• 0

WBSO en studenten

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

wat is precies je vraag want de inhoud lijkt me toch duidelijk?

 

Je hebt een WBSO-project waaraan je (onder andere) stagiaires en/of studenten laat werken.

 

De vraag is of die stagiaires/werkstudenten als werknemers beoordeeld moeten worden. De criteria daarvoor zijn of er sprake is van loon (ofwel: krijgen de studenten een stagevergoeding of gewoon salaris) , is er sprake van een gezagsverhouding (bepaal jij welke werkzaamheden er verricht moeten worden door de studenten) en is er sprake van arbeid die door de studenten verricht wordt.

 

Agentschapnl laat de beoordeling van de dienstbetrekking over aan de belastingdienst.

 

Wordt aan die voorwaarden voldaan dan mag je de loonkosten voor die studenten meenemen in je WBSO verantwoording.

 

Frans

 

Interessant stukje trouwens, dank voor het plaatsen

Link naar reactie
  • 0

In het verleden was de grens tussen het begrip loon en stagevergoeding vaag. AgentschapNL heeft destijds het minimum loon aangehouden als grens hiervoor. Ik vroeg mij af of dit gewijzigd is (is b.v. een kleine vergoeding voldoende om toch in aanmerking te komen).

 

Verder vroeg ik mij af waar de nuances liggen op het gebied van de gezagsverhouding, een master student krijgt bijvoorbeeld een duidelijk ontwikkeldoel/component/product mee als opdracht. In de uitvoering daarvan is hij/zij vervolgens weer relatief vrij.

 

Kortom, ik was op zoek naar ervaringen die eea wat zou kunnen nuanceren.

 

groet,

NH

 

ps. alle kudo's zijn voor mijn "vakantie vierende" accountant ;-)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij staat het antwoord in het artikel.

In een recent praktijkgeval stelde AgentschapNL, de organisatie die WBSO-aanvragen beoordeelt, dat de betreffende studenten niet op basis van een echte, maar op basis van een fictieve dienstbetrekking werkzaam waren (als doorsnee stagiaires). De voor hen aangevraagde WBSO werd dan ook niet toegekend. In hun beslissing gaf het agentschap aan dat ze deze wilden terugdraaien als (met name) een goedkeuring van de Belastingdienst kon worden getoond waarin de belastinginspecteur aangaf dat de studenten wél in echte dienstbetrekking werkzaam waren.

Een student moet in echte dienst zijn.

Op een stagevergoeding kan geen WBSO aangevraagd worden, echter er wordt wel loonheffing betaald.

Als je een klein bedrijf hebt waarbij iedereen met het WBSO-project bezig is, dan is de WBSO-toekenning meer dan de afdracht LH zou zijn. M.a.w. er is ruimte in de subsidie, waardoor de LH die betaald zou worden voor de stagiairs, automatisch ook gesubsidieerd worden.

 

Als startup is deze ruimte nog groter, omdat die meer gesubsidieerd wordt, wat raar is. Stel je bent start-up met twee werknemers en je werkt je scheel aan onderzoek voor een nieuw product. Centjes zijn er niet dus je schaalt je beiden in op een DGA salaris van 4300,-, maar als starter (en beginnend WBSO-er) wordt je een uurloon van 29,- toegewezen. Het percentage voor is bestaande bedrijven 38% en voor startups 50% (van de Loon KOSTEN).

De werkelijke subsidie is nooit meer dan de LH die betaald moet worden. Bedrijven moeten dus al wat overhead hebben om maximaal te profiteren van de WBSO. Het is natuurlijk leuk dat ze voor starters de subsidie nog hoger hebben gelegd, maar je moet dan wel erg veel extra mensen in dienst nemen (of zo weinig met speur en ontwikkelingswerk bezig zijn) om in aanmerking te komen voor de maximale ruimte. Zeg maar de cadeau-bon van 100,-, maar het maakt niet uit of je er iets van koopt voor 40,- of 100,-.

 

Omdat de WBSO ook ruim van te voren aangevraagd moet worden, met een opgave van te besteden uren, zul je ook van te voren moeten weten wanneer welke studenten in dienst zijn voor je WBSO-project (dus een contract voor een bepaalde tijd tegen een normaal salaris).

Ik ben van mening dat er in de meeste bedrijven die studenten gebruiken voor hun WBSO-project, voldoende ruimte in de subsidie hebben om die extra loonheffing mee te kunnen nemen in de regeling, zonder daar moeilijk voor te hoeven doen.

Link naar reactie
  • 0

Op het eerste gezicht lijkt het interessant om de uren van stagiaires mee te nemen in de S&O-urenregistratie.

 

Waarmee je wel rekening moet houden is dat als je dit jaar (2013) personeel met een laag uurloon ( bijv. stagiares) uren laat maken op een WBSO-project dit invloed heeft op de hoogte van het S&O-uurloon waarmee de hoogte van de aftrekpost in 2015 wordt berekend.

 

Kortom, indien je stagiaires meeneemt in de S&O administratie kan dit een negatieve invloed hebben op de hoogte van de afdrachtvermindering in 2015. Het eikjaar m.b.t. de berekening van het S&O-uurloon ligt 2 jaar eerder.

 

Agentschap NL bekijkt de BSN's welke 2 jaar eerder betrokken waren bij S&O-projecten en rekent dan het gemiddelde S&O-uurloon uit welke als onderdeel wordt gebruikt in de berekening van de hoogte van de afdrachtvermindering.

 

 

 

Venderion

www.venderion.nl

http://twitter.com/Melvin_vanDam

Link naar reactie
  • 0

@Nachtbraker:

 

Bedankt voor je bijdrage.

 

Een student moet in echte dienst zijn.

Op een stagevergoeding kan geen WBSO aangevraagd worden...

 

Dat is nu juist de vraag. In mijn eerdere post gaf ik aan dat in voorgaande jaren (2012,2011) het minimum loon een harde eis was voor "het hebben van een dienstbetrekking" (bevestiging van AgentschapNL gehad).

 

De informatie dat een student een minimaal loon moet hebben is dus niet nieuw (staat zelfs in de handleiding WBSO). Het nieuwsitem van BDO lijkt me wel nieuwe info, dus lijkt het erop dat dit niet langer het geval is (of BDO is aan het 'pronken' met oude informatie*). De vraag blijft dan dus waar de grens wordt gelegd (100 vs 1000 euro per maand) in het geval van het onderwerp 'loon' bij een dienstbetrekking.

 

 

@ Melvin:

klopt, maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Het wijkt overigens een beetje af van de vraagstelling, maar toch bedankt voor je toevoeging!. ;)

 

cheers,

NH

 

 

 

* aan BDO: als dat het geval is, komt dat behoorlijk onkundig over..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.