaat minder naar discotheken toe en ook wordt er minder uitgegeven.'

 

Rotterdam

In Rotterdam halveerde het aantal discotheken in 2 jaar tijd. In de havenstad, volgens Van Spronsen & Partners jarenlang de stad met de meeste discotheken, houden nog 9 tenten de eer van de sector hoog. Alleen in Almere is het aanbod de afgelopen jaren toegenomen. Flevoland is tevens de enige provincie in Nederland die meer discotheken telt dan 10 jaar geleden, al lijkt daar ook het verval ingetreden.

 

Social media

'Natuurlijk hebben de crisis en het rookverbod impact op de branche', aldus Van Spronsen & Partners. 'Ook het feit dat de jeugd steeds meer thuis of in zogeheten zuipketen indrinkt en dus korter in discotheken verblijft, is hier debet aan.' Het adviesbureau denkt ook dat social media invloed hebben op de teloorgang van de branche. 'Vroeger was de dansvloer de plek voor jongens en meisjes om elkaar te ontmoetten. Digitale ontmoetingsplekken als Hyves en Facebook hebben deze functie ten dele overgenomen.'

 

Vernieuwen

Van Spronsen & Partners stelt dat discotheken een 'move' moeten maken in bedrijfsvoering. Blijven vernieuwen en verrassen is daarbij het devies. 'Onder meer moeten discotheken manieren zien te vinden om verliesgevende uren, vaak doordeweeks, rendabeler te maken. De traditionele discotheek is namelijk op sterven na dood.

 

Tot slot: probeer niet iedereen tevreden te stellen, vooral niet op een forum. Ik ga al jaren mijn eigen gang en ga vaak genoeg juist de andere kant op dan de adviezen hier geopperd worden. En ik kan zeker niet klagen over behaalde resultaten ;-)

Een goede ondernemer durft eigenwijs te zijn en durft risico's te nemen.

 

Precies, wie het bovenstaande goed leest ziet ook kansen :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

mijn speculatieve uitspraken baseer ik ook op het succes van ID&T, en groei van andere bedrijven. Zo raar is deze gedachte toch niet? Als ik geen vraag verwacht is er al totaal geen reden om überhaupt een marktonderzoek te laten verrichten :p

 

volgens mij zag ik ze pas van ID&T op TV voorbijkomen, die zijn op het tandvlees door een heeeel diep dal gekropen om te komen waar ze nu zijn! niks is zo moeilijk als trendgevoelige horeca, twee slechte berichten op FB/Flock/Twitter en je ziet geen hond meer in je toko. >;(

 

het eerder genoemde idee van kleinschalige feesten, of zoals je wil grootschaligere feesten, maakt meer kans omdat je veel sneller kan schakelen en niet afhankelijk bent van een vaste locatie met de bijbehorende gemeentelijke regeldiarree.

er zijn plenty stedelijke herontwikkelingslocaties waar je dergelijke feesten kan organiseren.

 

Als je nog een uitdaging zoekt, de gemeente Hellevoetsluis wil graag een 'discotheek' realiseren bij de N57, dus vlakbij strand Rockanje, eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ze dat al 10 jaar willen en de provincie heeft al meerdere plannen waarbij het werd gecombineerd met een populair winstgevend fastfoodrestaurant heeft afgeschoten.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Wat je mist in Nederland is echte clubs waar de selectie plaats vindt op wie er mag komen. Misschien niet direkt maar wel indirekt. Echte kwaliteit omgeving, waar je beter "zit" dan thuis.

 

Ik noem maar bijvoorbeeld uit mijn geheugen; juliana bar in Amsterdam.

 

lidmaatschap, hoge prijzen. niet leden zijn welkom, maar bij vol moet je vertrekken zodra er meer leden komen.

 

Verder zeg je 70% zelf te kunnen betalen. Hang hier eens een bedrag aan? Je hebt zo 1 miljoen nodig om de boel aan te kleden, en hiernaast nog eens een miljoen om het een jaar vol te kunnen houden.

 

De mensen met geld en die niet beroerd zijn voor privacy en 5* service te betalen zijn er legio.

 

Link naar reactie
  • 0

Een miljoen voor een club? Dat is echt wel heel veel geld.

 

Al het licht en geluid lease je gewoon, bij het verhuurbedrijf, vooral in deze tijden waarin misschien led ooit het gewone licht gaat vervangen. Maar ook horeca spul kun je vaak makkelijk leasen.

 

Waar baseer je deze prijzen precies op?

 

Een miljoen achter de hand om te kunnen blijven draaien, weet ik niet. Ligt aan de kosten van de vaste lasten.

Link naar reactie
  • 0

De eerste vraag die bij op komt is waarom je zonder horeca ervaring in die branche aan de slag wilt gaan. Er komt namelijk best wel wat bij kijken. Vandaar dat ik je wil aanraden het niet alleen te doen, maar met een (of meerdere) partner(s) die deze ervaring wel hebben (en ook voor het andere deel van de middelen kunnen zorgen).

 

Verder vind ik het een goede tip om eerst eens een feest in een bestaande club te gaan organiseren. Je investering (lees: maximale verlies) is dan beperkt en je doet ervaring op met organiseren en het volkrijgen van de tent. Eens met Jasper, een lege dansvloer is de allerslechtste reclame die je kunt hebben. Dan ben je dood.

 

Nu is het niet zo moeilijk om de tent eenmalig vol te krijgen. Je event / tent is nieuw en dus spannend en boeiend. Veel moeilijker is het om boeiend te blijven. Je ziet vaak dat tenten korte tijd HOT zijn en dat daarna het stokje door een ander wordt overgenomen. Er kan er maar één tegelijk HOT zijn... Ik vind het altijd sneu om te zien dat voormalig-HOT tenten wanhopig (en vaak tevergeefs) opnieuw HOT willen worden. Verbouwing, naamswijziging, stunts, etc. halen vaak niks meer uit. Je MOET dus BLIJVEN BOEIEN. Onderschat dat niet. Goede concepten worden gekopieerd en klanten zijn totaal niet loyaal. Als het ergens anders cooler is, gaan ze daarheen.

 

Ik heb zelf heel veel ervaring in de horeca en heb in de hotste tenten als plaatjesdraaiert mogen werken. Toptenten zijn zonder uitzondering heel professionele horecabedrijven, waar mensen met passie voor het vak werken. Daarvoor heb ik regelmatig events georganiseerd. Dat deed ik met vrienden en ons doel was meer gaaf feest. Niet geld verdienen (hoefde ook niet, want woonde nog gewoon bij pa en ma). Wij huurden een zaaltje, de beste apparatuur (gear junkies), draaiden zelf de plaatjes, kochten de drank af en ronselden de party-gangers. Resultaat: in no time uitverkocht! En dat is goede reclame, want alle daarop volgende feesten waren ook snel uitverkocht.

 

Wij waren 16 jaar oud en hadden helemaal geen marktonderzoek gedaan. Ook hadden we geen horeca ervaring. Geen HBO CE diploma, geen master titels, geen geld, niks. Wij wilden gewoon feest, want dat was er te weinig. Althans, dat vonden wij.

 

De clou van ons succes was dat we zelf al wat lokale bekendheid hadden, we met zijn allen veel vrienden uitnodigden die allemaal kwamen opdagen en ook weer mensen motiveerden om te komen. We vroegen gewoon entreegeld en verdienden op de drankverkoop. De zaal was eigenlijk net te klein, maar groter konden we niet vinden. Achteraf bezien misschien maar goed ook, want het was dus altijd stampvol. Zo creëerden we een soort schaarste.

 

Het concept was niet gemakkelijk te kopiëren. Geïnspireerd door ons succes, is de eigenaar van het zalencentrum het zelf gaan proberen. Zonder succes. Wij en onze party-gangers maakten samen het feest en haakten (uit protest) af. Het was dus even HOT, en daarna not....

 

Mijn tip is dat je het met beperkt risico gewoon moet gaan proberen. Dit bedenk je namelijk niet aan de keukentafel. Master of niet. :P

Link naar reactie
  • 0
... Mijn tip is dat je het met beperkt risico gewoon moet gaan proberen...
Dit advies doet ook recht aan de naam van TS (ondernemen = doen) :)

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal van StefaO beaam ik volledig. Ook ik heb weleens meegewerkt aan feesten, of de organisatie ervan van dichtbij meegemaakt en ook daar was de intentie "een gezellig feestje bouwen". En vanuit die intentie bleek dat altijd te werken.

 

Ik wil er nog aan toevoegen dat voor mij persoonlijk de sfeer in en discotheek/kroeg/club bepalend is. En die sfeer wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de mensen die er komen. Ik ben een behoorlijke stapjunk (geweest), maar tenten waar ik op moest letten om geen ruzie te krijgen werden over het algemeen niet met een tweede bezoek beloond. Goed, is mijn persoonlijke motivatie maar ik denk wel dat een bepaalde sfeer sommige groepen aantrekt en andere groepen juist afstoot. Ik denk dat dit geen onbelangrijke factor is.

 

Je hoort tegenwoordig veel open deuren als 'jonge mensen geven minder uit, verdien je niets aan', 'jongeren drinken thuis in', 'jongeren ontmoeten elkaar tegenwoordig via social media' enzovoorts. Wellicht dat je een concept kunt bedenken om dit te faciliteren en kunt combineren met een club of iets dergelijks. Je kunt ook onderzoeken wat tegenwoordig de belangrijkste aspecten zijn als het gaat om uitgaan, naast bijvoorbeeld het traditionele 'dansen' en 'muziek'.

 

Ik weet niet in welke regio je actief bent en wat voor regio je voor ogen hebt. Maar ik zou als tip willen geven om het internet af te struinen door de volgende woorden in google in te typen: "Het Kasteel - Alphen aan den Rijn". en daarna even doorzoeken op "Discotheek - Alphen aan den Rijn". En je dan verdiepen in de berischtgeving over het verleden hiervan en wat men in de toekomst wilt. Met eigen geld, een commercieel plan en een compleet concept zou dit zomaar eens een schot voor open doel kunnen zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.