• 0

Hoe boek je de ontwikkeling van een online platform / website in SnelStart?

Beste allen,

 

Vanuit mijn bedrijf zijn we bezig om een website te ontwikkelen. De kosten zitten hierbij rond de 10.000 euro. Welke manier van boeken is hierbij gebruikelijk? Dien je 10.000 (even afgerond) op de balans te zetten, bijvoorbeeld onder programmatuur en vervolgens jaarlijks 2.000 af te schrijven?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de balans zetten (activeren) en afschrijven is inderdaad de juiste methode.

 

Je begint met afschrijven wanneer je de website in gebruik neemt. Als je een afschrijvingstermijn van vijf jaar toepast, wil dat dus niet zeggen dat je automatisch vijf keer € 2.000 afschrijft. Stel dat je de website op 1 april in gebruik neemt, dan wordt het één € 1.500, vier keer € 2.000 en één keer € 500.

 

(N.b. de door jou gebruikte term ontwikkelen maakt me een beetje aan het twijfelen. Ik ben ervan uitgegaan dat het gaat om het bouwen van een website met bestaande technieken en niet om technologische activiteiten.)

Link naar reactie
  • 0

Er zijn specifieke regels voor wel/niet activeren van deze uitgaven. Hier maar even hier.

 

Ik zou geneigd zijn om het zoveel mogelijk in de kosten te stoppen en vind dat boekhoudkundig ook verdedigbaar wanneer het om een specifieke website gaat. Activum heeft dan geen waarde in het economisch verkeer en moet op zijn impairments worden afgeboekt. Ook bij bedrijfswaardering streep ik dit er uit en de bank corrigeert het ook op het eigen vermogen. Dat pleit voor niet activeren.

 

Fiscaal kan het handig zijn om wel te activeren. Dat zou dan in de investeringsaftrek moeten zitten (aldus de link). Maar ik betwijfel of dat voordeel groter is dan het nadeel van activeren en NU meer belasting betalen.

 

Wat is trouwens bijzonder aan de boeking in SnelStart?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.