• 0

Managementfee (gedeeltelijk) afhankelijk van ....?

casus:

- 2 fundingpartners, elk 25% ak

- ikzelf als managing partner, 50% ak

- substantiele resultaten in het vooruitzicht

 

basisafspraak is dat de managementfee

- min 2.500 bedraagt

- max 15.000 bedraagt

 

we zoeken naar een manier om de managementfee op een verantwoorde, maar ook heldere wijze te laten meegroeien met de omzet.

Helder:, betekent in mijn ogen:

- geen discussie over wel of niet

- strakke aanknopingspunten

Verantwoord, betekent in mijn ogen:

- liquiditeit van de onderneming bewaken

- ruimte voor tegenvallers laten

 

kan iemand mij adviseren hoe een goede 'formule' op te stellen?

 

dank alvast, frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Allereerst zou mijn vraag zijn, de managementfee van WIE, en over welke periode praten we hier, 2500,- per maand of per dag of per jaar?

 

Ter inspiratie zou ik je artikel 12a van de Wet Loonbelasting aan kunnen raden, daar staat ook vrij uitgebreid beschreven wat er mogelijk is met een salaris.

 

Maar serieuzer: Wat zou je zeggen van:

 

"De Management Fee die partij A in rekening brengt bij de partij B bedraagt minimaal 2.500,- euro en maximaal 15.000,- euro per periode C.

Jaarlijks wordt deze management fee herzien, waarbij de herziening gebaseerd is op de cijfers uit de vennootschappelijke (commerciele) jaarrekening van het voorafgaande jaar. (* 1). Uitgangspunt is dat de management fee D % van de omzet (*2)van het voorafgaande jaar bedraagt.

Indien de waarde van de vlottende activa op 31 december van het voorafgaande jaar minder is dan E% van de waarde van de vlottende passiva (de schulden op korte termijn) (*3), wordt de management fee gehalveerd ten opzichte van het voorgaande jaar, met inachtneming van het genoemde minimum van 2.500,- euro."

 

Toelichting:

 

- wie is partij A ? Partij B is de rechtspersoon waar de onderneming in zit en die de management fee gaat uitbetalen.

- vul voor 'periode C' desgewenst maand/dag/jaar/kwartaal in

- * 1: als je je op cijfers baseert, leg dan vast of dat de fiscale cijfers zijn (die voor de aangifte gebruikt worden) of de commerciele, dan kun je daar later geen ruzie over krijgen.

- D%: je kunt vast zelf een mooi getal hiervoor verzinnen, afhankelijk van hoe je onderneming in elkaar zit.

- *2: misschien is omzet een verkeerd criterium, je kunt dit ook vervangen door 'de winst van het voorafgaande jaar vermeerderd met alle in rekening gebrachte management fees in het voorafgaande jaar'

- E: mijn eerste gedachte zou zijn 100%, daarmee is de voorwaarde dat de bezittingen die op korte termijn voor geld ingewisseld kunnen worden precies evenveel of meer waard zijn dan de schulden die op korte termijn betaald moeten worden. Sommige mensen vinden dat je beter op 150% of 200% moet zitten om rekening te houden met slecht betalende debiteuren, incourante voorraden et cetera.

- *3: een veel gebruikte maatstaf voor het meten van de liquiditeit is de current ratio. Of dit voor jullie onderneming ook de beste maatstaf is, is o.a. afhankelijk van wat jullie doen en andere omstandigheden.

 

 

Meer toelichting: Ik baseer me goeddeels op de jaarrekening van het jaar ervoor, want dat is iets waar - als het goed is - geen discussie over is. De cijfers van een lopend jaar staan niet vast en dan moet je gaan schatten, en dat wil je voorkomen, begrijp ik. Consequentie is dan wel dat je management fee een beetje 'achter de feiten aan loopt'.

 

Ik heb overwogen om iets over het eigen vermogen van de onderneming er in te verwerken, zodat de management fee ook rekening houdt met de buffers voor tegenvallers. Punt is wel dat andere aandeelhouders, die meebeslissen over uitkeringen van het eigen vermogen, zo invloed krijgen op jouw managementfee.

 

 

De passage over de liquiditeit (als het onder een bepaalde grens zakt wordt de management fee gehalveerd) is nogal van de botte bijl. Als ik je goed begrijp wil je voorkomen dat er discussie komt, dus je zult dingen vast moeten leggen. Je kunt ook bij tegenvallende liquiditeit een stapsgewijze afname van de Fee beschrijven (tussen 90% en 100% gaat er 20% van de Fee af, tussen de 80% en 90% gebeurt er X)

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

dank voor je constructieve bijdrage...! Het gaat om een (naar verwachting) sterk groeiende onderneming) met een mooi verdienmodel.

 

Ik zoek naar een manier om de managementfee mee te laten groeien met de ontwikkelingen, dwz op z'n minst bijstelling per kwartaal. Ik begin op € 2.500, doch wil daar niet ruim een jaar op blijven 'hangen'. Een formule 'per maand' waarin omzet, kosten en reserveringen een rol spelen, en een factor om de benodigde vrije cashflow te bewaken wellicht? of wordt dit dan te ingewikkeld om uit te voeren?

Link naar reactie
  • 0

De aanknopingspunten die je noemt zijn prima. Het probleem zit meer in het schriftelijk uitwerken.

Het lijkt me zaak hiervoor je juridisch adviseur in te schakelen. Ik snap dat je op zoek bent naar meer handvatten, maar ik vermoed dat niemand hier het contract voor jou gaat maken.

 

Kom eens terug met een concept van je overeenkomst, zodat we meer inhoudelijk kunnen reageren. We helpen je graag verder.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.