• 0

(Financiële)ondersteuning bij ondernemen in/met ontwikkelingslanden

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het is de droom van iedere ondernemer: met je eigen product als eerste een onontgonnen markt betreden en die markt vervolgens glansrijk veroveren. Al eens aan een ontwikkelingsland gedacht?

 

Ontwikkelingslanden bieden namelijk bij uitstek zulke markten. Helaas zijn er ook keerzijden. Want ondernemen in een land als Burkina Faso is natuurlijk wel wat gecompliceerder dan een bedrijf opzetten in, zeg, België. Om kort te gaan: ondernemen in ontwikkelingslanden vergt niet alleen een gezonde portie durf, ambitie en idealisme, maar vooral ook betrouwbare lokale partners met kennis van de betreffende markt en zakencultuur. En als het even kan wat financiële ondersteuning.

 

Hier vind je een overzicht van de diverse programma’s gericht op ontwikkelingssamenwerking.

 

Private sector ontwikkeling richt zich op bevordering van een goed ondernemingsklimaat en stimulering van bedrijvigheid in ontwikkelingslanden. Dit vindt plaats door samenwerking met het (internationale) bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen. Daarbij wordt ingezet op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De behoefte en vraag van ontwikkelingslanden staat voorop. Het doel is duurzame economische ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Dit draagt bij aan de zelfredzaamheid van deze landen.

 

Veel van het werk in ontwikkelingssamenwerking wordt met name ook door non-gouvernementele organisaties (ngo’s) als Oxfam Novib, ICCO, en Hivos gedaan. Zij werken vaak samen met lokale partnerorganisaties die goed op de hoogte zijn van de behoeften van de bevolking.

Ook zijn er programma’s van ambassades en van multilaterale organisaties zoals de Wereldbank en de IFC die met de algemene bijdrage van Nederland mogelijk worden gemaakt.

 

In de praktijk blijkt dat ondernemers in ontwikkelingslanden tegen allerlei regels en beperkingen oplopen die het ondernemen minder makkelijk maken of zelfs onmogelijk. Maar er zijn ook uitdagingen, oplossingen, verbeteringen én mogelijkheden!

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is mijn reactie enigszins niet hier op zijn plaats.

 

Het gaat over de wereldlijke veranderingen die ons wellicht te wachten staan i.v.m het "westen" en "de ontwikkelingslanden".

Wellicht leren we van dit ontwikkelingsverkeer wat we in de toekomst wel en niet moeten doen, of hoe we moeten gaan denken.

 

De Chinese investeringen en ontwikkelingshulp in Afrika stijgen snel, terwijl het land zelf nog aanzienlijke hulp en veel buitenlandse investeringen ontvangt.

 

wanneer-china-de-wereld-regeert.

 

Dit ook volgens mijn visie : "Niet herstellen van de crisis, maar veranderen"

 

Link naar reactie
  • 0

Het "Overzicht financiering ontwikkelingshulp" waarnaar je linkt lijkt me verouderd - er staan vnl 2011 bedragen in. Belangrijker nog - het overzicht lijkt gericht op 'ontwikkelingshulp' en niet op 'ondernemen in ontwikkelingslanden'. En vooral mbt dat laatste zou ik zo graag meer concrete ondersteuning willen zien. Concreet geval: Afgelopen jaar heeft een Nederlandse startende onderneming een portfolio van prachtige producten samengesteld speciaal voor 'base of the pyramid' klanten. Tevens hebben ze meerdere marktverkenningstrips naar een Afrikaans land gebracht: Producten getest bij eindgebruikers, mogelijke distributeurs en distributiemodellen in kaart gebracht, kortom ze hebben nu een prachtig plan klaar liggen. Hoeft alleen nog uitgevoerd te worden... o ja, en nog even gefinancierd. Maar iedereen kijkt naar elkaar: private investeerders wachten op een 'first mover', banken wachten op een 'proof of concept', en de ondernemer heeft er intussen zoveel tijd en eigen geld in zitten dat die niet voor of achteruit kan. Deze "finance gap"* blijkt iedere keer weer een horde die niet te nemen is. Iemand ideeën hoe dit wel zou kunnen? Crowdfunding zou nog een optie zijn, maar zijn er nog andere opties? Naast deze onderneming ken ik nog een paar (productie-) partijen die tegen soortgelijke issues aan lopen.

 

*) met finance gap bedoel ik het gat tussen de paar duizend en paar ton die telkens weer zo moeilijkt te funden lijkt

Geert Eenhoorn, Eenhoorn Sustained Effect

Link naar reactie
  • 0

Dag Geert, ik kan me helemaal vinden in de zaken die je in jouw reactie beschrijft. De finance of 'pioneer' gap is voor BoP-ventures inderdaad een belangrijke horde. Daar lopen we ook bij het BoP Innovation Center veel tegenaan. Het is af en toe lastig om te bepalen in welk stadium van venture-ontwikkeling nieuwe financieringsmechanismen in moeten stappen. Samen met ICCO investments en Rabobank is BoPInc momenteel een Inclusive Business Fund aan het opzetten om het financieringsgat te dichten. Waarschijnlijk lanceren we dit op 17 oktober op een event in het Lloyd Hotel in Amsterdam.

 

[Mod edit: contactverzoek met mailadres verwijderd. Mailadres kan worden opgenomen in het profiel]

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Excuses voor de late reactie. Goede tip van de agenda! Halverwege augustus sturen we de officiële uitnodiging de deur uit, inclusief informatie over key-notes en break-out sessies. Dan neem ik ook de HL agenda mee in de communicatie.

 

Verder, wat betreft de informatie over het Inclusive Business Fund, dat volgt ook na de vakantieperiode.

 

Beide zaken zal ik tzt in dit topic verder beschrijven, even geduld dus nog.

 

Groet,

Rutger

Link naar reactie
  • 0

Beste Geert,

 

Dat klopt. Ook wat betreft financiering voor ondernemen in ontwikkelingslanden geldt dat je dat het makkelijkst krijgt als je het niet nodig hebt. Zowel subsidie verstrekkers als investeerders zoeken naar "proof" dat het business model gaat werken en het beste bewijs daarvan is als het project draait en er betalende klanten zijn. De kans om een project in idee fase gefinancieerd te krijgen zijn bijzonder klein.

 

Je maakt meer kans op financiering voor een pilot als: het een uitbreiding is van bestaande activiteiten in Nederland (= proof dat je een succesvol bedrijf kan opstarten en runnen), je samenwerkt met een ervaren lokale partner (toegang tot een netwerk van betalende klanten, begrip lokale cultuur), zelf een aanzienlijke financiele investering doet en dus risico loopt en je een solide team hebt met proven track record (ze hebben de skils, netwerk, ervaring om dit een succes te maken). Vooral dat laatste is belangrijk. Meeste investeerders geven aan dat het team 50%-80% van de waarde van het bedrijf vertegenwoordigd (80% voor startups). Dus mijn advies aan startups die zoeken naar funding is zorg dat je een team samenstelt die wat jij wilt doen al gedaan hebt en zichtbare resultaten hebben behaald in een andere markt of met een vergelijkbaar product. Heb je nog geen geld om ze te betalen? Vraag ze dan voor je adviesraad of zet een systeem op waarbij werknemers aandelen kunnen opbouwen (simpel gezegd: bepaal uurtarief x gewerkte uren=opbouw aandelen).

 

Verder raad ik ook altijd aan om eerst een pilot uit te voeren of marktonderzoek met concrete feedback van potentiele klanten. Er zijn al genoeg plannen waarbij aangegeven wordt dat er in theorie klanten zijn (x% mobile phone users in country z), maar hoe concreter je de klant behoefte en de aankoopintentie kan maken hoe beter.

 

Afhankelijk van je project is dit fonds mogelijk een optie voor financiering. USAID DIV draagt ook bij aan "Stage 1: establishes proof of concept and viability of innovation": http://www.usaid.gov/div/about.

 

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Saskia Reus-Makkink

 

Africa Funded supports entrepreneurs in Africa in their growth with fundraising and coaching. Mission of Africa Funded is to create jobs in Africa and enable people to increase their live standards in a way they want. We support NCDO, VC4Africa, Aqua for All and Cordaid with coaching entrepreneurs

Link naar reactie
  • 0

Het "Overzicht financiering ontwikkelingshulp" waarnaar je linkt lijkt me verouderd - er staan vnl 2011 bedragen in. Belangrijker nog - het overzicht lijkt gericht op 'ontwikkelingshulp' en niet op 'ondernemen in ontwikkelingslanden'. En vooral mbt dat laatste zou ik zo graag meer concrete ondersteuning willen zien. Concreet geval: Afgelopen jaar heeft een Nederlandse startende onderneming een portfolio van prachtige producten samengesteld speciaal voor 'base of the pyramid' klanten. Tevens hebben ze meerdere marktverkenningstrips naar een Afrikaans land gebracht: Producten getest bij eindgebruikers, mogelijke distributeurs en distributiemodellen in kaart gebracht, kortom ze hebben nu een prachtig plan klaar liggen. Hoeft alleen nog uitgevoerd te worden... o ja, en nog even gefinancierd. Maar iedereen kijkt naar elkaar: private investeerders wachten op een 'first mover', banken wachten op een 'proof of concept', en de ondernemer heeft er intussen zoveel tijd en eigen geld in zitten dat die niet voor of achteruit kan. Deze "finance gap"* blijkt iedere keer weer een horde die niet te nemen is. Iemand ideeën hoe dit wel zou kunnen? Crowdfunding zou nog een optie zijn, maar zijn er nog andere opties? Naast deze onderneming ken ik nog een paar (productie-) partijen die tegen soortgelijke issues aan lopen.

 

*) met finance gap bedoel ik het gat tussen de paar duizend en paar ton die telkens weer zo moeilijkt te funden lijkt

 

Hallo. Ik heb je verhaal gelezen, maar begrijp even iets niet. Je gaat toch niet duizenden euro's uit eigen zak besteden

aan een businessconcept (naar afrika afreizen en de rest) zonder eerst (teminste) een geinteresseerde investeerder of partner te hebben gevonden. Vergeet die banken maar (vooral wanneer je internationaal wilt werken) ,want de bank komt meestal niet over de brug als je geen bankgarantie afgeeft voor de lening. Het klopt dat een private investeerder eerst de

kat uit de boom kijkt vooral wanneer je iets wilt opstarten in een land als Afrika. Continent Afrika heeft eenmaal geen goede reputatie in het zaken doen, de meeste landen in Afrika zijn corrupt, vooral de overheidsmensen in die landen. Dit is het

denkbeeld van de meeste mensen in Europa die Afrika niet kennen ! Mensen die Afrika wel kennen zullen anders denken,

en dat negatieve denkbeeld niet hebben. Het mooiste is om een private investeerder te vinden die een keertje in Afrika is

geweest. Dit is niet echt noodzajkelijk, wel makkelijker zaken doen. Wanneer je bedrijfsplan goed in elkaar zit en

er is inderdaad vraag naar je product ,dan kun je volgens mij best een private investeerder krijgen die Afrika nog niet

kent. Voor jou de taak om de investeerder goed te informeren over de markt Afrika zodat investeerder meer vertrouwen

krijgt in je bedrijfsplan, en markt Afrika. Ik heb wanneer je interesse hebt 2 Nederlandse investeerders die ik destijds

heb leren kennen toen ik zelf ook een prive investeerder zocht voor mijn foodconcept Ned/ghana. Het concept ging

later helaas niet door., maar heb wel de namen en emails van deze prive investeerders opgeslagen. Deze 2 prive investeerders hebben zelf ook business in Nederland dus lijkt mij mensen die geld hebben, en dus kunnen investeren.

Laat maar weten, oke Groet David

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als aanvulling op de eerste post wil ik tevens wijzen op mijn bedrijf Scoutr (scout-r.com).

 

Scoutr ondersteunt de private sector bij het ontplooien van zakelijke activiteiten in ontwikkelingslanden door knelpunten voor hen weg te nemen. Door jarenlange ervaring in het bewegen binnen diverse ontwikkelingslanden is Scoutr in staat benodigde informatie te achterhalen en de eerste fysieke stappen te zetten. Scoutr ontneemt fysieke risico’s, bespaart door efficiëntere inzet van mens en middelen en vergroot de kans op succesvol ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.