De Pier in Scheveningen

Aanbevolen berichten

Ok, het is vrijdagmiddag, dan kan deze wel: verbazen jullie je ook zo dat De Pier in Scheveningen kennelijk niet commercieel geëxploiteerd kan worden en dat dit zelfs tot kamervragen leidt?

 

Wat zie jij als ondernemer voor mogelijkheden met dit bouwwerk? En zou dit een monument moeten worden?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Heel vlug afbreken. Dat ding is helemaal niet meer van deze tijd. Als je echt iets "spannends" wil bieden aan mensen die "het allemaal al wel hebben beleefd", bouw dan een Russische Onderzeeër om tot restaurant en maak een soort vaste trip vanaf het strand naar b.v. 15 of 20 meter diepte en serveer daar een zeebanket. Nog toffer daarbij zou zijn als je ook een soort Kapitein Nemo effect zou kunnen creëren zodat je de gordijnen kunt openen om de klanten in het water kunnen kijken. Daar vallen dan best nog wel wat meer "spannende producten" bij toe te voegen denk ik.

Link naar reactie

Het is al 10 talle jaren ellende met dat ding. In zijn hoogtijd, betaalde men nog 2,50 (wel guldens) om er even op te mogen.

Er waren toen nog heel veel winkeltjes. Maar met de komst van de grotere promenade was dit snel over.

De kosten waren hoog, de vele regels zorgde voor veel ellende bij de winkeliers en Den Haag wilde er geen cent aan uitgeven.

Dus 1 voor 1 verdwenen de winkels. Nu is het helemaal niets meer, wij leveren af en toe wel eens wat spullen aan het restaurant, maar heel exclusief is dit restaurant niet.

 

Lekker dat dingen afbreken, kan je op dit plaats weer 1 of 2 strandtenten kwijt. Op de Boulevard kun je dan ook weer wat extra horeca of winkels kwijt.

Levert allemaal veel meer op dan dit gedrocht.

 

Vergeet ook niet dat hele delen niet meer toegankelijk zijn vanwege instortingsgevaar.

Link naar reactie

Ik heb uit de berichten begrepen dat er delen zijn die "op instorten" staan. Dat is triest. Maar als je het opknapt en er een nieuwe onderneming an toe kunt voegen zoals ik al schreef, zou gedeeltelijk afbreken en ombouwen misschien wel iets kunnen zijn. Opstapplaats voor het "onderzee-restaurant" en aanverwante activiteiten. Maar de zaak moet dan wel in z'n geheel worden gemoderniseerd e.d.

Link naar reactie

Ik had juist begrepen dat het opknappen duurder wordt dan het hele geheel af te breken en een nieuwe neer te zetten. Dit omdat een aantal pilaren aan het schuren zijn.

 

Als ze hem zouden herbouwen zonder de bestemming ingrijpend te wijzigen, wordt het (weer) helemaal niks. Scheveningen zou een soort van open postbus-actie moeten houden om ondernemers hun ideeën voor te laten stellen. Daarna zou een onafhankelijke jury het beste en meest levensvatbare idee kunnen belonen met een subsidie als ondersteuning van de realisering. Of misschien zelfs via een nationaal programma en via TV, waarbij Joop van den Ende ook een riol zou kunnen spelen om er een "breed" project van te maken.

Link naar reactie

Nog interessanter is natuurlijk als alle HL-ondernemers hier eens hun super-idee posten zoals Highio waarschijnlijk ook bedoeld heeft. Kom op heren/dames. Gooi je kwaliteiten eens in de strijd!!!

Maak van een probleem een kans: er zijn een heleboel toeristen die de halve wereld rondreizen om ruïnes te bekijken ... 8)

Link naar reactie

Nog interessanter is natuurlijk als alle HL-ondernemers hier eens hun super-idee posten zoals Highio waarschijnlijk ook bedoeld heeft. Kom op heren/dames. Gooi je kwaliteiten eens in de strijd!!!

Maak van een probleem een kans: er zijn een heleboel toeristen die de halve wereld rondreizen om ruïnes te bekijken ... 8)

 

Maak er dan duiktoeristen van, gewoon dat ding in zee kieperen en je hebt een mooie duikspot 8)

logo & grafisch design

Link naar reactie

Ik vind dit een prachtig topic en eigenlijk hoort het helemaal niet thuis in het Off Topic gedeelte. Eindelijk is er eens een queut waarin ook de HL-experts eens over de binnenkant van hun schedel kunnen schrapen om hun innovatieve ideeën over een zinnig onderwerp te geven.En dat heeft in dit geval niet eens met "vakgebied" te maken, want je kunt met de vraagstelling alle kanten op.

Link naar reactie

De pier an sich is niet lonend op de huidige manier te exploiteren, rekening houdend met alle kosten van onderhoud en renovatie. Een anderssoortige exploitatie zal waarschijnlijk nog meer investeringen vergen dus vraag ik me af of een zelfstandig lonende exploitatie uberhaupt haalbaar is in welke vorm dan ook. Zelf zie ik het zo 123 niet gebeuren.

 

Echter wat ik me afvraag: Wat levert de pier op.

 

Zorgt de pier voor extra toerisme en dergelijke voor Scheveningen ? Is het strand en de boulevard van Scheveningen net zo aantrekkelijk zonder pier, of is het dan een strand als ieder ander strand in nederland. In hoeverre is de pier een reden voor toeristen om even Scheveningen aan te doen. Dus wat kost het de gemeente (aan bijvoorbeeld toeristenbelasting en heffingen die ze ondernemers in rekening brengen) en ondernemers in Scheveningen (in omzet) als de pier er niet meer is, daar ben ik wel benieuwd naar.

Link naar reactie

Ok, ik doe ook even mee.

 

Van Oord heeft dit

vox%20maxima.jpeg

 

 

Daarmee maak je bijvoorbeeld dit

 

ThePalmJumeirahCopyrightNakheelSmall.jpg

 

Met wat hobbyphotoshoppen krijg je dan zoiets, een idee van de pier als je er een strand omheen aanlegt.

Pier_Scheveningen%202.jpg

 

 

Mijn idee, maak er een met zand omringde boulevard van, zo krijg je meer strand, kunnen mensen uitwaaien op een boulevard.

Op deze manier los je ook meteen het probleem van de fundering op. Het opgespoten zand hoef je alleen maar te verdichten en dan kun je direct onder de pier een nieuwe betonnen fundering maken die stukken goedkoper is dan wanneer je de huidige fundering aan zou moeten pakken (denk ik zo, laatste keer dat ik de pier zag was 30 jaar geleden).

Eventueel kun je de pier/boulevard ook nog wel wat verlengen zodat er een nieuw en groot strand ontstaat met veel ruimte voor strandtenten en wie weet wat allemaal. Volop kans voor ondernemers!

En ja ik snap best dat het waterloopkundig lab er nog even naar met kijken anders spoelt al het zand zo weg maar we gaan nu even leuke ideeën bedenken, haalbaarheidsstudie volgt later.

 

 

 

 

Ik ben lid van een redelijk grote LinkedIn over herbestemmingsgroep van leegstand, daar wordt al een tijdje gediscussieerd over oplossingen voor de Pier. Zo schijnt een van de architecten nog steeds te leven en helder van geest te zijn.

er zijn inmiddels zelfs al wat studies gedaan naar de mogelijkheden van de pier.

Volg de discussie zelf niet zo maar het gaat geloof ik vooral over de inrichting van de pier en minder over de omgeving.

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1441

Bij ter Heide heeft Rijkswaterstaat de zandmotor aangelegd welliswaar als alternatief voor de komende 20 jaar ipv elke 5 jaar verdwenen zand weer aan te vullen.

 

En nog een paar kilometer zuidelijker is een vrij grote zandbak aangelegd die ze "Maasvlakte 2" noemen.

 

Het zal vast geen kwestie zijn van "goed idee dan beginnen we na het komende zomer seizoen en zijn we in 2014 klaar met het vergrote strand" en je zult vast niet als grote projectontwikkelaar zomaar een vergunning voor krijgen.

 

maar kansloos is het ook niet, zeker als je bedenkt dat de zandmotor bij ter Heide ook een onderzoeksproject is om te bekijken of dit middel elders ingezet kan worden als kustverdediging..

 

Noordwijk ligt een stukje noordelijker van Scheveningen en heeft redelijk wat last van zand (en strand verlies) dus het zou best eens een mooie combinatie kunnen zijn van kust / natuurbehoud elders en (massa) recreatie voor Scheveningen

 

Als je de foto van de zandmotor nu eens onder de pier legt incl het binnenmeer, dan zou je nog wel eens een echt unieke trekpleister kunnen creëren en een flinke uitbreiding van de strand capaciteit van Scheveningen strand.

 

en ach.. in 1973 is het Kurhaus ook gesloten en stond op de nominatie gesloopt te worden. de commentaarstem van het filmpje zegt "de glorietijd van het Kurhaus is voorgoed voorbij"

het is iets anders gelopen zullen we maar zeggen..

 

Persoonlijk denk ik dat een rijksmonument ervan maken een stap te ver is, maar een bijzondere status en de pier niet meer als een gewoon bedrijfsgebouw zien zou misschien wel nieuwe mogelijkheden openen.

Link naar reactie

Het gaat natuurlijk ook om een speciale uitvoering en niet alleen om de "vorm". Ondernemersactiviteiten op en bij de Pier moeten specifiek en nieuw zijn, om zo'n project succesvol te maken. Een rijtje winkels zal niks opleveren. Vandaar mijn idee met de onderzeeër. Sea Life zou daar ook heel goed iets bij kunnen doen. Ik ben het met Jasper eens dat opknappen geen optie meer is. Gewoon helemaal nieuw opbouwen met de technische standaard van nu. Daarbij zou b.v. ook een afgeschreven boorplatform kunnen worden gebruikt.

Link naar reactie

Je zou hem ook gedeeltelijk drijvend kunnen maken, zodat je daarmee veel kosten bespaart. Zoals ik al schreef, een boorplatform e.d. kunnen dan gekoppeld worden. Moet wel stormvast zijn natuurlijk. Zo'n Russische onderzeeër is bijna net zo groot als een VS-vliegdekschip. Die zou je onder een schuine hoek af kunnen zinken/inbaggeren en verankeren. Daarna ombouwen om weer horizontale etages te maken die verschillende functies hebben. In elk geval een toprestaurant in een unieke omgeving. Maar er kan dan meer op andere etages b.v. met verschillende thema's.

Link naar reactie

Maak er een offshore bedrijfsverzamelgebouw van, met paspoortcontrole bij de ingang. Dan kun je daar ondernemen zonder dat je last hebt van regeltjes en van de overheid, en kun je buitenlanders er laten werken zonder dat ze een werkvergunning nodig hebben. Je kunt ze gewoon op de pier laten wonen, en ze arriveren en vertrekken per schip aan de punt van de pier. In Californie hebben ze zoiets met een schip voor de kust van Santa Cruz.

Link naar reactie

Maak er een offshore bedrijfsverzamelgebouw van, met paspoortcontrole bij de ingang. Dan kun je daar ondernemen zonder dat je last hebt van regeltjes en van de overheid, en kun je buitenlanders er laten werken zonder dat ze een werkvergunning nodig hebben. Je kunt ze gewoon op de pier laten wonen, en ze arriveren en vertrekken per schip aan de punt van de pier. In Californie hebben ze zoiets met een schip voor de kust van Santa Cruz.

 

Een vrijzone voor internationale IT-projecten? Is dat goed voor onze economie? En ben je niet bang dat daar meteen de allergrootste spelers het monopolie krijgen?

Link naar reactie
Geweldig, zoiets geeft Scheveningen echt allure. henkh

 

Dat is iets wat ik mij gisterenavond ook bedacht

 

Maar eerst even terug naar zowel het Kurhaus als de Pier.

Het filmpje van Roel laat al zien dat het Kurhaus in 1973 dicht bij totaal afschrijving zat zoals de Pier op dit moment ook min of meer op slopershoogte is. Het Kurhaus is geheel gerenoveerd en het heeft Scheveningen (en Den Haag) nieuw elan gegeven.

Stel nu dat we de Pier eens flink onderhanden nemen en we de Pier zodanig transformeren dat het een attractie wordt die mensen uit binnen en buitenland naar Scheveningen doet komen, dat zou toch mooi zijn?

 

De badplaatsen die ik nu associeer met allure liggen aan de Cote d'azur of aan de Belgische kust.

Maar in Nederland heb ik niet echt het gevoel dat we iets hebben dat dezelfde aantrekkingkracht heeft zoals bijvoorbeeld Knokke, Nice of Saint Tropez. Gek eigenlijk want de badplaatsen trekken op mooie zomerse dagen veel dagjesmensen uit binnen en buitenland.

 

Zou het daarom niet mooi zijn als we de Pier uit kunnen breiden zodat we deze om kunnen omtoveren tot een boulevard / promenade met een uitstraling en sfeer die niet onderdoet voor de eerder genoemde buitenlandse badplaatsen?

 

Niet alleen zou het Den Haag Scheveningen meer op de kaart zetten, ook zouden we de Pier (boulevard) in kunnen zetten als een geweldig stuk Holland promotion?

Waterwerken

Wereldwijd staan we bekend om onze waterwerken, behalve de stormvloedkering en de al eerder genoemde maasvlakte kunnen we er in ons eigen land weinig van laten zien. De meeste waterwerken dateren immers al uit de tijd van Leeghwater en zijn vooral functioneel van aard.

De Maasvlakte en de deltawerken zijn misschien leuk om te zien voor de technisch georiënteerde mensen maar niet echt plaatsen waar je dagjesmensen nu eens goed kunt vermaken laat staan ontspanning aan kunt bieden.

Een mooie nieuwe zandpier enigszins geënt op de palm van Dubai zouden daar wel invulling aan kunnen geven, we kunnen laten zien als watermanagers hoe we een kustplaats een geheel nieuw aanzien kunnen geven door uit te breiden de zee in (De Hollanders doen het weer). lijkt mij een geweldige manier om onze kennis te promoten waarbij wij er als land een prachtige toeristische trekpleister bij krijgen.

Dubai was een prestige project, de meeste waterwerken hebben een puur pragmatisch en functionel doel zoals een haven of een vliegveld. Wie weet kan dit Pier project de aanzet geven tot een hele nieuwe kijk op leven aan het water die verder gaat dan alleen maar waterwerk.

Wie weet zijn er straks veel meer kustplaatsen die graag naar zee uit willen breiden om daar wonen, werken en recreëren te faciliteren. Het ligt voor de hand om bij die uitbreidingen dan de temmers van de zee, de Hollanders, bij te halen.

 

Dutch Design

Er een vrijhaven voor ICT mensen van maken klinkt leuk maar ik denk dat er betere plekken zijn om zoiets te faciliteren dan een AA locatie voor toeristen. Wat denk ik wel erg leuk zou zijn is om een winkel annex atelier promenade te maken waar Nederlandse architecten en designers de kans krijgen hun ontwerpen te showen. Nederland heeft in het buitenland een bijzondere reputatie als het gaat om Dutch Design. We zijn ons daar in eigen land onterecht te weinig van bewust, dit zou een mooie manier zijn om Dutch Design voor een groter publiek toegankelijk te maken. Nu zit het over heel Nederland verspreid en behalve vakbeursen doen we er weinig mee, het lijkt soms bijna of we het weg stoppen en dat is erg jammer.

 

 

Dutch Agro

Ook op het gebied van agro staan we nog steeds heel hoog aangeschreven. Eens per 5 jaar organiseren we daar een frote internationale beurs voor maar dat is het dan wel. De pier zou een prachtige manier kunnen zijn om onze agro kennis tentoon te spreiden. Wij hebben veel kennis op het gebied van veredeling. Nu steeds meer kustgebieden verzilt raken hebben wordt landbouw daar steeds lastiger.

De pier zouden we aan kunnen kleden met siergewassen die speciaal ontwikkelt zijn om ook in brakke landbouwgebieden te kunnen floreren. Hoe mooi zou het zijn als we zelfs iets van palmbomen kunnen plaatsen (voor de mediterrane sfeer) die ook goed gedijen in koudere regionen. (anders weet ik daar nog wel een trucje voor;) )

 

Horeca en welness

Ik denk dat dit een nieuwe pier ook voor de horeca veel nieuwe kansen bied. De pier zou een uitgaansgebied op zich kunnen worden waar horeca en welnness naast elkaar kunnen bestaan om zo een breed scala aan diensten aan te bieden wat maakt dat mensen er graag vertoeven. Enkele beach resort clubs, een grote (openlucht?)bioscoop kan er ook wel bij, lekker vanuit je strandstoel een film kijken. De beachscoop. Een openlucht bioscoop aan het strand ben ik nog niet tegengekomen. ;)

Of het door de crisis is of een andere reden heeft, de bioscopen zien al jaren een stijgende lijn, mensen gaan er graag weer op uit. Ik heb soms zelfs het idee dat in plaats van 1 of 2 weken naar het buitenland mensen meer kiezen voor korte tripjes naar bijzondere oorden.

 

 

Themapark

Ik noemde het al eerder, Nederlanders staan bekend om hun kennis op het gebied van waterbeheersing. Behalve wat infocentrums op diverse plaatsen hebben we nergens een echt themapark waar bezoekers kennis kunnen maken met de wetten van het water. meest typerend is misschien wel het mannetje dat een dijkdoorbraak voorkwam door zijn vinger in het gat te steken. Het verhaal is buiten Nederland wereldberoemd, vraag het een Nederland en de kans is groot dat hij geen idee heeft over wie het gaat.

Een Themapark dus over wat wij als Nederlanders doen met ok buitenlandse voorbeelden zodat Dubai, het kunstmatige eiland voor het vliegveld van Hong Kong enz. Alleen wel zo inrichten dat het ook leuk is en niet een ruimte met wat plaatejs met tekst en een paar videopresesnaties.

De Nederlandse game industrie kan daar vast wel een steentje aan bijdragen.

 

Zeeaquarium

Waar pj met zijn duiboot op doelt is denk ik mensen ook iets van de wereld onder water laten zien. Nu valt er in de Noordzee onderwater niet zoveel te zien. Het Noordzee water is erg troebel en moois vissen of koraalriffen zoals je elders op de wereld vind hebben we niet. Dat je een zeeaquarium spannend kunt maken weten ze bij Burgers Zoo.

Als je echt iets spectaculairs wilt maken dan zou je aan het themapark een prachtig zeeaquarium toe kunnen voegen naar het voorbeeld van Burgers Zoo maar dan spectaculairder.

 

 

Project ontwikkelaar of de samenleving

Zoals altijd met grotere projecten is het de vraag wie dat gaat organiseren en wie de rekeningen gaat betalen.

In het verleden zou dat een project ontwikkelaar kunnen zijn maar die tijden van ontwikkelen om grof geld te verdienen op de korte termijn liggen hopelijk achter ons.

Wat we nu wel hebben zijn de nog vrijwel onbenutte mogelijkheden die we hebben om de kennis van de crowd in te zetten.

Dit project leent zich in mijn ogen prima voor crowd sourcing. Kleine projectgroepen van professionals die voor delen van de pier nadenken over inrichting en gebruik.

Het is in mijn ogen Den Haag zelf die over de brug moet komen voor de ruwbouw (het opstuiten van het strand en de nieuwe fundering voor de Pier). Vervolgens is het aan projectteams om de financiering voor hun eigen plannen te regelen. lijkt me een mooie manier van co-creatie waarbij overheid en samenleving gebruik maken van elkaars middelen, kennis en kunde.

 

Hoe verder.

Om een plan als dit uit de idee fase te halen zou je er eigenlijk eerst eens aantal goede tekenaars bij moeten halen om een aantal artist impressions voor de nieuwe Pier te maken. Daarmee kun jeerst eens de reacties eens gaan peilen.

Daarvoor zul je eigenlijk eerst voor deze creatieven eens soort van briefing moeten schrijven waarin zaken als uitstraling naar voren komen.

 

Een voorzetje:

Luxe uitstraling die de pier de allure geeft zonder dat het als "voor de happy few" overkomt

Modern met een vleugje zuiderzeestad zonder dat het kitscherig wordt zoals bijvoorbeeld Batavia stad

Mediteriaan - Antilliaanse sfeer.

De omgeving moet aanvoellen alsof het strand rond de Pier door de zee gemaakt is

De pier moet zowel overdag als 's avonds een sfeervolle uitstraling hebben.

Ik zou bijna zeggen, ook 's avonds moet de Pier zijn aantrekkingskracht hebben, romantiek dus.

Beetje avondsfeer.

 

promenade-night-long.jpg

 

phuket-catch-beach-club.jpg

 

Volgens mij kan de aanpak van de Pier het symbool worden van de weg uit de crisis zoals de Pier ooit symbool stond voor de naoorlogse wederopbouw van Nederland. Na alle negatieve ontwikkelingen de afgelopen jaren van banken ellende, omvallende woningstichtingen, de vele bezuinigingen zou de nieuwe Pier voor een nieuwe buzz kunnen zorgen voor de hele Nederlandse economie.

Link naar reactie

Laat de pilaren staan en maak van het bovenste een lichtgewicht constructie alleen van afval kunststof. Roest niet en de pilaren zijn dan over-gedimensioneerd voor de toepassing. Dan kan het nog decennia of 100 jaar mee. Maak het als een soort groot beeldend stuk kunstwerk. Niet toegankelijk voor publiek. Dan zijn veiligheid constructies overbodig.

 

Zet zonnepanelen overal neer en lage windmolens en eb en vloed generatoren. Gebruik de energie voor lokale (op en in constructie) licht en lasers en beamer en video shows. Maak reclame met video screens en lichtkranten en lasers. Installeer ook een psychedelisch vuurtoren. Publiek kan via i-phone sommige gigantische show effecten zelf bedienen of boodschappen projecteren. Sommige gratis, sommige betaald (ideal toegang).

.

 

Overige elektrische energie kan afgevoerd worden naar het lichtnet. Overdag leveren, 's-nachts consumeren.

 

Is er geen licht fabrikant die kan sponsoren ;) 8)

Link naar reactie

69497017.jpg

 

zoiets, met een cruise terminal, kantoren, winkels, havens etc etc

deze wilden ze hier in het dorp bouwen en koste iets van 300 miljoen oid. misschien met het beton van de pilaren een breker maken? Scheelt weer in de kosten ;D

 

edit, niet helemaal op schaal, maar het gaat om het idee ;)

logo & grafisch design

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.