• 0

Ethisch vraagstuk omtrent het benaderen van klanten van de concurrent

Beste leden,

 

Ik ben nooit actief geweest hier, maar nu voor het eerst sinds mijn 7 jaar als ondernemer lijkt het mij interessant om dit in de groep te gooien.

 

Om meteen met de deur in huis te vallen:

 

Wat vinden jullie van het, per direct mail (post), benaderen van klanten van de concurrent?

 

Daarbij spelen de volgende zaken in dit concrete geval een rol:

- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.

- vervolgens zouden wij dan per domein kijken naar het adres van de klant en bij de KVK controleren of dat juist is.

- daarna zouden we die klant een reclamefolder sturen via de gewone post. Dit zal een neutrale folder zijn met onze aanbieding, en niet één die gericht is op het pushen tot overstappen. Wel zal onze prijs lager zijn natuurlijk, maar dat was hij al.

 

Achtergrond van dit verhaal:

Al geruime tijd merken we dat er klanten vrijwillig overstappen van die concurrent naar ons.

Dit komt omdat die concurrent een product aanbiedt dat enigszins verouderd is en niet flexibel. Daarnaast is hun prijs vrij hoog.

Wij zijn al sinds een paar jaar eigenlijk de goedkoopste in onze branche.

 

Ons voordeel zou enorm zijn omdat:

- wij nu nog heel klein zijn maar we al jaren bezig zijn met een vernieuwing van ons product. Dit is bijna klaar en dit product is van zodanig hoge kwaliteit dat het goed ontvangen zal worden.

Als klanten van die concurrent nu al, terwijl we nu nog met een verouderd product werken, soms overstappen naar ons, verwachten we dat als we klanten van die concurrent direct benaderen, er veel zullen overstappen.

Ons nieuwe product is significant beter en ons aanbod is goedkoper en meer flexibel.

 

We hebben het over het benaderen van zo'n 4000 klanten van die concurrent. We verwachten dat minimaal 5% zal overstappen.

Met 200 nieuwe klanten zal ons nieuwe product een vliegende start maken.

 

Het gaat mij meer om het ethische vraagstuk in dit geval en minder om de doctrine van eerlijke/oneerlijke concurrentie.

Voor zover ik heb onderzocht is het bovenstaande verhaal legaal. In de wet Wbp en de reclame code staat niets wat er op wijst dat dit niet mag. Juridprudentie hierover is magertjes, maar datgene dat ik vind bevestigd mijn beeld dat dit mag.

 

Let op: het gaat hier om eerlijke/oneerlijke mededinging, en niet om oneerlijke concurrentie, want het laatste heeft vooral betrekking op het concurrentiebeding in het geval van een ex-werknemer die klanten van zijn oude werkgever benaderd.

 

Wat is jullie mening hierover? Is dit not done, of misschien op het randje, of zeggen jullie: dit is gewoon concurrentie en niets meer niets minder.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Omdat de gegevens inderdaad openbaar zijn, en niet op een dubieuze manier zijn verkregen, zeg ik: doen!

 

Hoe kom je er toch bij dat de gegevens openbaar zijn? Er is een verschil tussen ergens makkelijk bij kunnen en openbaarheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Omdat de gegevens inderdaad openbaar zijn, en niet op een dubieuze manier zijn verkregen, zeg ik: doen!

 

Hoe kom je er toch bij dat de gegevens openbaar zijn? Er is een verschil tussen ergens makkelijk bij kunnen en openbaarheid.

 

Noem jij het opvragen van dergelijke gegevens via b.v. http://www.yougetsignal.com/tools/web-sites-on-web-server/ niet openbaar dan? Net als ipnummers die zijn ook openbaar en worden aan iedereen beschikbaar gesteld.

Net zoals het andere voorbeeld waarbij in de footer van een site staat wie hem gemaakt heeft of welke software gebruikt wordt en dat via google opvraagbaar is wie dat in de site heeft staan.

 

Op welke manier zouden deze gegevens niet openbaar moeten zijn?

Link naar reactie
  • 1

Ik moet zeggen dat ik lang niet alle reacties heb gelezen maar een mening heb ik wel.

 

om te beginnen dan maar even kort door de bocht.

Ik denk dat je dit soort instrumenten niet moet gebruiken, het is zonder meer op het randje van het moreel toelaatbare, het feit dat het technisch kan wil nog niet zeggen dat je het ook moet doen.

 

Ik denk dat dit nu typisch zo'n gevalletje van "de techniek ontwikkelt zich sneller dan de ethiek" of wat vriendelijker gesteld elke nieuwe ontwikkeling in de techniek leid ook tot nieuwe ethische vraagstukken. In die zin is dit dus een nuttige vraag.

 

Feitelijke situatie is dus dat er door de wijze waarop de internet ip structuur is opgebouwd met daaraan gekoppelde informatie over de gebruikers ervan kunnen sommige ondernemingen klantdata verzamelen van hun concurrent. waardoor men in staat is die klanten te benaderen en onder de duiven van concurrent te schieten.

 

Klassiekere varianten op dit probleem (klanten wegkapen bij een concurrent) zijn er ook, de meeste ervan zijn niet toegestaan zo kan een werknemer die zonder concurrentiebeding overstapt naar ene concurrent toch samen met zijn nieuwe werkgever aangepakt worden voor onrechtmatige daad als klanten van de voormalig werkgever stelselmatig worden benaderd. Er hoeft geen sprake te zijn van een gestolen klantenlijst of juridisch dichtgespijkerd concurrentie of relatiebeding. Een (voormalig) werknemer mag concurrentiegevoelige informatie van zijn oud werkgever niet zomaar gebruiken ten voordele van zijn nieuwe werkgever, dat op zich is een onrechtmatige daad.

Deze klassieke bedreiging voor ondernemers die in een zeer concurrerend speelveld zitten hebben de meeste opgelost door een soms bijna verwurgend concurrentiebeding op te nemen in elk arbeidscontract zodat men in elk geval een paar stokken heeft om mee te slaan alvorens de toko word beroofd van zijn klanten door een rancuneuze of opportunistische werknemer.

Ik zie in mijn gedachten de eerste fanatiekelingen nu al naar toetsenbord schieten om te roepen dat er echt wel heel vaak kennis van de oud werkgever ge- en misbruikt word om bij de nieuwe werkgever.. maar daar gaat het niet om.. het is een feit dat er regelmatig klanten van leverancier wisselen omdat ze een werknemer al dan niet gevraagd maar vrijwillig volgen naar de nieuwe werkgever. Feit is ook dat ook al is het vaak lastig te bewijzen er wel degelijk gerechtelijke uitspraken liggen waarbij partijen die misbruik hebben gemaakt van dit soort informatie zijn veroordeeld tot schadeloosstellingen wegens het plegen van een onrechtmatige daad ten opzichte van anderen.

 

Als ik deze vraag bekijk, er wordt doelgericht gezocht naar informatie die aan de concurrent is te koppelen, vervolgens word er doelgericht een marketing actie opgezet om deze klanten te benaderen, uiteraard met een neutrale folder, verder niks. om ze zo te overtuigen over te stappen naar dit nieuwe product want ja die concurrent die verkoopt ouwe rommel dus moet ie maar zorgen dat ie weer scherp en "cutting edge" is dan lopen zijn klanten ook niet (zomaar ???) weg.

 

Probleem met deze eerste 2 stappen is dat als de marketing actie toch niet zo'n succes blijkt, je toch al midden in de campagne zit en dan komt het hoor.. als de campagne niet rendabel is ja dan moet er bijgestuurd worden.. dus ja wat is het vervolg dan.. ja, misschien toch maar een duidelijker folder, of misschien moeten we toch ook na het versturen toch ook maar eens gaan na bellen, we hebben de database nu toch al.. (en voor het gevoel is dat toch al een beetje "onze data" aan het worden)

 

Afijn ik kan nog en halve pagina door redeneren en proberen te overtuigen maar ik denk dat de parallel die ik wilde trekken tussen de 2 situaties en het structureel benaderen klanten van de concurrerend wel duidelijk is. Op ethische gronden kun je zeggen dat in beide gevallen gepoogd word de concurrent (financiële) schade toe te brengen zonder dat hij zich daar tegen kan verweren.

Een openlijke prijzen oorlog tussen supermarkten die mega marketingbudgetten en wuppie, guppie, fluppie en duppie spaaracties opzetten dat is prima, een ieder kan zich verweren met de middelen die hij heeft. Dat is strijden met open vizier, ook daar zal de sterkste winnen, maar de tegenpartij heeft wel de kans om te vechten.

Dat is toch van een heel andere orde als via de achterdeur elke nacht een paar kippen van de naburige boer te pikken.

 

Ach ja, bij een ethiesche discussie hoort ook wel een beetje moraliserende woorden en als ik naar dit vraagstuk kijk dan denk ik toch..

 

"wat u niet wilt dat (aan) u geschiedt, doe dat ook een ander niet"

 

Kortom deze keer ben jij de slimme jongen die die gegevens van het openbare net plukt, aanvult en daarna tegen je concurrent gebruikt maar hoe lang duurt het voordat een andere slimme jongen eerst jou product ript (of zelf een nog betere variant maakt) en daarna dezelfde marketing truc gebruikt om jou klanten over te nemen. het is tenslotte openbare informatie...

Link naar reactie
  • 0

De ene acquisitietechniek is de andere niet. Natuurlijk gaat het werven van nieuwe klanten altijd ten koste van de handel van concurrenten, in nauwe of ruimere zin. Ik herinner me een topic over flyeren voor de deur van een concurrent. Of neem een nieuwe (paginagrote) landelijke adverteerder in een regionaal krantje waar vanouds een bepaalde lokale speler goedbetaald in adverteerde.

 

Of het ethisch is om je te richten op de klanten van één specifieke concurrent, ach... actie geeft reactie en concurrerentie kan fel zijn, de sterkste overleven. Het schijnt makkelijker te zijn om bestaande klanten meer te verkopen, dan nieuwe klanten te winnen.

 

TS (topic starter), hoeveel verwacht je in een eenvoudige rekensom aan jouw bestaande klanten en aan volstrekt nieuwe klanten te verkopen, gezien je aanname van het potentieel onder de huidige klanten van je concurrent?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dit topic niet goed.

 

Meerdere klanten en leveranciers van mij hebben gedurende 2012 zaken gedaan die een pak minder 'ethisch' waren en die mij onnoemelijk veel schade hebben gegeven.

 

Dit waren klanten en leveranciers en dus geen concurrenten.

 

Op mijn lijstje met goede voornemens voor 2013 staat het volgende:

 

'100 % egoïst zijn, enkel aan mezelf denken.

 

Wat mij betreft is alles binnen en op de lijnen van de wet, toelaatbaar. Ethische vraagstukken zijn voor filosofen, pastoors, imams,... Niet voor ondernemers.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

paradoxc: vroeg of laat krijg je de rekening gepresenteerd als je opstelling over ondernemen ikke is. Ondernemen is vertrouwen van beide kanten.

Firma's list en bedrog zijn er helaas nog genoeg en het wettelijke toelaatbaar etc. , daar moet je helemaal niet mee bezig zijn. Je vakmanschap aan de man brengen. Doen.

Link naar reactie
  • 0

Idd, eerlijkheid duurt het langst. En ter goed orde, ik lever eerlijke produkten en diensten aan een eerlijke prijs.

Heb ook niet de bedoeling mijn klanten te benadelen.

 

Doch, ik heb mij vorig jaar erg verwonderd over de manier waarop klanten en leveranciers alles uit de kast halen om mij te benadelen.

 

Iedereen die in business zit, weet dat er geen geschenken worden uitgedeeld en dat iedereen enkel aan zichzelf denkt.

 

Vandaar begrijp ik deze discussie niet.

 

Zijn de patentoorlogen van giganten zoals google/apple/facebook dan wel zo ethisch?

Hadden de banken de laatste jaren 'ethiek' op hun agenda staan?

Zijn de beslissingen van politici wel zo 'ethisch'.

Zijn de vele oorlogen omwille van grondstoffen wel zo 'ethisch'?

Is het feit dat we tot 50% van ons voedsel weggooien of niet oogsten wel zo ethisch?

Zijn de landbouwsubsidies van de EU wel zo ethisch

 

Nogmaals, een ondernemer dient binnen de lijntjes van de wet te kleuren en voor zichzelf uit te maken hoe ver hij wil gaan in het winnen van nieuwe klanten.

 

Ethische vraagstukken zijn wat mij betreft niet relevant en puur tijdverlies.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet netjes (zacht uitgedrukt) als je doorgaat op de weg die je bent ingeslagen. Vraag jezelf af, of jij zo behandeld wilt worden!

Neem notie van de "tips" die je gekregen hebt.

 

Los van dit concrete geval: de kvk biedt de mogelijkheid om postmailings te versturen op basis van bepaalde selectiecriteria.

Stel je wilt als accountant een mailing versturen via de kvk dan weet je dat die in 90% van de gevallen op de deurmat valt bij bedrijven die al een accountant hebben. Dus concreet ben je dan bezig met trachten af te romen van klanten van de concurrent.

 

Ik neem aan dat je dit wel vindt kunnen?

Link naar reactie
  • 0

 

Klassiekere varianten op dit probleem (klanten wegkapen bij een concurrent) zijn er ook, de meeste ervan zijn niet toegestaan.

 

 

Veel te kort door de bocht. Vrijwel allemaal zijn wèl toegestaan. Concurrentie is nu eenmaal klanten wegkapen bij de concurrent. Sterker nog: daar is marktwerking op gebaseerd. Nog sterker nog: zo werkt de natuur.

 

Het enige detail dat discussie veroorzaakt, is de manier waarop topicstarter aan zijn adressen komt. Als die (virtueel) op straat liggen, kan iedereen ze gebruiken. Is gewoon level playing field.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En alsof klanten zo trouw zijn. Ook al doe je nog zoveel voor de klant, sta je dag en nacht voor ze klaar, toch komt het voor dat ze ineens besluiten bij je weg te gaan zonder ook maar enige reden en zonder waarschuwing, zodat je niet eens tijdig kunt inspringen.

 

In de paar jaar dat ik ondernemer ben, al diverse keren meegemaakt. En dat is even flink balen en pissed zijn, maar that's business.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ethiek is altijd interessant om over na te denken.

De vraag is: past het in jouw morele kaders?

Als je zelf vindt dat de schoen wringt, moet je het misschien maar niet doen.

 

Even een klein beetje offtopic, maar :

.............

 

Wat betreft de toestemming om ze te benaderen... je mag geen grote hoeveelheden ongerichte e-mails sturen.

Maar je mag best individuele personen een gerichte mailing toesturen, zeker als je dat via de post doet zoals de TS aangeeft te willen doen.

 

De spamwetgeving gaat niet over de hoeveelheid e-mails, maar puur over de inhoud (commerciëel, ideëel of chariratief) en of er toestemming is gegeven.

Dus ook een individueel e-mailtje kan spam zijn.

Via de post mag het inderdaad allemaal wel...

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.