• 0

Geen voorraad op balans toch afschrijven?

Goedemorgen!

 

Ik heb ervoor gekozen om mijn voorraad (kleding) niet op de balans te zetten maar bij verkoop pas de inkoopwaarde te boeken. Uiteraard heb ik wel voorraad maar deze staat dus niet op de balans. Mag ik nu toch een afschrijving als kosten op voeren?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

 

Met vriendelijke groet,

 

Floris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Floris,

 

Nee, dat is inderdaad niet volgens de boekhoudkundige en fiscale regels, en geen goed koopmansgebruik. Het lijkt me zo ook een warboel te worden. En je wil toch wel btw aftrekken als je iets inkoopt en daarom wil je toch meteen je inkoopfactuur boeken, anders ga je btw voor financieren.

Tevens is "voorraad" op je balans een activa die je bezittingen en dus waarde van de onderneming weergeeft, daar krijg je ook al een vertekend beeld. Tevens ben je verplicht 1x per jaar een voorraad telling en waardering te doen, volgens de waarderingsregels, inkoopwaarde of lagere marktwaarde. Anders klopt ook je fiscale aangifte niet, zou je b.v. een kosten aftrek doen, terwijl dit geen kosten zijn maar voorraad en je daardoor minder belasting betaald.

Een normaal voorraad beheer en registratie is makkelijker, overzichtelijker en correct, zowel voor je eigen beeldvorming als volgens de regels.

 

Gr,

Mireille

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Mireille,

 

Hartelijk dank voor jullie snelle en heldere reactie! Dan ga ik de voorraad toch maar alsnog op de balans zetten en ben ik ook gelijk van het probleem van de afschrijving af ;)

 

Ik had eerder (verkeerd) begrepen dat een voorraadadministratie niet verplicht is, maar de waarde van de voorraad moet dus wel op de balans staan, ook al houd ik niet gedurende het hele jaar een voorraadadministratie bij, begrijp ik het zo goed?

 

Groeten,

 

Floris

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Floris,

 

Dat je voorraad niet op ieder moment up to date is, is soms onvermijdelijk en geen ramp. Zoals gezegd, op het moment dat je je fiscale aangifte indient, moet de voorraad en de waardering hiervan, wel kloppen.

Fijn dat je beseft dat je als serieus ondernemer ook serieus met je boekhouding bezig bent. Hou jezelf nooit voor de gek, de waarheid achterhaalt je wel. Goed bezig.

 

Gr,

Mireille

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Een voorraadadministratie is iets anders dan de post 'voorraad' op een balans.

 

Los van de vraag of een voorraadadministratie verplicht is - dit kunt u zelf achterhalen via google, belastingtelefoon en de zoekfunctie van dit forum - zou ik het u zeker aanraden. Het verschaft u inzicht in bijvoorbeeld risico's en de verhouding in waarde tussen de verschillende onderdelen van de voorraad.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.