• 0

Huurrecht op de balans?

Mijne dames en heren,

 

Ik wil mijn huurrecht gaan aanmerken als ondernemingsvermogen omdat ik mijn huurwoning voor ruim meer dan 10% zakelijk gebruik en ik de kosten samenhangend met de huur als aftrekposten wil opvoeren. Hierover heb ik na het lezen van alle topics hierover op HL toch nog enige vragen:

 

1. Moet het huurrecht op de balans gezet worden en zo ja welke waarde komt op de balans, ik neem aan 1,4% vd WOZ-waarde? (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c … ingforfait)

2. Hoe kom ik als huurder achter de WOZ-waarde van de door mij gehuurde woning?

3. Het op de balans zetten hiervan is niet voldoende lijkt me, het Huurwaardeforfait moet immers ook bij de winst opgeteld worden, hoe boek ik dat?

 

Ik hoop dat de experts hier hun licht over willen laten schijnen!

 

Groeten,

 

Floris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Floris,

 

Het fiscaal activeren van het huurrecht is een wat abstracte gebeurtenis.

 

1. Het huurrecht is een vermogensrecht (BW3:6) omdat het jouw stoffelijk voordeel verschaft, d.w.z. je hebt recht op gebruik van de ruimte. Het is meestal niet overdraagbaar c.q. te verkopen, zoals de meeste vermogensrechten. Een vermogensrecht kan op de balans gezet worden, echter heeft het - door de niet verkoopbaarheid - geen waarde die in geld uit te drukken is. Voor de vorm kan je het recht voor een symbolisch bedrag op de balans zetten, bijvoorbeeld 1 euro. Je hoeft niet af te schrijven.

2. De meeste gemeenten vermelden de WOZ-waarde op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Mocht dat niet zo zijn dan kan je op verzoek een WOZ-beschiking opvragen.

3. Je neemt alle huurgerelateerde kosten op in je V&W-rekening. Vervolgens corrigeer je de winst in de aangifte Inkomstenbelasting door deze te vermeerderen met de bijtelling privé-gebruik woning (Artikel 3.19, Wet IB 2001). Dat is de door jouw genoemde 1,4% van de WOZ-waarde.

 

Succes Ido

 

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

3. Je neemt alle huurgerelateerde kosten op in je V&W-rekening. Vervolgens corrigeer je de winst in de aangifte Inkomstenbelasting door deze te vermeerderen met de bijtelling privé-gebruik woning (Artikel 3.19, Wet IB 2001). Dat is de door jouw genoemde 1,4% van de WOZ-waarde.

 

Ido,

 

Gezien het aangifte programma voor 2012 nog niet beschikbaar is heb ik even gekeken in het programma van 2011.

 

Bedoel je dat je die 1,4% van de WOZ waarde invult in de aangifte onder Box 1. Winst uit onderneming, sub Privéontrekkingen -> Ontrekking privégebruik woning?

 

Wanneer ik daarop klik wordt het adres, de periode en de WOZ waarde gevraagd, maar ook de 'woningwaarde van het door u bewoonde deel'. Wat moet ik op die laatste vraag dan invullen, wederom de volledige WOZ waarde?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Aad,

 

Ik ken jouw situatie niet en werk vrijwel nooit met de aangiftesoftware van de belastingdienst.

De door jouw aangegeven plek lijkt mij juist om het in te vullen. Wel moet de fiscale winst overeenkomen. In de Elsevier aangiftesoftware moet daarom ook een fiscale correctie in de huisvestingskosten worden doorgevoerd in de V&W. Dit in verband met de kapitaalsvergelijking.

 

Het gaat om de woningwaarde. In de WOZ-waarde kunnen er bedrijfsspecifieke onderdelen zijn meegenomen, zoals loodsen, garages e.d. Daarmee houd je dan rekening bij: 'woningwaarde van het door u bewoonde deel'. Het kan dus zijn dat je 2 keer het bedrag van de WOZ-waarde moet invullen. Ten overvloede de 1,4% is alleen bij een woningwaarde boven 75.000 euro.

 

Gr. Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

2. De meeste gemeenten vermelden de WOZ-waarde op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Mocht dat niet zo zijn dan kan je op verzoek een WOZ-beschiking opvragen.

 

Ik durf het bijna niet te vragen, maar zijn deze gemeentelijke belastingen zelf ook aftrekbaar wanneer het huurrecht tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend? Hierbij bedoel ik voor de duidelijkheid rioolheffing en afvalstoffenheffing...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.