• 0

intracommunautaire verwerving Duitsland, of toch niet?

Voor een webshop idee/onderneming wil ik producten uit Duitsland ´importeren`.

 

Omdat ik dicht bij de Duitse grens woon, wil ik de goederen in Duitsland inkopen bij een Duitse groothandel met een Nederlands BTW nummer en dus 0% Duitse MwSt (BTW) betalen.(Intracommunautaire verwerving)

 

De goederen wil ik echter ontvangen op een duits adres, om hoge verzendkosten naar Nederland te voorkomen. En de producten dan zelf de grens over halen naar Nederland. Het duitse afleveradres ligt hemelsbreed ongeveer 2KM van mijn woonadres in Nederland af. De Duits groothandel, verzend boven een bepaald orderbedrag gratis in Duitsland, en naar Nederland gaan de verzendkosten aardig in de papieren lopen.

 

Een groothandel had er geen problemen mee om de producten naar Duitsland te verzenden tegen 0% MwSt (BTW) als op de factuur maar mijn Nederlandse BTW nummer etc stond. Maar een andere groothandel wilde dit niet doen, omdat de producten door hun verzending niet werkelijk de grens over zouden gaan.

Nu snap ik dat wel van deze groothandel, maar er is toch eigenlijk geen verschil als ik de producten bij deze groothandel zou inkopen, en transport naar Nederland zelf zou regelen? Bijvoorbeeld door ze zelf op te halen desnoods, dan hebben ze toch ook eigenlijk geen zekerheid dat de producten de grens passeren. De Nederlandse Belastingdienst heb ik gebeld, maar volgens de een kon het wel, en volgens een ander moest ik de grensoverschrijding kunnen bewijzen met transportpapieren. Toen ik zei dat ik ze dan zelf zou ophalen, dus zelf transport regelen, wisten ze het eigenlijk ook niet meer.

 

Vinden jullie dit een intracommunautaire verwerving? dus producten laten verzenden tot de grens, en deze producten dan zelf de grens overhalen naar Nederland als er een Nederlands BTW nummer en afleverdres op de factuur staat? Maar geen transportdocumenten heb om te bewijzen dat de producten echt de grens zijn gepasseerd. Dus zou deze constructie in jullie ogen kunnen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Het kan zeker zo. Het probleem is inderdaad de bewijslast dat de goederen de grens over gaan. Normaal gezien als je iets ophaalt in een Duitse winkel bijvoorbeeld en er wordt een factuur btw verlegd gemaakt aan je NL bedrijf, noteren ze je nummer plaat van de auto, die ze kunnen zien staan, en moet je een handtekening hiervoor zetten. Ondanks dat dit ook niet water dicht is, wordt het wel geaccepteerd.

Tevens is het zo dat de Duitse leverancier een listing maakt voor de belastingdienst met btw nummers aan wie hij verkocht heeft met btw verlegd. Die wordt gematcht met jouw inkopen. Dat is eigenlijk het controlemiddel.

Ik denk dat je op een of andere manier het vertrouwen met de Duitse leverancier moet bewerkstelligen. Want technisch moet het kunnen.

 

(En je bedoeld toch dat die Duitse groothandel gewoon een Duits btw nummer heeft?)

 

Gr,

Mireille Coumans

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Voor mij is het een IC levering omdat de factuur netjes aan een NL bedrijf met een correct BTW-nummer wordt gericht. Maar ja.... Europa staat bol van de veelwetende ambtenaren, dus wie weet hebben ze ergens wel een regeltje verstopt dat de goederen idd fysiek over de grens moeten zijn gestuurd door de leverancier???

Link naar reactie
  • 0

Als de artikelen feitelijk vanuit Nederland verzonden gaan worden, zou ik nog eens beter informeren naar de voorwaarden voor franco levering bij de bewuste leverancier. Ik heb enkele Duitse leveranciers en die maken geen probleem van verzending naar Nederland. Bereken eens wat ophalen je kost...

 

waarom plaats je importeren tussen aanhalingstekens?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft het wel of niet kunnen aantonen van goederen die de grens zijn overgegaan kun je het beste dit topic even nalezen. Dan kun je je verplaatsen in jouw leverancier en zijn risico's.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=29684;start=0

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

 

Waarom ik importeren tussen haakjes heb gezet weet ik eigenlijk niet. Denk dat ik zoveel gelezen had over importeren, IC leveringen dat ik zelf begon te twijfelen of een levering uit Duitsland in Duitsland, en deze zelf de laatste meters de grens over te vervoeren importeren is. Wat natuurlijk wel import is daarnietvan of het nu wel of niet tegen 0% is.

 

De prijzen voor het verzenden van Duitsland naar Duitsland en het verzenden van Duitsland naar Nederland, liggen echt ver uit elkaar. Komt gewoon door de franco levering naar Duitsland en de niet zo franco verzending naar Nederland. En omdat ik dan toch zo dicht bij de grens woon, komt juist een constructie als deze in me op. Het is eigenlijk maar een km of 2 verder rijden voor de duitse vervoerder Nederland in. Maar ik zie een Post nl, ook niet Duitsland inrijden natuurlijk.

 

Aangezien, jullie ook wel vinden dat het eigenlijk een intracommunautaire verwerving is. Zal ik nogmaals contact opnemen met, de leverancier om te kijken onder welke vooraarden ze eventueel wel bereid zouden zijn om het dan op bovenstaande manier te doen.

 

Ik snap dat het risico eigenlijk alleen bij de leverancier ligt of zou ik hier ook nog bepaalde problemen mee kunnen krijgen, met bijvoorbeeld de belastingdienst dan?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

 

Waarom ik importeren tussen haakjes heb gezet weet ik eigenlijk niet. Denk dat ik zoveel gelezen had over importeren, IC leveringen dat ik zelf begon te twijfelen of een levering uit Duitsland in Duitsland, en deze zelf de laatste meters de grens over te vervoeren importeren is. Wat natuurlijk wel import is daarnietvan of het nu wel of niet tegen 0% is.

 

De prijzen voor het verzenden van Duitsland naar Duitsland en het verzenden van Duitsland naar Nederland, liggen echt ver uit elkaar. Komt gewoon door de franco levering naar Duitsland en de niet zo franco verzending naar Nederland. En omdat ik dan toch zo dicht bij de grens woon, komt juist een constructie als deze in me op. Het is eigenlijk maar een km of 2 verder rijden voor de duitse vervoerder Nederland in. Maar ik zie een Post nl, ook niet Duitsland inrijden natuurlijk.

 

Aangezien, jullie ook wel vinden dat het eigenlijk een intracommunautaire verwerving is. Zal ik nogmaals contact opnemen met, de leverancier om te kijken onder welke vooraarden ze eventueel wel bereid zouden zijn om het dan op bovenstaande manier te doen.

 

Ik snap dat het risico eigenlijk alleen bij de leverancier ligt of zou ik hier ook nog bepaalde problemen mee kunnen krijgen, met bijvoorbeeld de belastingdienst dan?

 

grof gezegd:

 

invoeren = goederen van buiten de EU de EU inbrengen

importeren = goederen binnen de de EU verplaatsen naar een ander EU land

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Je ziet de belangrijkste regel over het hoofd. BTW volgt het product. Als de Duitse leverancier levert binnen Duitsland is dat een binnenlandse levering voor hem deze is belast met Duitse BTW. Als je op deze manier zaken wilt doen zou je een Duits BTW nummer moeten aanvragen. Jou Duitse leveranciers leveren een binnenlandse levering= voorheffing. Jijj kunt vervolgens de goederen exporteren naar Nederland = intra communataire levering voor jou Duitse BTW nummer en een intra communataire verwerving voor jou Nederlandse BTW nummer.

Link naar reactie
  • 0

Je ziet de belangrijkste regel over het hoofd. BTW volgt het product. Als de Duitse leverancier levert binnen Duitsland is dat een binnenlandse levering voor hem deze is belast met Duitse BTW. Als je op deze manier zaken wilt doen zou je een Duits BTW nummer moeten aanvragen. Jou Duitse leveranciers leveren een binnenlandse levering= voorheffing. Jijj kunt vervolgens de goederen exporteren naar Nederland = intra communataire levering voor jou Duitse BTW nummer en een intra communataire verwerving voor jou Nederlandse BTW nummer.

 

da's niet (helemaal) waar... want het leveren van goederen kan bijvoorbeeld ex warehouse / works zijn... en dan nog steeds uitvoer/export.... Het voorstel met een legale en gedocumenteerde tussenstop mag (cmr, eur1 of wat voor verklaring dan ook (volgens mij hoor....)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Je ziet de belangrijkste regel over het hoofd. BTW volgt het product. Als de Duitse leverancier levert binnen Duitsland is dat een binnenlandse levering voor hem deze is belast met Duitse BTW. Als je op deze manier zaken wilt doen zou je een Duits BTW nummer moeten aanvragen. Jou Duitse leveranciers leveren een binnenlandse levering= voorheffing. Jijj kunt vervolgens de goederen exporteren naar Nederland = intra communataire levering voor jou Duitse BTW nummer en een intra communataire verwerving voor jou Nederlandse BTW nummer.

Zo doen wij het ook al jaren.

Als een leverancier mee wilt werken en het zonder MwSt. is dat mooi meegenomen.

Anders is bovenstaande een oplossing.

Leveren aan Duitse Firma en deze factureert een IC levering aan de Nederlandse firma

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.