• 0

Nieuwe categorie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

 

Er verschijnen ineens topics op het forum over Ontwikkelingslanden en Multinationals versus MKB en ZZP. Dat zijn een beetje puzzeltitels, want alleen als je het topic opent blijkt waar het over gaat.

 

Die nieuwe topics zijn onderdeel van een nieuwe categorie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daar werd wel eens over gediscusieerd, maar er was geen aparte categorie voor. Er is ook helemaal geen aanleiding voor een nieuwe categorie, want MVO vindt zijn plek prima in andere lopende discussies. Dus er is iets anders aan de hand.

 

Maar wat? Het is nou ook bepaald niet zo dat het wemelde van topics over MVO die lastig te plaatsen waren. Ik heb de indruk dat HL ingezet wordt als campagne- of tenminste voorlichtingsplatform. Dat iemand aan agenda-setting wil doen via dit ondernemersforum. Een buzz wil creëren.

 

Misschien kan uitgelegd worden wat de aanleiding was voor deze nieuwe categorie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind het een logische en goede aanvulling voor een forum voor innovatieve ondernemers.

 

Dit is immers een van de manieren waarop een onderneming zich kan onderscheiden, innovatief kan zijn, en het is handig dat informatie hoe dit toe te passen overzichtelijk in een board staat.

 

En een forum en haar moderatoren mogen best wensen hebben. De wens om door meer aandacht te geven aan MVO, de kennis en daardoor de toepassing ervan onder de forumbezoekers te vergroten vind ik een goede.

 

Misschien zijn er ook nog andere extra boards te verzinnen?

Link naar reactie
  • 0
Misschien zijn er ook nog andere extra boards te verzinnen?

 

Uiteraard, of je de mod's er een plezier mee doet? En verder vraag ik me af waarom MVO in internationaal ondernemen ondergebracht wordt. wat doen we dan met MVO op nationaal niveau?

 

Een nieuw board voor MVO met subboards lijkt mij logischer.

Link naar reactie
  • 1

Misschien zijn er ook nog andere extra boards te verzinnen?

 

Uiteraard, of je de mod's er een plezier mee doet?

 

 

Zo'n forum is er niet om de mods bezig te houden (of tijd te besparen) en niet om campagnes te voeren, maar first and foremost om ondernemers van dienst te zijn.

 

HL is echter ook een (prijswinnende) activiteit van Agentschapnl.nl dus voor je het weet zegt de ene directeur-generaal tegen de andere....

 

Agentschapnl.nl is trots op dit forum, dus dat duikt ineens op in plekken waar Europese agentschappen elkaars activiteiten in social media vergelijken. Via de voorgaande link vind je een screenshot van een pagina op dit forum waar moderator Frans een bezoeker in het Engels doorverwijst naar een webinar van Agenschapnl.nl.

 

Wie die pagina op dit forum kan vinden, krijgt van mij een reusje.

Frans_met_Lof.thumb.jpg.eb0e4cfc36aae33491355dd50cd55741.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

WTF? Zo goed is mijn engels niet.

 

Ontopic: Ik heb de admindiscussie over dit board niet gevolgd, maar MVO als los board vind ik persoonlijk wel interessant. Het is een onderwerp dat wellicht voor ZZP-ers minder interessant is maar voor (klein)-MKB wel meer en meer een aandachtspunt is.

 

wellicht niet teveel achter zoeken :)

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is dat nou praktisch dan, dat MVO, is dat nu de vervanger voor innovatie, alle bedrijfjes aan de MVO zetten.

Persoonlijk krijg ik er een beetje een raar gevoel bij net als indertijd bij innovatie dat veel meer over een ander kleurtje en een ander naampje leek te gaan dan echte innovatie.

 

Of komt er een nieuwe term voor bedrijven die MVO zijn ipv er een beetje aan meedoen?

Link naar reactie
  • 0

MVO is gewoon een marketing instrument om aan jouw doelgroep te laten zien hoe goed je wel niet bezig bent. Maar door alle aandacht, keurmerken en wat nog meer is het eigenlijk al een uitgeholde kreet.

 

Wat zijn eigenlijk objectieve criteria voor MVO en wie bepaalt die? En belangrijker wie controleert het?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het persoonlijk niet als marketinginstrument al begrijp ik dat het in veel gevallen als windowdressing wordt gebruikt.

 

Primair moet je denk ik naar je drijfveren als ondernemer kijken. Hoe wil ik ondernemen, en welke positie wil ik dat mijn bedrijf heeft in de maatschappij.

Is snel geld verdienen je drijfveer dan moet je je helemaal niet met MVO bezighouden.

 

Er zijn echter ook genoeg ondernemers die zich bewust zijn van een maatschappelijke verantwoordelijkheid, al vind ik maatschappelijke betrokkenheid een betere term.

 

Dit kan zich uitten in het aannemen van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook in het zoveel als mogelijk beperken van milieuvervuiling als gevolg van de activiteiten die ze ontwikkelen, of gewoon het ondersteunen van de sportvereniging waar ze fan of lid van zijn.

 

Als je bewust met dat onderwerp aan de slag gaat dan komen er vragen bovendrijven waar je niet meteen een antwoord op hebt: Welke materialen gebruik ik voor mijn nieuwe productlijn. Wat is C2C-ontwerpen, wat te doen met zonnecollectoren of koud/warmteopslag.

 

Natuurlijk kun je die vragen gewoon in de relevante boards stellen, maar een plek waar MVO-gerelateerde vragen, artikelen, cases etc. samenkomen is voor mij interessant genoeg om in de gaten te houden.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn eigenlijk objectieve criteria voor MVO en wie bepaalt die? En belangrijker wie controleert het?

 

Er is geen ´ik ben MVO-goedgekeurd´ certificaat voor zover ik weet.

 

Op Organisatieniveau: ISO 14000 beslaat een deel, EMAS (europese richtlijnen) , UN Global Compact

 

Op Productniveau is er een wildgroei aan certificeringen. O.a. LEED en BREEAM voor gebouwen, C2C certificaten etc.

 

Tenslotte neemt de overheid in aanbestedingen tegenwoordig verplicht duurzaamheidscriteria op. Deze zijn beschreven en bedrijven dienen daar verplicht aan te voldoen, maar die criteria zijn vrij algemeen gesteld en gaan (nog) niet heel ver.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn echter ook genoeg ondernemers die zich bewust zijn van een maatschappelijke verantwoordelijkheid, al vind ik maatschappelijke betrokkenheid een betere term.

 

tja, maakt niet uit hoe je het noemt, in mijn ogen vind ik een clubje sponbsoren, een subsidie ontvangen om iemand met afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen niet direct MVO.

 

We hebben hier wel eens discussie over ondernemende stichtingen die iets willen ondernemen.

Vaak hebben stichtingen streven stichtingen een sociaal maatschappelijk doel na, dat ligt denk ik dichter bij MVO dan al die bedrijven die MVO certificering nastreven omdat het hun in de communicatie goed van pas komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ach, je kunt het zo groot en zo klein maken als je wilt. Eenmalig iets doen heeft weinig met MVO te maken idd, maar structureel zoeken naar oplossingen in alle gebieden van je onderneming die bijdragen aan ´een betere wereld´ (sorry, heb geen betere term) wel. En daar valt dan wel weer het clubje sponsoren onder.

 

Subsidie ontvangen is geen MVO. Het aannemen van iemand met een lichamelijk beperking omdat je daarbij betrokken bent wel. En als daar subsidie voor is kun je daar gebruik van maken. Hoeft niet.

Link naar reactie
  • 0

Vaak hebben stichtingen streven stichtingen een sociaal maatschappelijk doel na, dat ligt denk ik dichter bij MVO dan al die bedrijven die MVO certificering nastreven omdat het hun in de communicatie goed van pas komt.

 

Eens. Maar daarmee is niet gezegd dat alle bedrijven die "aan MVO doen" dat enkel doen omdat het in de communicatie zo lekker van pas komt.

 

Daarnaast zijn er ook legio bedrijven die het wel doen, maar niet communiceren

Link naar reactie
  • 1

Het verrast me dat er bij sommigen een nare bijsmaak aan MVO zit. Misschien heb ik die niet omdat ik het nieuws niet volg?

 

Wat is er nou mis met het nadenken over de gevolgen van je acties op de natuur en je medemens, en daartoe een apart te board maken zodat de informatie makkelijker terug te vinden en gefocuster is.

 

Dit hele forum is een campagne, allereerst om ondernemers met elkaar in contact te brengen, en vervolgens om via de verschillende boards, de aandacht te richten op de verschillende deelgebieden van het ondernemen. Waarvan de aandacht voor de natuur en je medemens een onlosmakelijk deel is... De ondernemers die zijn gestart omdat ze een probleem op wilden lossen zijn niet op de vingers van twee handen te tellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij gebruiken het MVO wel als marketing instrument, kan niet zeggen dat dat ik er heel veel extra opdrachten uit haal. Het afgelopen jaar wel twee kleine klusjes gekregen, waarbij de concurrent iets goedkoper was, maar omdat wij een dudielijk MVO op de website hadden staan heeft men toen voor ons gekozen.

 

Toch vond ik het leuk om er over na te denken en kwam ik erachter dat we zonder dat we er bewust over nagedacht hadden toch best wel veel dingen die in ons beleidsplan staan overeenkomen met het MVO idee.

En sommige dingen kun je ook zo draaien dat het er iets mee te maken gaat hebben.

 

Wellicht een leuk idee om de MVO plannen ter beoordelen in een topic te plaatsen.

 

Het zal niet lang meer duren voor je MVO-O bedrijven gaat krijgen (variant op de SEO). En dan wel vooral gericht op marketing.

Link naar reactie
  • 0

Het verrast me dat er bij sommigen een nare bijsmaak aan MVO zit. Misschien heb ik die niet omdat ik het nieuws niet volg?

 

Is het bijsmaak of zijn het kritische geluiden?

 

Maar goed, het wachten is op iemand die haarfijn uit kan leggen wat nu precies MVO is (en wat niet)

En aan welke voorwaarden een MVO onderneming moet voldoen om zich als MVO bedrijf te mogen afficheren.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar goed, het wachten is op iemand die haarfijn uit kan leggen wat nu precies MVO is (en wat niet)

En aan welke voorwaarden een MVO onderneming moet voldoen om zich als MVO bedrijf te mogen afficheren.

 

voor € 329,00 weet je alles en krijg je er nog een certificaat bij. ;D

 

Verder heb ik toch ook het gevoel dat MVO momenteel een beetje "wild-west" is. En dat het allemaal te gemakkelijk gepromoot wordt. Bij 9 van de 10 bedrijven staat dat ze MVO handelen maar uit zich zelf vertellen ze er weinig over hoe ze dat bereiken.

 

Wij gebruiken het MVO wel als marketing instrument, kan niet zeggen dat dat ik er heel veel extra opdrachten uit haal. Het afgelopen jaar wel twee kleine klusjes gekregen, waarbij de concurrent iets goedkoper was, maar omdat wij een dudielijk MVO op de website hadden staan heeft men toen voor ons gekozen.

 

@Jasper. wellicht kan je hier op HL met ons delen wat jouw MVO precies inhoudt? En vragen jouw klanten daar ook naar?

Link naar reactie
  • 0

Beetje zitten googlen op MVO.

Via de site van EZ wordt je doorverwezen naar de NEN, kun je een Syntens MVO onderzoek doen.

Het Syntens onderzoek is eerder een enquette waar om een mening gevraagd word dan dat ik er een scan aan overhou waarmee duidelijk is waarmee ik mijn onderneming nog meer MVO kan maken,

 

Verder wordt er verwezen naar een OESO richtlijn en beland je vervolgens in de bekende duurzaamheidskeurmerken zoals FSC.

 

Maar nog steeds kan ik inhoudelijk niks vinden behalve dan NEN normen waar je voo rmoet betalen.

 

Al met al komt het op mij over als de zoveelste fopspeen waar weer een heel leger adviseurs een boterham mee kan gaan verdienen. Nette resultaat = 0.

Blijkbaar zijn 'we' klaar met innovatie en het nieuwe werken en moeten we nu vooral aan de slag met MVO.

Link naar reactie
  • 0

Je enzo bedenken de heren van de marketing afdeling steeds wat nieuws, maar het is in mijn ogen alleen maar goed. De grote marketing machine van de overheid legt een bodem waar je als ondernemer op kan inspelen.

 

Af en toe is dit best handig. De thema's wisselen elkaar een beetje af. Arme landen, mileu, gehandicapten, zinloos geweld, fout geld, kinderarbeid etc etc.

Alleen is het nu voor het eerst dat alles onder 1 noemer wordt gestopt en dat je er zelf mee aan de slag mag.

 

@henk: op mijn website van Podium Verhuur Haaglanden staat een zelf geschreven stukje over wat wij aan MVO doen. Ik krijg er best wel veel positieve reacties op.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad als je even in google zoekt op MVO krijg je hele bergen bedrijven met de mooiste verhalen hoe je via hun tot een verantwoord MVO beleid kan komen.

 

En niet alleen bedrijven maar ook de goede doelen weten er wel raad mee.

 

Vroeger noemde we het giften of sponsoring, nu gaat het onder de noemer MVO ;)

 

* niets ten nadele van het Liliane Fonds Ik vind dat ze prima werk doen. :) de link is puur als voorbeeld.

 

@henk: op mijn website van Podium Verhuur Haaglanden staat een zelf geschreven stukje over wat wij aan MVO doen. Ik krijg er best wel veel positieve reacties op.

 

@Jasper: ik ga het gelijk even lezen.

Link naar reactie
  • 0

Maar goed, het wachten is op iemand die haarfijn uit kan leggen wat nu precies MVO is (en wat niet)

En aan welke voorwaarden een MVO onderneming moet voldoen om zich als MVO bedrijf te mogen afficheren.

 

Ik volg het nieuws niet. Wordt de normale Nederlandse term "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen" dan nu door overheidsorganen in een keurslijf gedwongen, waarna als je in dat keurslijf past je in aanmerking komt voor subsidie? Net zoiets als de steeds strikter wordende EU milieunormen? Niet verkeerd, mits het keurslijf een goede is en het beleid goed. Maar het leidt bij mij wel tot spraakverwarring.

 

Als je trouwens een definitie van MVO wilt, kun je die het beste vragen aan mensen die geen gevestigde belangen hebben, zoals jongeren bijvoorbeeld. Anderen willen altijd wel nog in de auto kunnen rijden of dat goedkope stukje vlees kunnen kopen. Je kunt die normen dan zien als een ideaal waar je denkt dat je misschien nooit helemaal aan kunt voldoen, maar wel steeds dichter bij probeert te komen, onder steeds sterker wordende druk van consument en overheid.

Link naar reactie
  • 0

Haarfijn uitleggen wat MVO is kan niet. Althans, niet zonder heel abstract en algemeen te blijven.

 

Het is gewoon een kapstok-omschrijving , net zoals Het Nieuwe Werken en nog wat andere termen.

 

Er zijn twee stromingen. De marketing|windowdressing|kijk mij eens goed zijn stroming en de serieus betrokken ondernemer.

 

De eerste groep zorgt voor de negatieve bijsmaak bij de term MVO ten koste van de tweede

Link naar reactie
  • 0

het wachten is op iemand die haarfijn uit kan leggen wat nu precies MVO is (en wat niet)

 

Bijvoorbeeld: het bedrijfsproces en de resulterende producten brengen geen schade toe aan natuur, dier, en mens.

 

Of een ambitieuzere: het bedrijfsproces en de resulterende producten hebben een positieve invloed op natuur, dier, en mens.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit hele forum is een campagne...

 

 

Nee hoor. Het is een faciliteit. En als er zoveel belangstelling is voor MVO dat het een eigen plek op het forum verdient, is dat ook facilitair. Doel is ondernemen stimuleren door een plek te bieden waar ondernemers elkaar advies kunnen geven. Maar als er in de categorie MVO dan ineens lijstjes verschijnen met een willekeurige indeling van ontwikkelingslanden, dan is er volgens mij iets anders aan de hand.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.