• 0

Ben opeens als "inkomsten uit overige werkzaamheden" aangeduid! Wat nu?

Ik zit in een lastig parket.

Ik moet dus de inkomstenbelasting opgeven maar nu blijkt ineens dat de belasting mij heeft opgegeven als iemand die het moet inleveren als inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Hier kwam ik achter doordat ik niet als voorheen online kon inloggen om mijn inkomstenbelasting te doen voor ondernemers.

Na een bezoek aan het belastingkantoor bleek dat ik dus ingedeeld ben bij overige werkzaamheden.

Dit bericht heb ik nooit meegekregen!

 

Nu is het zo dat ik weinig winst maak en ik leef hiervan, aangevuld met spaargeld.

Voorheen kon ik dankzij de aftrekposten als ondernemer gelukkig hiermee boven water blijven.

Nu met die nieuwe categorisering blijkt (als ik het goed lees) dat ik zo goed als niets meer kan aftrekken.

De aftrekposten voor ondernemers gelden dan niet meer.

 

Het grootste probleem is dat ik nu dus met die magere inkomsten enkele duizenden euro's belasting zou moeten

gaan betalen terwijl dit inmiddels op is gegaan aan 'leven.'

 

Is dit gewoon zoals het is of kan hier wel iets mee gedaan worden?

Ik heb ook nog een studieschuld die ca. het dubbele is van mijn spaargeld, waardoor ik in box3 flink in de min zit.

Wellicht dat dit kan helpen?

 

Deze verandering die niet goed gecommuniceerd is maakt mij in elk geval gestressed en ik hoop dat er wat

mensen met verstand van zaken tips hebben over hoe en wat.

 

(Edit: titel verduidelijkt, was eerst enkel "Handen in het haar!")

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klinkt als erg vervelend voor je. Vervelend dat je niet geinformeerd was over de beslissing.

 

Je kunt schrijven naar de inspecteur IB van het belastingkantoor waar je onder valt. Na de aanslag kun je ook nog formeel bezwaar maken en alsnog aangeven waarom jouw inziens je als ondernemer gezien zou moeten worden. Maar ondertussen moet je in elk geval aangifte doen zoals gevraagd en je aan de inlever- en betaaltermijnen houden. Die blijven gewoon van kracht terwijl je ondertussen bezwaar maakt.

 

Maar als je niet aan de vereisten voldoet, dan helpt het natuurlijk niet. Als je inderdaad nauwelijks inkomsten uit de onderneming haalt is het begrijpelijk dat er getwijfeld wordt aan het bestaansrecht ervan. Maar al je aannemelijk kunt maken dat je desondanks veel tijd in de onderneming steekt en dat het levensvatbaar is, dan sta je een stuk sterker.

 

De beoordeling of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, wordt door de Belastingdienst gemaakt. Er zijn dus geen harde criteria waarmee je het zelf kunt uitrekenen. De basis voor de beoordeling vindt je op de site van de Belastingdienst, bij Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook je gegevens aan een fiscaal intermediair aanleveren die de winstaangifte (de elektronische aangifte voor ondernemers) via zijn programma’s voor je verstuurt.

 

Het is namelijk je wettelijke plicht om een juiste aangifte te doen. Als jij meent dat je als ondernemer een winstaangifte moet doen, dan zegt de wet dat je dat ook moet (laten) doen.

Of de BD wel/niet een ondernemersaangifte voor je klaargezet heeft is niet het primaire hier.

 

De kosten vallen ook wel mee (een paar honderd euro), als je zelf je cijfers en zaken op orde hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets soortgelijks voorgehad, en mijn boekhouder heeft destijds toch aangifte voor mij gedaan als zijnde 'echte' ondernemer. Ik heb van dat jaar ook gewoon de aanslag terug gehad zoals verwacht (dus met zelfstandigenaftrek etc). Ik meen me te herinneren dat als de BD het hier niet mee eens is, zij aan moet tonen dat je geen ondernemer voor de IB bent. Maar pin me hier niet op vast; ik ben geen expert.

Link naar reactie
  • 0

Na de aanslag kun je ook nog formeel bezwaar maken en alsnog aangeven waarom jouw inziens je als ondernemer gezien zou moeten worden. Maar ondertussen moet je in elk geval aangifte doen zoals gevraagd en je aan de inlever- en betaaltermijnen houden.

Daarmee zou ik niet wachten tot er een aanslag, gewoon een aangifte indienen waarin TS als standpunt inneemt dat deze nog steeds ondernemer is. De belastingdienst dient dit achteraf pas te toetsen. Ik heb nooit met de aangiftesoftware van de belastingdienst gewerkt, maar als je erom verzoekt, moeten ze je in de gelegeheid stellen aangifte te kunnen doen als zijnde ondernemer. Je kunt na deze aangifte natuurlijk wel verwachten dat de belastingdienst je aangifte aandachtig zal bekijken en wellicht bij het opleggen van de aanslag zal afwijken.

 

De beoordeling of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, wordt door de Belastingdienst gemaakt. Er zijn dus geen harde criteria waarmee je het zelf kunt uitrekenen. De basis voor de beoordeling vindt je op de site van de Belastingdienst, bij Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?.

Even voor de duidelijkheid, de belastingdienst beoordeelt, dat wil niet zeggen dat de belastingdienst alleen bepaald of iemand (nog) ondernemer is of niet. Je kunt altijd bezwaar maken, in beroep enzovoorts. In het verleden nog wel eens de discussie aangegaan of een ondernemer zijn onderneming al dan niet gestaakt had. Let er wel op dat de de in de vermelde link genoemde "voorwaarden" wel heel veel termen als "meestal" "waarschijnlijk" en "niet aannemelijk" staan en er dus ruimte is.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden.

1. De vraagsteller haalt het urencriterium. Het lijkt me dat je dan een sterk argument hebt om de fiscus te overtuigen dat sprake is van ondernemerschap.

2. De vraagsteller haalt het urencriterium niet. Ongeacht hoe de werkzaamheden worden gekwalificeerd, heb je dan geen recht op de ondernemersaftrek. (De winstvrijstelling is ook op overige werkzaamheden van toepassing.)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden.

1. De vraagsteller haalt het urencriterium. Het lijkt me dat je dan een sterk argument hebt om de fiscus te overtuigen dat sprake is van ondernemerschap.

2. De vraagsteller haalt het urencriterium niet. Ongeacht hoe de werkzaamheden worden gekwalificeerd, heb je dan geen recht op de ondernemersaftrek. (De winstvrijstelling is ook op overige werkzaamheden van toepassing.)

 

Het wel/niet voldoen aan het urencriterium is niet relevant bij de vraag of een ondernemer wel/niet een zgn. winstaangifte moet doen.

Ondernemers voor de IB moeten winstaangiften doen. Niet-ondernemers (voor de IB) hoeven dat niet te doen maar kunnen aangifte als “particulier” doen.

De wet stelt dat de iedereen een juiste aangifte moet doen, dus als belastingplichtige meent dat hij ondernemer is dan zou hij eigenlijk een winstaangifte moeten doen.

Wat de belastingdienst verder vindt is, zoals eerder gezegd, eigenlijk vers twee.

 

Overigens is het wel zo dat ook niet-ondernemers (voor de IB) een winstaangifte moeten doen als de BD zo een aangifte klaarzet.

 

Tot slot heb je het geval van TS:

Hij wil graag een winstaangifte doen, maar de BD heeft deze niet klaargezet. Volgens de wet zou hij (want hij vindt dat hij ondernemer is voor de IB) dan toch een winstaangifte moeten doen.

Maar doet hij dat niet, dan zal de controlerende instantie (de BD) daar waarschijnlijk geen punt van maken want zij denken op dit moment dat hij een niet-ondernemer voor de IB is.

 

Zoals ook eerder gezegd kan TS via een fiscaal intermediair (belastingconsulent, boekhouder, accountant, fiscalist etc) een winstaangifte laten doen, ongeacht wat de BD voor hem klaargezet heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Interessant antwoorden.

 

Hetgeen ik nog wat mis is het volgende:

Als bedrijf had ik interessante aftrekposten die mijn hoofd boven water hielden eigenlijk.

zoals gezegd leef ik deels van de winst, maar ook van spaargeld.

Inkomsten zijn niet genoeg.

 

Als particulier vallen die aftrekposten weg waardoor ik veel geld zou moeten bijbetalen

terwijl ik eigenlijk al te weinig verdien om van te leven vanuit mijn onderneming.

 

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik dan zoveel geld zou moeten bijbetalen terwijl ik

zelfs onder minimuminkomen zit. Wat ik verdien gaat dus ook op aan wonen en eten,

dus nu ineens met die verandering zou ik flink geld moeten ophoesten wat er niet is.

Vorig jaar en normaliter dus zou dat niet zo zijn ivm aftrekposten.

 

Kan de BD dat 'maken'? Ook los van urencriterium?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als particulier vallen die aftrekposten weg waardoor ik veel geld zou moeten bijbetalen

terwijl ik eigenlijk al te weinig verdien om van te leven vanuit mijn onderneming. (...)Kan de BD dat 'maken'?

 

Hoe vervelend het ook voor je is, lijkt dit me geen valide argument om toch als ondernemer gezien te worden. Dat zal op andere gronden moeten, en als het inderdaad niet aannemelijk is dat je ondernemer bent, dan moet je op zoek naar andere bronnen van inkomsten. De Belastingdienst heeft niet tot taak om op sociale gronden de regels anders toe te passen. Als je te weinig inkomen hebt om van te leven, zijn daar immers andere instanties voor.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De status van ondernemer is onafhankelijk van het feit of je van de inkomsten kunt leven.

Als ik het zo lees heb je gewoon structureel onvoldoende inkomen, dit los van het fiscale vraagstuk. Of je nu ondernemer bent of niet, ik denk dat je op zoek moet naar extra inkomsten. Dit is sowieso iets wat in jou situatie bijna noodzakelijk is op lange termijn omdat je nu al inteerd op je spaargelden.

Link naar reactie
  • 0

[...] (De winstvrijstelling is ook op overige werkzaamheden van toepassing.)

Nee, de MKB-winstvrijstelling is alleen van toepassing op ondernemers. De daarmee vergelijkbare TBS-vrijstelling van 3.99b Wet IB 2001 ziet alleen op het resultaat uit terbeschikkinggestelde vermogensbestanddelen, niet op de 'echte' werkzaamheid.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

 

dussssssss ik vul het in als zijnde onderneming voor de IB via tussenpersoon (zelf kan dus niet?)

of ik ga langs bij het kantoor en geef aan dat ik het als ondernemer voor de IB wil opgeven maar het niet kan

en dat dit geregeld dient te worden?

 

Klopt het zo dan?

Link naar reactie
  • 0

dussssssss ik vul het in als zijnde onderneming voor de IB via tussenpersoon (zelf kan dus niet?)

 

Zelf kan inderdaad niet als er geen ondernemersaangifte in jouw persoonlijk domein klaarstaat.

 

of ik ga langs bij het kantoor en geef aan dat ik het als ondernemer voor de IB wil opgeven maar het niet kan

en dat dit geregeld dient te worden?

 

Ik stel dat je in beide gevallen een verzoek moet indienen, het heet een biljetwissel. Een fiscaal intermediair kan een WIA voor jou indienen zonder dat een biljetwissel is aangevraagd, maar de Belastingdienst kan deze aangifte verwerpen omdat het verkeerde biljet ingediend is (ondernemer in plaats van particulier). Gewoon een verzoek indienen voorkomt problemen.

Je kunt ook een schriftelijk verzoek bij de Belastingdienst indienen voor een biljetwissel in plaats van langsgaan. Net iedereen, en helaas steeds minder mensen, heeft een Belastingkantoor om de hoek

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik stel dat je in beide gevallen een verzoek moet indienen, het heet een biljetwissel.

 

 

Dennis, ik stuur al heel lang vele tientallen winstaangiften per jaar voor cliënten.

 

Elk jaar zit daar wel een paar tussen van mensen waarvan de BD nog niet begrepen hebben dat het ondernemers zijn.

Het is nooit gebeurd dat de BD een aangifte weigert. Volgens mijn info kan dat ook helemaal niet als je een uitgebreider aangifte doet dan zij klaarzetten of “je voor uitnodigen”.

 

Gewoon (laten) sturen, zou ik zeggen.

(en nee: niet via mij!)

 

Uiteraard kan de BD afwijken van de aangifte als ondernemersaftrek geclaimd wordt,terwijl het lijkt als daar geen recht op zou bestaan. Maar dat hoor je dan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Peter,

 

Ik schreef dan ook:

...maar de Belastingdienst kan deze aangifte verwerpen...

 

Ik heb overigens wel eens meegemaakt dat er gemekkerd werd over een verkeerd biljet. Ik controleer namelijk ook niet wat er allemaal wel niet is klaargezet in het persoonlijk domein en dien gewoon de aangifte in zoals deze in mijn optiek ingediend dient te worden.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Dit wordt nu ineens concreet en duidelijk. Geeft wat rust.

Laatste vraagje... is het op laten sturen door een tussenpersoon ook enkele honderden euro's?

Dus als ik het kant en klaar aflever en diegene hoeft het alleen op te geven? (kan dit uberhaupt?)

 

Anders zal ik om dat te besparen liever dat wisselbiljet regelen en het zelf invullen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Dit wordt nu ineens concreet en duidelijk. Geeft wat rust.

Laatste vraagje... is het op laten sturen door een tussenpersoon ook enkele honderden euro's?

Dus als ik het kant en klaar aflever en diegene hoeft het alleen op te geven? (kan dit uberhaupt?)

Anders zal ik om dat te besparen liever dat wisselbiljet regelen en het zelf invullen.

Ik verwacht dat als je je aangifte wil laten verzenden door een professional, deze vrijwel altijd je cijfers ook globaal zal willen beoordelen/doornemen, voordat deze verzonden word om te bekijken of er geen rare dingen in staan. Samen met het invoeren zul je waarschijnlijk altijd wel een paar honderd euro kwijt zijn.

Persoonlijk zou ik dit wel aanraden, maar je kunt het natuurlijk zelf doen en het jezelf besparen.

Link naar reactie
  • 0

even een snel vraagje:

ik heb online gekeken maar zie nergens een voorbeeld van zon biljetwissel of wat er in moet staan.

Ik weet dat ik moet aangeven waarom ik vind dat ik als ondernemer/winstgenieter gezien wil worden

ipv resultaatgenieter.

 

Toch kan ik me voorstellen dat het aan een bepaalde vorm moet voldoen of iets dergelijks?

Ik denk ik vraag het even voor de zekerheid voordat ik straks een raar verhaal naar de BD stuur.

 

Ik ben benieuwd!

Link naar reactie
  • 1

Dat klopt, het kan niet online, je zult dit schriftelijk moeten aanvragen, er zijn - bij mijn weten - geen standaardformulieren voor.

Stuur een brief naar het belastingkantoor waar je onder valt, op de website van de Belastingdienst kun je via 'contact' opzoeken welk kantoor dat is. Richt je brief aan de afdeling 'inkomstenbelasting', het helpt wellicht om dat ook al op de envelop te zetten.

 

Geef in je brief aan dat je ook in 2012 een onderneming dreef en wat voor jou de argumenten daarvoor zijn.

 

Het hoeft niet aan een bepaalde vorm te voldoen, zorg gewoon dat je een goed verhaal hebt.

 

een tip: het argument "zonder de ondernemersaftrek kom ik met mijn privé-uitgaven niet uit" zou ik weglaten.

argumenten die wel zouden kunnen werken gaan over je deelname aan het economisch verkeer, de tijdsbesteding, de behaalde winst en de verwachte winst, de risico's die je loopt, de investeringen die je doet, ga zo maar door, zie ook de website van de Belastingdienst waar ze uitleggen wat volgens hen criteria zijn om als ondernemer voor de inkomstenbelasting beschouwd te worden.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.