• 0

Ethisch vraagstuk omtrent het benaderen van klanten van de concurrent

Beste leden,

 

Ik ben nooit actief geweest hier, maar nu voor het eerst sinds mijn 7 jaar als ondernemer lijkt het mij interessant om dit in de groep te gooien.

 

Om meteen met de deur in huis te vallen:

 

Wat vinden jullie van het, per direct mail (post), benaderen van klanten van de concurrent?

 

Daarbij spelen de volgende zaken in dit concrete geval een rol:

- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.

- vervolgens zouden wij dan per domein kijken naar het adres van de klant en bij de KVK controleren of dat juist is.

- daarna zouden we die klant een reclamefolder sturen via de gewone post. Dit zal een neutrale folder zijn met onze aanbieding, en niet één die gericht is op het pushen tot overstappen. Wel zal onze prijs lager zijn natuurlijk, maar dat was hij al.

 

Achtergrond van dit verhaal:

Al geruime tijd merken we dat er klanten vrijwillig overstappen van die concurrent naar ons.

Dit komt omdat die concurrent een product aanbiedt dat enigszins verouderd is en niet flexibel. Daarnaast is hun prijs vrij hoog.

Wij zijn al sinds een paar jaar eigenlijk de goedkoopste in onze branche.

 

Ons voordeel zou enorm zijn omdat:

- wij nu nog heel klein zijn maar we al jaren bezig zijn met een vernieuwing van ons product. Dit is bijna klaar en dit product is van zodanig hoge kwaliteit dat het goed ontvangen zal worden.

Als klanten van die concurrent nu al, terwijl we nu nog met een verouderd product werken, soms overstappen naar ons, verwachten we dat als we klanten van die concurrent direct benaderen, er veel zullen overstappen.

Ons nieuwe product is significant beter en ons aanbod is goedkoper en meer flexibel.

 

We hebben het over het benaderen van zo'n 4000 klanten van die concurrent. We verwachten dat minimaal 5% zal overstappen.

Met 200 nieuwe klanten zal ons nieuwe product een vliegende start maken.

 

Het gaat mij meer om het ethische vraagstuk in dit geval en minder om de doctrine van eerlijke/oneerlijke concurrentie.

Voor zover ik heb onderzocht is het bovenstaande verhaal legaal. In de wet Wbp en de reclame code staat niets wat er op wijst dat dit niet mag. Juridprudentie hierover is magertjes, maar datgene dat ik vind bevestigd mijn beeld dat dit mag.

 

Let op: het gaat hier om eerlijke/oneerlijke mededinging, en niet om oneerlijke concurrentie, want het laatste heeft vooral betrekking op het concurrentiebeding in het geval van een ex-werknemer die klanten van zijn oude werkgever benaderd.

 

Wat is jullie mening hierover? Is dit not done, of misschien op het randje, of zeggen jullie: dit is gewoon concurrentie en niets meer niets minder.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat vinden jullie van het, per direct mail (post), benaderen van klanten van de concurrent?

 

Daarbij spelen de volgende zaken in dit concrete geval een rol:

- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.

- vervolgens zouden wij dan per domein kijken naar het adres van de klant en bij de KVK controleren of dat juist is.

- daarna zouden we die klant een reclamefolder sturen via de gewone post. Dit zal een neutrale folder zijn met onze aanbieding, en niet één die gericht is op het pushen tot overstappen. Wel zal onze prijs lager zijn natuurlijk, maar dat was hij al.

 

Als het om ethiek gaat, wat is er zoveel anders aan deze praktijk dan:

 

[*]het slot op een deur d.m.v. lockpicking openen;

[*]op zoek gaan naar de archiefkast en de adresgegevens overnemen;

[*]het pand verlaten zonder een spoor achter te laten?

 

Ik vind hier niets ethisch aan en het is in mijn ogen gewoon not-done >;(

 

Wat is er mis net een gerichte adressenlijst verwerven via de KvK? Dan benader je ook nog eens je hele doelgroep.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij weet je zelf het antwoord al... Eigenlijk vind je dat het niet kan maar hoop je hier het tegendeel te horen zodat je het plan door kunt zetten. Mijn mening? Ik vind het onethisch.

 

Ik deel deze mening. Mijns inziens gaat ethiek niet over 'harde' regels, maar veel meer over: strookt het met mijn eigen gevoelens en gedachten. Luister naar jezelf en zoek andere manieren om klanten te benaderen. En waarom per definitief focus op klanten van de concurrentie? Zijn er geen andere (nieuwe)markten aan te boren?

 

Als ik in jou schoenen zou staan, zou ik het willen typeren als onethisch :).

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0

Dennis...

zit nogal een verschil tussen wat jij beschrijft (dat is gewoon een misdaad en is strafbaar) en de werkwijze die hij beschrijft.

 

Wat hij doet is gewoon handig gebruik maken van de technische mogelijkheden van het internet en de diensten die hierop worden aangeboden.

 

Dus strafbaar is het niet, of het Etisch is.... lastig

maar persoonlijk zou ik de doelgroep ook niet zo beperkt nemen en veel grotere doelgroep aanschrijven, grote kans dat je dan ook deze personen er tussen hebt zitten.

 

Nu vermoed ik dat het hier om diensten als webhosting (virtuele servers) of iets vergelijkbaars gaat gezien de manier waarop je de klanten kan achterhalen, en die klant adressen kan je dus niet bij de kvk of dergelijke kopen (staat nu eenmaal nergens geregistreerd wie wat voor hosting diensten afneemt) en zal je dus inderdaad meer gerichte acties voor moeten verzinnen om die aan te kunnen schrijven.

 

Zelf zal ik in een soort vergelijkbare situatie komen eerdaags als ik potentiële klanten voor een dienst van me ga aanschrijven, zal ik ook niet aan ontkomen dat daar heel veel klanten van een directe concurrent bij zullen zitten... en ja dat kan ik voor een belangrijk deel vooraf al zien dat die via de concurrent werken, maar of dat nu een reden moet zijn ze niet aan te schrijven...

Link naar reactie
  • 0

 

- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.

- vervolgens zouden wij dan per domein kijken naar het adres van de klant en bij de KVK controleren of dat juist is.

 

 

Is dit technisch mogelijk? Kun je als buitenstaander ip-adressen opzoeken op de server van een derde partij? En is dat publiek toegankelijke info of moet je inbreken bij de service provider?

 

Er zijn een aantal manieren om agressief campagne te voeren, gericht op gebruikers van dat concurrerende product.

 

Los van de ethiek; je hebt geen toestemming (opt-in) om deze mensen te benaderen per mail.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag HPotter,

 

Interessante vraag.

 

De vergelijking met lockpicking en een archiefkast opnemen gaat voor mij niet op, dat is overduidelijk illegaal. Wat jij doet is het gebruiken van openbare gegevens. Ik zou het eerder vergelijken met folders voor de C1000 uitdelen voor de deur van de Albert Heijn. De vergelijking met een KvK lijst gaat voor mij ook niet op, want dat is schieten met hagel. Bij jouw idee ben je gericht bezig met bedrijven die aantoonbaar gebruik maken van vergelijkbare diensten.

 

Een brief sturen met "we zijn dat u klant bent bij X, maar we hebben een voordeliger aanbod" vindt ik helemaal niet zo gek. Als de gegevens op legale wijze verkregen zijn vindt ik het persoonlijk geen probleem. Maar het is een wat gerichtere vorm van reclame die je in Nederland nog niet zoveel ziet, en niet iedereen zal er van gediend zijn. Je moet er dus wel rekening mee houden dat je wat negatieve reacties krijgt in de trant van "waar bemoei je je mee en hoe weet je dit". Misschien kun je daarop in de brief al anticiperen. Maar het is een risico, het kan tegen je gaan werken.

 

Let wel, een brief sturen kan wel, maar je mag je niet ongevraagd mailen van wege de spamwetgeving.

 

En vergis je niet in de tijd die nodig is om 4000 websites door te ploegen op zoek naar een postadres. Zoiets heb ik ook een keer gedaan...

 

Kortom, het is op het randje, maar met de juiste toon in de brief zou ik het wel aandurven.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij blogde Arnout Engelfriet kortgeleden over toegang tot digitale informatie.

 

Zal kijken of ik het stuk kan vinden, maar de essentie was als volgt:

 

Het feit dat je buurman geen groot hek met hangslot om zijn tuin heeft staan, betekent niet dat jij zomaar straffeloos in die tuin mag rondlopen.

 

edit: gevonden

Link naar reactie
  • 0

 

- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.

 

 

Is dit technisch mogelijk? Kun je als buitenstaander ip-adressen opzoeken op de server van een derde partij? En is dat publiek toegankelijke info of moet je inbreken bij de service provider?

 

 

Dat vraag ik me dus ook af. Waar hebben we het nu over? Heb je in de logfiles van de server van je concurrent gekeken of is je concurrent een hosting partij en heb je nagezocht welke domeinen via hem geregistreerd zijn? Wat heb je precies gedaan? Dat maakt volgens mij nogal iets uit mbt de beantwoording van de vraag.

 

Link naar reactie
  • 0

 

- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.

- vervolgens zouden wij dan per domein kijken naar het adres van de klant en bij de KVK controleren of dat juist is.

 

 

Is dit technisch mogelijk? Kun je als buitenstaander ip-adressen opzoeken op de server van een derde partij? En is dat publiek toegankelijke info of moet je inbreken bij de service provider?

 

Er zijn een aantal manieren om agressief campagne te voeren, gericht op gebruikers van dat concurrerende product.

 

Los van de ethiek; je hebt geen toestemming (opt-in) om deze mensen te benaderen per mail.

Je kan als je een domeinnaam weet vrij eenvoudig achterhalen op welk ipnummer die domeinnaam draait.

Weet je dus van 1 of meer websites dat die bij dat bedrijf gehost zijn kijk je dus eenvoudig na welk ipnummer dat is.

 

Vervolgens kan je (in het geval van vituele servers waarvan er vaak 300 op 1 server/ipnummer draaien) via webdiensten simpel nakijken welke websites/domeinnamen er allemaal op dat ipnummer draaien en weet je dus vervolgens wie de klanten zijn.

 

verder heeft zo een bedrijf vaak een aaneengeschakelde lijst met ipnummers in gebruik en achterhaal je dus ook eenvoudig van andere servers van die partij alle gehoste websites/domeinnamen.

 

Wat betreft de toestemming om ze te benaderen... je mag geen grote hoeveelheden ongerichte e-mails sturen.

Maar je mag best individuele personen een gerichte mailing toesturen, zeker als je dat via de post doet zoals de TS aangeeft te willen doen.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening is het onetisch. Als iemand het bij mij zou doen zou ik kwaad zijn en zinnen op wraak. Daarmee bedoel ik: Wat zou ik dan bij jou kunnen doen op de grens van het etische/onetische?

Die kant moet je helemaal niet op willen.

 

Maar daarnaast viel me de volgende passage op:

 

Achtergrond van dit verhaal:

Al geruime tijd merken we dat er klanten vrijwillig overstappen van die concurrent naar ons.

Dit komt omdat die concurrent een product aanbiedt dat enigszins verouderd is en niet flexibel. Daarnaast is hun prijs vrij hoog.

Wij zijn al sinds een paar jaar eigenlijk de goedkoopste in onze branche.

 

Je bent dus goedkoper en hebt een beter product. Toch lopen je klanten weg... Hoe kan dat...?

Dat lijkt me een interessante vraag en meer rendament opleveren dan je operatie. Gaat er in de service iets mis of ergens anders?

Sowieso zou ik niet zo bezig zijn met wat de concurent doet maar je focus op je eigen activiteit leggen.

 

Schrijvers die bij mij weg willen naar de concurent wens ik altijd veel succes en bedank ik voor de goede tijd. Ze zijn allemaal weer terug gekomen... Als het bij jou goed zit zullen werknemers/klanten dat echt wel merken en uiteindelijk belonen.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij dus, met Frans en Ewout neem ik aan, af of er juridisch zo'n verschil is tussen huisvredebreuk en computervredebreuk. Het feit dat justitie hier niet zo'n raad mee weet verbaast mij helemaal niets. Inbraak en insluiping zijn immers veel concreter dan een reverse domain lookup op de server van de concurrent, ik zie de gemiddelde diender al kijken...

 

Maar de vraag van TS was geen juridische maar een ethische. En ik vraag mij ethische gezien ernstig af of er nou zo'n groot verschil zit tussen insluiping (of het slot nou gelockpicked is of dat de deur wagenwijd open staat) en via een ongesloten deur van de server in de logfiles of database zoeken naar ip-adressen die aangetuurd worden. Ik zie het niet, ik zou mij in beide gevallen op zijn minst aangerand voelen als ik er achter zou komen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar daarnaast viel me de volgende passage op:

 

Achtergrond van dit verhaal:

Al geruime tijd merken we dat er klanten vrijwillig overstappen van die concurrent naar ons.

Dit komt omdat die concurrent een product aanbiedt dat enigszins verouderd is en niet flexibel. Daarnaast is hun prijs vrij hoog.

Wij zijn al sinds een paar jaar eigenlijk de goedkoopste in onze branche.

 

Je bent dus goedkoper en hebt een beter product. Toch lopen je klanten weg... Hoe kan dat...?

Dat lijkt me een interessante vraag en meer renadament opleveren dan je operatie. Gaat er in de service iets mis of ergens anders?

Sowieso zou ik niet zo bezig zijn met wat de concurent doet maar je focus op je eigen activiteit leggen.

 

Schrijvers die bij mij weg willen naar de concurent wens ik altijd veel succes en bedank ik voor de goede tijd. Ze zijn allemaal weer terug gekomen... Als het bij jou goed zit zullen werknemers/klanten dat echt wel merken en uiteindelijk belonen.

 

die passage nog eens goed lezen ;-) klanten lopen niet weg maar komen juist naar hem toe vanaf die concurent

Link naar reactie
  • 0

 

Een brief sturen met "we zijn dat u klant bent bij X, maar we hebben een voordeliger aanbod" vindt ik helemaal niet zo gek.

 

 

Hmmm. Als je het dan toch doet, doe het dan zonder te verwijzen naar de herkomst van je adresdata.

 

Deze manier van adresvergaren werkt blijkbaar alleen als het een ISP is waarbij de ip-adressen van klanten te achterhalen zijn; niet bij een willekeurige leverancier van wasmachines. Er is vast ook een manier om die ip-adressen wat minder toegankelijke te maken. Dan heb ik geen medelijden met die concurrent.

 

Rai Data Center hield vroeger het bestand bij van autonummer-registraties. Alle grote automerken hadden daar toegang toe, dus werden die adressen gebruikt om bv Renault-klanten een Fiat-aanbieding te doen. Dat kan nu niet meer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar daarnaast viel me de volgende passage op:

 

Achtergrond van dit verhaal:

Al geruime tijd merken we dat er klanten vrijwillig overstappen van die concurrent naar ons.

Dit komt omdat die concurrent een product aanbiedt dat enigszins verouderd is en niet flexibel. Daarnaast is hun prijs vrij hoog.

Wij zijn al sinds een paar jaar eigenlijk de goedkoopste in onze branche.

 

Je bent dus goedkoper en hebt een beter product. Toch lopen je klanten weg... Hoe kan dat...?

Dat lijkt me een interessante vraag en meer renadament opleveren dan je operatie. Gaat er in de service iets mis of ergens anders?

Sowieso zou ik niet zo bezig zijn met wat de concurent doet maar je focus op je eigen activiteit leggen.

 

Schrijvers die bij mij weg willen naar de concurent wens ik altijd veel succes en bedank ik voor de goede tijd. Ze zijn allemaal weer terug gekomen... Als het bij jou goed zit zullen werknemers/klanten dat echt wel merken en uiteindelijk belonen.

 

die passage nog eens goed lezen ;-) klanten lopen niet weg maar komen juist naar hem toe vanaf die concurent

 

Idd verkeerd gelezen!

Excuus!

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Is dit technisch mogelijk? Kun je als buitenstaander ip-adressen opzoeken op de server van een derde partij? En is dat publiek toegankelijke info of moet je inbreken bij de service provider?

 

Appeltje eitje. Je tikt in een DOS box in Windows "ping www.higherlevel" en je krijgt het IP adres 213.206.112.218. Dan ga je naar een opzoeksite , tikt het IP adres in en leest dat ook hl.nl en pionieren.nl staan geregistreerd op deze server. Allemaal openbare informatie, in een paar seconden gevonden.

 

Er is vast ook een manier om die ip-adressen wat minder toegankelijke te maken. Dan heb ik geen medelijden met die concurrent.

 

Nee, want zonder die IP adressen werkt het Internet niet, kort gezegd. Zie het IP nummer van de concurrent in dit geval als het postbusadres van het verzamelgebouw waar alle websites van de klanten van de concurrent virtueel gehuisvest zijn. Zonder dit nummer zouden hun websites onbereikbaar zijn.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Appeltje eitje. Je tikt in een DOS box in Windows "ping www.higherlevel" en je krijgt het IP adres 213.206.112.218. Dan ga je naar een opzoeksite , tikt het IP adres in en leest dat ook hl.nl en pionieren.nl staan geregistreerd op deze server. Allemaal openbare informatie, in een paar seconden gevonden.

 

En zelfs het pingen is niet nodig. Gewoon domeinnaam intypen en klaar (en het lijstje is uitgebreider dan die van ron als je higherlevel.nl invoert)

Link naar reactie
  • 0

Is dit technisch mogelijk? Kun je als buitenstaander ip-adressen opzoeken op de server van een derde partij? En is dat publiek toegankelijke info of moet je inbreken bij de service provider?

 

Appeltje eitje. Je tikt in een DOS box in Windows "ping www.higherlevel" en je krijgt het IP adres 213.206.112.218. Dan ga je naar een opzoeksite , tikt het IP adres in en leest dat ook hl.nl en pionieren.nl staan geregistreerd op deze server. Allemaal openbare informatie, in een paar seconden gevonden.

 

Ja, maar daar vind je niet de ip-adressen van 45.000 mensen die op HL geregistreerd staan, de klanten ahw....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar daar vind je niet de ip-adressen van 45.000 mensen die op HL geregistreerd staan, de klanten ahw....

 

Nee, maar dat is ook niet vergelijkbaar met de situatie van TS. De klanten van de concurrent hebben elk een aparte website bij de concurrent. De gebruikers van HL niet, dat is 1 site.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de reacties tot zover.

 

Het gaat hier niet om hosting, maar om een technisch ict product (zie het als een stuk software). Daarom is het aanschrijven van random grote groepen via de kvk niet handig omdat een groot deel geen baat heeft bij ons product.

Toch gaan we dat ook doen, maar in dat geval gaan we de, via de kvk verkregen domeinnaam, eerst handmatig controleren. Als we zien dat het product aansluiting zou vinden dan nemen we dat bedrijf op in de direct mail.

In dat geval zal men, als men al gebruik maakt van zo'n stuk software, het bij een concurrent hebben aangeschaft.

In die zin zal de situatie altijd hetzelfde zijn, maar in de situatie waar het hier om gaat zouden we exact folders sturen naar klanten die al gebruik maken van dat product en waarbij de kans ook nog eens aanzienlijk is dat ze ontevreden zijn

 

Wat betreft het vergaren van de lijst met klanten:

Wat Daniël (en nog een paar) zeggen is juist.

Stel je weet van 1 klant (website) dat het een klant is van die concurrent.

Ga naar http://whois.domaintools.com en tik daar de domeinnaam in. In de resulaten zie je op het tabblad Server Stats een ip-adres staan.

Dit is het ip-adres van de server waar de domeinnaam op draait. Op de meeste shared hosting servers draaien honderden domeinnamen.

Als je op hetzelfde tabblad vervolgens Reverse-ip aanklikt zie je een lijstje met andere domeinnamen die erop draaien.

In dit geval laten ze er niet veel zien, maar je hebt vele sites waarbij je ze allemaal kunt zien.

 

Ip-adressen van servers zijn openbaar, net als je huisadres. Anders zou je website nooit gevonden kunnen worden door de providers.

 

Voor de duidelijkheid:

- het gaat hier om een direct mail campagne, dus via papieren post, en niet om het versturen van emails want dat is spam en dat is, mits ongevraagd, verboden.

- ik heb de vraag gepost omdat ik het voornamelijk een zéér interessante casus vindt, waarbij het positieve recht wederom achterloopt op de praktijk, zoals je vaak ziet in zaken die met internet te maken hebben.

 

Persoonlijk ben ik er nog niet uit.

Ik denk wel dat het zeker fair is om klanten van een concurrent aan te schrijven, zeker als die al uit zichzelf naar je toekomen en het product van de concurrent tekort schiet.

Zij zullen zich niet moeten gaan bezig houden met of het eerlijk is wat er is gebeurd, maar met de vraag waarom de klanten weglopen. Dan is er iets mis met je product.

 

Maar ik vraag me wel af of ik het fair vind om, in grote getale, klanten aan te schrijven van één concurrent. Stel dat er 30% overloopt dan heeft dat grote consequenties voor hen.

 

Aan de andere kant weet ik dat, als het andersom zou gebeuren, ik niet boos zou zijn op die concurrent maar wel op mezelf. Wat is er mis met mijn product dan?

Maar ik kan vrij goed tegen mijn verlies dus misschien ben ik bevooroordeeld.

 

Ps. De reclamefolder houden we dan zeer neutraal, en omdat we toch een handmatige check doen bij de kvk zetten we dat nummer er ook bij waardoor het in zijn totaal lijkt alsof het een random selectie via de KVK is.

De klant moet eerder denken dat ze mazzel hebben dat net zij die folder krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij blogde Arnout Engelfriet kortgeleden over toegang tot digitale informatie.

 

Dank voor de link, ik kende het stuk. Mijns inziens is dat wel een andere situatie. TS dringt niet binnen in de site van de concurrent. Situatie van TS is naar de voordeur van het virtuele bedrijfsverzamelgebouw van de concurrent lopen en kijken naar de naambordjes van virtueel gevestigde bedrijven. De adresinformatie van de klanten van de concurrent staan gewoon op de sites van de meeste klanten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot wat velen hier denken, is hier geen sprake van inbraak of iets dergelijks. Er wordt niet opgezocht op de server van de concurrent. De lijst is gewoon vrij toegankelijk op het web te vinden.

 

Vergelijk het met het adres van een bepaald persoon achterhalen in het telefoonboek en dan vervolgens kijken wie er nog meer in dezelfde straat of wijk wonen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op mijn laatste reactie:

 

Interessant stuk van Arnoud Engelfriet, maar in die situatie gaat het om het vergaren van informatie waarvan duidelijk is dat die (nog) niet openbaar zou moeten zijn.

Ip-adressen van websites en servers zijn per definitie openbaar anders zou een provider je nooit naar de juiste domeinnaam kunnen leiden.

 

Maar laten we het dan wat simpeler maken:

Veel programmeurs willen hun blauwdruk achterlaten, zo zie je vaak onderaan websites staan "Powered by ..." of simpelweg de naam van de software "PPBoard".

Als je dan vervolgens via google een directe zoekopdracht geeft op die termen, dan krijg je alle websites te zien waar die term op staat.

Zo heb je, zij het op een andere wijze, ook een lijst van honderden domeinnen die gebruik maken van die software.

 

Mag je dan vervolgens niet, als je die domeinen bezoekt, die bedrijven een folder per post sturen? Het lijkt me dat dat gewoon mag.

 

Daarom begon ik het topic ook met de vraag of het ethisch te verantwoorden is, want juridisch is het wel.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me wel afvraag: Waarom wil je perse alleen die klanten van je concurrent benaderen? Ik heb geen idee van wat je aanbiedt, maar heb je niet meer succes als je potentiele klanten benadert, die nog nergens een soortgelijk product/dienst afnemen? Of is het zo'n niche markt? Nu komt het op mij over dat je een soort van oorlogje wilt spelen met je concurrent. Ze komen er geheid achter dat je hun klanten benadert en zullen daar niet blij mee zijn. Bespaar je dat gezeur en richt je gewoon op een normaal verkregen doelgroep.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me wel afvraag: Waarom wil je perse alleen die klanten van je concurrent benaderen? Ik heb geen idee van wat je aanbiedt, maar heb je niet meer succes als je potentiele klanten benadert, die nog nergens een soortgelijk product/dienst afnemen? Of is het zo'n niche markt? Nu komt het op mij over dat je een soort van oorlogje wilt spelen met je concurrent. Ze komen er geheid achter dat je hun klanten benadert en zullen daar niet blij mee zijn. Bespaar je dat gezeur en richt je gewoon op een normaal verkregen doelgroep.

 

Het is een extra manier van klanten werven, niet de enige manier.

De reden dat dit veel meer effect zal hebben ligt besloten in de prijsstructuur van het product:

Stel jij maakt de sites van klanten niet responsive maar levert ze een aparte mobiele site, naast de huidige site.

En die mobiele versie bied je aan voor 20 euro per maand. Dan wil je een klant hebben die serieus is en lang bij je zal blijven.

Als ze het proberen en na 1 maand weggaan heb je er niets aan in dat geval.

 

Zo is het met ons product ook, een klant van een concurrent is een serieuze klant die waarschijnlijk lang zal blijven.

 

In het geval waarbij de aanschafprijs van het product hoger is en eenmalig ligt het anders natuurlijk en zou je meer met hagel kunnen schieten.

 

Allen heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga het even laten inwerken.

Link naar reactie
  • 0

Omdat de gegevens inderdaad openbaar zijn, en niet op een dubieuze manier zijn verkregen, zeg ik: doen!

Hou de mailing wel netjes inderdaad, als je teveel op de persoon / concurrent gaat spelen kan het als een boemerang tegen je keren. Succes, ik ben benieuwd naar de resultaten!

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.