• 0

Jonge ondernemer met relatief klein bedrijf, DGA Salaris?

Goedenavond ondernemers en deskundigen,

 

Ik ben een jonge ondernemer van 21 jaar oud. Sinds 2006 ben ik hobby-matig bezig met het maken van websites en internet applicaties. Het afgelopen jaar is mijn bedrijf aardig gegroeid.

 

Vanaf 1 januari is een compagnon betrokken bij de werkzaamheden. We hebben samen een BV opgericht en doen alle werkzaamheden vanaf heden in de BV.

 

Vanaf januari is er tevens een programmeur werkzaam binnen ons bedrijf. Op dit moment is er op de arbeidsmarkt enorme vraag naar goede programmeurs. Deze jongens zijn (zeker in het noorden, waar wij zitten) erg lastig te vinden. Ook zjin het vaak niet de goedkoopste jongens.

 

We zitten nu met het DGA salaris in onze maag. Even wat cijfers en feiten op een rij.

 

We verwachten in 2013 een omzet te halen van +- 200.000 euro.

De programmeur verdiend 2500 euro bruto per maand.

Een ZZP'er factureerd elke maand 3000 euro voor zijn werkzaamheden.

 

Wij hebben begroot in het eerste kwartaal 50.000 euro omzet binnen te halen. Daarbij was het ons plan om zowel mijn compagnon als ik zelf een salaris te geven van +- 1200 euro netto. Dit aangezien wij beide thuis wonen en geen vaste lasten hebben. Inclusief ons eigen salaris zullen de totale kosten in het eerste kwartaal ongeveer 30.000 euro zijn. Dit betekend een winst van 20.000 euro, wat we goed kunnen gebruiken als spaarpotje. We zijn altijd afhankelij kgeweest van de bank. Banken werken niet mee. Problemen in de toekomst willen we voorkomen.

 

Echter, zijn wij nu verplicht ons zelf meer salaris te geven dan de programmeur? Ik vernam dat een DGA meer moet verdienen dan de meest verdienende werknemer in het bedrijf? Is dat altijd zo?

 

Verder hebben ze het over "gebruikelijk loon". Echter, het gebruikelijk loon voor een jongen van 21 zonder diploma is niet zo hoog. Als ik ga solliciteren mag ik blij zijn als ik 2.000 bruto verdien. Is dat dan mijn gebruikelijk loon?

 

Afwijken van een DGA salaris mag als het geld niet in het bedrijf zit. We zijn niet zeker over de omzet van het tweede en derde kwartaal. De programmeur heeft een contract en moet worden doorbetaald. Om te zorgen dat dat later geen problemen oplevert willen we de verdiende 20.000 als reserve aanhouden. Zo kan zijn salaris in elk geval opgevangen worden.

 

Al met al een erg lastige situatie. Het zou toch krom zijn als mijn compagnon en ik beide meer MOETEN verdienen dan de prgorammeur? Als dat het geval is kan ik halverwege komend jaar mijn faillisement aanvragen als het contract met een klant niet wordt verlengt.

 

Graag jullie deskundige advies,

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je eigen salaris hoef je op zich niet te betalen, maar de loonheffing er over moet je toch echt op tijd voldaan hebben. Je krijgt dan een rekening courant. De BV heeft dan een schuld naar jou en eventuele andere DGAs. Ik neem aan dat je dat gedaan hebt :)

 

Kosten van ander personeel staat op zich los van het salaris van de DGA. Dat mag best meer of minder zijn, zolang het maar meer is dan het minimum loon.

 

EDIT ik begrijp nav. Joost zijn reactie dat het loon van een DGA wel degelijk gelijk of hoger dan dat van personeel moet liggen. Gelukkig heb ik geen BV's :)

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft het salaris hebben we nog niets gedaan, aangezien we net een paar dagen bezig zijn binnen de BV.

 

Kort samengevat maakt het dus niet uit dat personeel meer verdiend dan een DGA? Ik kwam op internet in bepaalde topics tegen dat dat namelijk niet mag.

 

Hoe zit het met het DGA salaris als het geld niet in de BV zit? Ik las dat het gebruikelijk loon in dat geval naar beneden kan worden bijgesteld?

 

Tot slot: Hoe zit het met 2 DGA's? Is dat dan verplicht 2 x 42.000? Of kan er dan ook van afgeweken worden?

 

Aanvulling:

 

Ik las net op infonu.nl:

Een startende ondernemer heeft ook vaak te maken met aanvangsverliezen of lage inkomsten. In dat geval kan er voor een periode van zo'n 2-3 jaar aan de belastinginpecteur worden gevraagd om het verplichte dga-loon te verlagen of zelfs te laten vervallen. Datzelfde geldt voor een BV die structureel verlies maakt. Ook passieve vennootschappen of beleggingsvennootschappen hoeven geen verplicht dga-loon uit te betalen. Denk aan de zogenaamde BV's zonder inkomsten of inactieve BV's (zogenaamde BV's die "op de plank" liggen), maar ook stamrecht- of pensioen-BV's. In het Belastingplan 2010 wordt opgenomen, dat wanneer het gebruikelijk dga-loon lager is dan EUR 5.000, de ondernemer vrijgesteld wordt van de verplichte dga-loonregeling.

 

Ook wordt wel de "vuistregel"van 56% van de werkelijke inkomsten (na kosten) gebruikt door de belastinginspecteur. In dit dga-loon mag ook de bijtelling van de auto van de zaak worden meegerekend.

 

Als ik het goed begrijp klopt het dus dat die uitzondering er is? Hoe kan ik van te voren aantonen wat mijn inkomsten zijn, dus wat ik als DGA salaris ga betalen?

Link naar reactie
  • 0

Dag Poelman

 

Laat ik beginnen met de vuistregel dat de DGA minstens moet verdienen wat de best betaalde werknemer verdient. Dat gaat in zekere zin altijd op tenzij die best betaalde medewerker beschikt over kwalificaties die jullie missen. Maar dan nog kan het zijn dat de fiscus vraagt of je e.e.a. wilt aantonen (waarom zou een zaakvoerder die alle risico's neemt immers genoegen nemen met minder dan zijn personeel en ja, ik weet het dat komt maar al te vaak voor).

 

Het DGA loon geldt per DGA, dus twee maal 43K of twee maal het loon van de programmeur indien dat boven de 43K ligt.

 

Jullie hoeven dat DGA loon niet per se nu al op te nemen. Het is immers een eis op het jaarloon, dus rechtzetten in december 2013 kan altijd nog. En gezien de prognose zal dat wellicht aan de orde zijn.

 

Start dus gewoon met een laag loon, vraag akkoord van de fiscus met de kanttekening dat zodra de resultaten het toelaten dat jullie het DGA loon omhoog gooien en dat er eind 2013 een finale beoordeling plaatsvindt op basis van de gemaakte winst.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, met name Joost bedankt.

 

Mijn informatie omtrent het salaris van werknemers in verhouding met een DGA klopt dus. Wel is het zo dat de werknemer (programmeur) over kennis en vaardigheden beschikt waar wij niet over beschikken (programmeren). Dat is wel aantoonbaar.

Echter natuurlijk wel een aardige kans dat de fiscus hier moeilijk over gaat doen.

 

Vaak verdient een ondernemer inderdaad minder dan de werknemers. Echter, in mijn geval, is dat met name omdat ik wil investeren in mijn bedrijf. Prive heb ik nog geen 500 euro kosten. Waarom dan alle salaris opnemen om vervolgens bij de bank te lenen om te inversteren? Hou het geld liever in het bedrijf zodat ik hier op latere leeftijd wat aan heb.

 

We hebben een adviseur op algemeen gebied. Hij gaf aan dat we ons niet zo druk hoeven te maken over het DGA salaris. De fiscus laat een bedrijf echt niet failliet gaan door een eis te stellen aan loon. Echter kreeg ik vandaag een kanttekening waardoor ik heb besloten hier toch even een topic te openen. Als ik het goed begrijp sluit joost zich dus aan bij de adviseur.

 

Ook zijn er veel verschillende meningen op internet. Elke adviseur vindt iets anders of denkt dat het anders in elkaar zit. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker wel. Laat ze dat bij de geldtrekkers dan ook eens doorvoeren. Al die regeltjes... Een ondernemer is er om geld te verdienen en zijn passie uit te voeren. Al dit geneuzel maakt het er echt niet makkelijker op. Maargoed, hoort er nou eenmaal bij. Ook daar verdienen andere ondernemers weer hun geld mee.

 

Ik zal in dit topic nog even laten weten hoe het afloopt met de fiscus en ons DGA salaris.

Link naar reactie
  • 0

Mijn informatie omtrent het salaris van werknemers in verhouding met een DGA klopt dus.

 

Dat niet helemaal, want je maakt je nu al zorgen om iets wat je over 11 maanden nog kunt corrigeren ;)

 

Vaak verdient een ondernemer inderdaad minder dan de werknemers. Echter, in mijn geval, is dat met name omdat ik wil investeren in mijn bedrijf. Prive heb ik nog geen 500 euro kosten. Waarom dan alle salaris opnemen om vervolgens bij de bank te lenen om te inversteren? Hou het geld liever in het bedrijf zodat ik hier op latere leeftijd wat aan heb.

 

Daar heeft de fiscus geen boodschap aan! Het DGA loon is ingevoerd omdat in het verleden (tot jaren 90) DGA's geen loon opnamen en zodoende de vermogensbelasting (kennen we niet meer) ontweken en hun kids op pad stuurden om een beurs en aanvullende beurs te halen voor hun studie. Zo ook andere regelingen die gelinked waren aan het salaris van de DGA. Wat jij privé nodig hebt en wat je in de BV wilt houden doet niet ter zake.

 

We hebben een adviseur op algemeen gebied. Hij gaf aan dat we ons niet zo druk hoeven te maken over het DGA salaris. De fiscus laat een bedrijf echt niet failliet gaan door een eis te stellen aan loon. Echter kreeg ik vandaag een kanttekening waardoor ik heb besloten hier toch even een topic te openen. Als ik het goed begrijp sluit joost zich dus aan bij de adviseur.

 

Nou nee. Ik ken zijn uitspraken niet en ik heb geen dossierkennis, dus ik sluit me nergens bij aan. Mijn visie is enkel gebaseerd op jouw informatie.

 

Ook zijn er veel verschillende meningen op internet. Elke adviseur vindt iets anders of denkt dat het anders in elkaar zit.

 

Dat is vrij stug. De regels zijn helder, alleen kan de toepassing van de regels nog wel eens per inspecteur verschillen. Neemt niet weg dat ook dan er voldoende ammunitie te vinden is in de rechtspraak zodat je vaak wel ergens in de redelijkheid uitkomt.

 

Ik zal in dit topic nog even laten weten hoe het afloopt met de fiscus en ons DGA salaris.

 

graag.

 

Tot slot: mijn belangrijkste opmerking is dat je heel 2013 nog hebt om te komen tot de vaststelling van het DGA loon. Niet al in januari in paniek raken, maar onthoud wel dat die 2 maal 43K loon er wellicht toch nog aankomt als 2013 winstgevend genoeg wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals bedankt voor de reactie.

De BV vanwege verschillende aspecten.

 

Onder anderen risico. We sluiten diverse SLA contracten af waarin we bepaalde garanties geven. Ook verzorgen we hosting. Stel je eens voor wat er gebeurt als onze webserver 10 uur offline is, maar daarop 20 webshops met een gemiddelde omzet van 5.000 per dag. Tuurlijk zijn er voor deze risico's verzekeringen. We hebben een aantal verzekeringen, maar de risico's zijn toch vrij groot. Daar komt bij dat verzekeringen er alles aan doen om niet te hoeven uitkeren. Er zijn veel meer risico's te noemen. Zo hebben we nu twee programmeurs aan het werk. 1 ZZP, 1 op de loonlijst. Daar tegenvoer staan twee grote contracten. Als de opdrachtgevers om wat voor reden dan ook het contract niet verlengen kan het zijn dat we in moeilijkheden komen, zeker in de startfase.

 

We gaan er niet vanuit, maar ik dek mezelf liever in. Dan maar wat meer betalen.

 

Tot slot hebben we te maken met twee aandeelhouders. Dat kan uiteraard in een VOF. Echter hebben we met oog op diverse andere projecten die ook in 2013 gaan lopen besloten het vanaf het begin in eeen BV te doen. Het betreft hier een tweetal projecten met in onze ogen veel potentie. De geschatte omzet is vrij realistisch. Wanneer de projecten slagen zal de omzet vele malen hoger zijn.

 

Tot slot is er nog een prive reden om het nu met een BV te doen. De BV is een weloverwogen keuze geweest. We weten dat we nu niet profiteren van de aftrekposten die je bij een eenmanszaam of VOF wel hebt, te maken hebben met DGA regels, hogere accountantskosten en vennootschapsbelasting bij winst. Dit hebben we uitgerekend en weloverwogen besloten het toch te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.