• 0

Dropshipping aan concurrent

Hallo allemaal,

 

Meestal ben ik een passief forumlid die veel artikelen met interesse lees. Ik loop nu echter zelf tegen een probleem aan waar ik geen topic voor gevonden heb. Wellicht is het ook geen alledaagse situatie.

 

Sinds een jaar of 2 ben ik online actief in een niche markt met relatief weinig concurrentie (stuk of 2-3 concurrenten). Een week geleden ben ik benaderd door een partij die ook deze online niche markt wil betreden. Vervolgens gevraagd of ik hun dropshipleverancier wil worden. In eerste instantie heb ik daarop bevestigend geantwoord, maar naderhand ben ik toch gaan twijfelen. Ik heb niet de indruk dat het een hobbyist is, maar juist een redelijk grote partij. Dat kan gevolgen hebben voor mijn (nu dominante) positie in deze markt. Anderzijds kan ik de prijzen zo zetten dat ze op prijsniveau niet kunnen gaan concurreren met mij. (hoewel ze ook in organische zoekresultaten een geduchte concurrent kunenn worden)

 

Heeft iemand ervaring met zo'n situatie (gehad) of anderszinds tips om hiermee om te gaan?

 

Alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is voor jou de meerwaarde? Je levert een specifiek product al tegen hele lage prijzen en dan moet je daar nog een stukje marge op prijsgeven. En wat gebeurt er als het bedrukken fout gaat, wie is daar verantwoordelijk voor. Kan je uiteraard wel goed dichttimmeren maar problemen worden vaak toch discussies.

 

Is het niet gewoon slimmer om zelf meer aan de weg te gaan timmeren?

Link naar reactie
  • 1

Zorg er in elk geval voor dat deze partij niet op een andere manier dan via jou aan de producten kan komen. Mocht hij de eventuele importeur/distributeur achterhalen en daar de producten in kunnen kopen, dan sta je buiten spel.

 

Zorg er voor dat je in controle blijft. Ga alleen in zee met serieuze klanten, niet met hobbyisten. De laatste groep van opportunisten verpest alleen maar de markt en valt vervolgens om. Stel bijvoorbeeld eisen qua minimale jaarlijkse omzet, begin met nieuwe klanten met opzettelijk hoge prijzen (adviesverkoop minus 5% bijvoorbeeld) en laat dat zakken naar mate hun omzet groeit. Onder andere op deze manieren zorg je dat je je eigen markt niet verwoest.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties

 

@henkh

Het gaat niet om de website in mijn profiel maar om een consumentenproduct. De marges daarvan zijn goed. De meerwaarde kan zijn dat de verkoop omhoog gaat. Eén van de huidige concurrenten heeft hetzelfde assortiment, scoort in mijn optiek op alle punten minder (zoekmachines, website usability e.d.) maar verkoopt toch nog redelijk. Zo zou ik misschien die nieuwe concurrent achter mij kunnen houden en toch profiteren van de verkoop ervan.

 

@wouter Hol

Het achterhalen van de importeur is niet moeilijk. Het merk is de importeur. Die levert aan iedereen die boven het minimum bestelbedrag inkoopt (laag x.xxx). Importeur doet echter niet aan dropshipping waar het om gaat. Mijn punt is dat serieuze partijen ook serieuze concurrenten kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Zo lang de importeur geen dropshipping aan kan of wil bieden, jij deze logistieke uitdaging wel aan kan en zowel jij als je concurrent hun assortiment toch al voert dan is het op zich een makkelijke manier voor jou om meer omzet te genereren. Als jij de logistiek van jouw concurrent kunt gaat verzorgen dan biedt dat diverse voordelen;

 

Schaalvoordeel; Jij zult groter in kunnen kopen en daarmee zou je inkoopprijs omlaag gaan. Je kan je overhead kosten drukken omdat je meer orders verwerkt en dus de kosten over een groter aantal orders kan spreiden.

Als je concurrent (ook) succesvol is, verdien jij ook meer.

 

Dat je concurrent gaat concurreren in Google dat zou nu ook al aan de hand moeten zijn. Dat jij wel of niet de logistiek van de concurrent verzorgt verandert daar op zich niets aan. Zorg er eventueel wel voor dat, mocht je data zoals productomschrijvingen en afbeeldingen ter beschikking stellen, dat deze data min of meer anders is dan de data op je eigen shop. Hoewel het met een of enkele dropship klanten wel mee zal vallen met het "dubbele content" verhaal, is unieke content altijd beter.

 

Als ik het zo hoor dan zou ik gewoon voor deze ene concurrent deze service aanbieden en verder dit niet in de markt zetten en gaan verkondigen dat je dropshipping aanbiedt. Dat trekt alleen maar opportunisten. Zo te lezen was je dat ook niet van plan, maar voor de zekerheid vermeld ik het er toch even bij.

Link naar reactie
  • 0

Je levert een specifiek product al tegen hele lage prijzen en dan moet je daar nog een stukje marge op prijsgeven.

 

Waar lees je dat?

 

Zo'n verkeerde aanname zet je meteen op de verkeerde voet. Er is blijkbaar een behoorlijk goeie marge. Topicstarter moet gewoon een paar sceario's doordenken. Als hij niet lever, wat dan? Trekt de markt meer concurrenten aan? Hoe makkelijk is de inkoop voor nieuwkomers? Op welk prijsniveau is dropshipping voor beide parijen interessant? Is er ruimte voor volumegroei of ontstaat er kannibalisatie? Zijn klantdata van belang? Bij welk volume gaat die opdrachtgever opnieuw rekenen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hou in ieder geval met één ding rekening: jij gaat als dropshipper voor hem werken, hij kan de markt verkennen zonder zware investeringen. Zodra het loopt kan hij zelf bij de importateur gaan kopen, en sta je buiten spel.

Is natuurlijk wel een slimme manier van hem om een markt te verkennen zonder al te veel financieel risico.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.