Principes van zaken doen

Aanbevolen berichten

Ik probeer mijn onderneming te runnen op basis van een aantal simpele principes:

 

-   Listen.

-   Never assume.

-   Check the facts.

-   All will be well.

-   Love everything.

-   Trust your instincts.

-   A promise is a promise

-   Think creatively, execute decisively

-   Treat others like you want to be treated.

-   Only work for and with people you respect.

 

Welke principes hanteren jullie? Heeft het uberhaupt zin om op basis van principes te werken? Wat denken jullie?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

JA fantastisch moet je doen !

Ben jij soms een onderdeel van een Amerikaans bedrijf ?

Die roepen het allemaal, en doen het vooral niet.

 

Het hangt het vooral van jou markt af in hoevere je deze principes kunt vasthouden. In sommige (de meeste ) is het gewoon een kleinschalige oorlog.

 

In veel sectoren lijkt vooral het handje klap de meest gebruikte handelswijze.

 

Merkava

 

P.S.

Ik hoop niet dat ik je ontmoedigd heb, als je erin gelooft, bijt je er in vast. ;)

Link naar reactie

Listen

Absoluut!

 

Never assume.

Mee eens maar vaak lastig omdat de klant zelf niet weet wat hij wil. Je zult dus wel dingen aan moeten nemen.

 

Check the facts.

Ligt eraan welke feiten je bedoelt.

 

All will be well

Is mijn doel maar dingen waar ik aan twijfel wil ik wel graag op papier hebben staan.

 

Love everything

Kan botsen met mijn principe dat ik graag doe waar ik lol in heb en graag doe.

 

Trust your instincts

Ja maar twijfel ook aan jezelf en laat je uitdagen.

 

A promise is a promise

Absoluut! Wanneer ik onverhoopt iets niet waar kan maken los ik dat op.

 

Think creatively, execute decisively

Moet m'n kennis van de engelse taal weer eens wat verbeteren om deze goed te beantwoorden.

 

Treat others like you want to be treated.

Ja.

 

Only work for and with people you respect.

Met mensen waar ik mee werk: absoluut. Voor mensen is wat flexibeler.

 

Ik werk graag met mensen/klanten waar ik gewoon open en eerlijk bij kan zijn. Doen wat ik lekker vind en kunnen zeggen dat ik iets niet kan of niet wil. Als ik een keer een deadline niet haal maar dat kan ondervangen door wat extra (onbetaald) werk, geen probleem; a promise is a promise. Dus ja principes zijn voor mij zeer zeker belangrijk. Geef mij maar een klant die wat minder oplevert maar met wie ik in de kroeg gezellig een biertje kan gaan drinken dan een klant waar ik de zenuwen van krijg omdat 'hij niet bij me past'.

Link naar reactie

Passie, passie en nog eens passie.

 

Voor mijn eigen micro-onderneming (Productie renewable energie)gebruik ik de volgende principes: People, planet, profit.

 

De principes moeten in het DNA van je onderneming zitten, anders blijven het holle frases. Iedereen met een beetje IQ zal dat doorzien.

 

Je moet inderdaad een beetje uitkijken dat je niet simpelweg Amerikaanse modernismen lukraak overneemt. Het is allemaal heel makkelijk gezegt, maar uiteindelijk moet je gewoon een business runnen en zorgen dat je aandeelhouders gewoon een goede return op hun investment krijgen.

 

Probeer je filosofie maar uit op je (schoon) moeder of oma. Als die begrijpen wat je bedoelt, dan zullen je klanten, personeel, je omgeving, je bank en je investeerders het zeker ook doen.

 

 

 

Groet

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Bijna Merkava. Ik was bijna gaan twijfelen.

 

Natuurlijk, het woord "principe" is bron van veel discussies, ergernis en misverstand. En ik kan me vinden in het scepticisme jegens de "Amerikaanse" stijl om van muggen olifanten te maken. Lijkt soms wel alsof je bijna een sekte komt...

 

Toch vind ik principes belangrijk. Niet als moralistisch slaghout, maar als leidraad in persoonlijk handelen. Missie, visie, strategie, marketing, sales....zaken die al snel ontaarden in korte-termijn gerichtheid op cijfertjes.

 

Principes kunnen juist leiden tot een veel fundamentelere manier van zaken doen en hoeven helemaal niet tegenstrijdig te zijn met effectief en efficient je bedrijf runnen. In tegendeel.

 

Ik wil wedden dat bedrijven die op basis van principes worden gerund - op consistente wijze, dat het zoals eerder mooi verwoord in de DNA van de organisatie zit - het op termijn veel beter doen dan bedrijven die zich puur laten leiden door de cijfertjes.

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

@ Ilja

 

Enkele maanden geleden las ik het boek "het weekend van 7 dagen" van Ricardo Semler.

Dit boek geeft in interessante kijk op het Braziliaanse bedrijf Semco.

Ik denk dat jou dit wel aanspreekt. Het gaat niet alleen over hoe mensen hun werk indelen, maar ook over principes en andere zaken.

 

ISBN nummer 9022537196

 

Groeten

 

Merkava

Link naar reactie

Enkele van mijn pricipes:

 

- doe alleen dat waar je goed in bent

- doe alleen dat waar je voldoening uit put (hopenlijk het zelfde als 1)

- doe geen beloftes die je niet waar kan maken (heel moeilijk voor enthousiaste en gepassioneerde mensen).

- probeer de verwachtingen van je klanten te overtreffen (heeft met het vorige te maken)

- praat niet óver anderen, maar mét anderen (heel makkelijk voor mij, maar klaarblijkelijk erg moeilijk voor een heleboel anderen ::)

- zeg nee als je jezelf en/of die ander daar een plezier mee doet

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

"Durf NEE te verkopen."

 

Dit is zeker voor veel ondernemers iets dat zij moeilijk door hun strot kunnen krijgen en dan vooral in "deze" tijden, om het maar zo te zeggen.

Als je gevoel zegt "Hmmm", denk er dan nog eens over na. Te mooie verhalen van klantzijde leveren veel ondernemers nogal eens problemen op.

 

En daarnaast vind ik het niet meer dan normaal om bij grotere transacties een voorschot op de betaling te vragen. En als een klant dreigd met het feit dat hij "naar de concurrent gaat" laat hem dan maar gewoon gaan.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.