• 0

Nieuwe categorie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

 

Er verschijnen ineens topics op het forum over Ontwikkelingslanden en Multinationals versus MKB en ZZP. Dat zijn een beetje puzzeltitels, want alleen als je het topic opent blijkt waar het over gaat.

 

Die nieuwe topics zijn onderdeel van een nieuwe categorie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daar werd wel eens over gediscusieerd, maar er was geen aparte categorie voor. Er is ook helemaal geen aanleiding voor een nieuwe categorie, want MVO vindt zijn plek prima in andere lopende discussies. Dus er is iets anders aan de hand.

 

Maar wat? Het is nou ook bepaald niet zo dat het wemelde van topics over MVO die lastig te plaatsen waren. Ik heb de indruk dat HL ingezet wordt als campagne- of tenminste voorlichtingsplatform. Dat iemand aan agenda-setting wil doen via dit ondernemersforum. Een buzz wil creëren.

 

Misschien kan uitgelegd worden wat de aanleiding was voor deze nieuwe categorie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bijvoorbeeld: het bedrijfsproces en de resulterende producten brengen geen schade toe aan natuur, dier, en mens.

 

Dat kun je toch niet hardmaken?

Dat betekent bijvoorbeeld dat je toeleveranciers medewerkers die op fietsafstand van het bedrijf wonen verplicht met de fiets te komen. Dat betekent verplicht dikke truien in de winter. Dat betekent iedereen in het bedrijf eco voedsel in de kantine moet nuttigen. Dat de koffiebonen per zeilschip aangevoerd zijn, enz enz.

 

Waar we met deze hele flauwekul mee op moeten passen is dat er niet een paar idioten in het parlement zijn die met het voorstel komen om bedrijven te verplichten zich MVO te certificeren. De grote multinationals lachen zich dan helemaal kapot want alle zelfstandigen en het volledige MKB kunnen dan stoppen simpelweg omdat de lasten die er bij komen producten en diensten zodanig duur zullen maken dat alleen de grote multinationals dat kunnen betalen.

En laten multinationals nou net ook een sterke lobby hebben in Den Haag.

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat je onder MVO moet beschouwen dat je met een alternatieve methode de grondstoffen en leefomstandigheden van de aarde langer kunt gebruiken. Alleen de kwantiteit is ondefinieerbaar.

 

Dat je met MVO een verandering brengt in de gebruikelijke werkomstandigheden. Bijvoorbeeld slechte arbeidsomstandigheden omzet naar betere. Hier is de kwaliteit ook ondefinieerbaar.

 

Ik ben onlangs MVU tegengekomen: Maatschappelijk Verantwoord Urineren ;D

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misschien kan uitgelegd worden wat de aanleiding was voor deze nieuwe categorie?

 

Excusses.....

 

 

Die nieuwe topics zijn onderdeel van een nieuwe categorie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daar werd wel eens over gediscusieerd, maar er was geen aparte categorie voor. Er is ook helemaal geen aanleiding voor een nieuwe categorie, want MVO vindt zijn plek prima in andere lopende discussies.

 

De discussies m.b.t. MVO en Duurzaam ondernemen lopen kris kras in de andere boards. Omdat het een interessant onderwerp is, kan deze losstaand wel wat verdieping én bewustwoording in ons forum gebruiken. Óf het onderwerp "leeft" is mede afgeleid aan de twee grote LinkedIn groepen Duurzaam ondernemen en MVO - met ruim 10.000 tot 19.000 leden (waaronder ook een aantal HL-leden).

 

Of het onderwerp interessant genoeg is voor deelnemers aan ons forum en men hierover discussies start en/of kennis wil delen moet nog blijken, maar met een eigen board hierover biedt het wel sneller dé ingang om erover te praten.

 

 

Samenhang met ontwikkelingslanden?

Zoals de subline van het board meldt: Nationaal duurzaam ondernemen, ondernemen in/met met ontwikkelingslanden én opkomende buitenlandse markten, biobased materials, recyclen, groene grondstoffen

Er staan ook wat algemene termen bij, maar dat is met een zoekmachine technische gedachten, want een ondernemer zoekt waarschijnlijk niet op MVO, maar op woorden die daarop betrekking hebben.

 

M.b.t. internationaal MVO loop ikzelf al een tijdje mee met besprekingen binnen de brancheorganisatie Partos. Daar bedient men het internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. What's in a name? Het betreft hier: ondernemen met/in ontwikkelingslanden. In eerste instantie deed ik dat vanuit interesse, maar algaande de besprekingen kreeg dit steeds meer mijn aandacht. Een kleine inventarisatie online gaf inzicht dat daar nagenoeg geen dynamische discussiegroepen over zijn.

Binnen HL.nl zijn wel vele discussies over deze landen, m.n. Azië en import vanuit die landen, maar het ging mij iets te ver om al die topics te verhuizen. Maar... misschien alsnog geen gek idee?

M.b.t. ontwikkelingslanden.... Als je je erin verdiept liggen er voor ondernemers mogelijkheden en kansen in die specifieke landen. Ondernemers hebben niet altijd direct voor ogen welke landen dat zijn. Bovendien noemen ondernemers het waarschijnlijk "gewoon" ondernemen met het buitenland en zijn zich niet altijd bewust van het feit dat het hier om MVO gaat en er over de grenzen wel wat hulplijnen zijn.

 

Met dit nieuwe board hopen we daar meer aandacht op te vestigen. Daarmee wens ik persoonlijk ook op inmenging van expertise en kennis van de organisaties zoals Partos, EVD e.a. Dus ja Toin... indirect is er wel wat meer aan de hand en hoop ik op samenwerking op specifieke onderdelen om zodoende ondernemers elkaar nog beter te informeren, danwel om ondernemers een dynamische ingang te bieden om interessante discussies te voeren ofwel om de ondernemers die zich binnen die specifieke ingangen bevinden bewust te maken van de informatiebron Higherlevel.nl

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

MVO kan in mijn optiek niet anders uitgelegd worden dan ondernemen overeenkomstig de voorgeschreven voorschriften en wetten, waar die raakvlakken hebben met de werkzaamheden in een onderneming.

 

Dat doen we allemaal al lang.

 

Je kunt dus met een gerust hart weergeven dat je een MVO-onderneming bent, omdat je geen enkele illegale activiteit in je onderneming uitvoert en precies de voorgeschriften en wetten opvolgt.

 

Gebakken lucht dus!

Link naar reactie
  • 0

MVO is momenteel een hot item zeker gezien de levendige discussie in dit topic. Mijn idee van MVO was er een van je volledig inzetten van mens en milieu waarbij je de extra kosten er graag voor over hebt. Verantwoord omgaan met alles wat je doet binnen je onderneming. Echter een duidelijk beeld of criteria had ik er echter niet bij.

 

Websites, brochures, advertenties enzovoort staan vol met kreten over MVO zonder dat er inhoudelijk iets over gemeld wordt.

 

Jasper heeft op zijn website in ieder geval wel geprobeerd om MVO te omschrijven. Maar of dat nou echt MVO is of gewoon goed ondernemerschap is?

 

Opleiden: Als ondernemer ben je gebaat bij goed opgeleid personeel. Het geeft je sneller resultaat met minder uitval.

 

Leerbedrijf: Als je het goed doet steek je er veel tijd in, levert het je waarschijnlijk een hoop goodwill op en als het mee zit kost het je financieel de kop niet.

 

Veilig werken: wordt je eigenlijk al opgelegd vanuit de ARBO wetgeving. Doe het niet dan heb je gewoon een bord voor je kop en loop je het risico op gigantische claims al het fout gaat.

 

Milieubewust ondernemen; Hierbij zou ik me nog wat MVO kunnen voorstellen ware het niet dat milieueisen al jaren bestaan en steeds strenger gehandhaafd worden. En die milieuvriendelijke auto levert vaak ook nog een financieel voordeel op.

 

Sponsoring: Leuk om te doen en geeft vaak een goed gevoel omdat je het gesponsorde een warm hart toe draagt. En je hoopt dat het een steentje bij draagt aan het succes van jouw onderneming.

 

@Jasper: mooi en goed verhaal voor op je website, uiteraard zullen jouw klanten dit met plezier lezen maar of het nou echt allemaal MVO is?

 

Wat dat betreft kan ik de stelling van P.J. volledig onderschrijven.

 

MVO kan in mijn optiek niet anders uitgelegd worden dan ondernemen overeenkomstig de voorgeschreven voorschriften en wetten, waar die raakvlakken hebben met de werkzaamheden in een onderneming.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

...Gebakken lucht...

 

Met bijvoorbeeld de http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_sands die in Canada vast legaal gewonnen worden, wat dus volgens jou MVO is.

 

candian-oil-sands-615.jpg

 

En bijvoorbeeld de http://en.wikipedia.org/wiki/Holocene_extinction

 

Stuart Pimm stated "the current rate of species extinction is about 100 times the natural rate" for plants.[8]

 

Megafaunal extinctions continue into the 21st century. Modern extinctions are more directly attributable to human influences. Extinction rates are minimized in the popular imagination by the survival of captive populations of animals that are extinct in the wild (Père David's Deer, etc.), by marginal survivals of highly publicized megafauna that are ecologically extinct (the Giant Panda, Sumatran Rhinoceros, North American Black-Footed Ferret, etc.) and by extinctions among arthropods.

 

Kan ik het niet met je eens zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dan verval ik waarschijnlijk in herhaling ;D

 

Verder is het zo, hoe meer ik lees en nadenk over MVO hoe minder ik de behoefte krijg om het uit te dragen. Het blijft mij toch allemaal een beetje te vaag en ongrijpbaar. ;) uiteraard sta ik wel achter alle zaken die Jasper op zijn website opsomt. :)

Link naar reactie
  • 0

De hele doelstelling en de inhoud van HL getuigt ervan ruimschoots aan "MVO" te voldoen. In een democratisch land worden op democratische wijze fatsoenlijke wetten en regelingen in werking gesteld om misstanden en maatschappelijk schadelijke zaken, te voorkomen danwel tegen te gaan. Dat geldt ook voor Maatschappelijk Verantwoord Bankieren en Maatschappelijk Verantwoord Besturen. Dat onze democratie van "het padje" is afgedwaald met wetten en regelingen, wil nog niet zeggen dat je dan maar een ethisch appèl over "ondernemen" uit moet storten. Laten we eerst maar eens bestuurlijk (wetten en regelingen) herstelwerk doorvoeren, waardoor het hele economische bestel weer in balans kan komen. Zojuist hoorde ik op TV op "Nieuwsuur" zeggen dat men nu hier ook overweegt om een z.g. "Bad Bank" op te richten. Een actie die in mijn ogen niet zou thuishoren in Maatschappelijk Verantwoord Besturen en ook niet in Maatschappelijk Verantwoord Bankieren. Zo'n "Bad Bank" is in mijn ogen niks meer of minder dan een mooie naam voor een STERFHUISCONSTRUCTIE. Ofwel de kosten en missers worden legaal over de hoofden van het volk uitgesmeerd en die mogen het slikken, omdat het wettelijk is toegestaan.

 

En dan zullen we het nog maar niet over de afbraak hebben, die op de arbeidsmarkt (nog steeds) gaande is. Die maatschappelijke verpaupering kan echt niet teniet worden gedaan door het (zoals ik al schreef) middels een ethisch appèl over de ondernemers uit te strooien. Hier in het zuiden noemen we het opwerpen van zo'n item een "bommetje". Waartoe het dient laat zich gemakkelijk raden.

Link naar reactie
  • 0

Wat dat allemaal met de vraag van dit topic te maken heeft, ontgaat me.

 

Dat is waar. Dit topic gaat over het wel of niet aanmaken van een nieuw forumdeel op HL dat specifiek over MVO zou moeten gaan. Daar gaan wij beiden niet over. We kunnen alleen maar een inhoudelijke discussie voeren om te kijken of de kool de geit waard is..... Of niet?

Link naar reactie
  • 0

Kort gezegd wil je dus pas zelf over iets nadenken als eerst de regering, de banken en nog wat anderen doen wat ze in jouw ogen zouden moeten doen?

 

Dat lijkt me geen juiste context. Als wij ondernemers ons al netjes aan de wetten en regelgeving houden, doen we het maatschappelijk gezien al heel erg goed. Als er MVO zou bestaan dat buiten de wetten en regelgeving valt, kan dat betrekking hebben op zaken die de ondernemer als "extra" in zijn/haar beleid kan opnemen. Zaken zoals:

 

- Een Kerstpakket toekennen aan het personeel met specifiek doelgerichte artikelen die het algemeen maatschappelijk nut of cultuur bevorderen.

- Zijn/haar medewerkers een hoger loon uitbetalen dan wettelijk is voorgeschreven.

- Zijn/haar medewerkers meer vrije tijd toekennen danwel kortere werktijd, dan wettelijk is voorgeschreven.

- Een maatschappelijk speerpunt gebruiken om een maatschappelijk of cultureel doel te steunen. Dat kan een voedselbank zijn of een plaatselijk/regionale culturele instelling, maar ook b.v. een jaarlijkse happening verzorgen voor bejaarden of gehandicapten.

 

Dat zijn zaken die allemaal al lang gebeuren en in mijn ogen niks te maken hebben met de doelstelling van een onderneming, zoals die wettelijk is vastgelegd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het een goede zaak is als we als ondernemer ZELF nadenken wat ons bedrijf en onze producten of diensten betekenen voor de mensen om ons heen en dat niet uitsluitend laten bepalen door wetten of regels.

De mensen om ons heen zijn onze klanten in wiens leefwereld we opereren en onze kunsten vertonen. We willen graag dat ze bij ons kopen.

Is het dan niet gewoon zaak dat we ons afvragen of we hun leefomgeving een beetje in stand houden en niet beschadigen met onze aktiviteiten?

Misschien kunnen we zelfs hun leefwereld wat verbeteren door bewust te zijn of we maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Misschien is het zelfs zo dat we als ondernemer een product of dienst op de markt kunnen brengen waar alleen maar mensen beter/ gezonder/ gelukkiger van worden en hiermee zelfs onze onderrneming kunnen laten floreren.

 

In mijn ogen is het dus goed dat er een speciaal plekje op HL is waar dit issue heel makkelijk vindbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt jonge idealisten en oude rotten die het al allemaal al gezien hebben. Als jonge idealist denk ik dat de oude rotten door het constante schoppen op de status quo moe zijn geworden en nu last hebben van learned helplessness. Een nieuw board met voorbeelden ter inspiratie kan hier misschien tegen helpen.

 

Ik vind dat er soms te veel vanuit de huidige realiteit geredeneerd wordt. Als ondernemer heb je de kans om een effect te hebben op de wereld, dus je kunt bijvoorbeeld nadenken over wat je nu kunt doen dat over 100 jaar nog een positieve invloed heeft.

 

Maar tegelijk is die vraag volkomen nutteloos. Net zo als we 100 jaar geleden niet konden bedenken hoe de wereld er nu uit zou zien, kunnen we nu niet voorspellen hoe de wereld er over 100 jaar uit ziet.

 

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat over 100 jaar computers zo snel zijn geworden dat de gehele mensheid op een paar servers geupload kan worden, tezamen met een paar triljoen kunstmatige intelligente levensvormen. En dat we leven in virtuele werelden waar we als onsterfelijke goden kunnen doen wat we willen, met als enige bewijs van ons bestaan die paar servers, enkele ruimteschepen, en een paar (kunstmatige) levensvormen die niets anders nodig hebben dan het licht van de zon of de deining van de golven om te overleven, waar we ons bewustzijn op een time-share basis naar toe kunnen verplaatsen.

 

Dit zou best een logische ontwikkeling zijn, want zo kunnen kunnen we de dingen die we nodig hebben, zoals huisvesting en voeding, beperken, zodat we niet meer hoeven te werken en echt kunnen evolueren naar Homo Ludens.

 

 

Bijvoorbeeld: het bedrijfsproces en de resulterende producten brengen geen schade toe aan natuur, dier, en mens.

 

Dat kun je toch niet hardmaken?

Dat betekent bijvoorbeeld dat je toeleveranciers medewerkers die op fietsafstand van het bedrijf wonen verplicht met de fiets te komen. Dat betekent verplicht dikke truien in de winter. Dat betekent iedereen in het bedrijf eco voedsel in de kantine moet nuttigen. Dat de koffiebonen per zeilschip aangevoerd zijn, enz enz.

 

Je kunt producten twee stickers geven, eentje voor de schade die het heeft toegebracht, en eentje voor het goed dat het doet. Een perfecte score zou het bijvoorbeeld krijgen als het net zo veel schade geeft als een roodborstje en de hele cosmos met leven vult.

Sorry in een dromerige bui ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt producten twee stickers geven, eentje voor de schade die het heeft toegebracht, en eentje voor het goed dat het doet. Een perfecte score zou het bijvoorbeeld krijgen als het net zo veel schade geeft als een roodborstje en de hele cosmos met leven vult.

 

Dus toch een soort Maatschappelijk label (of Milieu Label) (ML) >;()). Zoals energie label (EL) op woonhuizen. Maar het inbrengen van een ML zal nog veel moeilijker worden dan wat er al speelt bij het EL.

 

 

Link naar reactie
  • 0

If you can look into the seeds of time and say which grain will grow and which will not, speak then to me. ~~William Shakespeare

 

Ik wil wel zien wat er uit dit zaadje komt, ongeacht waarom het gezaaid is.

 

Je vraag is al beantwoordt. En dit gevolg was te verwachten na je vraag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

huh?

 

Er zijn hier talloze topics met een maatschappelijke dimensie (voor zover niet alle ondernemen een maatschappelijke dimensie heeft) en topics over uitvindingen voor onderontwikkelde landen, milieuproblemen, ethische marketing, gezonde ingrediënten in levensmiddelen en zo voort.

 

Een fundamentele discussie over de terminologie e/o het fenomeen MVO verdient een eigen plek. Dat zou niet dwars door elke andere discussie heen moeten lopen.

 

Dus ja, ik vind dat stamtafelgezwets. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien de titel aanpassen of een nieuw topic waarin dan echt inhoudelijk over MVO gediscussieerd kan worden?

In dit topic komen we niet verder dan shakespeare citeren en stickers plakken. Maar als ik in de supermarkt of bouwmarkt loop gooi ik gewoon in mijn karretje wat ik nodig heb zonder mij in al die pictogrammen te verdiepen.

 

En zoals eerder gezegd: veel zaken waar mensen het MVO etiket opplakken zijn al door wetgeving geregeld. Wat dat betreft denk ik dat we in nederland en west-europa al heel erg ver zijn.

 

Dochterlief zit in Beijing en als ik dit dan zo lees denk ik waar maken we ons in nederland druk over. :-\

 

Misschien is het wel maatschappelijk verantwoord als we wat minder uit china importeren. kunnen ze wat minder produceren en zal dat het milieu in china weer ten goede komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien de titel aanpassen of een nieuw topic waarin dan echt inhoudelijk over MVO gediscussieerd kan worden?

 

Iedereen kan een topic openen. Daar zit ook een element van beleefdheid in. Als je nou zin hebt om een stokpaardje te bereiden, doe dan niet dwars door andere topics heen maar open een nieuwe waarin je andere stokruiters uitnodigt voor een digitaal duel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.