• 0

15% minder starters in 2012 (rapport KvK)

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Samenvatting:

 

In 2012 zijn in Nederland bijna 104.000 personen een onderneming gestart. Dit zijn er ruim 17.700 minder dan in 2011, een afname van 15 procent. Tezamen zijn in 2012 door deze ondernemers 121.400 nieuwe bedrijven opgericht(1).

 

Het aantal starters binnen de dienstensector blijft onverminderd hoog, in 2007 was 46% procent van alle startende ondernemers actief binnen deze sector, in 2012 is dat 63%. De bouwsector is goed voor 10%van de starters.

Desalniettemin is deze sector de laatste jaren gehalveerd. Het aandeel lag vijf jaar geleden nog op 20%.

 

Het aandeel vrouwelijke ondernemers onder starters neemt in 2012 iets af, waar het een aantal jaren stabiel was.

 

Inmiddels is 1/3 van de startende ondernemers vrouw. De gemiddelde leeftijd van de startende ondernemer is 38 jaar, deze is vrijwel gelijk gebleven aan 2007.

 

Het aandeel ZZP’ers2 binnen de totale groep starters is vanaf 2007 flink gestegen, waar in 2008 nog 89 procent van de starters als ZZP’er kon worden aangemerkt is dit in 2012 gestegen tot 96 procent.

 

Onder de buitenlandse starters is het aantal van oorsprong Turkse en Marokkaanse starters het opvallendst. Samen met de van oorsprong Duitse en Iraakse starters zijn dit de enige groepen die zijn toegenomen in 2012.

 

Opvallend is het hoge aandeel vrouwen onder deze groep buitenlandse starters.

 

_________________

(1) Meerdere startende ondernemers (personen) kunnen één bedrijf oprichten, bijvoorbeeld onder een v.o.f.

(2) Uitgaande van een brede definitie, waarbij alle startende ondernemers die 1 of minder werkzame personen kennen als ZZP’ers worden aangemerkt.

 

 

Zie uitkomsten rapport startersprofiel 2012 van de KvK.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@Henk 2011 was niet het eerste jaar van de crisis.

Volgens mij waren er in de voorgaande jaren juist wel meer starters onder de zojuist werkloos geworden beroepsbevolking.

 

Ik denk dat de mensen die nu hun baan kwijt raken vooral verstokte werknemers zijn die liever weer een baan hebben bij een baas.

Niet gek want voor ondernemen heb je toch een bepaalde instelling nodig die soms zelfs ontbreekt bij ongewild zelfstandigen.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zelf wel interessant vind is dat er meer ondernemingen dan ondernemers zijn. Ik zou denken dat er een aantal mensen zijn die meerdere of zelfs veel bedrijven opricht, vooral als je beseft dat 96% ZZP-er is.

 

Een berekening uit de erg losse pols: Als ZZP-ers maar 1 onderneming nodig hebben, zijn zij goed voor 99.840 ondernemingen. De overige 21.560 ondernemingen zijn dus door 4.160 mensen (de overige 4%) opgericht. Dat betekent zo'n 5 ondernemingen per ondernemer. Gemiddeld. Vind ik persoonlijk redelijk wat.

 

Iemand een idee wat de oorzaak is? Of waar ik mijn berekening de losse pols uit schiet?

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk ook de nodige bv en holdingconstructies waar ondernemers bijvoorbeeld hun pensioen parkeren.

Ook zijn er vast nog wel wat bv's waar mensen bijvoorbeeld hun ontslagvergoeding hebben geparkeerd.

 

Wat is in jou ogen trouwens een onderneming?

 

Is een aparte bedrijfsactiviteit vermeld in het KvK register bijvoorbeeld ook een onderneming of moet je deze zien als deel van de onderneming waar de activiteit onder valt?

Link naar reactie
  • 0

Ja zou de verklaring zijn dat dus ook veel ZZP-ers én een eenmanszaak én een holding oprichten? Of direct een BV met holding oprichten? Lijkt mij dat als je als ZZP-er start, dat je begint met alleen een eenmanszaak, maar misschien dus niet.

Ik heb voor mijn startup een BV en holding opgericht, maar doe nu mijn freelance activiteiten vanuit een eenmanszaak, dus meerdere 'ondernemingen' p.p. gaat zeker makkelijk, maar meestal niet voor startende ZZP-ers zou ik denken.

 

Wat ik interessant vond is dat ik hieruit kon lezen dat een aantal mensen heel veel BV's oprichten.

En zoals ik het artikel lees, is een de definitie van een onderneming 'een inschrijving bij de KvK' :). Ben ook wel benieuwd naar de definitie van de KvK...

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

En zoals ik het artikel lees, is een de definitie van een onderneming 'een inschrijving bij de KvK' :). Ben ook wel benieuwd naar de definitie van de KvK...

 

Precies, een inschrijving is een onderneming. En misschien tellen ze ook nog wel elke bedrijfsactiviteit als een onderneming.

Dat tikt het lekker aan.

 

 

De kerstboomconstructies lijken terug van weggeweest. De laatste tijd duiken de kerstbomen ook bij de speed up sessies van InnoSquad weer op. Nog geen klant gevonden maar wel al druk met bv's en holdingstructuren.

Moet je bij ons niet mee aankomen. ;D

Link naar reactie
  • 0

Haha, mooi ja dat mensen dat nog steeds als het belangrijkste zien... Terwijl ze nog niet snappen dat je beter een klant kan hebben zonder BV constructie dan andersom ;). Wel interessant ook, blijkbaar is dat toch iets dat startende ondernemers in hun hoofd hebben dat belangrijk is...

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

@arthur de 104.000 zijn bedrijven van mensen die zich voor de 1e keer inschrijven. Startende ondernemers dus. Die andere 20.000 zijn waarschijnlijk grotendeels nieuwe vestigingen en activiteiten van bestaande ondernemers.

 

Tot zover mijn schot op jouw losse pols. ;D

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@karen Dat zou natuurlijk ook goed kunnen.

Maar dan zouden ze het persfbericht niet goed geschreven hebben :)

In 2012 zijn in Nederland bijna 104.000 personen een onderneming gestart. Tezamen zijn in 2012 door deze ondernemers 121.400 nieuwe bedrijven opgericht.

Het woord 'tezamen' zegt iets anders, maar toch denk ik dat jouw schot doel treft... ;)

 

 

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 1

Eigenlijk wilde ik alleen even reageren naar aanleiding van de reacties van Arthur en Karen dat ik de aantallen ook niet zo duidelijk vond en dat de voetnoten in de samenvatting het er ook niet duidelijker op maken.

 

maar ja als schrijver van menig maand - , jaar - en management rapportage incl (management)samenvatting ging ik toch de bijlage maar eens wat (verticaal) lezen en toen vielen mij wel meer dingen op en ben ik eerlijk gezegd best wel geschrokken van de matige kwaliteit van dit verhaal.

 

De samenvatting lijkt in de laatste 30 minuten voordat de cijfers "naar de drukker" moesten in elkaar gezet te zijn en links en rechts even wat getallen en jaartallen op 1 pagina gezet. Zo word soms vergeleken met 2007 (pre-crisis zeg maar) en soms alleen weer met vorig jaar (2011) en dan weer met de eerste jaren van de crisis. dat maakt vergelijken van de veranderingen in het startersprofiel van 2012 ten opzichte van eerdere jaren erg lastig. Daarnaast worden in de samenvatting ook percentages en verhoudingen genoemd die in het onderliggend rapport niet meer besproken worden wat opmerkelijk te noemen is en andere gegevens zijn gewoon onjuist overgenomen. maar ook in de toelichting staan weer tegenstijdige zaken ten opzichte van wat gerapporteerd is.

 

toch maar even het fileermes er langs dan.. te beginnen bij de voetnoten.

 

Bij de eerste voetnoot:

(1) Meerdere startende ondernemers (personen) kunnen één bedrijf oprichten, bijvoorbeeld onder een v.o.f.

 

 

Dan zou je verwachten dat die het verschil uitlegt tussen het aantal startende personen (104.000) en het aantal nieuwe ondernemingen (121.400). In plaats daarvan vergroot die "verklaring" juist het verschil tussen de 2 getallen. want als meerdere personen 1 VOF op richten.. dan is je eerste gedachte hoe kan het aantal ondernemingen dan groter zijn als het aantal personen.

Voetnoten zijn meestal bedoelt om voor de hand liggende verklaringen te vermelden of getallen te verduidelijken. Deze maakt het eerder minder transparant.

 

Maar dan valt in de toelichting (hoofdstuk 6 op pagina 12) de volgende zinssnede op.

....

Naast de bedrijven registreren de Kamers van Koophandel ook de ondernemers. Omdat sommige ondernemers met meerdere personen een bedrijf starten, zijn er meer startende ondernemers dan startende ondernemingen. .... enz enz

 

 

Oke, nu ben je mij kwijt.. zouden de getallen dan toch omgedraaid zijn? of of.. in 2011 waren er ruim 121.000 starters want 104.000 starters in 2012 + 17.700 (het verschil met 2011) = 121.700 starters (personen dus) in 2011 .. het zal toch niet zo zijn dat.. nou waarschijnlijk wel hoor die 121.700 bedrijven zou wel eens het aantal bedrijven uit 2011 kunnen zijn,

(helaas is het pdfje van het startersprofiel 2011 niet te vinden, die van 2010 staat wel op de site.. maar ik vrees het ergste)

 

 

De tweede voetnoot:

2) Uitgaande van een brede definitie, waarbij alle startende ondernemers die 1 of minder werkzame personen kennen als ZZP’ers worden aangemerkt.

 

doet ook mij ook de wenkbrauwen fronsen.. 1 of minder werkzame personen? betekent dat dan dat alle stamrecht bv's, tussen holdingen, pensioen bv's, vastgoed en andere (im)materiële activa bv's die vooral uit risicobeheersing (zonder eigen werknemers) worden opgericht ook tot de groep zzp-ers gerekend worden?? als dat zo is lijkt me dat een iets te brede definitie. maar goed dat zou ook een ongelukkige woordkeus kunnen zijn.

 

 

De samenvatting.

In 2012 zijn in Nederland bijna 104.000 personen een onderneming gestart. Dit zijn er ruim 17.700 minder dan in 2011, een afname van 15 procent. Tezamen zijn in 2012 door deze ondernemers 121.400 nieuwe bedrijven opgericht(1).

 

Een leuke, als u links kijkt ziet u rechts niets toelichting... om dit nu een context te geven had men ook zo kunnen vermelden.

 

In 2012 zijn in Nederland bijna 104.000 personen een onderneming gestart, daarmee is, na de piekjaren 2010 en 2011 het aantal starters weer op vergelijkbaar niveau mat dat van 2008 en 2009, maar nog steeds wel ca 10% hoger als 2007.

 

dat geeft toch net even iets meer houvast en trend en dat met 2 extra (bij)zinnen

 

Het aantal starters binnen de dienstensector blijft onverminderd hoog, in 2007 was 46% procent van alle startende ondernemers actief binnen deze sector, in 2012 is dat 63%. De bouwsector is goed voor 10%van de starters.

Desalniettemin is deze sector de laatste jaren gehalveerd. Het aandeel lag vijf jaar geleden nog op 20%.

 

We nemen het ter kennisgeving aan,als algemene trend geloof ik het wel maar in het rapport kom je hier niks meer over tegen.. nou ja misschien in "tabel 2 Startende ondernemers per sector 2012". Maar nee zeg even tellen.. deze tabel telt maar op tot 99.700 bedrijven.. 4300 bedrijven zoek.. tsja dat maakt het verifiëren van de percentages uit de samenvatting ook wel erg lastig.

 

 

Het aandeel vrouwelijke ondernemers onder starters neemt in 2012 iets af, waar het een aantal jaren stabiel was.

Inmiddels is 1/3 van de startende ondernemers vrouw. De gemiddelde leeftijd van de startende ondernemer is 38 jaar, deze is vrijwel gelijk gebleven aan 2007.

 

1/3 van de startende ondernemers is vrouw.. zegt men dat zou dus ruim 33% zijn. Kijkt men echter in de tabel over de afgelopen 5 jaar dan ziet men dat het al 4 jaar vrij stabiel op 40% ligt, en ja 2012 is het dan 39% (afgerond) dus die 1/3 is gewoon fout dat kun je niet meer schuiven op een afronding dat is een afwijking van meer 33% of 39% is een significante afwijking..

 

Daarnaast is het maar de vraag of de daling naar 39% (afgeornd) überhaupt het vermelden waard is want er word flink afgerond in alle deel waarnemingen (per sector, per provincie, per leeftijdsgroep) dus voor je het weet is je afwijking als gevolg van een van die afrondingen ook al bijna 1% en valt er dus helemaal geen afnemende trend waar te nemen.

 

 

Onder de buitenlandse starters is het aantal van oorsprong Turkse en Marokkaanse starters het opvallendst. Samen met de van oorsprong Duitse en Iraakse starters zijn dit de enige groepen die zijn toegenomen in 2012.

 

Opvallend is het hoge aandeel vrouwen onder deze groep buitenlandse starters.

 

 

het eerste deel klopt aardig het is opvallend te noemen dat het aantal Turkse en Marrokaanse startes toeneemt terwijl de algemene trend en ook bij de andere nationaliteiten de tendens duidelijk een lager aantal starters is.

 

Wat er opvallend is aan het aandeel vrouwen bij de buitenlandse starters ontgaat me, er zijn in totaal 20.100 buitenlandse starters 7200 daarvan is vrouw dat betekent een percentage van 35,8% daarmee is dat aantal in verhouding dus lager als bij het totaal aantal aanmeldingen (39% vrouw) dus waarom opvallend hoog?, nergens in het rapport word een onderbouwing voor gegeven waarom dit opvallend hoog is, vermoedelijk ten opzichte van de aantallen of percentages uit 2011 of 2010 maar die worden nergens vermeld, het opvallend hoge word komt dus letterlijk uit de lucht vallen.

 

 

Bent u er nog? bijna klaar hoor..

 

Alles zo bekijkend.. roept het rapport bij mij nogal wat vragen op en zitten er een paar flinke fouten in. Je vraagt je dan ook af waarom de Kamer van Koophandel zo'n haast heeft om dit startersprofiel over 2012 al op 7 januari 2013 te publiceren? terwijl die van 2010 pas in april 2011 verscheen en die van 2011 via google niet te vinden is.

 

En het is op de nodige nieuwssites afgelopen maandag ook nog allemaal netjes overgetypt die samenvatting..

 

Maar ben ik nu achterlijk? moet ik echt nodig naar Pearl, spec savers of groeneveld opticiens?? die fouten zijn toch vrij duidelijk voor iemand met een rekenmachine en een kritische blik..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

(1) Meerdere startende ondernemers (personen) kunnen één bedrijf oprichten, bijvoorbeeld onder een v.o.f.

 

Dan zou je verwachten dat die het verschil uitlegt tussen het aantal startende personen (104.000) en het aantal nieuwe ondernemingen (121.400). In plaats daarvan vergroot die "verklaring" juist het verschil tussen de 2 getallen. want als meerdere personen 1 VOF op richten.. dan is je eerste gedachte hoe kan het aantal ondernemingen dan groter zijn als het aantal personen.

Als alle deelnemers aan de VOF nog geen ondernemer waren heb je bij elke VOF die opgericht wordt ook een aantal eenmanszaken erbij gelijk aan het aantal deelnemersin de VOF. Dan leveren bijv. 2 startende ondernemers 2 eenmanszaken en 1 VOF op.

Link naar reactie
  • 0

 

Als alle deelnemers aan de VOF nog geen ondernemer waren heb je bij elke VOF die opgericht wordt ook een aantal eenmanszaken erbij gelijk aan het aantal deelnemersin de VOF. Dan leveren bijv. 2 startende ondernemers 2 eenmanszaken en 1 VOF op.

 

 

Huh? nee hoor Peter dat is absoluut niet zo..er worden niet 2 eenmanszaken ingeschreven en VOF. je kunt gewoon uitsluitend ondernemer in een VOF zijn zonder dat je ook een eenmanszaak hebt. Het zal wel zo zijn dat elk van de ondernemers zich ook moeten aanmelden bij de belastingdienst voor de beoordeling van het (fiscaal) ondernemerschap omdat die aanmelding ook bij de KvK is gelegd, maar er word zeker niet apart 2 eenmanszaken in het handelsregister ingeschreven.

 

voor de statistieken zijn er dan gewoorn 2 starters (personen) met 1 VOF als rechtsvorm.

Link naar reactie
  • 0

Lastig om hier een systeem in te ontdekken. Als starter heb ik vorig jaar een holding gestart, mijn compagnon deed het zelfde en samen hebben we met onze holdings een werk-BV gestart. Dat zijn dus twee personen, drie BV's en één onderneming. :)

 

Inderdaad, in eerste instantie wilde ik ook alleen maar aanhaken op de 2 voetnoten die eerder vragen oproepen als beantwoorden.

 

Als men dat men 1 werkzame persoon als zzp-er rekent dat is prima maar door de voetnoot waarbij men 1 of 0 werkzame personen.. dan word het verwarrend. dan moet je of de voetnoot weglaten of je uitleg anders insteken.

 

Maar hoe meer ik las hoe meer tegenstrijdigheden en fouten ik tegenkwam, deels zijn dit fouten die de gemiddelde lezer niet direct opvallen en misschien ook niet zo heel erg zijn,. zoals percentages in de samenvatting noemen die niet in het rapport terugkomen maar er zitten ook gewoon echte fouten in. En de samenvatting zelf, maar ook de teksten in het rapport fladderen alle kanten op en de samenvatting heeft bijna iets weg van 5 of 6 verzamelde tweets in plaats van een vloeiend lopend verhaal die de lezer als het ware verleid om ook het onderliggende hoofdstuk uit het rapport te gaan lezen.

 

Vanochtend heb ik bijvoorbeeld nog eens door een aantal nieuwssites zitten bladeren en dan zie je dat de meeste gewoon de samenvatting na kwaken.. 1 serieuze krant had dan nog wel wat eind redactie gedaan en "1/3 van de starters is vrouw" veranderen in één derde van de startende ondernemers is vrouw.

Maar het blijft opgewarmde prak..

 

Gelukkig zijn er dan ook nog initiatieven zoals ondernemersfacts.nl die wél de moeite hebben genomen om het rapport te lezen en ook hun volledig eigen samenvatting hebben geschreven op het rapport. Hun visie kun je hier lezen

 

 

Link naar reactie
  • 1

@Roel,

 

Dat stukkie op OndernemersFacts.nl was van mijn hand en mij vielen inderdaad wat dezelfde dingen op. ;D

Ik ben samen met iemand met OndernemersFacts.nl begonnen omdat ik me al jaren stoor aan het feit dat de meeste redacteuren geen verstand hebben van ondernemerschap en bijna alle (en vaak stigmatiserende) nieuwsberichten met vaak halve waarheden klakkeloos overnemen. Daar wordt het beeld dat mensen hebben over ons ondernemers, en aspirant ondernemers over ondernemerschap, niet beter van...

 

Ik had bij dit Startersprofiel besloten niet te vallen over alle tegenstrijdigheden (er staan er namelijk nog meer in), maar de belangrijkste informatie eruit te halen en het punt te maken dat we er volgens mij als maatschappij meer aan hebben als de KvK de stopredenen van bedrijven die maximaal 5 jaar bestaan gaat bijhouden. Een Stoppersprofiel maken dus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@Roel,

 

Dat stukkie op OndernemersFacts.nl was van mijn hand en mij vielen inderdaad wat dezelfde dingen op. ;D

Ik ben samen met iemand met OndernemersFacts.nl begonnen omdat ik me al jaren stoor aan het feit dat de meeste redacteuren geen verstand hebben van ondernemerschap en bijna alle (en vaak stigmatiserende) nieuwsberichten met vaak halve waarheden klakkeloos overnemen. Daar wordt het beeld dat mensen hebben over ons ondernemers, en aspirant ondernemers over ondernemerschap, niet beter van...

 

Ja leuk, ik ben in elk geval gelijk enthousiast over jou initiatief. ik had al tijdens het lezen van jou stuk direct zoiets van "kijk zo kan het ook". Dat lijkt meer op de kunst van het rapporteren of verslaggeven.. zelfs met rammelende tabelletjes kun je er toch nog wel een informatief verhaal van maken dat de trends beschrijft en dat moet toch ook voor een organisatie als de kvk geen al te moeilijke opgave zijn.

En ja ik stoor me ook regelmatig aan de het hoge "retweet" gehalte van van sommige (zakelijke) media. maar toch vooral ook aan de argeloosheid of gemak waarmee in dit geval de kvk maar ook andere organisaties dit soort half bakken informatie naar buiten brengt

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.