• 0

Meerdere webshops: hoe qua facturen te doen? En in welke boekhoudsoftware?

Ik ben bezig met het opzetten van een webshop. Deze webshop zal maar maximaal 10 soorten producten hebben uit dezelfde categorie.

 

Ik wil de webshop opzetten met WooCommerce en betalingen via iDeal en Paypal accepteren. Dit gaat allemaal nog goed tot dusverre. Echter heb ik ook nog een aantal ideeën voor andere webshops welke ik wil gaan starten.

 

Ik ga me inschrijven als eenmanszaak en wil de voorraad beperkt houden. Het zijn allemaal producten waarvan ik weet dat ze zullen verkopen.

 

Echter. Zoals gezegd wil ik ook andere webshops gaan opzetten. Hoe kan ik dat boekhoudtechnisch het beste aanpakken? Ik wil onder de eenmanszaak handelsnamen voor alle webshops registreren.

 

Kan ik in WooCommerce met een plugin voor facturen gewoon een factuur printen voor de boekhouding van een order? En kan ik dan alles in eenzelfde boekhouding zetten van de eenmanszaak voor de verschillende webshops of moet ik voor elke webshop een aparte boekhouding voeren?

 

Ik denk dat ik komende week even naar de kvk ga, maar ik denk dat het hier vragen wellicht ook slim is.

 

Welk programma kan ik het beste gebruiken voor een eenvoudige boekhouding? Dat is zo een wirwar op Google. Ik wil daar gewoon mijn facturen inboeken, inkoop invoeren en omzet en winst berekenen.

 

Ik snap alleen niet helemaal hoe dat werkt. Een bedrijf waar ik werkt koopt weleens 10 ipods bij een retailketen om die direct met winst door te zetten naar een klant. Die ipods komen dus wel in de boekhouding als aankoop, maar de factuur maak je gewoon ( in snelstart) aan door te typen 10X ipod en prijs bijv 300 euro per stuk.

 

Dus ze verdwijnen niet uit de voorraad op die manier in een boekhoud programma. Klopt dat dan wel? Ik hoop dat het duidelijk is.

 

Alle antwoorden zijn welkom.

 

(Edit: titel verduidelijkt.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het om dezelfde eenmanszaak gaat, mag je alles in een boekhouding verwerken. In een enkele boekhouding mogen ook meerdere factuurnummerseries voorkomen.

 

Als je wilt kun je wel aparte boekhoudingen voeren, zolang je het voor de aangifte inkomstenbelasting maar weer netjes optelt. Voor de omzetbelasting kun het je hetzelfde BTW nummer gebruiken maar ook extra BTW nummers aanvragen. Wat je maar wilt.

 

Als het totaal maar logisch en overzichtelijk blijft.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet zo bekend met Woocommerce, maar de meeste shopprogramma's ondersteunen zogenaamde "multi-shop' omgevingen. Je hebt dan meerdere shops in 1 systeem. Zo worden alle order- en factuurnummers netjes oplopend in 1 database gehouden. Ook handig als je je orders gaat verwerken in je magazijn; Je kan in 1x alles van alle shops uitprinten en verwerken.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb nog even een vraag hiernaast.

 

Ik verwacht veel orders van relatief kleine bedragen. Ik heb nu een excel file gedownload voor de boekhouding welke ik wil gaan gebruiken. Mag ik bij Leveringen/Diensten orders/facturen van een week optellen en in een keer inboeken? De facturen stop ik dan in de map debiteuren betaald, maar ik boek niet elke factuur apart in.

 

Dat is anders heel erg veel werk. Ben benieuwd of dat mag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.