• 0

Geweigerd bij KVK

Beste,

 

Ik was naar KVK geweest en wou me inschrijven als Eenmanszaak maar ik werd geweigerd omdat ik geen €10,000 omzet per jaar minimaal had.

 

Ik zit in de ICT Sector en heb al 200+ omzet in 1 maand en dit zal ook alleen maar groeien.

Verder heb ik al een complete website zowel een .COM als .NL en al tientallen en kunnen wel spreken over bijna 100e klanten.

 

Hoe kan ik zorgen dat ik toch een KVK nummer krijg ?

Ik heb het namelijk nodig voor Promotie , Vertrouwen & meer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vaag verhaal. Ik heb nog nooit gehoord dat een KvK je omzet gaat beoordelen en aan de hand daarvan je wel of niet laat inschrijven. Of is dat nieuw tegenwoordig?

Bij mij gebeurde het ook niet, maar ze schijnen er tegenwoordig wel naar te kijken. Maar je kan als schatting ook gewoon 20.000 invullen. Weet jij veel hoeveel omzet je het eerste jaar gaat halen.

Link naar reactie
  • 0

Vaag verhaal. Ik heb nog nooit gehoord dat een KvK je omzet gaat beoordelen en aan de hand daarvan je wel of niet laat inschrijven. Of is dat nieuw tegenwoordig?

Bij mij gebeurde het ook niet, maar ze schijnen er tegenwoordig wel naar te kijken. Maar je kan als schatting ook gewoon 20.000 invullen. Weet jij veel hoeveel omzet je het eerste jaar gaat halen.

 

KvK levert gegevens door aan de Belastingdienst, je krijgt ook direct een BTW nr. Kan me voorstellen dat er vanuit de Belastingdienst belangstelling is naar de begrootte omzet voor de te verwachten inkomsten uit OB.

Link naar reactie
  • 0

Merkwaardig bericht, TS zegt wel al veel klanten te hebben. Heb je al wel een BTW-nummer? Zodat je door de Belastingdienst als ondernemer wordt gezien en daardoor BTW-facturen naar je klanten stuurt? Als dat zo is, kun je toch in je boekhouding kijken wat je omzet is en voor de KvK een realistische schatting maken?

 

[edit]Zie nu dat je BTW-nummer via KvK wordt aangevraagd, in mij. Tijd waren dat twee aparte trajecten.[/edit]

Link naar reactie
  • 0

Mwah wat nog veel vager is dat TS in juni nog vragen stelde over een bedrijfsovername van 250K

 

en nu zijn onderneming niet krijgt ingeschreven met een omzet van 200 euro per maand..

 

 

Dit was meer met een rechterhand , en ook de prijs die de koper in gedachten had , verder is dit in 2012 en het speelt simpelweg gewoon niet. (ik kijk toch ook niet wat jij schrijft)

 

Maar ik moet inderdaad een schatting opgeven, maar ik wil wel realistisch blijven en zei dus ja 5000 of meer kan ook wel 20K wezen (was vergeten me glazenbol mee te nemen)

 

Ik kom uit me administratie op een schatting van 3600-4000€ maar dit wel dit jaar groeien, ik snap ook niet waarom je €10,000 schatting moet hebben zeker met de crisis stellen ze wel hoge eisen.

 

Maar dus enkel met BTW nummer verder en wachten op €10,000 omzet per jaar , of zou ik een bezwaar aantekenen ?

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat dit gerelateerd is aan het feit dat wij als ondernemers tegenwoordig de kosten voor de inschrijving niet meer zelf hoeven te betalen. Je wordt van klant dus kostenpost en dan gaan ze screenen of het wel nodig is om je in te schrijven. Of omzet daarbij een wettelijke norm is vraag ik mij overigens ernstig af.

De handelsregisterwet schrijft voor dat alle ondernemingen ingeschreven dienen te worden. Op de site van de KvK kun je vinden wanneer je een onderneming hebt. Terecht leest ik hier niets over omzet. Ik zou gewoon nog eens verhaal halen en ze laten uitleggen waarom jij geen onderneming zou hebben.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

lol :)

 

Maar zoals al geopperd is: gewoon je omzet hoger inschatten. En ook onder de 10k omzet per jaar concurreer je met andere bedrijven en ben je daarom ondernemer en moet je je (op een paar uitzonderingen na) inschrijven bij de kvk.

 

Scherm anders maar met deze quote op wetten.nl

 

Bij het beoordelen of er voldoende omvang is, als bedoeld in het tweede lid van artikel 2 van het Handelsregisterbesluit 2008, kan onder meer worden gekeken naar de omzet die jaarlijks wordt verwacht of is behaald. Die omzet moet dan wel worden beoordeeld in relatie tot de aard van de onderneming in kwestie; harde bedragen kunnen daardoor niet worden genoemd. Een jaaromzet van (als voorbeeld) € 10.000 kan bij iemand die start met de verkoop van zelfgemaakte producten indiceren tot serieus ondernemerschap terwijl eenzelfde omzet bij iemand die handelt in tweedehands auto’s te laag is als indicator van voldoende omvang.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Beste ****,

 

Op onze website staan criteria, zie: Wanneer heb ik een onderneming?. Als ik u informatie lees, dan voldoet u hieraan. Ik raad u aan contact op te nemen met de Kamer van Koophandel in uw omgeving.

 

Met vriendelijke groet,

**** - KvK Webcare

 

Weet iemand hoe ik bezwaar kan maken ? Ik wil voorkomen dat die gene die mij hielp nog meer mensen zomaar afwijst.

En natuurlijk om mijn eigen recht te halen.

 

Hoe kan het dat de een zegt ik wijs je af en de ander zegt u voldoet aan alle eisen.

Undercover in Nederland heeft nog 100 isntanties waar er wel dingen niet kloppen. (mijnmening)

Link naar reactie
  • 0

Nou dat lijkt me wat overdreven. Een beetje een drempel om mensen tegen zichzelf te beschermen lijkt me niet zo erg. Zeker met het verdwijnen van het minimum startkapitaal voor een BV merk ik dat er wel erg makkelijk gedacht wordt over het beginnen van een bedrijf.

 

EDIT en daar komt het vervallen van de jaarlijkse bijdrage natuurlijk bij.

Link naar reactie
  • 0

Dat de jaarlijkse 'contributie' is vervallen was me even ontgaan.

 

Maar ik kan me nu wel voorstellen dat de KvK enige zekerheid wil hebben. Anders zou iedereen te pas en te onpas zich maar inschrijven bij de KvK en vervolgens niets met zijn onderneming doen. Zo'n inschrijving is altijd handig voor pasjes van de Makro, Sligro, Staples, HDC, enz.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

(ik kijk toch ook niet wat jij schrijft)

 

Ik wel... dat heeft namelijk te maken met dat ik naast deelnemer nog een andere rol heb op dit forum als Moderator (wat ook netjes onder mijn naam staat vermeld) en je zult toch wel begrip kunnen hebben voor het feit dat mijn wenkbrauwen een iets hogere positie op mijn voorhoofd innamen toen ik in het bericht van juni las "ik heb een bedrijf van 250K overgenomen" en vandaag "ik krijg mijn onderneming met 200 omzet per maand niet ingeschreven" daaruit blijkt toch niet heel duidelijk dat het om 2 personen gaat.. waar wij wel van uit gaan bij een profiel.. nu zag ik niet direct een overtreding van de regels die het sluiten van het topic rechtvaardigt (vraag namens klanten of studievragen o.i.d.) maar ik dacht ik prik toch even, kijken wat er als reactie komt en die is er nu..

____________

 

 

Voor wat betreft het inschrijven bij de KvK, in mijn optiek handelt de kvk gewoon binnen zijn of haar bevoegdheid, ik ben het dus niet eens met de commentaren dat de kvk niet mag oordelen over de omzet, dat mogen ze namelijk wel. de Beleidsregel ondernemingsbegrip in handelsregister]beleidsregel die al sinds 1 januari 2008 van kracht is geeft ook duidelijk ruimte om een beoordeling te doen op "voldoende omvang" zowel op de site van de kvk als in de beleidsregel word genoemd dat een onderneming met 10.000 euro kan voldoen aan de criteria van een onderneming maar toch als niet voldoende omvang word beschouwd om voor inschrijving in aanmerking te komen. (Het stuk over voldoende omvang staat helemaal onderaan de beleidsregel als je het wilt terugzoeken in de gegeven links, yannick heeft ook al een stuk van die tekst gequote)

 

Het vervelende van beleidsregels zonder harde criteria is dat ze voor meerdere uitleg vatbaar zijn, de een vind het wel voldoende de ander niet.. feit is dat je bij een (verwachte) omzet van ca 4000 euro kunt stellen dat het muntje beide kanten op kan rollen..

Maar zoals bij elk oordeel van een orgaan dat de wet uitvoert kun je tegen een afwijzing een bezwaar indienen. Voor mij is alleen de vraag heb je een schriftelijke afwijzing gekregen met motivatie of is de afwijzing vastgelegd in hun systeem voor zover je weet of heeft de medewerker aan de balie gewoon tegen jou gezegd "ik ga je niet inschrijven".. Als dat laatste het geval is dan zou ik waarschijnlijk de weg van de minste weerstand kiezen en over een week (of 2) nog eens een afspraak maken om je in te schrijven. Lukt het dan niet vraag dan om die schriftelijke afwijzing en de (exacte) gronden van afwijzing zodat je iets hebt om je bezwaar op te richten.

 

Je weet nu dat er naar de verwachte omzet gekeken word, dus je kunt daar (zonder te liegen) je verhaal op aanpassen, startende ondernemers zijn vaak ook te voorzichtig omdat ze zichzelf niet rijk willen rekenen, dat is heel nuttig bij het bekijken van de persoonlijke financiën. Maar als jij gewoon de intentie hebt een goed lopende en rendabele onderneming op te bouwen moet je zorgen dat je verhaal daarbij past, ambitie is dan belangrijker dan voorzichtigheid.

Je zult dus ook degene die het beoordeeld met je verhaal moeten overtuigen en daarbij kan ook meespelen dat jou opdrachtgevers naar een kvk nummer vragen en als je die niet krijgt dat je dan in een kip en ei situatie komt waarbij de kvk zegt dat je niet genoeg omzet hebt en je opdrachtgevers je niet inhuren omdat je geen kvk nummer hebt.

ander argument kan zijn dat je bepaalde zaken alleen (rendabel) kan inkopen bij de groothandel als je een kvk nummer hebt.

Dit zijn 2 losse argumenten waar je niet direct de "oorlog" mee wint maar als het totaal plaatje klopt wel kan zorgen dat ze je bij een verwachte omzet van 4000 euro in het eerste jaar toch wél willen inschrijven..

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar ik kan me nu wel voorstellen dat de KvK enige zekerheid wil hebben. Anders zou iedereen te pas en te onpas zich maar inschrijven bij de KvK en vervolgens niets met zijn onderneming doen. Zo'n inschrijving is altijd handig voor pasjes van de Makro, Sligro, Staples, HDC, enz.

 

En waarom zou de KvK zich daaraan moeten storen? Waarom zou iemand niet een onderneming mogen inschrijven die geen omzet maakt? Ik heb een onderneming gehad die pas in het vierde jaar omzet ging maken, omdat we in de eerte drie jaar het product hadden gebouwd, met redelijk wat personeel, en dan zou die onderneming niet in het handeslregister kunnen zijn ingeschreven? Lijkt me heel sterk.

 

Overigens schrijf je een onderneming in in het handelsregister, niet bij de KvK. Dat het handelsregister is ondergebracht bij de KvK is wat anders.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou iemand niet een onderneming mogen inschrijven die geen omzet maakt?

 

Sterker nog: ik heb altijd begrepen dat je ingeschreven moet zijn, als je naar buiten treedt als onderneming. Of je nou omzet maakt of niet, je neemt wel deel uit van ‘het economisch verkeer’ en andere ondernemers moeten het handelsregister kunnen raadplegen om te zien met wie zij (straks) zaken zullen doen (als zij dan zaken willen doen en jou dus omzet laten realiseren).

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ze zich daaraan nu wel wat meer gaan storen. De reden daarvan lijkt me duidelijk, omdat de bijdrage die hiervoor betaald moest worden aan de KvK sinds dit jaar niet meer betaald dient te worden. Dit betekend dat zij hier geen geld aan verdienen, maar dit dat geld gaat kosten. Daarom lijkt het mij aardig storend voor de KvK als er straks (in een extreem geval) 10 miljoen mensen een eigen onderneming starten voor bijvoorbeeld deze pasjes.

 

Hierbij wil ik absoluut niet aangeven dat dit de bedoeling van TS is. De cijfers die hij hier aangeeft lijken mij voldoende voor het lidmaatschap van een KvK.

Link naar reactie
  • 0

Dat heb je dan altijd verkeerd begrepen.... het is zelfs expliciet opgenomen

 

in artikel 2 van de handelsregisterbesluit staat nadrukkelijk vermeld dat de kamer van koophandel en dat word in de beleidsregel die ik eerder noemde verder toegelicht.

 

Artikel 2

 

1.Van een onderneming is sprake indien een voldoende zelfstandig optredende organisatorische eenheid van één of meer personen bestaat waarin door voldoende inbreng van arbeid of middelen, ten behoeve van derden diensten of goederen worden geleverd of werken tot stand worden gebracht met het oogmerk daarmee materieel voordeel te behalen.

2.Van een onderneming is geen sprake indien er naar het oordeel van de kamer onvoldoende omvang van activiteiten of omzet is.

Link naar reactie
  • 0

Dat heb je dan altijd verkeerd begrepen.... het is zelfs expliciet opgenomen

 

in artikel 2 van de handelsregisterbesluit staat nadrukkelijk vermeld dat de kamer van koophandel en dat word in de beleidsregel die ik eerder noemde verder toegelicht.

 

Artikel 2

 

1.Van een onderneming is sprake indien een voldoende zelfstandig optredende organisatorische eenheid van één of meer personen bestaat waarin door voldoende inbreng van arbeid of middelen, ten behoeve van derden diensten of goederen worden geleverd of werken tot stand worden gebracht met het oogmerk daarmee materieel voordeel te behalen.

2.Van een onderneming is geen sprake indien er naar het oordeel van de kamer onvoldoende omvang van activiteiten of omzet is.

 

 

"Activiteiten of omzet". Dus je kunt prima geen omzet hebben, als je maar werk verzet.

Link naar reactie
  • 0

"Activiteiten of omzet". Dus je kunt prima geen omzet hebben, als je maar werk verzet.

 

Tsja ik snap dat jij dat vanuit een libertijnse gedachtegang graag zo uitlegt, maar laten we er geen woordspelletje van maken volgens mij draagt dat niet bij aan het oplossen van het probleem van TS het gebruik van het woordje "of" leid niet automatisch tot het vervallen van het ene criterium als aan het andere criterium word voldaan..

 

De beleidsregel behorend bij de wet lijkt me duidelijk genoeg om als aankopingspunt te dienen voor wat feitelijk bedoeld word.

 

Bij het beoordelen of er voldoende omvang is, als bedoeld in het tweede lid van artikel 2 van het Handelsregisterbesluit 2008, kan onder meer worden gekeken naar de omzet die jaarlijks wordt verwacht of is behaald. Die omzet moet dan wel worden beoordeeld in relatie tot de aard van de onderneming in kwestie; harde bedragen kunnen daardoor niet worden genoemd. Een jaaromzet van (als voorbeeld) € 10.000 kan bij iemand die start met de verkoop van zelfgemaakte producten indiceren tot serieus ondernemerschap terwijl eenzelfde omzet bij iemand die handelt in tweedehands auto’s te laag is als indicator van voldoende omvang.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke even alles op een rij dus:

1. KVK weigerde me met als reden: geen €10,000 omzet per jaar

2; Bedrijf/website bestaat pas 1-2 maanden en heeft al 300 euro omzet per maand (4000 ongeveer) Natuurlijk is dit stabiel met vaste klanten en heb ik dus 11 maanden om dit elke maand te verhogen denk 100 per maand groeien wel lukt.

Dan zou ik dus als schatting best €11,000 kunnen opgeven.

3. Ik heb bij inkopen/huren van mijn producten een KVK nodig omdat ze anders niet leveren.

4. Ik heb KVK nodig om aan te melden bij Bedrijvengidsen , Vetrouwen bij klanten & Online fora`s.

5. Ik lever Goederen / vraag hier geld voor / meer dan 10 opdrachtgevers / Ik voer mijn eigen werkzaamheden uit.

6. KvK Webcare zeg dat ik aan de eisen voldoe,, dus dat is ook positief.

7. Ik oefen mijn beroep meer dan 15 uur per week uit.

 

Zou ik het met deze 7 argumenten redden ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af waarom je zo moeilijk zou doen?

Waarom schrijf je jou onderneming niet nogmaals bij de KvK in, maar dit keer geef je 11.000 euro als schatting van je omzet op.

Probleem opgelost denk ik toch?

Op die schatting wordt je niet vast gepint

Link naar reactie
  • 2

Ik heb even gebeld met een bekende van mij die o.a. de inschrijvingen van de KVK in Den Haag doet.

Hij vondt het een heel raar verhaal en gaf aan dat dit zeker niet in de strekking van de KVK ligt.

Er worden dikswijls ondernemingen vastgelegd zonder omzet, maar vult dan een omzet in die men verwacht te gaan maken. Een sluitend ondernemingsplan is immers niet verplicht voor een inschrijving.

 

Hij af ook aan dat ze met een afwijzing meer tijd kwijt zijn dan met een inschrijving. Dit omdat dit heel nauwkeurig wordt bijgehouden.

Hij vroeg zich af of je het niet verkeerd begrepen had en adviseerde om opnieuw de inschrijving te doen en als men dit afwijst, te vragen of degene die hier over beslist de reden op papier kan zetten. zodat er op die manier duidelijker wordt wat de afwijzing precies inhoud en wat je er aan kan doen.

 

Omdat dit niet de officiele statement is van de KVK, zal ik de naam van deze persoon niet bekend maken.

 

Ik hoop dat je er iets mee kan

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in de ICT Sector en heb al 200+ omzet in 1 maand en dit zal ook alleen maar groeien.

Verder heb ik al een complete website zowel een .COM als .NL en al tientallen en kunnen wel spreken over bijna 100e klanten.

Je maakt me wel nieuwsgierig. Bijna 100 klanten in 1 maand die voor 200-300 euro omzet zorgen. Dat is dus 2-3 euro omzet per klant. Als je een webshop hebt is dat ook nog eens inclusief verzendkosten. Wat verkoop je?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.