• 0

Eenmanszaak in een beheer bv

Ik heb een vraag en heb het antwoord hier niet gevonden. Indien het doorgaat stap ik in een b.v en word 25% eigenaar. Daarnaast moet ik ook zelf nog een beheer b.v starten om salaris te kunnen ontvangen. Op dit moment heb ik nog een eenmanszaak en mijn vraag is kan ik deze er naast kan houden of moet ik die onderbrengen in de beheer b.v.?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is mogelijk om een eenmanszaak naast één of meerdere bv's te hebben. Die kunnen prima los van elkaar bestaan en hebben in principe ook niets met elkaar te maken. Je titel "Eenmanszaak in een beheer bv" suggereert dat je beheer bv boven je eenmanszaak komt te staan maar dat is niet zo.

 

jij als (natuurlijke) persoon bent eigenaar van een eenmanszaak

 

daarnaast kun jij als (natuurlijke) persoon eigenaar/aandeelhouder zijn van 1 of meerdere bv's in dit voorbeeld van een rechtspersoon de (Beheer) BV.

De beheer bv is op zijn beurt weer aandeelhouder van de werkmaatschappij waarin het nieuwe bedrijf waar jij dan dus (indirect) 25% eigenaar van word.

 

je doet er overigens wel verstandig aan als je nu een nieuwe onderneming ernaast start of het fiscaal gunstig kis om je eenmanszaak dan ook maar om te zetten in een BV. Want als je ook een (flink) inkomen uit de BV ontvangt dan worden je winsten in je eenmanszaak dankzij het progressieve belastingstelsel ook al snel zwaarder belast omdat je totale inkomsten dan in de 52% schijf uitkomen.

 

Dus dat zou ik ook in je beoordeling meenemen, even versimpeld weergegeven word de uiteindelijke situatie dan dat jou eenmanszaak word omgezet in een BV, die bv uiteindelijk wel onder de beheer BV komt te hangen en jij als natuurlijk persoon eigenaar (aandeelhouder) bent van de Beheer BV en dat de beheer bv op zijn beurt weer aandeelhouder is van 100% van jou voormalige eenmanszaak (omgezet naar BV) en voor 25% mede eigenaar is van de werkmaatschappij van het nieuw te vormen bedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.