• 0

b.v. met pand en hypotheek aankopen

Goedendag allemaal,

 

Omdat dit mijn eerste post is zal ik mij even voorstellen, hoewel ik wel anoniem wil blijven.

Ik ben een jonge ondernemer, die 7 jaar geleden als 19 jarige een onderneming gestart is (eenmanszaak) en met de crisis e.d. in ogenschouw genomen redelijk succesvol is ( voor zover je dat over jezelf mag zeggen ).

 

Wij hebben 2 jaar geleden (mijn vrouw en ik) een een woning met bedrijfsruimte gekocht, dit hebben wij prive aangeschaft, de bedrijfsruimte wordt op dit moment verhuurd. Onze onderneming voeren wij in een pand dat we van mijn ouders huren.

 

Nu dan mijn vraag. Ik heb een pand op het oog die ik ook zou willen aankopen, om deze dan ook te verhuren. Echter ga ik ervan uit dat geen bank op dit moment een hypotheek zal willen geven.

 

Het pand dat ik wil kopen zit op dit moment in een bv, en er ligt een hypotheek op. Is het mogelijk om de bv over te nemen incl. de hypotheek? De bestuurder van de b.v. is niet persoonlijk aansprakelijk. Er zal dan nog wel een bedrag overblijven i.v.m. overwaarde, maar dit zou ik met eigen geld kunnen betalen.

 

Ik ben mij ervan bewust dat er goed boekenonderzoek gedaan moet worden i.v.m. eventueele andere schulden in betreffende bv, maar ik ga ervan uit dat dit goed zit.

 

Ps. ik heb gezocht naar vergelijkbare situatie's maar heb er niets over kunnen vinden, mijn excuses als blijkt dat een vergelijkbare vraag al eerder gesteld is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij, maar ik ben daar geen expert in, neem je de BV over met al wat er bij hoort, dus ook de hypotheek. Als die volledig op naam staat van de BV en niet op naam van de huidige eigenaar tenminste.

 

Wel mijn stokpaardje even noemen: denk aan het bestemmingsplan op het pand. Kijk eerst na wat jij of je potentiele huurders met het pand mogen doen. Dat zegt nogal wat over de waarde als bedrijfspand.

 

Ik denk dat je ook bij de hypotheek even moet nagaan of daar beperkende voorwaarden in zitten qua verhuur. Als jij de hypotheek niet meer kunt betalen wil de bank vast het pand verkopen, en dat is lastig als er huurders in zitten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

dag Lavare

 

Let wel op dat de bankier van de BV instemt. Die zal niet zondermeer aanvaarden dat de BV van eigenaar wisselt.

Zitten er geen huurders in het pand? Zo niet heb je die toevallig al gevonden? De bank zal willen zien dat rente en aflossing tijdig betaald worden. Als de BV geen huurders heeft voor het pand waar gaat de BV dat dan van betalen?

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Joost,

 

Is het gebruikelijk dat er bepalingen worden opgenomen in de voorwaarden van de hypotheek, over het verkopen van de b.v./het pand? Ook als de bestuurder/aandeelhouder niet prive aansprakelijk is? Na mijn weten is de hypotheek echt alleen aan de b.v. verstrekt en is er verder niemand aansprakelijk.

 

Mijn ouders leven van het verhuren van onroerend goed, we (mijn ouders en ik) hebben dus wel ervaring, tevens zijn er al gesprekken met een evt. huurder. Op dit moment staat het pand leeg. Als er geld in de b.v. gestort moet worden om rente en aflossing te voldoen dan is dat niet direct een probleem, al moet dit natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen worden.

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Joost,

 

Is het gebruikelijk dat er bepalingen worden opgenomen in de voorwaarden van de hypotheek, over het verkopen van de b.v./het pand? Ook als de bestuurder/aandeelhouder niet prive aansprakelijk is? Na mijn weten is de hypotheek echt alleen aan de b.v. verstrekt en is er verder niemand aansprakelijk.

 

Het lijkt me niet ongebruikelijk dat de eigenaar van de BV wellicht hoofdelijk borg staat. En ik denk zeker dat de bank voorwaarden stelt indien de BV van eigenaar wisselt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Joost,

 

Is het gebruikelijk dat er bepalingen worden opgenomen in de voorwaarden van de hypotheek, over het verkopen van de b.v./het pand? Ook als de bestuurder/aandeelhouder niet prive aansprakelijk is? Na mijn weten is de hypotheek echt alleen aan de b.v. verstrekt en is er verder niemand aansprakelijk.

 

Mijn ouders leven van het verhuren van onroerend goed, we (mijn ouders en ik) hebben dus wel ervaring, tevens zijn er al gesprekken met een evt. huurder. Op dit moment staat het pand leeg. Als er geld in de b.v. gestort moet worden om rente en aflossing te voldoen dan is dat niet direct een probleem, al moet dit natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen worden.

 

Bedankt!

 

 

Bij hypotheekverlening aan B.V.'s is (in mijn ervaring) in nagenoeg 100% van de gevallen contractueel bepaald, dat wisseling van bestuurders en/of aandeelhouders in de B.V. pas mag na goedkeuring van de bank, en dat je ook niet zo maar bezittingen van de B.V. mag verkopen (of verder bezwaren met bijv. tweede hypotheken) zonder toestemming. De eerste stap zou dus moeten zijn om de hypotheekakte eens te spellen, en eventuele verdere onderliggende contracten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Jullie hadden inderdaad gelijk, de huidige eigenaar is prive aansprakelijk voor de hypotheek. Ook blijkt nu dat er meer schulden in de bv zitten, dat wordt hem dus niet..

 

Ik wil iedereen bedanken voor de informatie.

 

Vriendelijke groet,

 

Lavare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.