• 0

Nieuwe categorie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

 

Er verschijnen ineens topics op het forum over Ontwikkelingslanden en Multinationals versus MKB en ZZP. Dat zijn een beetje puzzeltitels, want alleen als je het topic opent blijkt waar het over gaat.

 

Die nieuwe topics zijn onderdeel van een nieuwe categorie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daar werd wel eens over gediscusieerd, maar er was geen aparte categorie voor. Er is ook helemaal geen aanleiding voor een nieuwe categorie, want MVO vindt zijn plek prima in andere lopende discussies. Dus er is iets anders aan de hand.

 

Maar wat? Het is nou ook bepaald niet zo dat het wemelde van topics over MVO die lastig te plaatsen waren. Ik heb de indruk dat HL ingezet wordt als campagne- of tenminste voorlichtingsplatform. Dat iemand aan agenda-setting wil doen via dit ondernemersforum. Een buzz wil creëren.

 

Misschien kan uitgelegd worden wat de aanleiding was voor deze nieuwe categorie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Wat is er nou mis met het nadenken over de gevolgen van je acties op de natuur en je medemens, en daartoe een apart te board maken zodat de informatie makkelijker terug te vinden en gefocuster is.

 

Niks mis mee, maar het aantal ondernemers dat verantwoord wil ondernemen vanuit z'n eigen geweten is marginaal vergeleken bij het aantal ondernemers dat "verantwoord onderneemt" omdat ze denken dat dat bij de klanten aanslaat. Ik denk overigens dat de meeste ondernemers op HL wel nadenken over milieu-aspecten en zo, zonder dat ze dat MVO noemen en daar een apart forum voor nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg ook niet dat ik het daar 100% mee eens ben. Maar ik zie MVO wel als een afleidingsmaneouvre. De burger is nu meer gebaat bij betrouwbaarheid in bestuur dan dat hij moet uitpuzzelen of de hele handel en wandel van de gekovhte groenten nou wel in orde is. Dit soort termen als MVO sterven vanzelf een geruisloze dood. Net zoals de term "marktwerking" die een aantal jaren geleden dooor ondernemende ambtenaren was bedacht. Het heeft de burger alleen maar op meer kosten gejaagd.

Link naar reactie
  • 0

 

Al in de 19e eeuw had je industrieëlen die zich druk maakten over het onderwijs, de gezondheidszorg en de woonomstandigheden van hun werknemers.

 

MVO is niet in de 21e eeuw uitgevonden en al die mensen die nu ineens moeite doen om de (neven)effecten van hun onderneming mee te wegen in de besluitvorming hebben blijkbaar ook nog nooit van de Club van Rome gehoord.

 

Het is prima dat er aan bewustwording wordt gewerkt en dat in de regulering meer rekening gehouden met effecten op milieu en dierenwelzijn, maar wie anno 2013 nog lid moet worden van de maatschappelijk verantwoorde gemeente heeft blijkbaar jaren met een bord voor zijn/haar kop gelopen.

 

Laten we maar zeggen dat alle beetjes helpen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
De burger is nu meer gebaat bij betrouwbaarheid in bestuur dan dat hij moet uitpuzzelen of de hele handel en wandel van de gekovhte groenten nou wel in orde is
.

 

de gemiddelde burger interesseert het geen malle moer en zal ook echt niet zoeken naar MVO producten of bedrijven. We leven tenslotte in een consumptiemaatschappij. En bij voorkeur koopt die de vervuilende rotzooi uit de "knakenbakken" bij het grootwinkelbedrijf.

 

Als kind speelde ik met degelijk houten en metalen speelgoed wat ik nog steeds heb. Onze kinderen speelden met goedkoop speelgoed uit Taiwan en China wat na een paar maanden in de kliko verdween omdat het stuk of uit de mode was.

 

Als consument kijk ik op dit moment nog steeds meer naar de prijs dan naar de herkomst of kwaliteit. Zeker nu je rechtstreeks in je portemonnee geraakt wordt door alle bezuinigingen en belastingverhogingen. Dus maakt het mij niet uit of dat varken lekker in de modder heeft kunnen rollen voordat die op mijn bord belandt of dat hij met een voedselinfuus grootgebracht is.

 

Het hele MVO verhaal is gewoon gebakken lucht (ruikt nog net niet naar spruitjes ;D)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het hele MVO verhaal is gewoon gebakken lucht (ruikt nog net niet naar spruitjes ;D)

 

 

 

En als jouw product nu uitsluitend een maatschappelijke functie heeft? Zoals bijvoorbeeld het weer aan het werk helpen van iemand die door rugklachten uitgerangeerd is. Het voorkomen van arbeidsuitval ed. Het zorgen dat mensen prettiger kunnen werken? Ervoor zorgen dat mensen meer geld kunnen overhouden door niet altijd met zijn tweeen op pad te hoeven.

 

Is dat niet maatschappelijk verantwoord of is het allemaal gebakken lucht?

 

Link naar reactie
  • 0

 

En als jouw product nu uitsluitend een maatschappelijke functie heeft? Zoals bijvoorbeeld het weer aan het werk helpen van iemand die door rugklachten uitgerangeerd is. Het voorkomen van arbeidsuitval ed. Het zorgen dat mensen prettiger kunnen werken? Ervoor zorgen dat mensen meer geld kunnen overhouden door niet altijd met zijn tweeen op pad te hoeven.

 

Is dat niet maatschappelijk verantwoord of is het allemaal gebakken lucht?

 

 

Dan heb je een goed product, maar is een fractie van MVO. Je raakt een punt met maatschappelijke betrokkenheid. Echter is er ook nog de categorie "normen en waarden" en "maatschappelijke verantwoordelijkheid".

 

Ik denk wat Henk bedoelt is dat veel bedrijven zijn die MVO puur als kreet gebruiken in de hoop om meer business te genereren. In de praktijk heb ik dat al diverse malen mogen ervaren. Een directeur die roept: "Wij zijn groen, duurzaam en innovatief". Vervolens worden er een verzoeken vanuit het personeel ingediend die bijdragen aan die doelen en alles wat geld kost wordt afgekeurd. Maar wel regelmatig in de media blijven roepen dat je groen, duurzaam en innovatief bent.

 

 

 

 

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

 

En als jouw product nu uitsluitend een maatschappelijke functie heeft? Zoals bijvoorbeeld het weer aan het werk helpen van iemand die door rugklachten uitgerangeerd is. Het voorkomen van arbeidsuitval ed. Het zorgen dat mensen prettiger kunnen werken? Ervoor zorgen dat mensen meer geld kunnen overhouden door niet altijd met zijn tweeen op pad te hoeven.

 

 

Goh. Noem eens één product dat geen maatschappelijke functie heeft. Als sinds de eerste Nederlanderthaler een ei liet vallen op een hete steen stelt elk nieuw product on in staat om arbeidsuitval te voorkomen. Het klinkt alleen een beetje lullig als je wasmiddelen verkoopt met dat argument, vijftig jaar nadat moeders van het schrobben bevrijd is. Pas als jouw probleem geen enkele maatschappelijke functie heeft, moet je echt gaan nadenken over je positionering.

 

Ken je die commercials over premature transpiration van Axe?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
En als jouw product nu uitsluitend een maatschappelijke functie heeft? Zoals bijvoorbeeld het weer aan het werk helpen van iemand die door rugklachten uitgerangeerd is. Het voorkomen van arbeidsuitval ed. Het zorgen dat mensen prettiger kunnen werken? Ervoor zorgen dat mensen meer geld kunnen overhouden door niet altijd met zijn tweeen op pad te hoeven.

 

@herman, Ik zie jouw product meer als innovatief. De Tiller is een oplossing voor een probleem. (eigenlijk 2) het voorkomen van rugklachten en efficiënter werken. En zo'n mooie oplossing is natuurlijk een heel erg verantwoorde investering voor een bedrijf. En dan kan je als bedrijf natuurlijk hard van de toren blazen dat je heel erg mvo bezig bent (uiteraard scheelt het waarschijnlijk heel veel herniaoperaties e.d.) maar ik denk dat je als bedrijf beter bij je mensen kan benadrukken dat het voor hun beter is: voor de werknemer beter voor zijn rug en voor de baas beter voor zijn portemonnee ;) En daarmee weer een betere basis voor behoud van werkgelegenheid.

 

Als klant van de bezorger zal ik best wel even op kijken als ze met de Tiller komen maar mijn enige interesse is gewoon dat ze die wasmachine zonder schade op zijn plek zetten :)

 

Mijn grootste bezwaar tegen MVO is dat het gewoon kloppen op de borst is: Voor het milieu en de mens maar volgens mij hebben we daar in Nederland al de meest uiteenlopende wetten en regels voor.

 

En MVO moet in mijn ogen gewoon een vrijblijvend iets zijn, als er van overheidswege druk op komt krijgen we er gewoon weer een stapel regels bij. :-\

Link naar reactie
  • 0
En MVO moet in mijn ogen gewoon een vrijblijvend iets zijn

Nee, niet vrijblijvend. Het moet gewoon de maatschappelijke norm worden. Dat hoeft geen enkel bedrijf zich meer op de borst te kloppen omdat ze aan MVO doen; bedrijven die het niet doen zijn simpelweg maatschappelijk onverantwoord aan het ondernemen.

 

Als consument afnemer heb je dan de keuze: kies JIJ voor het vrije uitloop ei, of voor de legbatterij...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Even corrigeren....

 

 

Goh. Noem eens één product dat geen maatschappelijke functie heeft. Als sinds de eerste Nederlanderthaler een ei liet vallen op een hete steen stelt elk nieuw product on in staat om arbeidsuitval te voorkomen. Het klinkt alleen een beetje lullig als je wasmiddelen verkoopt met dat argument, vijftig jaar nadat moeders van het schrobben bevrijd is. Pas als jouw probleemduct geen enkele maatschappelijke functie heeft, moet je echt gaan nadenken over je positionering.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.