• 0

Hoe pas ik de KOR juist toe in mijn btw aangifte

Ik heb over 2012 al een paar keer BTW afgedragen. Nu blijkt op het einde van het jaar dat ik vanwege de kleine ondernemersregeling helemaal geen BTW hoef af te dragen. Hoe ga ik dit dan correct verwerken op de laatste BTW aangifte van het jaar? Ik zou dus eerder afgedragen BTW moeten terugkrijgen. Of moet ik hiervoor de BTW suppletie gebruiken?

 

 

 

 

 

 

 

mod edit; titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voorbeeldje, aangifte per kwartaal.

Iedere kwartaal € 250 ontvangen btw, € 100 aan voorbelasting betaald.

Is dus per kwartaal te betalen € 150.

Dus totaal betaald kwartaal 1 t/m 3 € 450.

In het laatste kwartaal te betalen € 150, maar omdat je € 600 (4 x € 150) bij 5d KOR invuld, krijg je € 450 terug (€ 600 -/- € 150).

 

En deze € 600 dien je weer bij je omzet voor de IB op te geven.

 

Je dient dus zelf uit te rekenen wat je KOR bedrag is, oftewel op jaarbasis de door jouw ontvangen BTW minus de door jou betaalde BTW (voorbelasting).

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe krijg ik dan de al eerder betaalde BTW terug? Via de suppletie?

 

nee een suppletie is niet noodzakelijk in dit geval, de eerder betaalde btw krijg je terug omdat het saldo je aangifte dan negatief word.

 

op de site van de belastingdienst hoe je omgaat met de Kleine ondernemersregeling

 

of in de toelichting bij de btwaangifte

 

Tenzij hij de laatste van het jaar 2012 al heeft ingevuld. Die van mij heb ik ook al op 02-01-2013 betaald.

Link naar reactie
  • 0

 

Tenzij hij de laatste van het jaar 2012 al heeft ingevuld. Die van mij heb ik ook al op 02-01-2013 betaald.

 

Ja Jasper dan ben je waarschijnlijk een van de eerste, maar de deadline voor aangifte is 31 januari. en TS vraag letterlijk "Hoe ga ik dit dan correct verwerken op de laatste BTW aangifte van het jaar?"

 

Dus lijkt het mij logischer om eerst de standaard werkwijze uit te leggen en niet alvast de correctie methode voor als hij het fout mocht doen..

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad excuses had ik overeen gelezen.

 

Wel is er een regel binnen de belastingdienst dat een boekhouding ten alle tijden in orde moet zijn. Nu weet ik niet hoe scherp ze dit stellen. Maar ik heb een keer een factuur met een verkeerde datum ingevoerd (buitenlandse factuur, de batling werd via een NL bedrijf gedaan) waardoor de BTW in een verkeerd termijn viel. Ik hoefde daardoor minder BTW af te dragen dat kwartaal. Bij de controlle viel de inspecteur hier wel over.

 

In dit geval geen ramp, want nu is het voordeel voor de BD.

Link naar reactie
  • 1

Klopt, maar de KOR valt niet onder die juiste tijdvak regel, sterker nog.. de hoofdregel is dat je het 1x per jaar toepast en je mag ook per kwartaal alvast voorschotten toepassen maar er word altijd naar de jaarafdracht gekeken als het om de definitieve KOR vaststelling ging.

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeldje, aangifte per kwartaal.

Iedere kwartaal € 250 ontvangen btw, € 100 aan voorbelasting betaald.

Is dus per kwartaal te betalen € 150.

Dus totaal betaald kwartaal 1 t/m 3 € 450.

In het laatste kwartaal te betalen € 150, maar omdat je € 600 (4 x € 150) bij 5d KOR invuld, krijg je € 450 terug (€ 600 -/- € 150).

 

En deze € 600 dien je weer bij je omzet voor de IB op te geven.

 

Je dient dus zelf uit te rekenen wat je KOR bedrag is, oftewel op jaarbasis de door jouw ontvangen BTW minus de door jou betaalde BTW (voorbelasting).

 

Ok, dat verduidelijkt een hoop :)

 

BTW Ik heb idd nog niet mijn BTW aangifte gedaan over het laatste kwartaal 2012.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik ben toch nog de weg kwijt...

 

Stel dat:

 

Totaal btw verkoop over 2012 = 2200,00

Totaal voorbelasting over 2012 = 1100,00

 

Totaal af te dragen BTW over 2012 = 1100,00 - valt dus binnen KOR

 

1e kwartaal BTW afgedragen = 65,00 euro

2e kwartaal BTW teruggekregen = 125,00 euro

3e kwartaal BTW afgedragen = 265,00 euro

 

Ik heb dus t/m 3e kwartaal in totaal reeds 265 + 65 - 125 = 205 euro aan BTW betaald.

 

Als ik nu mijn BTW aangifte voor het 4e kwartaal invul op de volgende wijze:

OZB 4e kw = 975

voorbelasting = 485

KOR = 1100

 

Dan kom ik op totaal terug te ontvangen = 610 euro. Dat is meer dan de 205 euro die ik reeds heb afgedragen.

 

Volgens mij doe ik dan iets fout. Iemand een idee wat ik fout doe?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Er klopt iets niet want jij zegt dat je KOR 1100 moet zijn maar het saldo van je aangiften is

 

265 +65 -125 +490 = 695

 

De KOR pas je toe op het saldo af te dragen (omzet btw - voorbelasting) en dus niet alleen op de omzet, heb je dat soms gedaan?

het is in elk geval zo dat je nooit meer terug krijgt dan dat je afgedragen hebt of af had moeten dragen.

 

als jij nu 695 invult bij vraag 5d dan heb je dus per saldo

 

vraag 5c af te dragen 4e kw 490

vraag 5d verminderg KOR 695

 

= 205 te ontvangen en dat is precies je reeds betaalde saldo over de eerste 3 kwartalen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er klopt iets niet want jij zegt dat je KOR 1100 moet zijn maar het saldo van je aangiften is

 

265 +65 -125 +490 = 695

 

De KOR pas je toe op het saldo af te dragen (omzet btw - voorbelasting) en dus niet alleen op de omzet, heb je dat soms gedaan?

het is in elk geval zo dat je nooit meer terug krijgt dan dat je afgedragen hebt of af had moeten dragen.

 

als jij nu 695 invult bij vraag 5d dan heb je dus per saldo

 

vraag 5c af te dragen 4e kw 490

vraag 5d verminderg KOR 695

 

= 205 te ontvangen en dat is precies je reeds betaalde saldo over de eerste 3 kwartalen.

 

Ha ja, nu klopt het. Wederom bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.