Zijn beschrijvende kopregels beter voor de leesbaarheid van HL en voor SEO?

Aanbevolen berichten

UX (user experience of gebruikerservaring (leesbaarheid)) en SEO gaan hand in hand. Kopregel (title tag) en begin van berichtteksten (met herhaling) zijn de kern, alle geschiedenis en verwijzingen even daar gelaten.

 

Wat TwaBla kopregel noemt zou je dan ook nog met de steekwoorden kunnen laten beginnen en in lengte beperken. Een topic start met een vraagwoord beginnen is gebruiksvriendelijk, maar voor het zoeken (gevonden worden) op steekwoorden misschien minder.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
... leuk experiment, maar ik weet vrij zeker dat topic 1 gaat winnen ;)
Hoe we met z'n allen een simpele suggestie heel ingewikkeld aan het maken zijn. Van mij mag iedereen zijn eigen deskundige plasje toevoegen, als die kopregels maar wat minder slordig en onduidelijk worden.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

De zoekmachine-effectiviteit van kopregels versus topictekst wordt nu vergeleken. Met een uniek woord (dat niet zo uniek bleek te zijn) om de interne vergelijking mogelijk te maken. Het is dus geen test om dat ene zoekwoord te benchmarken.

 

Eerste resultaat: binnen enkele minuten stond het topic met dat woord in de kopregel op de toppositie in Google. Het topic waar datzelfde woord in de tekst zat, komt niet naar boven. Conclusie: kopregel heeft veel hogere zoektrefzekerheid dan gewone tekst op het forum.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Conclusie: kopregel heeft veel hogere zoektrefzekerheid dan gewone tekst op het forum.

 

Ik hoop dat je andere onderzoeken wat zorgvuldiger uitvoert TwaBla. De conclusie klopt wel hoor, dat had ik hierboven al uitgelegd (h1 en title), maar die conclusie kun je onmogelijk aan deze test verbinden.

 

Je hebt de zoekterm namelijk niet alleen in de koptekst verwerkt maar ook in de gewone tekst; maar liefst 2 keer. Alleen al het feit dat de term 2 keer in de openingspost genoemd wordt, ten opzichte van 1 keer in een reactie in het andere topic, zal waarschijnlijk al doorslaggevend zijn.

 

Het andere topic staat overigens op nummer 2 in Google op die zoekterm.

 

als die kopregels maar wat minder slordig en onduidelijk worden.

Daar zijn we het in elk geval wel over eens ;-)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Ik hoop dat je andere onderzoeken wat zorgvuldiger uitvoert TwaBla.
Volg het topic en je ziet dat het wemelt van de expert opinions. Allemaal mensen met een mening. En hun eigen ervaring. Ik wilde gewoon weten of een kopregel bijdraagt aan de vindbaarheid en volgens mij is dat nu wel duidelijk. Verder claim ik geen enkel verstand van SEO te hebben.

 

Het andere topic staat overigens op nummer 2 in Google op die zoekterm.
Dat duurde een dag extra. De kopregel stond binnen vier minuten op de eerste plek. Linksom of rechtsom, die kopregel is ook voor de zoekmachines belangrijk. Maar dat dachten we al. ;)

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Krijg nu allerlei tips per PM. Adviezen en ideeën zijn welkom in het topic! En voor alle betweters: geef het goed voorbeeld.

 

Er zijn mensen die zeggen: kopregel heeft geen invloed op de vindbaarheid.

 

Okay, testen we dat...

 

Zijn er weer mensen die zeggen: je test het niet goed!

 

Okay, kom maar met voorstellen om beter te testen. Of voer zelf testen uit (liefst niet ten laste van het forum, dmv rare testtopics).

 

Krijg nu het voorstel om het effect van verbeterde koppen te testen. Dat kan maar bij een beperkt aantal probleemgevallen, met name bij vage kopregels. Google heeft volgens mij geen probleem met spelling- en spatiefouten.

 

En dan zijn er nog onderwerpen waar Google geen goede greep op krijgt. Zo zijn er twee topics over dezelfde discutable website-optimaliseerder (hier en hier) die een paar dagen geleden niet in de zoekmachine aan de oppervlak kwamen. Sindsdien zijn ze aan het klimmen (met en zonder spatie in de naam), mogelijk omdat er nieuwe bijdragen zijn. Dat leidt weer tot de vraag: verbetert de vindbaarheid wanneer twee dezelfde topics samengevoegd worden onder één duidelijke kopregel?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Betweter meldt zich! ;D

 

Voor het vinden van antwoorden is het evident dat beschrijvende kopregels beter zijn. Hoe meer informatie hoe sneller je een schifting kunt maken. Staat niet voor niets bij veel fora naast de titel ook het subforum vermeld en soms zelfs een aanduiding als [serie] of [multi] (voorbeelden van tweakers) om het onderwerp nog verder te duiden.

 

Bij een aantal moocs (online cursussen) heb ik zelfs uitleg gehad over het stellen van vragen. Hierbij ging de helft over het opstellen van een goede titel. De plekken waar die vragen gesteld worden zijn of niet indexeerbaar (gesloten fora) of amper relevant ten opzichte van kennis 'googles' als stackoverflow.

 

Eigenlijk is de SEO vraag daarom, wat mij betreft, overbodig.

 

Maar ja, een experiment waar een aantal, volgens mij, bepalende factoren missen... Dan gaat het methodisch deel van me protesteren ;) SEO-guru's mogen me corrigeren uiteraard:

 

[*]Google geeft nieuwe onderwerpen op sites met autoriteit een boost

[*]Een onderwerp op de homepage krijgt meer gewicht (stonden beide draadjes tijdens de meting op de homepage)

[*]Aansluiting tussen de titel en de content is van belang (meer content -> potentiele verwatering van relevantie enkele term)

[*]Snelheid en regelmaat van indexering is van belang (indexering van het specifieke draadje toont nog steeds maar 1 reactie)

 

De conclusie voor mij is dus dat Google HL érg goed indexeert. (punt)

 

In je nieuwe voorstel zie ik ook aandachtspunten. Nieuwe bijdragen zorgen dat een onderwerp op de homepage staat. Neem aan dat 'link-love' nog steeds geldt, dus een onderwerp dat op de homepage staat (hoge relevantie) is 'interessant'. Dat zou je eerst moeten testen. Pas als dat bepaald is en blijkt dat dat niet zo is of je die factor kunt kwantificeren kun je een experiment doen met het samenvoegen van topics.

 

Een stap terug: wat wil je qua SEO sturen?

 

 

Link naar reactie
Een stap terug: wat wil je qua SEO sturen?
Alles (en dan bedoel ik dus inderdaad alles op en rond dit forum) is ondergeschikt aan het doel om ondernemers ervaringen te laten delen (en zo elkaar te helpen).

 

Dat doel is gediend met een voorpagina die snel te navigeren is. Waar eerder beantwoorde vragen en voorheen behandelde onderwerpen samengevoegd worden (moderatie) en waar kopregels snel duidelijk maken (redactie) waar het topic over gaat.

 

Dat doel is ook gediend met een goede vindbaarheid in Google. Mijn veronderstelling was dat duidelijke kopregels daar aan bijdragen. Daar ontstond discussie over. Dus probeerde ik dat te testen. Ontstaat er weer discussie over die testen. Is best hoor - daar ben je een forum voor. Van mij mag iedereen zijn gelijk komen verdedigen, als de optelsom maar tot verbetering leidt.

 

Laten we de linkliefde van Google maximaal benutten! :-K

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Mijn veronderstelling was dat duidelijke kopregels daar aan bijdragen.

Wat mij betreft CHECK, idem voor het doel dat je stelt.

 

Volgende vraag is in hoeverre de vindbaarheid uberhaupt gestuurd moet / kan worden naar bepaalde onderwerpen. Dat lijk je voor mij te vragen met:

 

En dan zijn er nog onderwerpen waar Google geen goede greep op krijgt.

 

 

Link naar reactie

Misschien moet je het tweeledige "voor de leesbaarheid van HL en voor SEO" in de hypothese splitsen. Op veel zoekwoorden staat HL namelijk al op plaats 1. Dat wil echter nog niet zeggen dat de leesbaarheid van een kop niet kan worden verbeterd.

 

Voor het omgekeerde effect moet je als moderator, denk ik, ook niet bang zijn: als een topic al op plaats 1 staat, zal het die positie niet zomaar verliezen bij een aanpassing van de kop.

 

Wat ik wel denk — en dat is misschien het belangrijkste — is dat je niet zomaar moet gaan gummen in gewone-mensentaal. Natural language is aanlokkelijk voer voor artificial intelligence die op big data leunt. Ik denk (vermoed) dat Google de match tussen lekenpraat en vaktaal kan maken. En dat juist HL mede daarom zo hoog wordt gewaardeerd.

 

 

Link naar reactie

Voor het omgekeerde effect moet je als moderator, denk ik, ook niet bang zijn: als een topic al op plaats 1 staat, zal het die positie niet zomaar verliezen bij een aanpassing van de kop.

 

Nog wel een aardige trouwens. Koppen aanpassen kan of moet soms ook vanwege de actualiteit. Zo was er in 2015 discussie over de Meldplicht datalekken die toen nog niet maar wel bijna in werking was. Inmiddels is de wet in werking, en is er vanaf vandaag behoefte aan verdere discussie. Het aanpassen (lees: actualiseren) van de topictitel "bijna in werking " naar "in werking per 01-2016" is dan wel zo prettig om argeloze verse lezers niet op het verkeerde been te zetten

 

Ik ben als mod overigens niet bang dat de positie in google daarmee zakt, het verduidelijken van topictitels is primair bedoeld voor lezers van vlees en bloed op HL zelf. Maar uiteraard prettig dat HSO en SEO bij Google zo goed samen lijken te gaan ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

'Gummen in gewone mensentaal', vaktaal en lekentaal zijn verschillende dingen. Voorbeeld:

 

[*]m'n pc start niet op

[*][win10] semaphore on sys32 prevents boot

[*]windows 10 pc start niet nadat ik heb geinstalleerd

 

Zoek de verschillen, en welke titel, geplaatst op het juiste forum, gaat me het meeste helpen?

 

 

Link naar reactie

Mooi voorbeeld Norbert. Voor een mens zou die aanpassing betekenis kunnen hebben. Als het draadje inderdaad informatie bevat over de feitelijke en actuele situatie omtrend data lekken is dat een goede wijziging. Is het een draadje als die nu lopen over de ADB - een berg speculatie en onwetendheid - dan mag het wat mij betreft een stille digitale dood sterven.

 

Ik deel Ward's optimisme over de techniek van Goole dan ook niet. De intrepetatie van natuurlijke tekst en de intentie daar van is een veld dat de IT-sector, zeker op de schaal van google, nog niet bedwongen en heeft. 'Deep learning' is in deze context wél interessant. Maar dat staat nog in de kinderschoenen.

 

Rest me dus nog de vraag in hoeverre we de zoekresultaten synthetisch willen sturen en waarom.

 

 

Link naar reactie

'Gummen in gewone mensentaal' en vaktaal vs. lekentaal zijn verschillende dingen. Voorbeeld:

 

[*]m'n pc start niet op

[*][win10] semaphore on sys32 prevents boot

Dat is juist een goed voorbeeld Willem. Je moet de vraag "m'n pc start niet op" niet per se altijd of integraal vervangen door het antwoord "[win10] semaphore on sys32 prevents boot". Kan best zijn dat een mod precies weet dat Suppletieregeling Agaath 3.B artikel 2 (sub c) per 1-4-2015 is komen te [vervallen], maar om dat nou allemaal in een topictitel te proppen...
Link naar reactie

Wat ik wel denk — en dat is misschien het belangrijkste — is dat je niet zomaar moet gaan gummen in gewone-mensentaal.

Dat zie ik zelden gebeuren. Eerder andersom, dat jargon vertaald wordt in gangbaar Nederlands. Afkortingen zijn een categorie apart. Die zijn soms te verduidelijken en soms te vermijden, ook omdat ze lelijk ogen in kopregels.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Rest me dus nog de vraag in hoeverre we de zoekresultaten synthetisch willen sturen en waarom.
Zoekresultaten zijn wat mij betreft bijvangst. Als HL goed scoort in Google, is dat prachtig. Als dat niet lukt op bepaalde woorden, is interessant om te bespreken hoe dat komt en te testen of dat te verbeteren is, zolang dat maar niet ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van het forum.

 

Maar je geeft met synthetisch al aan dat je ook geen voorstander bent van kunstgrepen. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Impliciete aanname in mijn voorbeelden was dat de titels de probleemstelling omschreven Ward. Maar ook als een casus zo specifiek is dat de suppletietegeling agaath B de bepalende factor is en dat door een moderator toegevoegd moet worden, en ik generiek zoek zou ik dat graag direct zien. Of dat nou in de G zoekresutaten is, elders of past in de paginatitel.

 

 

Link naar reactie

Mee eens.

 

Er is toch niemand die een vraag stelt met in het achterhoofd dat anderen het via google ook moeten vinden. Dat is op dat moment totaal niet zijn/haar interesse. De exacte pointe kan alleen de vrager toedienen. Indien dat volledig de plank mis slaat kunnen moderatoren ingrijpen, zou ik denken.

Link naar reactie

Indien dat volledig de plank mis slaat kunnen moderatoren ingrijpen, zou ik denken.

Dat doen we ook, maar nog steeds met het belang van de vrager en lezers voor het oog. Regelmatig worden er vragen gesteld met inhoudelijk nietszeggende kopregels zoals "hulp nodig", "dringend advies gevraagd", "wie kan mij vertellen..." of - met stip op 1 : "mag dit?"

 

Het aanpassen van de kopregel naar een duidelijke inhoudelijke vraag verhoogt en versnelt de kans op zinnige antwoorden voor lezers

 

Dit getypt hebbende: we hebben ook regelmatig voor en achter de schermen gefilosofeerd over een FAQ voor nieuwe leden of een handleiding hoe een goede vraag te stellen. Onderdelen daarvan zijn oa:

[*]gebruik eerst de zoekfunctie

[*]duidelijke vraag of probleemstelling in kopregel

[*]geen beschrijving in 3e persoon enkelvoud of voorbeeld cases met "persoon A en B"

[*]laat zien dat en wat je zelf al gedaan hebt

[*]alinea's en witregels

[*]correcte spelling

[*]geef tijdig reactie en antwoord op aanvullende vragen

 

Enig nadeel: weinig mensen lezen FAQ's, en zeker niet voor hun prangende eerste (en soms ook laatste) vraag

 

Als mods kunnen (en sprekend voor mezelf wíllen) we alleen de kopregel verduidelijken, de rest moet vraagsteller echt zelf doen. Wat ik wel probeer is vraagstellers tijdig via PM te benaderen zodat ze o.a. een onleesbare letterbrij zonder regeleindes en witregels (meestal geen onwil maar copy-paste vanuit tekstverwerkers) nog binnen 2 uur zelf leesbaar kunnen maken

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Er is toch niemand die een vraag stelt met in het achterhoofd dat anderen het via google ook moeten vinden. Dat is op dat moment totaal niet zijn/haar interesse. De exacte pointe kan alleen de vrager toedienen. Indien dat volledig de plank mis slaat kunnen moderatoren ingrijpen, zou ik denken.

Die vragensteller is enorm geholpen als hij snel kan vinden of zijn vraag al elders op het forum behandeld wordt.

 

Los daarvan zie je de index-pagina (en de voorpagina van dit forum) langzaam vervuilen met tik-, spel- en spatiefouten*, onnodige afkortingen en kopregels die zo algemeen zijn dat onduidelijk is waarover het topic gaat. Het forumbelang heeft dan voorrang.

 

Eens per duizend berichten windt iemand zich op over de aanpassing van zijn kopregel.

 

* de topictekst mag volstaan met fouten, dat hoort een beetje bij user generated content. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Wat mij betreft is het heel duidelijk hoor ;) De kopteksten hebben zeer zeker invloed op de vindbaarheid, voornamelijk omdat ze gebruikt worden voor de H1 en title tags. Dat zijn al jaren de belangrijkste factoren voor SEO. Dat is niet mijn mening, dat is gebleken uit jarenlang onderzoek door vooraanstaande SEO experts.

 

Ik zeg dus ook niet dat je conclusie niet klopt TwaBla, maar aan de test die je hebt gedaan kun je geen conclusies verbinden om eerder genoemde redenen (zie ook de eerste reactie van Willem Joosten voor nog meer redenen).

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.