• 0

KOR en voornamelijk inkoop buitenland

Ik heb mij verdiept in de KOR ivm kwartaal 4 aangfite en wil even checken of ik het snap.

 

Dit is mijn berekening:

 

Tel alle BTW uit je omzet van het jaar op = A

Tel alle BTW van inkopen binnenland op = B1

Tel alle BTW van inkopen buitenland op (=bier in Belgie gebrouwen) = B2

 

Reken uit: A - (B1+B2)

Is dat positief dan is dat je KOR bedrag. Is het lager dan 1.345 euro? Dan mag het volledig afgetrokken worden.

Is het negatief dan heb je KOR=0. Geen recht dus.

 

Correct?

Helaas negatief uitgevallen ivm veel voorraad momenteel en investeringen vanwege 1e jaar bedrijf.

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Antoinette,

 

Of je berekening juist is kan ik niet beoordelen (geen kennis van BTW op buitenlandse inkopen), maar het bedrag van de vermindering, lees KOR, stopt niet bij 1.345.

 

BTW te betalen 1.345 of minder, dan is het gehele BTW bedrag gelijk aan de vermindering.

Is het BTW te betalen bedrag 1.345 tot 1.883, dan is de vermindering 2,5 x (1.883 - btw-bedrag).

 

Zie voor uitleg en voorbeelden hier

 

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Ik was te lui om dat erbij te zetten, omdat ik toch onder de 1345 zou blijven.

 

Bij veel buitenland inkoop, is de regeling wat verradelijk op het eerste gezicht. Per kwartaal betaal je de BTW over je inkoop en tegelijk vorder je die BTW terug. Per saldo is dat nul voor dat kwartaal. Daarom lijkt het alsof deze BTW niet meedoet. MAAR voor de KOR telt alleen de teruggevorderde inkoop. Immers, als je bij een Nederlandse firma die inkoop had gedaan, had je ook alleen kunnen terugvorderen. Ik snap nu de logica.

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij lees jij de post dan niet helemaal goed hoor VNIS

 

Antoinette vraagt alleen bevestiging van hoe ze haar KOR korting moet berekenen (dus uitsluitend de berekening voor vraag 5d)

 

niet hoe ze de aangifte de hele aangifte heeft gedaan of moet doen, ze geeft in haar 2e antwoord al aan dat zij in eerste instantie op de aangiftes de btw heeft opgegeven en daarna direct weer terugvraagt als voorbelasting.

 

Kortom ik heb wel de indruk dat Antoinette volledig aangifte heeft gedaan (of nog zal doen)

Link naar reactie
  • 0

 

Is het negatief dan heb je KOR=0. Geen recht dus.

 

Correct?

Helaas negatief uitgevallen ivm veel voorraad momenteel en investeringen vanwege 1e jaar bedrijf.

 

Ik maak hieruit op dat de invloed van de import niet volledig onderkend wordt.

Vandaar mijn reactie.

Link naar reactie
  • 0

Antoinette,

Zoals Roel het ook aangaf, is jouw berekening voor toepassing van de KOR correct.

 

VNIS,

De verwerking van een ICV op een reguliere BTW aangifte is anders als bij het berekenen voor een KOR.

Voor de berekening van de KOR telt de ICV alleen als voorbelasting. Zou het een Nederlandse inkoop geweest zijn dan is er ook alleen maar sprake van voorbelasting.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een vraag wat ik niet terug kan vinden op Higherlevel. Als je bij de import van spullen uit het buitenland de btw via de vervoerder heb betaald bijv. PostNL, Fedex of DHL. Dan kan je die btw als het goed is tkch gewoon als Nederlandse voorbelasting boeken? Zo gaat het bedrag van de uiteindelijk te betalen btw toch omlaag en geniet je dus ook toch meer van de kor regeling?

 

Kortom de vraag: als ik de btw bij import al aan de vervoerder betaal en als nederlandse voorbelasting aftrek dan hoef ik toch niet de kor speciaal te bereken door de buitendse btw buiten de kor berekening te houden?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Als je de BTW aan de vervoerder betaald is het een gewone voorbelasting. Dit heeft verder niets met de KOR te maken.

De vraag en de antwoorden zijn specifiek gericht op intra communautaire verwervingen (binnen de EU) waarbij de BTW is verlegd naar de afnemer.

 

 

Dus als ik het goed begrijp hoef ik als ik de btw aan de vervoerder heb betaald bij import uit china dit niet nog eens in mindering te brengen bij de berekening van het kort bedrag?

 

VOORBEELD 2 BEREKENING

Nog even een voorbeeld ter verduidelijking. Weer dezelfde onderneming met een jaaromzet van

€ 13.500 maar nu met € 2.000 aan intracommunautaire verwervingen. De btw hierover bedraagt € 380.

Verschuldigde btw € 2.565,-

Intracommunautaire verwervingen € 380,-

Af: voorbelasting (€ 1.735,- + € 380,-) € 2.115,-

Af te dragen BTW € 830,-

Vermindering KOR (€ 2.565,- ./. € 2.115,-) € 450,-

Resteert te betalen € 380,-

Ondernemers die (voor een deel) inkopen betrekken uit het buitenland, moeten er op bedacht zijn dat

hierdoor de KOR aan hun neus voorbij kan gaan.

 

Bij mij hoeft dat Intracommunautaire verwervingen € 380,- gedeelte dus niet omdat dit (gezien ik het al aan de transporteur PostNL) heb betaald al in de voorbelasting zit. Is dat correct?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Een import uit China is geen intra communautaire verwerving en geen verlegde BTW. (Is niet binnen de EU)

Vanuit jouw voorbeeld:

Verschuldigd wegens omzet (19% van € 13.500) € 2.565 minus

de voorbelasting € 2.115 (ervan uitgaand dat de BTW € 380 aan de vervoerder is betaald ongeacht of dit binnen of van buiten EU levering is) zou de normale afdracht € 450 zijn.

Aangezien dit beneden de drempel ligt van € 1.345 (op jaarbasis) voor toepassing van de KOR, kun je genoemde € 450 als vermindering KOR opgeven.

Per saldo is de jaarafdracht dus nihil.

Link naar reactie
  • 0

Een import uit China is geen intra communautaire verwerving en geen verlegde BTW. (Is niet binnen de EU)

Vanuit jouw voorbeeld:

Verschuldigd wegens omzet (19% van € 13.500) € 2.565 minus

de voorbelasting € 2.115 (ervan uitgaand dat de BTW € 380 aan de vervoerder is betaald ongeacht of dit binnen of van buiten EU levering is) zou de normale afdracht € 450 zijn.

Aangezien dit beneden de drempel ligt van € 1.345 (op jaarbasis) voor toepassing van de KOR, kun je genoemde € 450 als vermindering KOR opgeven.

Per saldo is de jaarafdracht dus nihil.

 

Duidelijk bedankt. Waarom hebben alle voorbeelden zie mijn voorbeeld het er dan over dat je de buitenlandse btw niet moet meerekenen in de berekening van de kor?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nu even niet wat je bedoelt met buitenlandse BTW. Wij kennen voor de BTW afdrachten alleen de betaalde Nederlandse BTW.

 

Met buitenlandse btw bedoel ik de Intracommunautaire verwervingen deze moet je volgens bijv:

http://www.accountant.nl/readfile.aspx?ContentID=65451&ObjectID=739043&Type=1&File=0000032183_Kleineondernemersregeling.pdf

 

Niet meerekenen bij het berekenen van de KOR. Als je echter bij een Intracommunautaire verwervingen de btw aan de transporteur heb betaald (PostNL) hoef je dan de Intracommunautaire verwervingen niet buiten beschouwing te laten bij het berekenen van de btw gezien dit al betaald is aan postnl en dus gewoon als normale voorbelasting wordt meegenomen.

 

Hopelijk leg ik het duidelijk uit.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 1

Zoals eerder aangegeven heb je bij een ICV (waarbij de leverancier geen BTW in rekening heeft gebracht) dit bedrag opgegeven bij de reguliere aangifte als te betalen.

Bij de KOR berekening moet je die zogenaamde "fictieve" afdracht niet meetellen als BTW op omzet maar wel als voorbelasting. Maar als je bij aflevering door een vervoerder de BTW daadwerkelijk betaalt is er geen sprake van "fictieve" omzet en fictieve voorbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder aangegeven heb je bij een ICV (waarbij de leverancier geen BTW in rekening heeft gebracht) dit bedrag opgegeven bij de reguliere aangifte als te betalen.

Bij de KOR berekening moet je die zogenaamde "fictieve" afdracht niet meetellen als BTW op omzet maar wel als voorbelasting. Maar als je bij aflevering door een vervoerder de BTW daadwerkelijk betaalt is er geen sprake van "fictieve" omzet en fictieve voorbelasting.

 

Ok erg bedankt voor het antwoord. Mocht je een styluspen als dank voor je hulp willen ontvangen dan hoor ik dat graag via pm ;)

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mij verdiept in de KOR ivm kwartaal 4 aangfite en wil even checken of ik het snap.

 

Dit is mijn berekening:

 

Tel alle BTW uit je omzet van het jaar op = A

Tel alle BTW van inkopen binnenland op = B1

Tel alle BTW van inkopen buitenland op (=bier in Belgie gebrouwen) = B2

 

Reken uit: A - (B1+B2)

Is dat positief dan is dat je KOR bedrag. Is het lager dan 1.345 euro? Dan mag het volledig afgetrokken worden.

Is het negatief dan heb je KOR=0. Geen recht dus.

 

Correct?

Helaas negatief uitgevallen ivm veel voorraad momenteel en investeringen vanwege 1e jaar bedrijf.

 

Bij B2, gaan we dan uit van de fictieve belasting?

 

Hier even een voorbeeld in de hoop dat ik het beter snap.

 

A (Omzet - 19000)

3.298

 

B1

900

 

B2 (Inkoop totaal - 10000 - Met btw verlegd )

1735 ( <- Dit is dus de fictieve belasting )

 

A - (B1+B2) = 663 Euro KOR wat je dan zou krijgen?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hier even een voorbeeld in de hoop dat ik het beter snap.

 

A (Omzet - 19000)

3.298

 

B1

900

 

B2 (Inkoop totaal - 10000 - Met btw verlegd )

1735 ( <- Dit is dus de fictieve belasting )

 

A - (B1+B2) = 663 Euro KOR wat je dan zou krijgen?

 

 

Klopt zo volgens mij. Afdracht is: 1735

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.