• 0

Kortdurend huurcontract opzegtermijn?

Beste panel leden, kan iemand mij vertellen over het volgende:

 

Mijn vrouw heeft een huurcontract voor een kunststudio getekend voor een jaar, aflopend op 31 december 2012, in dit contract staat dat er een opzegtermijn is van 6 maanden, door drukte is er vergeten de brief op tijd te sturen, echter de brief is iets later dan 6 maanden na aanvang huur ik geloof 15 juli, wel gestuurd. Meerdere keren is aan de verhuurder daarvoor al aangegeven -mondeling- dat er geen verlenging zou gaan plaatsvinden. Uiteraard hebben we de ruimte op 31 december 2012 verlaten en geheel schoon en gerapareerd achtegelaten. Nu wil de verhuurder echter wel de huur voor 2013 gaan innen, omdat we de opzegtermijn hebben overschreden en dus het contract doorloopt voor 5 jaar.

 

Mijn exacte vraag: Is het legaal om in een contract van 1 jaar een opzegtermijn op te nemen van 6 maanden?

 

Hartelijk dank voor uw antwoord, Ruud.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn exacte vraag: Is het legaal om in een contract van 1 jaar een opzegtermijn op te nemen van 6 maanden?

Ja, binnen de z.g.n. proefperiode (eerste zakelijke huur korter dan 2 jaar) is een opzegtermijn van korter dan 12 maanden toegestaan, 6 maanden mag dus.

Na de proefperiode geldt weer de normale 5-jaren termijn voor de zakelijke huur, dan is de opzegtermijn weer verplicht 1 jaar. Op dit moment, nu de huur tijdens de proefperiode niet is opgezegd, geldt dus een verlenging voor de normale termijn van 5 jaar, en een opzegtermijn van 1 jaar.

 

Meerdere keren is aan de verhuurder daarvoor al aangegeven -mondeling- dat er geen verlenging zou gaan plaatsvinden.
Dat is van weinig waarde: rechtsgeldigde opzegging kan alleen via de in de huurovereenkomst vermelde manieren. Meestal is dat aangetekende brief of deurwaardersexploot. Die regels zijn er overigens vooral om de huurder te beschermen tegen willekeur van de verhuurder.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Even aanvullend op de uitstekende reactie van Norbert en op basis van de sumiere gegevens die jij hebt verstrekt: je zit dus vermoedelijk vast aan een huurovereenkomst die loopt tot en met 31 december 2017. Dat is een hele tijd, zeker als je de ruimte eigenlijk niet wilt huren.

 

In het algemeen zal de verhuurder niet geneigd zijn de huurovereenkomst op te zeggen. Hij heeft immers een huurder. In deze tijd wordt de soep wel wat minder heet gegeten als dat zij gekookt is, een verhuurder heeft ook niets aan een huurder die niet kan betalen (let wel, dit is dus heel iets anders dan een huurder die niet wil betalen). Afhankelijk van jullie persoonlijke situatie is er wellicht iets mogelijk. Reken hier niet te hard op als je woont in een kapitale villa in Overveen.

 

De andere mogelijkheid die je hebt is zelf op zoek gaan naar een andere huurder. Hier gaat tijd en geld in zitten, maar als het je lukt om een acceptabele vervangende huurder te vinden zal de verhuurder meestal geen probleem hebben om de huurovereenkomst te ontbinden en aan te gaan met deze huurder. Of dit kan door middel van een indeplaatsstelling is afhankelijk van de specifieke situatie. Meestal wil de verhuurder ook veel liever een huurder hebben die graag op zijn plekje zit.

 

Een derde optie is de ruimte onderverhuren. Het kan zijn dat je dan minder huur vangt dan je moet betalen aan de verhuurder, maar het scheelt toch weer in de pijn. Hoe dan ook, die 15 dagen dat de opzegging te laat verstuurd pakken duur uit. Heel zuur :(

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor jullie reactie, maar ik hoor van de kamer van Koophandel juridische afdeling, dat een jaarcontract een opzegtermijn moet hebben van 1 maand en/of 1 huurtermijn.. daarna natuurlijk langer...

 

Klok- en klepel!

 

Dat geldt voor consumentenhuur aan particulieren en studenten e.d. Als jij als ondernemer dus te maken hebt met verhuur van jouw opstallen / kamers aan studenten dan heb je je hier aan te houden, en heeft de KvK Juridische afdeling gelijk.

 

Maar dat is hier totaal niet aan de orde: jouw vrouw heeft gewoon zakelijk een kantoor- of bedrijfsruimte gehuurd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Ruud,

 

Misschien is het zekerheidshalve verstandig om nog even goed in het huurcontract te kijken wat er precies staat over de duur van de overeenkomst, automatische (stilzwijgende) verlenging of alleen verlenging indien overeengekomen tussen partijen, de opzegtermijn en de manieren van opzegging.

Het huurrecht terzake bedrijfsruimten geeft wel wat bescherming aan huurders maar is veel vrijer in het maken van afspraken dan bij huur van woonruimtes. In principe geldt voor huur van bedrijfsruimtes met een duur van maximaal twee jaren dat de huurovereenkomst automatisch eindigt zonder opzegging. Als de overeenkomst echter stilzwijgend wordt verlengd, dan gaat op basis van de wet een huurperiode van vijf jaar gelden (naar ik meen met aftrek van de al verstreken termijn). Uit jouw verhaal is het mij even niet duidelijk of in het contract sprake is van een vaste duur van de overeenkomst, namelijk een jaar, eindigend op 31 december 2012. Of dat sprake is van een duur van een jaar, met mogelijkheid van opzegging met opzegtermijn van zes maanden, en met stilzwijgende verlenging indien niet minimaal zes maanden tevoren wordt opgezegd. In het eerste geval is opzegging niet vereist, want de overeenkomst eindigt automatisch. Indien een der partijen verlenging wil had dat overeengekomen moeten worden. In het tweede geval is (tijdige) opzegging nodig indien men geen (stilzwijgende) verlenging wil. Het is hier wel de vraag hoe precies in het contract is geregeld wanneer sprake is van stilzwijgende verlenging. Als er staat dat verlenging plaatsvindt indien een van de partijen niet minimaal zes maanden tevoren schriftelijk (op de aangegeven wijze) opzegt, dan is het contract inderdaad verlengd na eind 2012. Als er echter in het contract staat, dat bij stilzwijgende verlenging de contractsduur wordt verlengd met xxx jaar, dan gaat nog de vraag spelen of er wel sprake is geweest van stilzwijgendheid. Indien meerdere keren mondeling is aangegeven dat verlenging niet gewenst is, dan verdient dat niet de schoonheidsprijs, maar kan verhuurder niet zomaar vasthouden aan de stelling dat sprake is van stilzwijgende verlenging. Huurder heeft het immers aangegeven. Hierbij zal natuurlijk wel een bewijskwestie spelen. Is te bewijzen dat dit meerdere malen is aangegeven?

 

Genoeg reden dus om nog even te kijken wat precies in het contract staat.

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.