• 0

Electrisch auto op de zaak / later naar BV

Stel ik koop nu een Tesla Model S op de zaak als ZZP'er. Ik maak dan gebruik van KIA, MIA en VAMIL.

 

Stel dat ik dan over 1 of 2 jaar overstap naar een BV. Moet ik dan een deel van de KIA en MIA terugbetalen? Is er regeling voor wanneer je een auto op een zelfstandige onderneming verplaatst naar je nieuwe BV?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Bij een geruisloze inbreng in de BV (zonder fiscale afrekening) gaan alle rechten en verplichtingen over op de BV. De geclaimde faciliteiten lopen dan ook gewoon door.

 

Bij een ruisende inbreng (met afrekening) is wel sprake van staking van de onderneming en worden faciliteiten als de KIA, MIA en VAMIL teruggenomen voorzover de termijnen daarvoor nog lopen. Voor de KIA geldt dat er een goedkeuring is op grond waarvan de BV dan de KIA kan claimen over de investering. Voor de MIA en de VAMIL is dat niet mogelijk, omdat de BV niet in nieuwe, maar in gebruikte bedrijfsmiddelen investeert.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie!

 

Ben ik eigenlijk vrij wanneer ik de 36% MIA and 28% KIA kan afschrijven? Bijvoorbeeld ook volledig in het eerste jaar, zodat ik later geen last meer van heb wanneer ik overga op een BV (dan heb ik een groetere 45% besparing tov van de 20% voor BV's)? Of moet ik die ook over 5 jaar verdelen?

Link naar reactie
  • 0

De KIA en de MIA pas je toe in het jaar van aanschaf. Als je in datzelfde jaar of een van de 4 jaren daarna het bedrijfsmiddel verkoopt (desinvestering), krijg je te maken met de desinvesteringsbijtelling, die bedraagt hetzelfde percentage als de oorspronkelijke aftrek, maar dan over de verkoopprijs (die je uiteraard zakelijk moet vaststellen als het een transactie tussen verbonden partijen betreft).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.