• 0

Vorige zendingen CIF, dit keer FOB?

Beste forum leden van Higherlevel,

 

Tot op heden heb ik elke zending vanuit Ningbo (Zhejiang, China) CIF Rotterdam laten verzenden. Bij mijn leverancier zou ik per eenheid hetzelfde bedrag voor FOB Ningbo als CIF Rotterdam betalen. Destijds leek het mij als startende ondernemer makkelijker om CIF te verzenden en heb sindsdien niet anders gedaan. Op mijn factuur bij inklaring staan de volgende punten vermeld met de daar bijhorende kosten:

 

- DISCHARGING

- SHARE THC

- IMPORT FEE

- CHINA IMPORT FEE

- EERS EMERGENCY EXCHANGE RATE EXCHANGE RATE SURCHARGE

- GAS MEASURING COSTS

- DO / ECO TAX / ISPS

 

Mijn vraag is: welke van bovenstaande punten zijn gerelateerd aan het CIF laten verzenden? Vervolgens kan ik uitrekenen of het voordeliger is om de zending FOB te laten verzenden.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Roel, dat plaatje toont helemaal niet hoe de verhoudingen in de kosten van alle onderdelen liggen. Het toont alleen maar welke kosten voor rekening van de koper komen als een koper een bepaalde incoterm te gebruiken. Bovendien zijn en kunnen in dit plaatje geen "onvoorziene" kosten zijn opgenomen, die te maken hebben met douane-controles. Als je pech hebt wordt je handel zowel in China als in NL grondig geïnspecteerd en ben je 200+ euro meer kwijt voor het transport. Als je een Chinees pracht geeft CIF-Rotterdam haven te laten leveren, calculeert hij die onvoorzienbare kosten altijd van tevoren in en strijkt ze als winst op als de goederen geen extra inspectie krijgen. Er speelt hier veel meer dan een schema. Daarnaast hebben we in de transport-branche een gezonde concurrentie, waardoor het niet onverstandig is om bij verschillende transporteurs prijzen aan te vragen.

Link naar reactie
  • 0

het verhaal van de douane inspectie speelt in de kosten geen rol. Bij zowel FOB als CIF/CFR is de chineese leverancier verantwoordelijk voor de douane kosten die in China gemaakt worden. Bij zowel FOB als CIF is de Nederlandse ontvanger verantwoordelijk voor de douane kosten in de EU. Het maakt qua douane kosten dus niet uit of je FOB of CIF koopt koopt.

 

Er speelt wel een heel ander iets een rol.

 

Zodra een Chinees namelijk CFR aanbied krijgt hij hiervoor geld terug van de co loader/groupage rederij. Deze kosten worden vervolgens in Nederland verhaald op de ontvanger door hoge kosten te rekenen voor de afhandeling.

 

Op het moment dat je FOB boekt en zelf je grouapge rederij/expediteur kiest zal je direct zien dat de kosten voor de afhandeling in Nederland stukken lager liggen. Daar in tegen betaal je wel een bedrag voor de zeevracht. Dikke kans dat het totaal bedrag wat je uiteindelijk betaald lager ligt dan de afhandelings kosten die je betaald als je CFR hebt gekocht.

 

Een bijkomend voordeel bij FOB is dat je van te voren duidelijk afspreekt wat je gaat betalen. DIt weet je bij CFR eigenlijk nooit en zal je pas ervaren als de goederen in Nederland aankomen!

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.