• 0

factuurregels 2013 - creditfactuur uit buitenland

Die zouden nu eenvoudiger moeten zijn. Veel over gelezen, maar ik snap één specifieke siuatie toch echt niet.......

 

Als ik een creditfactuur krijg uit het buitenland (buiten de EU) voor geleverde electronische diensten, moet die dan voldoen aan de de Nederlandse regels en moet er dan “factuur uitgereikt door de afnemer” op staan?.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zij hebben niet zo veel met de NL wet te maken (zeker als dienstverleners). Zij zullen die niet eens kennen.

 

Als er in de Chinese wet staat dat jij, wanneer je een Chinees vraag om een document in het Chinees te vertalen, eerst bij de Staatscensuurautoriteit in Peking moet aankloppen voor een vergunning, dan zal jou dat toch ook worst zijn?

Als jij een Chinees vraag om een vertaling, dan doe je dat toch gewoon. En vervolgens zorg je er voor dat je de NL wet volgt, niet de Chinese wet.

 

Zo gaat het ook bij de bedrijven die je hier noemt (buiten de EU).

 

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst?

 

Wat jij kennelijk helemaal niet snapt is dat de EU wet geldt voor bedrijven binnen de EU.

 

De belastingdienst kan niets zeggen over wat bedrijven buiten de EU wel/niet moeten doen en op hun facturen/creditnota’s moeten vermelden (misschien behalve bij import).

Dat kan ik ook niet. Dat kan niemand hier.

 

Als het een Chinees bedrijf zou zijn, dan kan de Chinese overheid dat.

Als het een Amerikaans bedrijf is, dan is het de Amerikaanse overheid die dat bepaalt.

 

En nu stop ik hier mee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Moet volgens de Nederlandse wet een bedrijf buiten de EU dat mij een creditfactuur stuurt voor door mij geleverde diensten,daar opzetten “factuur uitgereikt door de afnemer” ?

 

Ja of nee?

 

Belastingdienst?

 

Even een vraagje tussendoor dArgant

 

heb jij het over creditnota's als correctie op een eerder gezonden factuur?

Of gaat het om de situatie waarin de factuur word gemaakt door de afnemer zelf en de verkoper geen factuur opstelt, ook wel bekend als "self-billing"

 

Volgens mij zijn voor beide de regels iets aangepast.. (ben naarstig op zoek naar het linkje waarvan ik vond dat het duidelijk werd uitgelegd.)

Link naar reactie
  • 0

Dank Roel!

 

Ik heb het niet over credit nota's als correctie, maar idd om facturen gemaakt door de afnemer zelf

(al of niet via selfbilling)

de meest duidelijke link die ik inmiddels gevonden heb, en dan wel het zgn. stroomschema er in:

http://www.boladviseurs.nl/dotAsset/57a0d0bd-f7b5-4c68-ae75-d370ce13947c.pdf

 

waaruit zou blijken dat de factuureisen gelden van het land waar de levering van diensten belast zijn (dus bv china)

Link naar reactie
  • 0

Als ik dat lees is dat de conclusie en de meest logische wat mij betreft.

 

dus jij levert een dienst aan een bedrijf in China, zij maken obv zelfbilling een factuur en die factuur (gemaakt in China) moet aan de regels in China voldoen.

 

Dat komt ook overeen met de regels bij normale facturatie, Als jij exporteert naar China en zelf factureert dan moet jij nagaan of je nog aan specifieke Chinese eisen moet voldoen.

 

Dus bij een Chinese creditnota op basis van selfbilling hoeft niet de tekst "factuur uitgereikt door de afnemer" erop te staan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Voor diegenen die dit geneuzel in de marge interesseert,

in dit geval (afnemer van een dienst buiten de EU, die de factuur opmaakt, creditfactuur of selfbilling) dient te vermelden dat de factuur is opgesteld door de afnemer, omdat de dienstverrichter gevestigd is in Nederland.gelden de factureringsregels van Nederland.

 

Dit staat beschreven op pagina 27 t/m 31 van bijgevoegde toelichting.

 

 

explanatory_notes_nl.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.