• 0

debiteurenbeheer, bij welke afdeling?

Hallo,

ik heb een probleem mbt het debiteurenbeheer. Ik streef er naar om de klant het hele proces contact te laten hebben met 1 contactpersoon van de salesafdeling. Elke klant behandelen we persoonlijk en elke klant heeft ook een eigen manier van betalen. Betrouwbare klanten mogen bijvoorbeeld wat langer doen over het betalen van een factuur dan andere klanten. Er is geen concrete richtlijn. Dit gaat op 'gevoel'. De verkopers kennen de klant hiervoor goed. Echter nu vind de sales afdeling dat het niet hen taak is om het debiteurenbeleid uit te voeren. Ik kan me hier een voorstelling bij maken, maar als het beheer naar de administratie-afdeling gaat zit ik met het probleem dat deze afdeling de klant niet kent, en dus niet kan inspelen op de specifieke eigenschappen van de klant. Hebben jullie tips voor mij? Waar moet ik het debiteurenbeleid neerleggen, en is het verstandig een concrete richtlijn mbt betalen te hanteren bij het uiteenlopende soort klanten.

Gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ikzelf ben ook te makkelijk bij sommige vaste klanten (want zo is het wel) en weet dat het uiteindelijk wel komt gebaseerd op ontvangen betalingen uit het verleden.

 

Ik heb maar een kleine onderneming met korte schakels. Bij een grotere onderneming kan dit inderdaad voor problemen zorgen. Wat ik dan zou doen is i.p.v. bijvoorbeeld 30 dagen de klant op 60 dagen zetten. Dit dan ook melden aan de klant.

 

Sommige klanten (meestal grote bedrijven) geven aan voordat ze bestellen dat de betalingstermijn 60 of 90 dagen is. Dat kan ik accepteren of niet en bij het aanmaken van de klant zet ik de betalingstermijn dan op deze termijn. Als deze dan overschreden wordt dan volgt het normale herinneringsproces.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

ik heb een probleem mbt het debiteurenbeheer. Ik streef er naar om de klant het hele proces contact te laten hebben met 1 contactpersoon van de salesafdeling. Elke klant behandelen we persoonlijk en elke klant heeft ook een eigen manier van betalen. Betrouwbare klanten mogen bijvoorbeeld wat langer doen over het betalen van een factuur dan andere klanten. Er is geen concrete richtlijn. Dit gaat op 'gevoel'. De verkopers kennen de klant hiervoor goed. Echter nu vind de sales afdeling dat het niet hen taak is om het debiteurenbeleid uit te voeren. Ik kan me hier een voorstelling bij maken, maar als het beheer naar de administratie-afdeling gaat zit ik met het probleem dat deze afdeling de klant niet kent, en dus niet kan inspelen op de specifieke eigenschappen van de klant. Hebben jullie tips voor mij? Waar moet ik het debiteurenbeleid neerleggen, en is het verstandig een concrete richtlijn mbt betalen te hanteren bij het uiteenlopende soort klanten.

Gr

Ik weet niet wat voor bedrijf je hebt, elke klant zijn eigen betalingstermijn laten regelen is wel erg klantvriendelijk. Vreemde ogen dwingen zeggen ze wel eens, een afd. debiteurenbeleid kan er wel voor zorgen dat je geld eerder betaald is. En dat kan gewoon met een glimlach aan de telefoon, als een betaling te laat binnen is. Ik neem aan dat je afd. sales niet van alle ins en outs van de klanten op de hoogte is. Betalingstermijn van 14 dagen is heel redelijk, gaat de klant er over heen, dan kan een telefoontje van debiteurenbeleid wonderen doen. Ik neem aan dat je personeel ook op tijd het salaris wil ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Elke klant behandelen we persoonlijk en elke klant heeft ook een eigen manier van betalen.

Gaat het bij die "manier van betalen" alleen om een betaaltermijn die varieert of zijn er nog andere mogelijkheden?

 

 

Betrouwbare klanten mogen bijvoorbeeld wat langer doen over het betalen van een factuur dan andere klanten. Er is geen concrete richtlijn. Dit gaat op 'gevoel'.

Die andere klanten zijn dus "onbetrouwbaar"?

 

 

Echter nu vind de sales afdeling dat het niet hen taak is om het debiteurenbeleid uit te voeren.

Wat ze bij sales dus eigenlijk zeggen is dat ze hun "gevoel" wél willen gebruiken om het debiteurenbeleid te bepalen en bijzondere afspraken met de klant te maken over de betaling, maar vervolgens niet de verantwoordelijkheid willen nemen als de klant zich niet aan de gemaakte afspraken houdt.

 

 

Waar moet ik het debiteurenbeleid neerleggen, en is het verstandig een concrete richtlijn mbt betalen te hanteren bij het uiteenlopende soort klanten.

Pas er in ieder geval voor op dat je geen document maakt waarin je uitlegt wat de betalingscondities zijn voor "betrouwbare" en "onbetrouwbare" klanten. Zo'n document komt geheid een keer bij een van die klanten terecht (en meestal bij de verkeerde).

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het standpunt van de salesafdeling. Ik begrijp jouw standpunt ook. Wat jij wilt is een slag maken van verkoop naar accountmanagement. Niet iedere verkoper is in staat om zo'n stap te zetten, zeker niet zonder training en ontwikkeling. Als werkgever zul je dus in je personeel moeten investeren wil je dr voor zorgen dat ze die tak van sport ook gaan beheersen en moet je ze zeker niet laten zwemmen. Belangrijk is dat dales begrijpt dat een goede klant niet alleen een partij is die veel inkoopt maar ook een partij is die goed betaalt. Door hen ook hierin te betrekken en verantwoordelijk te maken mak je een kwaliteitsslag in je organisatie.

 

Ik ben overigens van mening dat er in jouw idee wat fout gaat:

 

Betrouwbare klanten mogen bijvoorbeeld wat langer doen over het betalen van een factuur dan andere klanten. Er is geen concrete richtlijn. Dit gaat op 'gevoel'.

 

Ik zie hier drie problemen, voor wie de taak dan ook uitvoert:

 

[*]Wanneer is een klant een betrouwbare klant? Misschien wel als deze op tijd betaalt...

[*]In deze tijd dient het standaard incassotraject van een organisatie vastgelegd te zijn - of je daarvan afwijkt is een belissing die je altijd nog kan nemen.

[*]Als je mensen op hun gevoel beslissingen laat nemen kun je ze hier ook niet op afrekenen.

 

Helderheid, helderheid en nog eens helderheid, dat is belangrijk. En natuurlijk kan er van richtlijnen afgeweken worden, maar altijd onderbouwd en toetsbaar en het moet helder xijn dat je ergens vanaf wijkt. Het is ook helemaal niet erg als de klant ook weet dat er op zo'n moment moeite voor hem gedaan wordt. Ik zou onder zulke voorwaarden ook huiverig zijn om deze taak op mij te nemen. Leg dit proces dus eerst vast.

 

Zelf zou ik veel meer denken aan een 1-2tje in jouw organisatie. De debiteurenafdeling is verantwoordelijk voor het incassotraject en trekt hierin samen op met sales - of beter: accountmanagement. Debiteurenbeheer signaleert een betalingsachterstand en overlegt met sales. Het telefonisch- en fysieke contact loopt via sales, de correspondentie in een standaard traject dat noodzakelijk is voor je dossiervorming. In overleg worden de noodzakelijk vervolgstappen gezet. Zo zijn twee mensen bezig met het proces, houden ze elkaar scherp en heb jij je risico's beter afgedicht.

Bovendien wordt de taak voor sales ook een stuk makkelijker:

 

[*]mijn collega van debiteuren signaleert een betalingsachterstand je reageerde niet op de herinneringen (bla bla);

[*]ik kan debiteuren echt niet langer tegenhouden, doe die betaling even en dan zijn ze voorlopig even koest

[*]Etc. etc.

 

Het commnicatieproces kan veel makkelijker lopen als je good cop-bad cop kunt spelen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

. Echter nu vind de sales afdeling dat het niet hen taak is om het debiteurenbeleid uit te voeren. Ik kan me hier een voorstelling bij maken, maar als het beheer naar de administratie-afdeling gaat zit ik met het probleem dat deze afdeling de klant niet kent, en dus niet kan inspelen op de specifieke eigenschappen van de klant. Hebben jullie tips voor mij? Waar moet ik het debiteurenbeleid neerleggen, en is het verstandig een concrete richtlijn mbt betalen te hanteren bij het uiteenlopende soort klanten.

Gr

Een bedrijf hoeft toch geen democratie te zijn? Als jij als baas (neem ik even aan) vindt dat er op een bepaalde methode gewerkt moet worden dan moet sales dat toch gewoon doen? De discussie aangaan mag, maar jij beslist.

En als sales daar problemen mee heeft zijn er genoeg vacature sites.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.