• 0

Factuur versturen naar een tandarts BTW 0% ?

Hallo,

 

Ik heb een website gemaakt voor een tandarts en wil nu een factuur naar hem opsturen. Ik weet dat tandartsen vrijgesteld zijn van de BTW, betekend dit dat ik de 0%-tarief moet toepassen en betekend dit ook dat ik ook geen BTW moet afdragen aan de fiscus ?

 

Dank bij voorbaat

 

mvg John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties. Wat ik me dan afvraag is hoe zit het dan met de BTW die de tandarts betaald ? Hij is toch vrijgesteld hiervoor of zie ik het verkeerd ?

Je ziet het verkeert. De diensten van de tandarts zijn vrijgesteld. Jouw diensten zijn dat niet. Dat staat helemaal los van elkaar.

 

Jij stuurt dus een factuur met 21% BTW en de tandarts betaalt die aan jou.

 

Andersom, als jij in de tandartsstoel gezeten hebt en daar een factuur van krijgt, dan staat daar geen BTW op omdat de tandarts vrijgesteld is.

Link naar reactie
  • 0

En dat is vervelend voor de tandarts, want als hij is vrijgesteld van BTW kan hij jouw BTW ook niet terugvragen. Het zijn voor hem dus 21% hogere kosten. Of dat erg is voor een doorsnee tandarts laat ik maar in het midden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De tandarts is vrijgesteld voor de btw. Dit wil zeggen dat de tandarts over zijn diensten geen btw in rekening brengt. Ook kan de tandarts voor de geleverde diensten geen btw terugkrijgen.

 

Zo gelden er dus andere regels voor ondernemers die vrijgesteld zijn voor de btw. Hier vind je meer informatie over vrijstellingen.

 

Pim

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

De arme tandarts ;D heeft wel meer btw facturen "in" en misschien soms ook wel "uit" het is aan hem om daarvoor hele constructies op te zetten (financieel) of gewoon 'te slikken en de volgende patient en extra behandeling te adviseren ter compensatie van die hoge kosten :-)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

of gewoon 'te slikken en de volgende patient en extra behandeling te adviseren ter compensatie van die hoge kosten :-)

 

Nah, of hij rekent het gewoon door in hogere tarieven.. ow wacht.. dat hebben we vorig jaar al geprobeerd.. maar das niet zo goed bevallen die vrije tarieven voor tandartsen ;D

 

ontopic:

 

John wees maar blij dat jij bij het kiezen van het juiste btw tarief alleen van je eigen dienstverlening hoeft uit te gaan.

Moet je je eens even bedenken dat je bij elke klant zelf de beoordeling moet gaan maken hoeveel btw je moet doorrekenen.. dan zou elke ondernemer zo ongeveer verplicht worden een cursus belastingrecht te gaan volgen.

 

het kan al lastig genoeg zijn om voor je eigen "winkel" in alle gevallen de juiste btw te rekenen.

 

Het is wel zo dat veel vrijgestelden komen vaak wel met dit soort beweringen komt, maar dat is dan omdat zij nog minder van btw weten de btw ondernemers. Vooral in het land van de stichtingen en de verenigingen met vrijwillige penningmeesters en bestuur wil dit nogal eens tot verhitte discussies leiden.. over het niet hoeven betalen van btw.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.