• 0

bv met schulden

Onze boekhouder heeft de waarde van de bv (webshop) ingeschat en heeft deze getaxeerd op 22.000 Euro (11.000 Euro voor iedere partner in de bv (2 partners).

 

Deze waarde is opgebouwd uit de kosten die het produceren van de webshop heeft gekost (18.000 E) en de merkenrechten (4.000 E)

 

Verder zit er een externe schuld van 15.000 Euro uit crowdfinancing in de bv. Ik kan mijn partner uitkopen voor 11.000 Euro maar dien dan ook de schuld van 15.000 over te nemen. Dat lijkt me niet zo'n "eerlijke" optie. m.i. zouden we de schuld gezamenlijk moeten afbetalen en daarna vereffenen.

 

Wat is wijsheid?

 

 

Johan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verschil in zakelijk inzicht is de reden dat dit speelt. het zal inderdaad tot meer succes resulteren als ik het alleen ga doen.

De 15000 Euro moet over 2 jaar worden afgelost.

Omdat het een startende onderneming is zal de 7.500 per jaar (over 2 jaar) wellicht welafgelost kunnen worden. meer ws niet.

Link naar reactie
  • 0

Dan zeg je toch gewoon dat de waarde berekening ook de schuld moet omvatten. Dus geen 22k maar 22-15=7k.

 

Wel een bijzondere waardeberekening hoor. Had je meer kosten gemaakt was je b.v. nog meer waard?

Gebruikelijker is denk ik de waarde te bepalen obv. de opbrengst(verwachting).

Link naar reactie
  • 0

Ja dat kan ik zeggen, vind ik ook reëel maar in hoeverre is dat "rechtsgeldig" en gebruikelijk. Tot op heden zegt de zakenpartner dat deze slechts akkoord ga als ik de schuld in de bv overneem.

Omzet is lastig in te schatten , zal afhankelijk zijn van mijn eigen "nieuwe" investeringen in marketing. Uit zichzelf genereert het merk , de webshop nu GEEN bezoekers en inkomen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo JohanW12,

 

Vraag de boekhouder een liquidatiebalans (met alleen als doelstelling de waardebepaling op enig moment) op te maken. Bijvoorbeeld neemt hij/zij de datum 1 januari en bepaalt de winst of verlies uit de V&W rekening en brengt dit over naar de balans. Vervolgens waardeer je al je bezittingen en schulden tegen balanswaarde of waarde in het economisch verkeer:

Activa/bezittingen:

Ontwikkeling website 18K, merken 4K, Goodwill ?K

Passiva/schulden:

funding 15K

 

Bezittingen - schulden plus winst of minus verlies = de waarde, en daarvan krijgt je zakenpartner de helft (als 50/50 aandelenverhouding).

 

De grote vraag is natuurlijk altijd, hoe hoog is de Goodwill waard op dit moment. Daar zijn al hele boekwerken over geschreven. Er zijn formules en meningen in overvloed. Ik voeg hier een documentje toe waar al iets in staat dat ik destijds eens heb opgesteld voor 1 van mijn klanten.

 

Gr,

Mireille

Goodwill_conclusies.doc

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Uit zichzelf genereert het merk , de webshop nu GEEN bezoekers en inkomen.

 

Jullie hebben 15.000 geleend, 18.000 uitgegeven en met de website die daaruit is voortgekomen worden (nog) geen inkomsten gegenereerd. Die schuld is dmv crowd funding ontstaan, dus wanneer er als gevolg van 'verschil van mening over het te voeren beleid' geen aflossing plaatsvind, krijg binnenkort je te maken met crowd claiming. Me dunkt dat beide vennoten er belang bij hebben dat tenminste eentje alsnog de pomp in werking zet.

 

En het wordt tijd voor een echte boekhouder.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Deze waarde is opgebouwd uit de kosten die het produceren van de webshop heeft gekost (18.000 E) en de merkenrechten (4.000 E)

 

Genoemde posten zijn beide terugkijken in het verleden, terwijl de waarde van een bv bepaald wordt door wat de toekomst naar verwachting biedt.

 

Bovendien houd je in bovenstaande enkel rekening met "bezittingen", en niet met schulden. De waarde van vreemd vermogen gaat voor de waarde van eigen vermogen. Dus voordat de waarde van de bezittingen van een onderneming toegekend worden aan de aandelen, moet je eerst de waarde van het vreemde vermogen aftrekken.

 

De waarde van een bedrijf is de netto contante waarde van toekomstige kasstromen. Dit betekent dat toekomstige kasstromen worden verdisconteerd met het voor het bedrijf relevante risicopercentage (vermogenskostenvoet van de onderneming). Lees je in op bv. een DCF-bedrijfswaardering (discounted cash flow bedrijfswaardering).

 

Verder zit er een externe schuld van 15.000 Euro uit crowdfinancing in de bv. Ik kan mijn partner uitkopen voor 11.000 Euro maar dien dan ook de schuld van 15.000 over te nemen. Dat lijkt me niet zo'n "eerlijke" optie. m.i. zouden we de schuld gezamenlijk moeten afbetalen en daarna vereffenen.

 

Of het zin heeft je partner uit te kopen voor 11.000 euro is afhankelijk van de waarde van de bv. Bereken de verwachte toekomstige vrije kasstromen van de bv, en verdisconteer deze met het risico. Haal hier vervolgens de waarde van het vreemde vermogen vanaf. Kom je op een waarde van de aandelen van meer dan 22.000 euro, dan heeft het zin een prijs te betalen van 11.000 euro voor de 50% aandelen van je partner.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan,

Je schrijft:

Tot op heden zegt de zakenpartner dat deze slechts akkoord ga als ik de schuld in de bv overneem.

Omzet is lastig in te schatten , zal afhankelijk zijn van mijn eigen "nieuwe" investeringen in marketing. Uit zichzelf genereert het merk , de webshop nu GEEN bezoekers en inkomen.

Het is niet waarschijnlijk dat de webshop gaat lopen zonder investeringen in marketing en een derde die de BV of de webshop wil kopen hebben jullie ook nog niet gevonden. Het komt er op neer dat jullie, als jij geen marketing inspanningen gaat verrichten, op dit moment eigenlijk niets hebben. Als de crowdfinanciers hun vordering opeisen, is het bovendien mogelijk dat de BV failliet gaat. Zijn jij en je partner allebei ook bestuurder van de BV? Dan moet je er rekening mee houden dat een curator kan beslissen de bestuurders van de BV aansprakelijk te stellen voor het tekort in de boedel (bijv. indien de jaarrekeningen van de BV te laat zijn gedeponeerd). Een en ander betekent dat ook jouw partner zijn knopen moet tellen.

Of het zin heeft je partner uit te kopen voor 11.000 euro is afhankelijk van de waarde van de bv. Bereken de verwachte toekomstige vrije kasstromen van de bv, en verdisconteer deze met het risico. Haal hier vervolgens de waarde van het vreemde vermogen vanaf. Kom je op een waarde van de aandelen van meer dan 22.000 euro, dan heeft het zin een prijs te betalen van 11.000 euro voor de 50% aandelen van je partner.

Als het lastig is de omzet in te schatten en dus ook om de waarde van de BV te bepalen, zouden jullie de volgende oplossing kunnen overwegen. Jouw partner draagt zijn aandelen aan jou over maar – ervan uitgaande dat er de eerste jaren geen of weinig winst zal zijn als gevolg van marketingkosten, salarislasten en de terugbetaling van de crowdfinanciering – jullie spreken daarbij af:

- dat de koopsom in drie of vier jaarlijkse termijnen wordt voldaan en dat de eerste termijn pas verschuldigd wordt over bijvoorbeeld drie jaar (of als dat eerder is: terugbetaling vanaf het jaar dat de BV winst maakt);

- en als de webshop onverhoopt niet of onvoldoende succesvol is, dat hetzij de koopsom wordt verminderd hetzij de aandelen door jou teruggeleverd kunnen worden.

Het is hierbij ook verstandig om, voor het geval de BV de komende maanden failliet zou gaan en bestuurdersaansprakelijkheid een reëel risico is, er voor te zorgen dat jouw partner als mede-bestuurder zijn aansprakelijkheid niet ontloopt (bijvoorbeeld doordat door hem een vrijwaring wordt gegeven die gedurende een bepaalde periode na de transactie geldt; omdat jij het roer in handen krijgt is natuurlijk wel redelijk dat die aansprakelijkheid na een zekere periode eindigt).

Groet,

Caroline

 

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.