• 0

Nederlandse vorm van "vesting of shares" in het BV recht

Hi allemaal,

 

Ik heb op verschillende fora en via google gezocht naar uitleg hoe je "vesting of shares" kunt uitleggen binnen de aandeelhoudersovereenkomst van een BV.

 

(Voor meer uitleg over vesting of shares in de VS: http://pandodaily.com/2012/04/26/founders-should-give-their-stock-back-why-vesting-is-in-your-startups-best-interest/)

 

Ik wil namelijk een BV oprichten samen met een vriend met daarin de volgende aandeelhouders:

 

- 85% mijnholding BV

- 15% vriendholding BV

 

Daarbij heeft deze vriend 15% aandelen maar ik wil niet dat hij stopt met meewerken en vervolgens de 15% gaat cashen nadat ik nogeens 5 jaar hard daarvoor ga werken.

 

Redelijk zou zijn dat hij zijn 15% krijgt vanaf begin maar dat ik het recht heb om:

- na uitstappen van hem uit de onderneming binnen 6 maanden hij 80% van zijn aandelen moet verkopen aan mij voor de nominale waarde

- na uitstappen van hem uit de onderneming binnen 12 maanden hij 60% van zijn aandelen moet verkopen aan mij voor de nominale waarde

 

Vragen die ik hierbij heb zijn:

- Is dit juridisch mogelijk?

- Zijn hier voorbeelden van?

- Zijn er andere constructies die jullie adviseren?

- Bovenstaande is nauw verbonden aan: aandeelhouder en bestuurder. Wat als deze partner zijn holding BV verkoopt (en daarmee indirect zijn aandelen in ons bedrijf)?

 

Uiteraard zal de uitkomst wederzijds zijn, dus ook gelden voor mij.

 

Bedankt alvast voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je maakt het n.m.b.m. allemaal veel te moeilijk met Engelse termen. Wat jij bedoelt heet in normaal Nederlands gewoon aanbiedingsplicht

 

Aanbiedingsplicht van aandelen bij overlijden, langdurige arbeidsongeschiktheid of staken werkzaamheden voor bedrijf is een vrij gebruikelijke bepaling die iedere beetje bedrijfsadviseur, boekhouder of fiscalist je kan uitleggen. En bindende afspraken over de prijs zijn ook mogelijk, binnen bepaalde fiscale spelregels...

 

Wat als deze partner zijn holding BV verkoopt (en daarmee indirect zijn aandelen in ons bedrijf)?

Ook dat wordt geregeld binnen standaardbepalingen over de aanbiedingsplicht in statuten of daarbuiten: een aandeelhouder die direct of indirect zijn aandelenbelang in de werkmij verkoopt is verplicht deze aandelen eerst aan te bieden aan de overige aandeelhouders

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je maakt het n.m.b.m. allemaal veel te moeilijk met Engelse termen. Wat jij bedoelt heet in normaal Nederlands gewoon aanbiedingsplicht

 

 

En bindende afspraken over de prijs zijn ook mogelijk, binnen bepaalde fiscale spelregels...

 

Welke fiscale spelregels zijn dat? Ik zat namelijk te denken aan verplichte terugverkoop van de aandelen voor de nominale waarde, wat maar 2 euro in totaal is voor alle aandelen die mijn partner bezit. Ik kan me voorstellen dat dit ingekleed kan worden als boeten indien hij 80% moet terugverkopen (=EUR 1,60) maar het bedrijf kan dan inmiddels al veel meer waard zijn aangezien een week na oprichting er 50.000 euro voor 10% door een investeerder wordt geinjecteerd).

Dan zou zijn aandeel dus 80% van (20% X EUR 50.000 boekhoudkundige waarde) = EUR 8000,- zijn.

 

Ben benieuwd hoe we dat dan moeten inkleden en of de belasting dat verschil van EUR 7.998,40 niet als gift ziet...

Link naar reactie
  • 0

Maar wat wil je hiermee bereiken? Als je vriend niet of nauwelijks van de waardestijging van de aandelen mag profiteren, waarom geef je hem dan geen 4,9%?

 

Hij stapt in een bedrijf wat al redelijk ontwikkeld is qua product en waarbij een investering al voor is getekend. Dus, ja hij krijgt een waardestijging wanneer hij instapt na een week maar dat wil niet zeggen dat hij dan ook na een week kan uitstappen.

 

Dit zou unfair zijn ten opzichte van mij (ik ben al een 6 maanden bezig met het product).

 

Ik wil ook dat hij langer dan 3 jaar aanblijft aangezien het hard werken wordt om ons bedrijf groot te maken en met zo weinig inleg (2 euro) en 1 maand werken (als hij dan opstapt) is het niet fair als hij zo veel verdient wanneer het bedrijf 3 jaar later wordt verkocht.

(Dit is overigens wederzijds! Ik zal deze clausule ook opnemen voor mij. Als ik opstap binnen 6 maanden moet ik 80% van mijn aandelen tegen nominale waarde verkopen.)

 

Aangezien we meerdere investering rondes tegemoet gaan is dit overigens ook een vereist van de investeerders. Ik zelf vind het ook eerlijk t.o.v. alle spelers. Wij spelen met heel veel geld van een ander (de investeerders) en moeten dat dus over tijd "verdienen". Door te blijven werken (minimaal 3 jaar) zorgen we voor aandeelhouders waarde en na 3 jaar mogen ook wij als oprichters daar dan wel van profiteren. Indien eerder, dan wel in mindere mate of helemaal niet.

 

Blijft natuurlijk nog steeds de vraag open of dit belastingtechnisch te regelen is ...

Link naar reactie
  • 0

Lock-up voor drie jaar is een oplossing maar ook weer onredelijk. Er kunnen meerdere redenen zijn om uit elkaar te gaan, zoals een verschil van mening in visie/strategie of een oorzaak in de prive sferen. Als het dus gaat om een "good leaver" dan is het onredelijk na 2 jaar om alle aandelen kwijt te raken tegen een lage waarde.

Trapsgewijs zou redelijker zijn: beloning voor het harde werken stijgt naar mate de tijd vorderd.

Misschien een subjectief iets, of dit nu fair is of niet maar dat is niet de discussie / vraag.

 

De vraag is echter, zal de belastingdienst een "straf" (het feit dat je de aandelen voor een lager bedrag moet verkopen maar wel hoger dan je aankoop bedrag maar lager dan de werkelijke waarde) zien als een probleem en het verschil in waarde zien als een gift aan de vennootschap/overige aandeelhouders?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer een lock-up van drie jaar voorgesteld wordt is het overigens nog steeds dezelfde vraag.

Wat gebeurd er wanneer de aandeelhouder na 2 jaar opstapt als bestuurder/werknemer en niet meer actief werkzaam is in het bedrijf. Wat gaat de belastingdienst dan zeggen over de aandelen die tegen een laag bedrag worden teruggekocht?

Link naar reactie
  • 0

Beste StereoBart,

 

"Bad Leaver/Good Leaver" bepalingen komen - ook in Nederlandse verhoudingen - regelmatig voor bij het opzetten van een startup of in geval van een management buy-out, vooral wanneer door derden (bijv. private equity investeerders) in de onderneming wordt geïnvesteerd. Volgens die bepalingen ontvangt een "Bad Leaver" (bijv. iemand die vertrekt als gevolg van een ontslag op staande voet) een lagere prijs voor de aandelen dan een "Good Leaver" (bijv. iemand die niet meer beschikbaar is wegens arbeidsongeschiktheid). Je ziet in de praktijk dat juristen in dat soort bepalingen de vaststelling van de voor de aandelen te betalen prijs op verschillende manieren vormgeven: ook een artikel dat bepaalt dat een "Bad Leaver" slechts de nominale waarde van de aandelen ontvangt heb ik wel eens gezien. Vanuit juridisch perspectief is dat mijns insziens geen probleem: je kan het zien als een soort boete voor slecht of ongewenst gedrag. Daarom ben ik dus ook benieuwd naar het antwoord op jouw fiscale vraag. :)

 

Groet,

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

De fiscus zal de gang van zaken zeker willen volgen. Uitgangspunt bij een overdracht van aandelen is een marktconforme prijs.

Als ik na drie jaar werken de nominale waarde van de aandelen terugkrijg, terwijl de marktwaarde fors hoger is, dan bevoordeel ik inderdaad de koper van mijn aandelen.

 

Wat Caroline echter aangeeft, speelt in die waardering wel een rol. Bij Bad Leavership mag je ervan uitgaan dat de waarde van de aandelen lager is. Temeer daar in dergelijke gevallen de financiële zaken in de BV doorgaans ook niet rooskleurig verlopen zijn.

 

Tot slot zorgt kun je overwegen om in een aandeelhoudersovereenkomst vast te leggen dat, indien een aandeelhouder niet langer de werkzaamheden verricht conform diens managementovereenkomst, dat dan de managementovereenkomst ontbonden wordt, gevolgd door het verplicht te koop aanbieden van de aandelen aan de andere aandeelhouder. Zo kun je in elk geval voorkomen dat de ander stopt met werken, een tijd lang als aandeelhouder achterover leunt en dan gaat cashen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.