• 0

Exporteren naar Nederland

Goedemiddag!

 

Ik ben een Nederlandse ondernemer, woonachtig in Argentinië. Ik zit in de software, ontwikkeling van systemen (veelal web-based) voor het MKB. Tot dusver zijn al mijn klanten Argentijnse bedrijven maar nu ben ik onlangs in contact gekomen met enkele Nederlandse bedrijven en het blijkt dat ik vanuit Argentinie (met name door de lagere salarissen hier) een stuk goedkoper kan leveren dan Nederlandse concurrenten, dus zie ik hier wel potentieel.

 

Hierdoor wil ik mij komend jaar dus wat meer op de Nederlandse markt richten maar loop tegen een aantal praktische zaken aan:

 

1) Juridisch

Juridisch gezien heb ik een Argentijnse onderneming. Aangezien mijn klanten veelal MKB's zijn weten zij ook niet altijd even goed hoe het zit met importeren, BTW en/of invoerrechten etc. Als ik zelf kijk op de site van de belastingdienst kom ik hier op uit:

 

Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte. U moet dan zelf de btw berekenen. Hierbij geeft u de dienst aan in het tijdvak waarin deze aan u is geleverd.

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.

 

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, lijkt dit correct??

 

2) Betalingen en facturatie

Ik factureerde altijd in Argentijnse Pesos.... maar verwacht dat Nederlandse bedrijven het liefst in Euros gefactuurd willen worden. Mijn bedrijf heeft enkel Argentijnse rekeningen..... weet niet of ik in Nederland een EUR rekening kan openen zonder dat ik een juridische entiteit in NL heb? Of misschien is het beter om de NLse klanten in EUR te laten betalen op mijn Argentijnse rekening, welke door de bank dan automatisch wordt omgezet in Pesos. Dan zit ik wel met de wisselkoersrisico natuurlijk......

Ik heb ook nog een prive rekening in Nederland.... maar die kan ik hier beter niet bij betrekken lijkt me.....

Iemand een idee wat hier het handigst is? Ik wil natuurlijk een oplossing welke zowel voor mijn klanten als voor mijzelf het makkelijkst en minst risicovol is.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste verdwaald,

 

1. De Nederlandse afnemer krijgt dus van jou, de buitenlandse onderneming uit een niet EU land, een factuur waarop geen btw staat omdat jij die verlegd naar de afnemer (met een btw nummer). De afnemer boekt nu:

Kosten software 100,-

Te vorderen btw 21,- ( het Nederlandse tarief van 21%)

aan crediteuren 100,-

aan te betalen btw 21,-

Dit is dus Nederlandse btw, af te dragen aan de NL belastingdienst, maar tevens weer te vorderen aan hen, 0-operatie dus qua btw. Is de btw voor de afnemer (gedeeltelijk) niet aftrekbaar, dan boekt de afnemer i.p.v. "te vorderen btw" : "niet aftrekbare btw" wat dan een kost is.

Jij boekt gewoon:

Debiteuren 100,-

aan omzet 100,-

 

2. Eerder is er op HL al eens gepost over een bankrekening openen voor een buitenlandse onderneming. Dat zou mogelijk moeten zijn volgens het Handelsregisterbesluit 2008, art. 11a, link:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0024067/geldigheidsdatum_08-01-2013

 

Succes,

 

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

ehm, Mireille

 

Verdwaald onderneemt vanuit Argentinië en kan dus helemaal geen BTW verleggen naar Nederlandse afnemers. Dat is EU wetgeving en niet voor buiten de EU. Hij moet óf geen BTW in rekening brengen óf Argentijnse BTW óf hij moet zich melden in NL als NL BTW plichtig ondernemer. E.e.a. hangt af van wat hij feitelijk levert.

 

Dus @Verdwaald: wat lever je precies aan de NL afnemers?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Btw internationaal, altijd complex. Ik moet toegeven dat ik zelf ook getwijfeld heb over die verlegging, maar ik ben nu tamelijk overtuigd dat het toch zo moet, tenminste gedeeltelijk.

Ten eerste moet men altijd een onderscheid maken tussen het verwerven van goederen en het afnemen van diensten. Ik had aangenomen dat "verdwaald" diensten levert, ICT diensten. Art. 6 OB spreekt nergens over het feit dat dit artikel alleen maar betrekking heeft op diensten binnen de EU. Maar zelfs dan nog hebben we art. 12, lid 3 OB, waarin wordt bevestigd dat de Nederlandse afnemer btw verschuldigd is, Nederlandse btw d.m.v. verlegging, over de geleverde dienst door de buitenlandse dienstverlener. Van die boeking voor de afnemer, ben ik dan ook zeker.

Waar ik wel misschien te voorbarig was, is hoe de Argentijnse belastingdienst hierover denkt. Misschien gaat dat daar anders. Die boeking aan Argentijnse zijde zou dus misschien anders moeten. Er zou dus misschien ook sprake kunnen zijn van Argentijnse btw die men dan weer zou kunnen recupereren.

Ik ben eens benieuwd of iemand hier meer ervaring mee heeft, of hier een bepaalde kijk op heeft.

Trouwens als men het hulpmiddel gebruikt op de belasting site, kom je ook tot de conclusie dat NL btw betaald moet worden.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eens benieuwd of iemand hier meer ervaring mee heeft, of hier een bepaalde kijk op heeft.

 

NL kent een beetje een ‘aparte’ regeling hier:

 

Je moet als afnemer (van een dienst door een ondernemer van buiten de EU) doen net alsof de BTW naar jou wordt verlegd. Je moet dit dus in je aangifte (rubriek 4a) aangeven en vervolgens eventueel weer aftrekken als voorbelasting (indien van toepassing).

 

Het aparte is dat de leverancier (in Argentinië of waar dan ook) eigenlijk helemaal van niets weet. Dat hoeft ook niet, want het is de verplichting van de in NL gevestigde afnemer.

 

Dus jullie hebben allebei een beetje gelijk:

De BTW wordt verlegd naar de NL afnemer, maar niet door de niet-EU dienstverlener maar door de NL wetgeving.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.