• 0

Opdrachtgever schakelt mij in als hoofd aannemer

Geen antwoord kunnen vinden, vandaar deze vraag.

 

Hallo allemaal,

 

Mijn vraag gaat over de (fiscale) gevolgen bij het fungeren als tussenpersoon van een opdrachtgever.

 

De vraag is eigenlijk heel simpel: Mijn opdrachtgever wil een bepaalde klus laten uitvoeren. Hiervoor moet hij gebruik maken van mijn dienst én de dienst van een ander bureau. Om deze diensten uit te laten voeren, schakelt hij mij in als "de persoon die alles moet regelen". De facturen lopen dus allemaal via mij. Hij wilt als het ware slechts 1 opdrachtgever hebben die alles regelt: ik.

 

Zijn er fiscale gevolgen aan zo'n situatie verbonden? Ik begrijp dat ik de Var verklaring moet hebben van de dienstverleners die ik inschakel, om er zeker van te zijn dat ik geen premies moet afdragen. Moet ik verder nog ergens anders rekening mee houden?

 

Geven mijn jaarcijfers aan het eind van het jaar niet een compleet vertekend beeld? Ikzelf investeer op papier dus enorm veel geld, terwijl in de realiteit dat niet het geval is.

 

Waar moet ik op letten zodat ik niet in de problemen kom?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal zie ik geen probleem. Je koopt werk in voor schriftelijke opdrachten en je bataat de uitvoerders. Qua aansprakelijkheid en risico zie ik eerder problemen. Als uiteindelijk alles klaar is en de opdrachtgever laat je zitten met je rekeningen, ga je diep de boot in.

Link naar reactie
  • 1

Jij wordt hoofdaannemer, de ander onderaannemer. Dat zijn de trefwoorden die je kunt gebruiken in je zoektocht.

 

Eerste hit geeft al direct een waslijst tips: http://www.topboekhouder.nl/onderaannemer-bouw

 

Andere tips: contractueel zorgen dat je niet knel komt tussen de betalingen van opdrachtgever en betalingen aan onderaannemer. Dan moet je namelijk alles voorschieten. EDIT: Dat zegt mijn voorganger dus ook...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Als uiteindelijk alles klaar is en de opdrachtgever laat je zitten met je rekeningen, ga je diep de boot in.

Ja, dat klopt. Dat is iets wat ik me steeds beter begin te realiseren.

 

Het is de eerste keer dat er zo'n "constructie" plaatsvindt, vandaar dat het helemaal nieuw voor me is. Ik heb er goed vertrouwen in dat de opdrachtgever mij uiteindelijk betaalt, zodat ik degene die ik heb ingeschakeld, kan betalen. Het is een betrouwbare partij, dat is gelukkig wel duidelijk.

 

Tevens is er wel sprake van getekende offertes. Dat is dan nog een beetje houvast.

 

Update

@ronvanderkolk

 

Dank je wel. Ik ga daar eens op verder zoeken.

 

Andere tips: contractueel zorgen dat je niet knel komt tussen de betalingen van opdrachtgever en betalingen aan onderaannemer. Dan moet je namelijk alles voorschieten.

 

Gelukkig hebben we vooraf de afspraak gemaakt om degene die ik moet betalen, binnen 45 dagen te betalen. Mijn opdrachtgever (voor wie ik werk) betaald mij normaal binnen zo'n 14-20 dagen uit. Er zou dus voldoende tijd tussen moeten zitten. Goede tip!

 

Link naar reactie
  • 0

@Marjan,

 

Bedankt voor de tip. Ik heb vooraf om een voorschot gevraagd. De opdrachtgever voelde hier niets voor. Voor de toekomst heb ik besloten om helemaal niet meer via deze opgezette constructie te gaan werken; ik zal niet meer als tussenpersoon of "hoofdaannemer" gaan werken. Hoewel de VAR verklaring binnen is, levert het toch teveel risico op in mijn ogen.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is een opzet die natuurlijk heel vaak voorkomt. Het is niet ongebruikelijk om daar een marge op te pakken, voor coördinatie en risico. Wellicht kun je dat risico verkleinen in overleg met je onderaannemer. En soms is er sprake van kickbacks, wanneer die onderaannemer een percentage terugbetaalt aan de hoofdaannemer. Of dat mag, hangt ervan af. Je zag het vroeger bij de 15% mediacommissie die reclamebureaus kregen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Onderschat ook het operationele risico niet: als het andere bureau een fout maakt en/of schade veroorzaakt ben jij de aansprakelijke partij. Opdrachtgever heeft verder niets te maken met en geen boodschap aan jouw verhaalsrecht op de onderaannemer. Zorg er dus voor dat op jouw AVB en/of CAR onderaanneming meeverzekerd is. En ja, voor dat extra risico dat jij loopt, mag je inderdaad een opslag rekenen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.