• 0

Letterlijk met mijn rug tegen de muur..

Beste mensen,

 

Ik ben een alleenstaande jonge ondernemer van 28 jaar.

Ik ben 5 jaar geleden begonnen met een detacheringsburo. (eenmanszaak, 2 jaar geleden omgezet naar BV)

De zaken gingen erg goed, totdat wij een samenwerkingsverband aangingen met een export bedrijf.

Wij hebben samen een project gedaan, waarbij ik flink benadeeld ben door uitblijvende betalingen.

 

Afgelopen jaar kreeg ik te horen dat het bedrijf failliet verklaard zou worden.

De vordering die ik ingediend heb bij de curator is €61.000,-

 

Ik heb tijdens onze samenwerkingsverband, flinke achterstanden opgebouwd, waaronder een schuld aan de fiscus van ruim een €100.000,-

 

Na een goed jaar gedraaid te hebben in 2011 met detacheren, heb ik wat vermogen opgespaard om hiermee de problemen op te lossen. Ik had totaal €60.000,- bij elkaar verzameld. Ik kon hiermee aflossen, of ik kon ermee investeren, zodat ik daarmee op mijn problemen af kon lossen.

 

Ik koos voor het laatste en begon te werken aan een idee waar ik al jarenlang mee zat.

Het starten van een wok take away concept.

 

Vlak na het tekenen van een huurcontract voor 5 jaar, reed ik in een verkeerscontrole in Amsterdam, waarbij de belastingdienst ook zat. Er bleek prive nog een schuld open te staan van tegen de €40.000,- wat betaald moest worden en er waren geen regelingen mogelijk.. Ik heb deze schuld betaald en heb geen prive schuld bij de fiscus.

 

Maar nu had ik ineens een huurcontract voor 5 jaar, en een stuk minder vermogen om ermee te kunnen investeren.

Al met al, heb ik met pijn en moeite het verhaal af gekregen. De zaak draait al, en heeft echt ontzettend veel potentie.

De zaak is echt ongelofelijk mooi geworden, en de reacties van de mensen zijn echt super!

Jammer genoeg draait het nog niet goed genoeg om op het geinvesteerde af te kunnen lossen.

 

Maar goed, daar sta je dan met een mooie zaak en een flinke achterstand..

Banken wilde mij niet steunen, in prive sferen kon ik ook bij niemand terecht..

 

Op mijn zakelijke rekening van het detacheringsburo: € 446.53,-

Vooruitzichten voor werk is wel positief, alleen nog niks concreets op papier.

Uitstaande facturen €35.000,- maar dat komt na 45 dagen pas binnen.

Prive is er niemand die mij kan en wil helpen.

Banken kunnen niks voor mij betekenen.

 

Ik zit echt met een enorme cashdruk, die ik overigens zelf veroorzaakt heb.

 

Ik ben op zoek naar een oplossing, maar lijk deze niet te kunnen vinden.

Een financiering met de zaak als onderpand (waarde ong. €50.000,-) lukt ook niet.

 

Hoe kom ik uit deze ellende?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Donnie,

 

Je zit aardig in de nesten. Dat zal niet prettig voelen.

 

Allereerst wat kritische noten. De schuld bij de fiscus is 40K groter dan je vordering, dus daar zit ook een ander probleem. En daarnaast nog 40K prive schuld, dus daar is ook wat aan de hand. Kortom, je situatieschets is onvolledig. Voor een advies voor jouw persoonlijke financien en die van de BV is er zo te weinig informatie. Ik adviseer toch te investeren in een financieel adviseur die je hele situatie in detail door kan nemen. Je mengt ook de financien van de BV, jezelf prive en het wokrestaurant (welke rechtsvorm?) door elkaar en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarnaast leidt ik uit je mailadres af dat je zelfs nog een onderneming hebt.

 

Dan even de algemene ondernemerskant.

 

Wokrestaurant: als het restaurant aantoonbaar potentie heeft kun je overwegen het te verkopen. Pijnlijk, maar dan heb je weer geld. En beter dat jij dat nu goed verkoopt dan dat jouw toekomstige curator het voor een habbekrats wegdoet.

 

Detacheringsbureu: je kunt transparant zijn en met de klanten gaan praten of de betalingstermijn te verkorten is, desnoods eenmalig.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

en van mij nog een tip: als er zoveel geld verloren is gegaan dan ligt er ergens een belastingteruggave op je te wachten. Bijv. terug te ontvangen BTW op niet ontvangen omzet of aftrekposten wegens afwaardering van debiteuren.

 

ZSM de boekhouding op orde maken, openstaande aangiften (bijv. VPB 2011 en BTW suppleties) meteen indienen.

 

Sterkte

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemer,

Goed dat je hulp zoekt, dat is de eerste stap naar een uitweg. Allereerst kunnen we je vanuit de Feniksgroep een 'gratis' stoel aanbieden in onze Ronde Tafels waar je met diverse experts kunt sparren over je dillemma. De Ronde Tafels starten pas half februari, dus dat is wellicht te laat voor je. Neem gerust contact op met ons, om te kijken wie wat voor jou kan betekenen! Veel sterkte, succes,

Serena Scholte

Feniksgroep.com

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie
  • 0

Tja.... de tip van Joost zou ik zeker met spoed oppakken. Is zeker niet mogelijk om geld uit de wok toko vrij te maken door dit te verkopen? Wat debiteuren betreft, daar staan zeker ook crediteuren tegenover?

 

Klinkt behoorlijk hopeloos en een ronde tafel zal je niet verder helpen ben ik bang. Probeer toch maar een betalingsregeling met de fiscus te sluiten, al denk ik dat dit gezien je historie met hen niet veel zal uithalen.

 

Sterkte!

Link naar reactie
  • 0
De zaken gingen erg goed, totdat wij een samenwerkingsverband aangingen met een export bedrijf.

Wij hebben samen een project gedaan, waarbij ik flink benadeeld ben door uitblijvende betalingen.

 

Afgelopen jaar kreeg ik te horen dat het bedrijf failliet verklaard zou worden.

De vordering die ik ingediend heb bij de curator is €61.000,-

Wat is de huidige status?

 

Uitstaande facturen €35.000,- maar dat komt na 45 dagen pas binnen.

 

Kan dat niet op enige manier versneld worden?

 

Waar maak je zelf uren en wat levert dat op? En wat voor adviseurs heb je tot je beschikking?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Welke schuldeiser zet er nu de druk op jou, dit haal ik niet echt uit je verhaal. Als dit de fiscus is, dan zou ik je aanraden het advies van Joost op te volgen. Wacht daar niet mee en ik zou dat uitbesteden als ik jou was.

 

Ik heb tijdens onze samenwerkingsverband, flinke achterstanden opgebouwd, waaronder een schuld aan de fiscus van ruim een €100.000,-

Deze schuld is er dus nog ? Is dit de schuld inclusief rentes, boetes e.d.

 

Vlak na het tekenen van een huurcontract voor 5 jaar, reed ik in een verkeerscontrole in Amsterdam, waarbij de belastingdienst ook zat. Er bleek prive nog een schuld open te staan van tegen de €40.000,- wat betaald moest worden en er waren geen regelingen mogelijk.. Ik heb deze schuld betaald en heb geen prive schuld bij de fiscus.

Dus van die 60.000 die je had heb je 40.000 gebruikt om de priveschuld te betalen. Heb je dus 20.000 geinvesteerd in je wok toko ?

 

Jammer genoeg draait het nog niet goed genoeg om op het geinvesteerde af te kunnen lossen.

Hoe bedoel je dit, heb je ook nog schulden a.g.v. overname van de inventaris oid welke je af moet betalen ?

Heb je wel alle overige verplichtingen, zoals de huur, voldaan ?

 

Op mijn zakelijke rekening van het detacheringsburo: € 446.53,-

Positief of negatief ?

 

Een financiering met de zaak als onderpand (waarde ong. €50.000,-) lukt ook niet.

Hoe kom je tot die waarde ? En is dit allemaal reeds afbetaald en zit er geen eigendomsvoorbehoud op ? Je had 60.000, waarvan je 40.000 hebt gebruikt om een prive belastingschuld te betalen. Resteert dat je 20.000 hebt kunnen investeren in je wok toko. Waar komt die overige 30.000 waarde vandaan. Je schrijft dat je nog niet goed genoeg draait dus een echte meerwaarde zal er nog niet ontstaan zijn.

 

Laat een profesional voor jou de boel op een rijtje zetten. Een en ander lijkt een beetje door elkaar te lopen. Wellicht is nog iets (of een deel) te redden, maar misschien is het ook dweilen met de kraan open.

 

Waar zit de wok toko ? Ook in de BV waar de 100.00 schuld bij de fiscus zit ?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.