• 0

USA <> Liability aansprakelijkheids verzekering

Ik stel even een open vraag waar ik zelf ook al een aantal antwoorden op weet maar ik wil even weten wat jullie denken.

Ik wordt importeur van een stevig stuk speelgoed voor 5+ uit de USA. Vergelijkbaar met een Tonka kiepwagen. Er zit een bewegend onderdeel op, maar het is niet de bedoeling dat jonger dan 3 er mee gaat spelen. Op dit moment loopt het CE test traject. De fabrikantnaam blijft gewoon op de verpakking staan en is dus volgens mij dan aansprakkelijk. Als ik die zou verbergen dan zou ik aansprakelijk zijn.

 

Nu vraagt mijn amerikaanse fabrikant wat hij moet doen met verzkeren wat betreft de aansprakelijkheid. Moet hij nu bij verzekeren voor europa en zo ja hoe en voor hoeveel. Omdat we hier toch wat minder doen aan het voor de rechter slepen omdat je te hete koffie hebt gekregen. Ik twijfel over wat ik hem moet adviseren.

 

Graag jullie input.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo is het voor de consument natuurlijk maar ik kan mij voorstellen dat usa_wholesailor de fabrikant misschien wel aansprakelijk wil stellen als blijkt dat de tweede zending ineens met een loodhoudend verfje is behandeld.

 

Dus de consumenten staan dan bij jou op de stoep. Jij of jouw verzekering zullen die kosten vast willen verhalen op de fabrikant.

Dat laatste zal hij zich dus tegen in moeten dekken.

Link naar reactie
  • 0
de fabrikantnaam blijft gewoon op de verpakking staan en is dus volgens mij dan aansprakkelijk.

Ja en nee. De productaansprakelijkheid binnen de EU ligt bij de importeur, niet de fabrikant in de USA. Eventuele claims komen dus terecht bij de importeur. De importeur mag deze aansprakelijkheid niet afwijzen of verleggen naar de fabrikant. Wel heeft de importeur een verhaalsrecht op de fabrikant (tenzij dit contractueel wordt uitgesloten)

 

Als ik die zou verbergen dan zou ik aansprakelijk zijn.

Is dus niet relevant: als importeur ben je sowieso productaansprakelijk

 

Nu vraagt mijn amerikaanse fabrikant wat hij moet doen met verzkeren wat betreft de aansprakelijkheid. Moet hij nu bij verzekeren voor europa en zo ja hoe en voor hoeveel.

Redenerend vanuit het belang van de fabrikant: hij moet zich in de VS verzekeren tegen de verhaalsclaims van de EU importeur. Het hang af van onder welk recht de overeenkomst is gesloten of dat al standaard onder zijn dekking valt.

 

De importeur dient zichzelf te verzekeren tegen productaansprakelijkheid (en wellicht ook tegen de kosten van recall). Wettelijk verplicht is dit niet, maar verstandig is het meestal wel.

 

Een eventueel alternatief kan een vendors-liability constructie zijn: de polis van de VS fabrikant biedt dan uitdrukkelijk ook dekking voor de EU importeur, en er vindt geen onderling regress plaats (want immers toch gedekt onder dezelfde verzekering). Een VS verzekeraar zal daar meestal een meerpremie voor rekenen: er zal in geval van schade immers in de EU geprocedeerd moeten worden.

 

Maar ook voor de importeur is deze constructie tricky: er kan immers niet gegarandeerd worden dat de VS dekking alle vormen van EU aansprakelijkheid dekt. Ik adviseur importeurs daarom ook om zich zelfstandig te verzekeren tegen productaansprakelijkheid bij een Nederlandse verzekeraar, onder Nederlands recht en met Nederlandse voorwaarden en clausules. Better safe than sorry...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Iemand een idee wat zoiets kost? Of is daar geen pijl op te trekken.

Stuk speelgoed dekking voor europa.

Of voor de eerste 3 initiele landen waar we beginnen. (NL, BE, DE).

Ideeën ? Ongeveer bedragen. iets?

 

Groothandel in speelgoed. CE goedgekeurd, Europadekking met productenaansprakelijkheid.

Niet echt een heel zwaar risico, premie en eigen risico's zullen niet al te hoog zijn: je past waarschijnlijk ook in de standaardpakketten van veel verzekeraars. Uitgaande van een (als voorbeeld volkomen uit de lucht gegrepen) omzet van 250K val je vermoedelijk nog onder de minimumpremies van € 250,- per jaar.

Benader een goede zakelijke adviseur (liefst geen bank of direct writer maar iemand die meerdere maatschappijen kan aanbieden) en laat je dan ook informeren over risico's en verzekeringsoplossingen voor o.a. transport (inkomend/uitgaand) en opslagrisico. Binnen een pakketverzekering krijg je extra korting

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.